![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#681 |
Banneling
|
![]() Wat is er dan zo vlug gegaan? Ik begrijp u niet goed.
Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2007 om 08:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#682 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() jan van den berghe:
Citaat:
Ik zal u mijn vraag nog een keer duidelijk stellen: Wat heeft het voor nut om maria te vragen om voor je te bidden als je dat ook meteen tot God kunt doen.
![]() |
![]() |
#683 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Voor katholieken is Christus de enige bemiddelaar tussen God en mensen, tussen hemel en aarde. Volgens katholieken is voorspraak ondergeschikt en facultatief. Mensen hebben Christus nodig als hun bemiddelaar, maar de voorspraak van Maria en de heiligen is niet noodzakelijk. Katholieken denken dat voorspraak, wat wil zeggen dat iemand namens jou God om een gunst vraagt, behulpzaam is. Elk individu is lid van de familie van God en Hij wil dat de leden van zijn familie elkaar helpen. Een manier om anderen te helpen is voor hen bidden: je kunt dan in naam van iemand anders God om een gunst vragen. Als de mensen op aarde hun naaste door middel van gebed kunnen helpen, dan kunnen de mensen in de hemel, Maria en de heiligen, dat ook. Zie het als volgt: Stel dat je mij vraagt te bidden voor je moeder die morgen een operatie moet ondergaan en ik antwoord: "Geen denken aan. Laat je moeder maar rechtstreeks tot Jezus bidden. Ze heeft mijn gebeden echt niet nodig." (Zo'n antwoord zou ik natuurlijk niet geven, integendeel!) Als christenen iemand anders vragen voor hen te bidden, geloven ze niet dat ze afbreuk doen aan het bemiddelaarschap van Christus, dus kunnen we om voorspraak vragen. En als mensen een levende persoon kunnen vragen om voor hun dierbaren te bidden, waarom zou je datzelfde dan ook niet aan hen in de hemel kunnen vragen, de heiligen en Maria?
![]() |
![]() |
#684 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
De (westerse) mens had nog nooit zoveel vrije tijd en geld om zich te vervelen en te amuseren als tegenwoordig. Bovendien speelt de graad van alfabetisering en scholing een vrij belangrijke rol als je bijvoorbeeld esotherische boeken aan de man wil brengen. Paradoxaal genoeg is de mens in wezen blijkbaar nog steeds even dom als pakweg honderd jaar geleden toen de schoolmeester een hele lagere school te bestieren had. Mijn opa had geen tijd om boekjes over esotherie te lezen. Tot elf jaar naar school en dan de fabriek in. Eens getrouwd hadden ze snel een gezin van 8 kinderen en was het keihard werken geblazen om brood op de plank te krijgen. De media van toen bestonden uit de staatsradio en de krant. De krant had drie mogelijke kleuren rood, rooms, of blauw (voor de notaris, de dokter en andere intellectuelen). Boeken waren onbetaalbaar en dus voor een zéér select publiek. De RKK stelde tot voor enkele decennia in vrijwel elke niche van de samenleving de norm. Ze had macht omdat de mensen in al hun onnozelheid schrik hadden van de duivel en het eeuwige vuur. Er golden verboden boekenlijsten, banbliksems, verkettering, etc. De sociale controle was verstikkend en ronduit gevaarlijk voor vrijdenkers. Elke kruidenier ging 's zondags ter kerke, ook de ongelovige. (Zijn omzet zou tot nul herleiden als hij het niet deed.) De behoefte aan "bij"-geloof is er nochtans altijd geweest. Mijn oma, een zeer gelovige vrouw die haast in de kerk woonde, deed aan kaartleggen... Het aanbod aan "alternatieve" geloofsvormen was toen allicht kleiner. Het verre oosten was toen nog veel verder dan één dag vliegen. Zen? Buddha?... nooit van gehoord. De slinger is nu de andere kant opgegaan. De Kerk is in het westen een schaduw van wat ze geweest is. Ze heeft geen vat meer op de maatschappij. Vele mensen zijn de pedalen kwijt, voelen een immense leegte of zijn "zoekende", als ze tenminste niet aan de drugs zijn. Vroeger verkocht de Kerk kaarsen, wijwater, bidprentjes, gebedenboeken, gewijde palmtakjes etc. Nu draait de alternatieve en de esotherische markt op volle toeren. Kwakzalvers en oplichters allerhande doen gouden zaken. Of het zin heeft? Natuurlijk! Kassa! "Een religie is een sekte die het gemaakt heeft." Dat gaat nog steeds op voor de RKK in pakweg Afrika en Latijns Amerika. In het westen zijn er kapers op de kust. Tja, ook in religie gaat de evolutietheorie helemaal op: als er een soort verdwijnt staan er vele kandidaten klaar om het biotoop onmiddellijk in te palmen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#685 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het religieuze gevoelen gaat er niet op achteruit. Ik denk dat dit gevoelen gewoon inherent is aan de meeste mensen. Bepaalde geïnstitutionaliseerde godsdiensten gaan er wel op achteruit, maar niet allemaal; ik denk hier specifiek aan de islam bijvoorbeeld. Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2007 om 15:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#686 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() judokus:
Citaat:
En dus blijft mijn vraag wat heeft het voor nut om je tot maria te wenden?
