Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2007, 23:14   #281
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Staat het niet in de bijbel ?
Sorry maar ik ben geen evangelican. Mijn wereld is breder dan de bijbel.

Laatst gewijzigd door Judokus : 21 maart 2007 om 23:22.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 23:17   #282
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Hoe kan IK dan nu weten? Ik ken die indianen ook niet, laat staan ik zou weten of ze zich zouden bekeren tot de Blijde Boodschap.
Dus... al wie de laatste twee millennia is geboren heeft dankzij die Blijde Boodschap, Bijbel, missionarissen enz. een serieuze voorsprong op al wie daarvoor is geboren, right? Niet echt rechtvaardig van God. Hoe kan je je nu bekeren tot de Blijde Boodschap als de Boodschapper nog bijlange niet geboren is?

Laatst gewijzigd door drosophila : 21 maart 2007 om 23:20.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 23:18   #283
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Dat ziet er niet goed uit voor mij...
Het is nooit te laat om u te bekeren. De H. Paulus was ook eerst een christenvervolger, die -toen hij het licht zag nabij Damascus- zich bekeerd heeft en een trouwe volgeling werd van Christus, tot in zijn marteldood.
Oud 21 maart 2007, 23:20   #284
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Dus... al wie de laatste twee millennia is geboren heeft dankzij die Blijde Boodschap, Bijbel, missionarissen enz. een serieuze voorsprong op al wie daarvoor is geboren, right? Niet echt rechtvaardig van God. Hoe kan je je nu bekeren tot de Blijde Boodschap als de Boodschapper nog bijlange niet geboren is?
Neen, want het doopsel van de begeerte is evenzeer geldig als het waterdoopsel.
(KKK 1260)

Laatst gewijzigd door Judokus : 21 maart 2007 om 23:22.
Oud 21 maart 2007, 23:22   #285
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor alle duidelijkheid op uw karikatuur over de blastocyst: het gaat hier over de ziel van de mens.
En zielen wisselen tussen twee happen rijstpap niet van gedachten, eenmaal Boven aangekomen?
Oud 21 maart 2007, 23:24   #286
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
En zielen wisselen tussen twee happen rijstpap niet van gedachten, eenmaal Boven aangekomen?
U bezit over een heel infantiel beeld over het hiernamaals...
Ik hoop dat u ervan een karikatuur aan het maken bent.

Laatst gewijzigd door Judokus : 21 maart 2007 om 23:26.
Oud 21 maart 2007, 23:25   #287
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen, want het doopsel van de begeerte is evenzeer geldig als het waterdoopsel.
(KKK 1260)
Het gaat hier om de kans om bekeerd te worden, natuurlijk. Is die kans even groot door bovennatuurlijke begeerte dan door het waterdoopsel? Zo ja, waarom dan nog de moeite nemen om de Blijde Boodschap verspreiden? Wie het écht verdient, zal het immers wel via bovennatuurlijke weg verkrijgen.
Oud 21 maart 2007, 23:27   #288
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U bezit over een heel infantiel beeld over het hiernamaals...
Ik nodug u uit om mij op te voeden.

(overigens beledigt u mijn brave, katholieke en verre van infantiele grootmoeder, die oprecht geloofde dat ze in de hemel rijstpap zou eten met gouden lepeltjes)
Oud 21 maart 2007, 23:30   #289
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het gaat hier om de kans om bekeerd te worden, natuurlijk. Is die kans even groot door bovennatuurlijke begeerte dan door het waterdoopsel? Zo ja, waarom dan nog de moeite nemen om de Blijde Boodschap verspreiden? Wie het écht verdient, zal het immers wel via bovennatuurlijke weg verkrijgen.
De Kerk gelooft dat door Jezus' Boodschap écht te kennen, meer mensen zullen geneigd zijn om te leven volgens de Blijde Boodschap (*). Zo zullen er ook meer mensen gered worden.

