![]()  | 

Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.  | 

| 	

|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | 
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. | 
![]()  | 

| 
		 | 
	Discussietools | 
| 		

| 
		#661 | 
| 

Banneling 

| 

zéér juist.Men zou zich enkel moeten laten dopen als men volwassen is, en daar echt zin in heeft.Uit eigen keuze. 

| 
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#662 | ||||
| 

Lokaal Raadslid 

| 

jurgen79: 

Citaat: 

dycore: Citaat: 

Citaat: 

Er zijn velen die het geloof GEBRUIKEN op een verkeerde manier voor HUN doelen. Citaat: 

Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan ddor Mij. (Johannes 14:6)  | 
||||
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#663 | |
| 

Banneling 

| 

Citaat: 

Me dunkt dat er over de inhoud van naastenliefde heel wat gediscusieerd kan worden. Dus moord kan niet gerechtvaardigd worden op grond van de bijbel? Ik begin met een makkelijk voorbeeld: David slingert Goliath een steen naar het hoofd ten gevolge waarvan deze sterft. Gij zult niet doden. Is dat hetzelfde als gij zult niet moorden? Of kan een accidentele dood wel? Kan verdediging? Geldt het enkel voor mensen? Kan je onrechtstreeks betrokken zijn bij het doden van mensen door bv produkten te kopen van bedrijven waarvan algemeen geweten is dat zij zelf indirect voor doden zorgen? Kan je op de verkeerde politici stemmen? Allé, graag een antwoord waar al uw vriendjes het mee eens zijn. Jullie snappen toch allemaal de essentie hé? Laatst gewijzigd door Dycore : 18 maart 2007 om 02:43.  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#664 | |
| 

Banneling 

| 

Citaat: 

Laatst gewijzigd door Dycore : 18 maart 2007 om 02:48.  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#665 | |
| 

Banneling 

| 

Citaat: 

| 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#666 | ||
| 

Parlementsvoorzitter 

| 

Citaat: 

Citaat: 

pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 18 maart 2007 om 15:40.  | 
||
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#667 | |
| 

Banneling 

| 

Citaat: 

Wanneer is men ertoe verplicht een dodelijke slag toe te brengen? Is het niet beter om gewoon te gaan lopen? Als alle joden het op een loopje hadden gezet, dan had David Goliath toch niet hoeven te doden? Allemaal subjectief. De vragen staan nog steeds overeind. Het antwoord blijft uit. Laatst gewijzigd door Dycore : 18 maart 2007 om 16:09.  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#668 | |
| 

Minister 

| 

Citaat: 

Zelf hou ik het erop dat zij daartoe wellicht wél in staat waren, doch dat ze gewoonweg niet w�*lden. Ik kom er dadelijk op terug. De Kerk van 1950 is ook niet meer die van 2007. Vandaag geldt de sociale druk nog nauwelijks - want van "doctrine" is vandaag nog evengoed sprake als vijftig jaar geleden. Eventjes vertalen naar het politieke landschap, dat decennialang dit land heeft beheerst. Ik ken nog altijd lui die liberaal stemmen omdat hun vader en hun grootvader dat ook deed - "doctrine", weetjewel - ondanks dat die lui geen nagel hebben om aan hun kont te krabben. Ik ken lui die nog altijd rood stemmen, in kritiekloze navolging van hun ouders en grootouders, zelfs al hebben ze geen flauw benul van het hedendaagse SP.a-programma. Identiek hetzelfde geldt voor het CD&V-electoraat. De rode draad door dit alles: kuddementaliteit. De "doctrine", of de "politieke kleur" zijn slechts het "inpakpapier", maar hoedanook staat kuddementaliteit centraal. Kan je het de SP.a, de VLD of de CD&V verwijten dat zij dankzij (of ondanks) de kuddementaliteit van het electoraat groot geworden zijn? Kan je het Vlaams Belang dit verwijten? Natuurlijk niet, de mensen waren zélf vragende partij. "U vraagt, wij draaien", zo redeneerden de politici. En een volk krijgt die politici die het verdient. Identiek hetzelfde geldt voor de Kerk: "U vraagt een houvast in het leven, wij bieden die houvast." Kan je die Kerk dit verwijten? Identiek hetzelfde geldt rock 'n roll: "U vraagt loeiharde muziek, wij draaien ze voor u." Kan je het die lui kwalijk nemen dat ze stinkend rijk werden? Ook hun muziek is slechts "inpakpapier" voor kuddementaliteit. (Persoonlijk prefereer ik klassieke muziek uit alle perioden, alleen al omdat ik géén kuddedier ben.) "Vrije keuze", zeg je? Daaraan hebben kuddedieren nu net géén behoefte. Immers, vrijheid houdt ook verantwoordelijkheid in. En daarvoor bedanken de meesten feestelijk. Liever een beetje minder vrij. Jouw ouders handelden waarschijnlijk ook vanuit die kuddementaliteit. Ga jij het hun verwijten? Ik niet, ik verwijt het ook de mijne niet... Aangaande geloofspraktijk stel ik mensen vaak volgende vraag. Nl. wat makkelijker is: naar de mis moeten of naar de mis mogen gaan. Bijna iedereen antwoordt dat naar de mis mogen gaan makkelijker is. Als ik dan vraag hoe het komt dat vandaag, nu de zondagsplicht (=moeten) niet meer bestaat en vervangen is door een uitnodiging (=mogen), veel minder mensen nog de weg naar de kerk vinden... dan blijven ze het antwoord schuldig. Blijkbaar is naar de mis mogen gaan toch moeilijker, want slechts een minderheid die het nog doet, terwijl vroeger, toen het van "moetens" was, een meerderheid het deed. En eigenlijk is dat ook heel logisch. Wie iets mag die moet ook kiezen. En kiezen brengt (een minimum aan) verantwoordelijkheid mee. En daarvoor bedanken de meesten nu eenmaal feestelijk: kuddementaliteit, wat wil je - zo zijn de meeste mensen nu eenmaal. Vroeger had je geen keuze, je moést gewoon. En toen wist iedereen tenminste waaraan hij toe was. Niemand die op het idee kwam te protesteren; want het was hoedanook "makkelijk". Dat jij een diepmenselijke eigenschap van je ouders - hun kuddementaliteit - op het conto van het "inpakpapier" wil schrijven - in dit geval de Kerk - vind ik zonder meer een flater van een redenering. En velen begaan die flater.  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#669 | |
| 

