![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Geldig antwoord wat mij betreft, maar ik vrees dat die ingaat tegen de officiële lijn van de RKK. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Banneling
|
![]() Het woord van God is wet. Lang leve de anarchie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Banneling
|
![]() Mogen wij blij zijn dat Laplace zijn determinisme ontkracht is door de chaostheorie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Rond de pot draaien werkt niet bij mij! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() drosophila:
Citaat:
Citaat:
Echter zoals ik al zei is de bijbel niet compleet zonder NT. En volgens het NT zijn de gebruiken volgens de wet niet meer nodig. Ook roept Jezus op tot naastenliefde en keurt hij moordden absoluut af. We moeten zelfs onze ergste vijanden vergeven. God roept dus absoluut niet op tot moorden. En ja ik kan volhouden dat God goed is.
![]() |
![]() |
#108 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() drosophila
Citaat:
Wat betreft dat artikel dat je hier geeft dat slaat helemaal nergens op.
![]() |
![]() |
#109 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
10 Voordat u een stad aanvalt, moet u eerst een vredesregeling aanbieden. 11 Als men op het voorstel ingaat en de poorten voor u opent, moeten alle inwoners van de stad tot herendienst worden gedwongen. 12 Als ze echter geen vrede willen sluiten en liever de strijd met u aangaan, 13 en de HEER, uw God, u de belegerde stad in handen geeft, moet u alle mannelijke inwoners ter dood brengen. 14 Maar de vrouwen en kinderen en het vee en alles wat er aan goederen in de stad is mag u buitmaken. U mag van de buit eten wat u wilt, want u krijgt het van de HEER, uw God. Wat denk je dat de bende van Jozua met die buitgemaakte vrouwen deden? Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |||
Lokaal Raadslid
|
![]() drosophila:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#111 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het medium van een internetforum léént zich daar gewoon niet toe, jammer maar helaas. Denk je dat het geloof een soort van instantcacaopoeder is waarmee je je melk in 1-2-3 met een chocoladesmaakje verrijkt? Jij verwijt mij dat ik rond de pot draai, terwijl ik je gewoon poog duidelijk te maken dat dit medium niet geschikt is om op jouw vragen een afdoend antwoord te geven. Er zijn nu eenmaal van die dingen die een persoonlijke aanpak vergen. Als jij ruzie hebt gemaakt met je partner, dan stuur je die toch ook geen e-mail, of dan pleeg je ook geen telefoontje?! Je stapt er gewoon op af en je praat alles uit. Of ga jij datgene wat jullie persoonlijk nauw aan het hart ligt onder jullie tweetjes uitvechten op een internetforum? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ad 1 Het Oude Testament verhaalt vaak over de geschiedenis van het Joodse volk - of wat daarvoor moet doorgaan. De vraag of die geschiedenisschrijving betrouwbaar is, is hier niet aan de orde. Waarschijnlijk is ze allesbehalve objectief: zoals nu nog steeds werd ook toen de geschiedenis geschreven door de winnaar. Als die winnaar zich dan ook als winnaar gedroeg - en in die jaren betekende dat als vanzelfsprekend verkrachting, moord, plundering en brandschatting - werd daarover vergoeilijkend gesproken. Ook JHWH werd erbij gesleurd. Allemaal héél menselijk dus, de Joden waren geen haar beter, en ook geen haar slechter dan andere volkeren in die tijd (en vandaag). Wat wél van belang is, is de toevoeging van Jezus. Terwijl JHWH Zich "beperkte" tot het uitverkoren volk - de Joden - speelt zich bij Jezus een evolutie af: waar Hij eerst meende dat ook Zijn komst en Zijn verlossing alleen de Joden behelsde, daagt het Hem op zekere dag dat Zijn verlossing voor alle mensen geldt. Lees hier maar eens hoe een Kananese vrouw Hem eigenlijk een beetje op Zijn nummer heeft gezet, en Hem duidelijk maakte dat Hij er niet alleen voor de Joden