![]() |
![]() |
#687 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
De overgrote meerderheid van de wereldbevolking is gewoonweg te dom om redelijk te kunnen zijn. De roemvolle "verlichting" is lang niet overal doorgedrongen. Al zeker niet in de delen van de wereld waar de islam de dienst uitmaakt. Ik vraag me soms af hoe het mogelijk is dat zo'n domme soort het tot een populatie van 6.5 miljard heeft kunnen brengen. Laatst gewijzigd door Ratzo : 21 maart 2007 om 15:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#688 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maria is populair als voorspreekster omwille van haar nederigheid en overgave, en ze staat onmiskenbaar in een unieke relatie met de Christus: Hij is haar Heer en Zoon. Men meent dat door die intense moeder-zoonrelatie Christus met grote luisterbereidheid zal luisteren naar onze en haar gebeden: Ze doet een goed woordje voor ons, zoals Maria ook op het bruiloft van Kana aan haar zoon Jezus ging en Hem vroeg of Hij de bruidegom wilde helpen omdat de wijn op was.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 21 maart 2007 om 15:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#689 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2007 om 15:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#690 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() judokus:
Citaat:
Heeft het nut om je tijdens bidden tot maria te wenden?
![]() |
![]() |
#691 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
God staat finaal centraal.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 21 maart 2007 om 15:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#692 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() judokus:
Citaat:
Denk je dan ook dat maria je kan helpen bij je oordeel?
![]() |
![]() |
#693 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als een kennis of familielid kan bidden voor iemands zielenrust, waarom zou Maria (als Moeder van het christendom) dan niet kunnen bidden voor diens zielenrust? Overigens geef ik je volledig gelijk, de beslissing ligt uiteraard finaal bij de Heer.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 21 maart 2007 om 15:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#694 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#695 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() judokus:
Citaat:
Effe iets anders wat vind jij van die de titels die de katholieken aan maria geven zoals koning der hemelen.
![]() |
![]() |
#696 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maria is bijkomstig en wordt ook steeds bijkomstig gezien. Maar daarom niet onbelangrijk in verering. Citaat:
Maria ontleent daarnaast eigenlijk haar titel van 'koningin der hemelen' aan het koningschap van haar Zoon. Zij is een koningin, omdat haar Zoon de Koning der koningen is. Bekijk het maar eens als volgt: de koningin-moeder van Engeland krijgt haar titel koningin eerst als vrouw van de koning en daarna als moeder van koningin Elisabeth II. Zo ontvangt ook de moeder van de 'Koning der koningen' de titel koningin.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 21 maart 2007 om 16:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#697 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() judokus:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#698 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Toch neemt het leed in de wereld steeds toe. Oorlog, geweld, wreedheden, ziekte hongersnood en dood nemen groteske vormen aan. Hoe denkt u te kunnen aantonen dat het nut van bidden zich manifesteert? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#699 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zoals de meeste mensen foto's hebben van hun dierbaren, in hun bureau of thuis aan de muur, zo hebben katholieken iconen en beelden van heiligen. De foto's, iconen en beelden zijn niet meer dan aandenkens van die mensen. Zoals met foto's, zijn noch de foto, noch de mensen op de foto voorwerp van aanbidding. Op dezelfde manier zijn de katholieke beelden en iconen alleen maar religieuze aandenkens aan vrienden en dienaren van God, die de katholieken bewonderen voor hun heiligheid, trouw en gehoorzaamheid aan God. Katholieken vereren een beeld niet meer dan de heilige die het voorstelt. Als je het bijbels verbod op gesneden beelden uit zijn context neemt, zou je kunnen zeggen dat in het Louvre ook geen sculpturen of schilderijen mag herbergen en zou je kunnen zeggen dat het Vrijheidsbeeld in New York afgoderij is. Maar niemand aanbidt natuurlijk zielloze reproducties van mensen die ze voorstellen. Precies zo zijn de heiligen van de katholieke beelden en op iconen niets meer dan aandenkens aan de mensen van wie de katholieken geloven dat ze trouw waren aan God. Een katholiek aanbidt het beeld niet, en ook niet de persoon die het voorstelt. Een katholiek die een heilige vereert bidt alleen maar tot God en vraagt aan de gerefereerde heilige die in de hemel is om mee te bidden tot God.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 21 maart 2007 om 16:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#700 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Het gevoel van de mens is in hoge mate onbetrouwbaar. Stel u voor dat u morgen voor de rechter moet verschijnen als beklaagde van een misdrijf, dat hij u twintig jaar geeft (of de doodstraf, zoals in sommige landen), en dat hij zijn vonnis beargumenteert met de woorden "ik heb het gevoel dat u schuldig bent..." Zou u dat accepteren? Als het gevoel van die rechter geen betrouwbaar instrument kan zijn bij het nemen van levensbelangrijke beslissingen, waarom zou je dan op basis van je eigen "gevoelen" een religie accepteren? Laatst gewijzigd door Ratzo : 21 maart 2007 om 16:59. |
|
![]() |
![]() |