Minister 

| 

Citaat: 

Het doopsel voor babies is geen doopsel omdat dat kind gelooft, maar drukt de wens van de ouders uit opdat hun kind zou geloven. Moet ik nu echt het verschil uitleggen tussen de voegwoorden "omdat" en "opdat"? Wat is er fout met een sacrament waarin de ouders hun wens kenbaar maken?  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#670 | ||
| 

Lokaal Raadslid 

| 

dycore: 

Citaat: 

Citaat: 

Ten eerste je voorbeeld over David. Dit is een verhaal uit het oude testament. In het oude testament zijn inderdaad enkele citaten die moord toestaan. Let wel dit betekent niet dat iedereen zomaar iedereen mag doden. In het voorbeeld van David wordt een filistijn gedood die een vijand was van Israel en dus ook van God. Ook word er gesproken over moord als straf op iemand die moord. In nederland is de streng christelijke partij SGP dan ook voor de doodstraf. Echter de bijbel bestaat ook nog uit een nieuw testament. De boodschap van Jezus is juist dat we elkaar moeten vergeven(zelfs onze ergste vijanden). Het is dan ook mijn bijbelse overtuiging. Dat moord uit den boze is en ook de doodstraf. 

Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan ddor Mij. (Johannes 14:6)  | 
||
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#671 | |
| 

Minister 

| 

Citaat: 

Doe eens een betere poging. Al was het maar uit respect voor je discussiegenoot.  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#672 | 
| 

Minister 

| 

| 
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#673 | |
| 

Banneling 

| 

Citaat: 

| 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#674 | |
| 

Minister 

| 

Citaat: 

Wie als kind gedoopt werd krijgt meestal op zijn twaalfde het vormsel toegediend. In sommige parochies doet men dit evenwel pas op 16 of 17 jaar, omdat een twaalfjarige immers nog onvoldoende zelfstandig kan kiezen.  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#675 | |
| 

Parlementsvoorzitter 

| 

Citaat: 

Ook ik ben enorme voorstander van vormsel op latere leeftijd. Want door de onvolwassenheid bij dit mooi sacrament wordt het voor velen betekenisloos, en ontkleden we het vormsel tot een ritualisme zonder inhoud. 

pAx Et BoNuM  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#676 | |
| 

Banneling 

| 

Citaat: 

Laatst gewijzigd door system : 18 maart 2007 om 20:53.  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#677 | |
| 

Minister 

| 

Citaat: 

Ook voor de verantwoordelijken voor de vormselcatechese is het bijwijlen buitengewoon ontmoedigend vast te moeten stellen dat de "Plechtige Communie" verworden is tot een "Plechtig Afscheid". De voornaamste weerstand om het vormsel uit te stellen tot 16-17 jaar is de vrees dat er dan veel minder vormelingen zijn. Ik vind dat geen goed argument. Wanneer kwaliteit en kwantiteit tegen elkaar afgewogen moeten worden, zijn compromissen me dunkt uit den boze en moet er ondubbelzinnig voor kwaliteit worden gekozen. Besluit: het vormsel kan zeer zinvol zijn, zeker wanneer het wordt toegediend op een leeftijd waarop men al keuzes kan maken. In die zin durf ook ik te pleiten voor het vormen op 16-17 jaar. Ook het dopen van zuigelingen kan voor gelovige ouders zinvol zijn. Er zijn geen argumenten op die ouders een dergelijk zinvol ritueel te ontzeggen. En daarmee pleit ik zeker niet tegen volwassenendoop. Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 18 maart 2007 om 21:21.  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#678 | 
| 

Banneling 

| 

| 
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#679 | 
| 

Banneling 

| 

| 
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#680 | |
| 

Banneling 

| 

Citaat: 

Wanneer is iemand een vijand van God? Ben ik een vijand van God als ik een paar priesters neersteek? Verdien ik dan toch de doodstraf? Laatst gewijzigd door Dycore : 18 maart 2007 om 23:00.  | 
|
| 
		 | 

|