![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De mohammedanen geloven dat Jezus slechts een profeet is. A la carte? Ja, bij u is dat het geval. Blijkbaar gaat u her en der wat sprokkelen om tot een of ander Jezus-beeld te komen; een beeld dat aanvaardbaar voor u lijkt en dat is samengesteld uit die elementen die u bevallen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#263 |
Banneling
|
![]() Maar als men het leven van Jezus eerst mondeling heeft doorgegeven op basis van informatie van mensen die Jezus in levende lijve hebben gezien, of van mensen die mensen kenden die Jezus nog in levende lijven hebben gezien. En dat men dan daarna, verschillende decennia erna, deze overleveringen op schrift heeft gesteld en dus neergeschreven heeft wat deze mensen beweerden dat Jezus heeft verkondigd, dan kunt u van mij toch niet verwachten dat dit relaas dat zijn neerslag vindt in de Evangelies en Handelingen, dat deze geschriften een accuraat verslag zijn van de historische Jezus. U kunt dit misschien klakkeloos aannemen. U moet dit ook, u bent een gelovige, maar ik kan dit niet. Verre van mij om te zeggen dat alles fout en onwaar (historisch)is wat in deze geschriften staat, maar ook verre van mij om te beamen dat alles waar is zoals u dit nu stelt.
Laatst gewijzigd door system : 20 maart 2007 om 19:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben immers geen fundamentalistische protestant. Ik ben katholiek en lees dan ook de bijbel in overeenstemming met de traditie. Deze traditie die gevormd wordt door de verschillende geschriften van de apostolische, kerk- en geloofsvaders alsook het gewoon en buitengewoon onderricht van de Kerk, leert me dat er verschillende genres in de bijbel te vinden zijn die dan ook verschillend benaderd horen te worden. Daarnaast vallen meerdere passages op verscheidene manieren gelezen te worden: de letterlijke, figuurlijke en allegorische. Er bestaat dus een heel grote rijkdom. Daarom ben ik als christen in staat een semitische uitdrukking als "Gods zoon" te begrijpen. Iemand die dit niet doet, en met westerse ogen en met geen enkele achtergrond de bijbel leest zal natuurlijk zich schromelijk vergissen en dan ook vragen gaan stellen zoals u doet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In onze tijd zijn de mensen niet meer zo getraind in het mondeling doorgeven. Algauw gaan verhalen veranderen en wordt informatie foutief doorverteld. In het verleden was dat evenwel anders. In culturen waar de mondelinge overlevering van groot belang is, zien we dat informatie heel getrouw wordt doorgegeven. Onderzoekers hebben dit bijvoorbeeld bij de Bosjesmannen vastgesteld. Ik wil er trouwens ook even op wijzen dat ik als gelovige niets "moet". 't Geloof neem ik immers in vrijheid aan, maar ik neem het wel in zijn totaliteit aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#267 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#268 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#269 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eerste zin: weer eens de zoveelste fout. Als katholiek stemt men in met het geloof dat de Kerk leert. Niet de Kerk als momenteel instituut, maar wel in de betekenis van de instelling die door de tijd heen het geloof puur en ongeschonden heeft bewaard en doorgegeven. Geen enkele katholiek moet of mag zich dan ook zomaar aan de kerkelijke gezagsdragers onderwerpen. We kunnen dit alleen doen als deze gezagsdragers zelfs de puurheid van geloof delen en doorgeven. De Kerk is immers niet de geestelijkheid alleen, maar ook het Godsvolk. Samen dragen we het geloof.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"Wanneer iemand bij me kwam die de Oudsten (lees ook: de nog levende naaste medewerkers van de apostelen) had bezocht, dan trachtte ik te achterhalen wat die Oudsten leerden en vroeg: wat zegt Andreas hierover, wat Petrus (Kefas), wat Filippus, wat Thomas of Jacobus, wat Johannes of Mattheüs of enige andere leerling van Jezus, en ook: wat zeggen Aristion en de 'presbyter' Johannes en andere discipelen van de Heer hierover? Wat in de boeken geschreven staat, leek mij minder bruikbaar dan wat wij uit eerste mondelinge bron en uit herinnering hoorden vertellen." Wat het 'moeten geloven'. U moet toch aannemen dat de H. Schrift de waarheid is of niet? Laatst gewijzigd door system : 20 maart 2007 om 19:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"Wanneer iemand bij me kwam die de Oudsten (lees ook: de nog levende naaste medewerkers van de apostelen) had bezocht, dan trachtte ik te achterhalen wat die Oudsten leerden en vroeg: wat zegt Andreas hierover, wat Petrus (Kefas), wat Filippus, wat Thomas of Jacobus, wat Johannes of Mattheüs of enige andere leerling van Jezus, en ook: wat zeggen Aristion en de 'presbyter' Johannes en andere discipelen van de Heer hierover? Wat in de boeken geschreven staat, leek mij minder bruikbaar dan wat wij uit eerste mondelinge bron en uit herinnering hoorden vertellen." Dus voor zichzelf gaf Papias de voorkeur aan de 'levende stem' van de Heer, die hij via deze mannen hoorde, boven dat wat in de boeken geschreven was. Ik denk dat er veel 'geprutst' werd met de boeken. En Papias dacht dit mogelijk ook. Laatst gewijzigd door system : 20 maart 2007 om 19:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#275 |
Banneling
|
![]() Dus u neemt aan dat alles waar is in de schrift omdat dit het woord van God is. U kunt daar dus niet aan twijfelen. U moet dit dus geloven. Bij u is er een dogmatisch denken op dit vlak. Dus u kunt nooit kritisch de schrift benaderen. U kunt de evangelies bijvoorbeeld wel kritisch beschouwen maar dan wel binnen de dogmatisch kantlijnen, maar daarbuiten kunt u dit niet, u mag dit zelfs niet. Maw: u doet gedurig aan self fulfilling profecy. U brengt niets nieuws, u bevestigt steeds maar.
Ik wil u niet kwetsen, maar het is vaak door zo'n denken geweest dat de wetenschap zo lang is stil blijven staan. U bent natuurlijk wel een mens van uw tijd en daarom gaat u mee, maar u gaat mee omdat het moet en volgens mij niet altijd van ganser harte. Maar...ik kan me vergissen natuurlijk. Laatst gewijzigd door system : 20 maart 2007 om 19:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#276 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#277 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#279 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er staat: een zuster als vrouw( adelfH gunaika) om mee te gaan rondtrekken periagein( om te verkondigen, om het zendingswerk te verrichten). Zo staat het er. Indien het geen cristenvrouw zou zijn dat zou er alleen staan adelfH periagein. Nu staat ere adelphN gunaika periagein. Laatst gewijzigd door system : 20 maart 2007 om 20:42. |
|
![]() |
![]() |