Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2007, 22:26   #261
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
'Patrem omnipotentem' (letterlijk: Al-machtige Vader) is een ongelukkige vertaling van het Griekse 'patèra pantokratora' (letterlijk: Al-beheersende Vader). Zo moet je 'Almachtig' dus verstaan
En wat is dan het verschil tussen albeheersend en almachtig?
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 22:27   #262
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hosea Bekijk bericht
bobke:

Dat vind jij. Ik vind ze wel geloofwaardig.
Dat was mij al opgevallen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 22:29   #263
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Dat klopt. In die tijd was de uitspraak dat je slaven goed moet behandelen even "ethisch" als het advies om je auto regelmatig een onderhoudsbeurt te geven (en als het even kan een schuilplaats). Een soort consumententip.
Een goede raad van tante Kaat zeg maar.
Oud 21 maart 2007, 22:33   #264
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
griffin:

Het is Gods keuze dat Jezus in het land Israel leefde. die arme mensen hebben God niets misdaan hoor.
Het was Gods keuze om Jozua op te dragen(!) talloze onschuldige mannen, vrouwen en kinderen af te slachten. Dat staat in de bijbel, het is Gods Woord.
Oud 21 maart 2007, 22:37   #265
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Johannes stond met zekerheid aan de voet van het kruis, alsook zijn moeder Maria.
Het is niet eens zeker dat Jezus aan het kruis stierf, laat staan wie er bij was.
Maar volgens het verhaal was er wel een verrader bij, een verloochenaar en een ongelovige.
Die waren blijkbaar niet zo zeker ondanks het feit dat ze tot zijn vertrouwelingen behoorden.
Citaat:
Directe bewijzen van de waarheidsverkondiging der apostelen zijn er niet, wel indirecte: hun vurige overtuiging + hun overtuigingen tot in de dood.
Dat kan men van veel sekteleden zeggen.
Oud 21 maart 2007, 22:41   #266
system
Banneling

Standaard

[quote=Hosea;2544245]system:

.

Citaat:
Dit is juist waarom evangelisten overal het woord van God willen verspreiden. Denk maar eens aan al het werk van zendelingen ed.

Ja maar vooraleer de missionarissen tot in Brazilië konden komen, laat staan diep konden doordingen in het Brazilaanse regenwoud, zijn er ondertussen zijn er al vele vele honderduizende indianen gestorven. Die indianen zijn dan reddeloos verloren als ik het goed begrijp.Deze overleden indianen zitten in de hel of zo? Dat de zendelingen zo laat arriveerden in Brazilië, daar kunnen de indianen die nooit van Jezus hoorden toch niets aan doen, dacht ik.

Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2007 om 22:43.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 22:42   #267
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
En wat is dan het verschil tussen albeheersend en almachtig?
Er is een nuanceverschil. Almachtig is verdergaand dan Albeheersend.
Beheersen is er controle over hebben, het andere is er macht over hebben.
Macht staat op een ander niveau dan beheren.

Maar het is miereneukerij...
Oud 21 maart 2007, 22:54   #268
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Er is een nuanceverschil. Almachtig is verdergaand dan Albeheersend.
Beheersen is er controle over hebben, het andere is er macht over hebben.
Macht staat op een ander niveau dan beheren.

Maar het is miereneukerij...
Zelfs een mier met een hééél klein piemeltje kan dat niet neuken.
Wie over alles controle heeft, heeft toch over alles macht? Dat is gewoon synoniem.
Oud 21 maart 2007, 22:58   #269
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Stel: de apostelen waren leugenaars of bedriegers, waarom zijn ze dan bijna allen als martelaar gefolterd en vermoord? Waarom weigerden ze hun 'zogezegde leugenachtige verkondiging' af te zweren? Ze moeten dan al verdomd overtuigd zijn dat wat hen overkomen was echt gebeurd was.
Er zullen ook volgelingen van Mani gefolterd zijn geworden en gestorven zijn voor hun geloof. Of gnostische christenen. Wil dit daarom zeggen dat ze de waarheid verkondigden? Uw argument hier is wel heel zwak.

Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2007 om 22:58.
Oud 21 maart 2007, 22:58   #270
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Deze overleden indianen zitten in de hel of zo?
Ik dacht dat die in het vagevuur zitten, wachtend op christus met zwaarden uit zijn mond en de vier ruiters van de apocalyps en het verbreken van zeven zegels en zo... (Openbaring, moét je lezen, beter dan Lord of the Rings!). Daarna mogen ze naar de hemel. Dacht ik.