was. Interessant is dat het besef dat Jezus (en dus God Zélf) voor alle mensen zonder uitzondering werd gekruisigd, en Zijn verlossing hen allen geldt, op slag elke claim op God onmogelijk maakt. Geschiedschrijvers zullen voortaan misschien nog altijd bloedbladen van "de goeien" minimaliseren, maar nooit meer zullen ze zich nog op God kunnen beroepen. Doen ze dat wel, dan verliezen ze elke geloofwaardigheid. Is er bvb. nog één christen vandaag die het "Dieu le veult" van de kruisvaarders gelóóft? En daarom kan je die oudtestamentische bloedbladen niet los zien van het Nieuwe Testament. Dus toch niet zo "simpel", hé Drosophila... Ad 2 Uit mijn betoog hierboven blijkt dat niemand - ook de Joden niet - nog één geloofwaardige claim op Gods bijstand kunnen doen. Ook als ik Bush aan het einde van zijn speech "God bless America" hoor zeggen, klinkt zoiets me totaal hol in de oren, en stel ik me vragen bij de kwaliteit van 's mans geloof. Ad 3 De Bijbel geeft zijn geheimen niet zomaar prijs. Het is zaak om de juiste verbanden te leggen, zoals ik hierboven deed tussen de oudtestamentische bloedbladen en het evangelie. Dit leggen van verbanden is iets wat je moet leren, en dan moet je bereid zijn om te werken, Drosophila. Dat leer je niet zomaar in 1-2-3, zomin als ik in 1-2-3 heb leren orgelspelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 20 maart 2007 om 14:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Banneling
|
![]() Is toch wel heel vaag 'zijn boodschap aan de mensheid'. En zelfs dat klopt niet. Een boodschap aan een heel klein gedeelte der mensheid. Want oorspronkelijk was de boodschap alleen voor de Joden in het O.T.. Zij waren het uitverkoren volk. Aan de indianen in het regenwoud van Brazilië was deze boodschap blijkbaar niet bestemd. Want er zijn er nu nog die nooit van Jaweh hebben gehoord en de van 'de boodschap' evenmin.
Laatst gewijzigd door system : 20 maart 2007 om 16:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik vind het niet oprecht van je dat je valt over mijn woordkeuze "geheim", waar ik het heb dat de Bijbel zijn geheim moet prijsgeven. Misschien mijn fout, maar je geeft er een draai aan als zou je uitverkoren moeten zijn om dat "geheim" te mogen kennen. Goed, het zij zo. Ik had misschien beter van "diepere betekenis" gewaagd, dan van "geheim". Desondanks vind ik de richting waar je deze discussie op afstuurt van pure moedwil getuigen, en van het zoeken van spijkers op laag water. Jammer, echt jammer... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waarom werd de christelijke godsdienst enkel maar gelanceerd bij één bepaalde volk? En niet bij volkeren in het regenwoud etc? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Oké, ik gun u het voordeel van de twijfel, wat deze passage betreft. Al kan men zich afvragen wat Jozua en de zijnen allemaal uitspoken die buitgemaakte vrouwen.
Citaat:
2)Kunt u nu eens gewoon ja of neen antwoorden op de vraag: is het OT (gezien de herroeping door het NT) dan niet Gods Woord? 3)Het NT is ook niet bepaald ethisch verantwoord: slavernij bijvoorbeeld is er de gewoonste zaak van de wereld zowel in de evangelies als bij Paulus. Keurt u dan slavernij goed? Het is immers Gods woord uit het NT! Deze keer graag CONCREET antwoorden. Gebruik ook 1) 2) en 3), dat zal u misschien bij de zaak houden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Weet je wanneer je mij "simpel" mag noemen, Loco? Als ik zonder morren genoegen neem met uw compleet irrelevante antwoorden (over orgels en dergelijke? ![]() Ik herhaal de vragen nog eens: 1) beschouwt u de oproep door God zelf om kinderen af te slachten, vrouwen te verkrachten en dorpen plat te branden, ook als 'het Woord van God'? 2) zo ja, hoe kunt u dan nog volhouden dat God goed is? 3) zo nee, waarom niet? Wat is in de Bijbel dan wél 'woord van God' en wat niet? En hoe verantwoordt u het onderscheid? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
|||