(*) Bemin u God met heel uw hart, met geheel uw ziel, met gans uw verstand en met al uw krachten; en bemin uw naaste als uzelf.
Oud 21 maart 2007, 23:38   #290
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De Kerk gelooft dat door Jezus' Boodschap écht te kennen, meer mensen zullen geneigd zijn om te leven volgens de Blijde Boodschap (*). Zo zullen er ook meer mensen gered worden.
U geeft dus toe dat de zielen van de mensen die die boodschap niet te horen kregen, minder kans hebben op de hemel? Maar die hebben daar toch zelf helemaal geen schuld aan? Dat is zo fundamenteel onrechtvaardig dat we alleen maar kunnen besluiten dat uw God een monster is! Het gaat hier immers om het verschil tussen eeuwig geluk en de eeuwige barbecue!
Oud 21 maart 2007, 23:38   #291
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik nodug u uit om mij op te voeden.

(overigens beledigt u mijn brave, katholieke en verre van infantiele grootmoeder, die oprecht geloofde dat ze in de hemel rijstpap zou eten met gouden lepeltjes)
Het beeld van rijstpap en gouden lepeltjes stamt uit de tijd dat rijstpap voor de gemiddelde mens onbetaalbaar was. (zowel rijst als kaneel kwamen uit Indië). Gouden lepeltjes daarbij was echt ongebreidelde luxe. U kunt deze uitspraak vergelijken met bv.'kaviaar met truffels en kreeft'. Het zijn m.a.w. beelden voor mensen die de Hemel zien als een beloning dat ze vroeger nooit hebben kunnen krijgen. Maar zo'n beeldtaal is natuurlijk wat infantiel.

Volgens de Katechismus kent de Hemel geen dimensies van tijd en ruimte, maar is wel geordend. Evenmin moet men er eten want er is geen honger, geen dorst,... men leeft nl. niet stoffelijk maar geestelijk.
De Hemel is het aanschouwen van Gods gelaat. Dit is de opperste status van gelukzaligheid.

Laatst gewijzigd door Judokus : 21 maart 2007 om 23:48.
Oud 21 maart 2007, 23:42   #292
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
U geeft dus toe dat de zielen van de mensen die die boodschap niet te horen kregen, minder kans hebben op de hemel? Maar die hebben daar toch zelf helemaal geen schuld aan? Dat is zo fundamenteel onrechtvaardig dat we alleen maar kunnen besluiten dat uw God een monster is! Het gaat hier immers om het verschil tussen eeuwig geluk en de eeuwige barbecue!
Zo onrechtvaardig is dit niet. Men neemt aan dat de rechtschapene heidense onwetende na zijn leven de volledige openbaring krijgt. Dan kan hij alsnog God erkennen.
Oud 22 maart 2007, 00:05   #293
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het beeld van rijstpap en gouden lepeltjes stamt uit de tijd dat rijstpap voor de gemiddelde mens onbetaalbaar was. Maar zo'n beeldtaal is natuurlijk wat infantiel.
Niet ongeloofwaardiger dan dit:
Citaat:
Volgens de Katechismus kent de Hemel geen dimensies van tijd en ruimte, maar is wel geordend.
De Hemel is het aanschouwen van Gods gelaat. Dit is de opperste status van gelukzaligheid.
Oud 22 maart 2007, 00:11   #294
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zo onrechtvaardig is dit niet. Men neemt aan dat de rechtschapene heidense onwetende na zijn leven de volledige openbaring krijgt. Dan kan hij alsnog God erkennen.
Dus... voorwaarde voor de ziel van een heidense onwetende om volledige openbaring te krijgen, is 'rechtschapenheid'? En vanwaar zou die moeten komen? Is dat aangeboren? Wat kan een niet-rechtschapene eraan doen dat hij zonder rechtschapenheid geboren is?
Oud 22 maart 2007, 00:18   #295
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hosea Bekijk bericht
God heeft zijn zoon geofferd. Dat vind ik heel wat. God liefde voor de mensen is groot. Ook voor jou.
Zucht...
Stel ik doe mij voor als de nieuwe zoon van god...ik zoek een hoopje mensen uit die ik kan overtuigen van mijn gelijk.
Omdat ik bepaalde dingen verklaar die niet stroken met de cultuur waar ik als nieuwe zoon van god met 'believers' in leef dan heb ik ook de kans om aan het kruis genageld te worden.
Stel dat dit moest gebeuren dan gaan de echte 'believers' ook zeggen dat god mij heeft geofferd voor een hoger doel...in het gevalleke jezus dus de kwijtschelding van de zonden ofzoiets.