Laatst gewijzigd door drosophila : 21 maart 2007 om 22:59.
Oud 21 maart 2007, 23:00   #271
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

[quote=system;2544711]
Citaat:
system:Ja maar vooraleer de missionarissen tot in Brazilië konden komen, laat staan diep konden doordingen in het Brazilaanse regenwoud, zijn er ondertussen zijn er al vele vele honderduizende indianen (miljoenen?) gestorven. Die indianen zijn dan reddeloos verloren als ik het goed begrijp.Deze overleden indianen zitten in de hel of zo? Dat de zendelingen zo laat arriveerden in Braziliê, daar kunnen de indianen toch niets aan doen, dacht ik zo.
Volgens katholieken niet. Er bestaan volgens de Katechismus van de RKK 3 manieren om gedoopt te worden en zo gered te worden:
  1. Door de waterdoop, die voor eenieder die haar kan ontvangen absoluut verplicht en heilsnoodzakelijk is. Aan de hemel zullen door de waterdoop ook deelachtig worden: onwetende kinderen die in niet-Katholieke genootschappen geldig gedoopt zijn, onwetend of te goeder trouw dwalende niet-Katholieken die niet in staat van doodzonde verkeren. Degenen die bewust de Rooms-Katholieke leer bestrijden of verwerpen met hardnekkige innerlijke tegenstand en wel geldig gedoopt zijn, zijn - volgens de katholieke leer - daarentegen wél van het heil uitgesloten.
  2. Door het Doopsel van begeerte dat tot stand komt door een volmaakte liefde en het door bovennatuurlijk geloof in Jezus Christus en Diens Rooms-katholieke Kerk. Zo worden bijvoorbeeld degene die niet kunnen gedoopt worden, maar wel zouden willen indien ze de kans hadden gekregen. (omdat ze op het verkeerde tijdstip of verkeerde plaats zijn geboren), en ieder die zonder het evangelie van Christus en Zijn Kerk te kennen, de waarheid zoekt en de wil van God doet, gedoopt door het doopsel van begeerte.
  3. Door het Doopsel van bloed van hen die hun bloed als martelaren gaven voor het getuigenis van Christus, zonder andere mensen te benadelen dan zichzelf, en nog niet gedoopt waren. Bijvoorbeeld de onschuldige (onozele) kinderen die door Herodes de Grote werden vermoord, maar ook bv. kinderen die vermoord worden door abortus.

Laatst gewijzigd door Judokus : 21 maart 2007 om 23:01.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 23:00   #272
system
Banneling

Standaard

[quote=drosophila;2544736]
Citaat:
Ik dacht dat die in het vagevuur zitten, wachtend op christus met zwaarden uit zijn mond en de vier ruiters van de apocalyps en het verbreken van zeven zegels en zo... (Openbaring, moét je lezen, beter dan Lord of the Rings!). Daarna mogen ze naar de hemel. Dacht ik.
Ik kan niet begrijpen dat de verdedigers van zulke opvattingen niet inzien hoe mank hun redeneringen lopen. Daar staat mijn verstand van stil. Maar goed, als ze maar gelukkig zijn.
Oud 21 maart 2007, 23:02   #273
system
Banneling

Standaard

[quote=Judokus;2544752]
Citaat:
Volgens katholieken niet. Er bestaan volgens de Katechismus van de RKK 3 manieren om gedoopt te worden en zo gered te worden:
  1. Door de waterdoop, die voor eenieder die haar kan ontvangen absoluut verplicht en heilsnoodzakelijk is. Aan de hemel zullen door de waterdoop ook deelachtig worden: onwetende kinderen die in niet-Katholieke genootschappen geldig gedoopt zijn, onwetend of te goeder trouw dwalende niet-Katholieken die niet in staat van doodzonde verkeren. Degenen die bewust de Rooms-Katholieke leer bestrijden of verwerpen met hardnekkige innerlijke tegenstand en wel geldig gedoopt zijn, zijn - volgens de katholieke leer - daarentegen wél van het heil uitgesloten.
  2. Door het Doopsel van begeerte dat tot stand komt door een volmaakte liefde en het door bovennatuurlijk geloof in Jezus Christus en Diens Rooms-katholieke Kerk. Zo worden bijvoorbeeld degene die niet kunnen gedoopt worden, maar wel zouden willen indien ze de kans hadden gekregen. (omdat ze op het verkeerde tijdstip of verkeerde plaats zijn geboren), en ieder die zonder het evangelie van Christus en Zijn Kerk te kennen, de waarheid zoekt en de wil van God doet, gedoopt door het doopsel van begeerte.
  3. Door het Doopsel van bloed van hen die hun bloed als martelaren gaven voor het getuigenis van Christus, zonder andere mensen te benadelen dan zichzelf, en nog niet gedoopt waren. Bijvoorbeeld de onschuldige (onozele) kinderen die door Herodes de Grote werden vermoord, maar ook bv. kinderen die vermoord worden door abortus.
Maar hoe weet u dat de reeds overleden indanen de christelijke doop inderdaad zouden gewild hebben?

Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2007 om 23:03.
Oud 21 maart 2007, 23:03   #274
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

[quote=system;2544760]
Citaat:

Maar hoe weet u dat de reeds overleden indanen dat inderdaad zouden gewild hebben?
Only God knows.
Oud 21 maart 2007, 23:05   #275
system
Banneling

Standaard

[quote=Judokus;2544761]
Citaat:
Only God knows.
D�*n zijn we natuurlijk uitgepraat. Dit lost alle problemen op.
Oud 21 maart 2007, 23:09   #276
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

[quote=system;2544760]
Citaat:

Maar hoe weetu dat de reeds overleden indanen de christelijke doop inderdaad zouden gewild hebben?
Hoe kan IK dan nu weten? Ik ken die indianen ook niet, laat staan ik zou weten of ze zich zouden bekeren tot de Blijde Boodschap.

Laatst gewijzigd door Judokus : 21 maart 2007 om 23:10.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 23:10   #277
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Degenen die bewust de Rooms-Katholieke leer bestrijden of verwerpen met hardnekkige innerlijke tegenstand en wel geldig gedoopt zijn, zijn - volgens de katholieke leer - daarentegen wél van het heil uitgesloten.
Dat ziet er niet goed uit voor mij...
Citaat:
Zo worden bijvoorbeeld degene die niet kunnen gedoopt worden, maar wel zouden willen indien ze de kans hadden gekregen. (omdat ze op het verkeerde tijdstip of verkeerde plaats zijn geboren), en ieder die zonder het evangelie van Christus en Zijn Kerk te kennen, de waarheid zoekt en de wil van God doet, gedoopt door het doopsel van begeerte.
Aha, als ik het handig aanpak heb ik wel een pleidooi om mezelf toch in de Hemel te krijgen...
Citaat:
Door het Doopsel van bloed van hen die hun bloed als martelaren gaven voor het getuigenis van Christus, zonder andere mensen te benadelen dan zichzelf, en nog niet gedoopt waren. Bijvoorbeeld de onschuldige (onozele) kinderen die door Herodes de Grote werden vermoord, maar ook bv. kinderen die vermoord worden door abortus.
Kom je - na éééééuwen in het vagevuur te hebben zitten wachten - in de hemel een blastocyst tegen. "Heb jij het gemakkelijk gevonden of was't ook zo 'n calvarie?", vraag je. "Oh nee, helemaal vanzelf gegaan, zelfs niet geboren moeten worden", krijg je dan als antwoord.
Niet echt rechtvaardig, laat staan 'oneindig goed', die God.
Oud 21 maart 2007, 23:12   #278
system
Banneling

Standaard

[quote=Judokus;2544771]
Citaat:
Hoe kan IK dan nu weten? Ik ken die indianen ook niet, laat staan ik zou weten of ze zich zouden bekeren tot de Blijde Boodschap.
Neen, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. God weet het alleen: hij is de alfa én de omega.

Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2007 om 23:12.
Oud 21 maart 2007, 23:12   #279
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Kom je - na éééééuwen in het vagevuur te hebben zitten wachten - in de hemel een blastocyst tegen. "Heb jij het gemakkelijk gevonden of was't ook zo 'n calvarie?", vraag je. "Oh nee, helemaal vanzelf gegaan, zelfs niet geboren moeten worden", krijg je dan als antwoord.
Niet echt rechtvaardig, laat staan 'oneindig goed', die God.
Voor alle duidelijkheid op uw karikatuur over de blastocyst: het gaat hier over de ziel van de mens.
Oud 21 maart 2007, 23:13   #280
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

[quote=Judokus;2544771]
Citaat:
Staat het niet in de bijbel ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be