You got it? t'Is niet meer dan een hoax...en mensen spijtig genoeg zo vatbaar voor zulke zaken hé
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2007, 00:27   #296
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry ik had het over de erfzonde (m.a.w. het automatisch en collectief zondig zijn doordat men mens is). Volgens de erfzondeleer van Augustinus heeft Christus aan het kruis die weggenomen.

Maar ook al is de mensheid niet meer belast met de erfzonde, kan hij wel nog individueel zondigen door onethisch te leven.

I.p.v. collectiviteit werd het individualistisch.

Onethisch volgens welke god en volgens welke goddelijke wetten en plichten?
Die van jehova, rkk, protestanten, zonnegod, regengod, of of of of...
Elke god of religie of wat dan ook heeft zo zijn regels om in die bepaalde hemel te geraken of wat dan ook.
Voor de christelijken en de moslims en de vliegende spaghetti monsters aanbaden de mensen bepaalde planeten of mensen...maar dat werd allemaal veel te doorzichtig en kon men na een tijdje allemaal verklaren.
Toch blijft het gevoel van een zogenaamde hogere macht in de mens na dit allemaal en dus heeft ne slimme jezus of een 'pedo mo' een hogere macht uitgevonden of overgenomen van de joden omdat die niet te verklaren was en dus makkelijker op te leggen.
Enfin, zoals ik al gezegd heb is en blijft het een menselijke zwakte dat zoeken achter een bepaald iets...noem het afwijking.
En de massa laat zich zo makkelijk in het ootje nemen door 'sterke leiders'

En bij de RKK moest dit met een hoop geweld verdedigd worden door de loop der tijd om het in stand te houden...pedo mo is ook maar aan de 'macht' gekomen na plunderpartijen, verkrachtingen, etc etc...
Stop nu toch eens met jullie te laten misbruiken people
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2007, 09:35   #297
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Als we in 't hiernamaals nog de kans krijgen om ons te bekeren, waarom proberen jullie dat dan uit alle macht hier op Aarde?

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2007, 10:22   #298
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hosea
God heeft zijn zoon geofferd. Dat vind ik heel wat. God liefde voor de mensen is groot. Ook voor jou.
Een god die zijn zoon offert! Dat zijn zeer primitieve denkbeelden, die stammen uit het primtieve O.T. waar Abraham zijn zoon wilde offeren. Het doet mij denken aan de Baäl-cultus van de Carthagers waar kinderen werden geofferd. Dit gruwelijke wordt ook geprojecteerd in het kruis: een aan handen en aan voeten genagelde man aan een houten kruis, met een doornkroon op (in) zijn hoofd en in zijn zijde een gapende wonde waar het bloed en water uit drupt. Het kan haast niet afgrijselijker. Ik begrijp zeer goed de afschuw van boeddhisten wanneer zij voor de eerste keer een kruisbeeld zien met de gemartelde Jezus.

Laatst gewijzigd door system : 22 maart 2007 om 10:32.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2007, 10:41   #299
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik begrijp zeer goed de afschuw van boeddhisten wanneer zij voor de eerste keer een kruisbeeld zien met de gemartelde Jezus.
Dat lijkt me nochtans een vrij on-boedhistische reactie, die ik zelf nog nooit gemerkt heb. Boedhistische monikken mediteren vaak bij ontbindende lijken, dat lijkt me toch iets gruwelijker dan een beeldje
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2007, 10:46   #300
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Dat lijkt me nochtans een vrij on-boedhistische reactie, die ik zelf nog nooit gemerkt heb. Boedhistische monikken mediteren vaak bij ontbindende lijken, dat lijkt me toch iets gruwelijker dan een beeldje
Toen Siddharta Gautama 'het muurtje deed' van de tuin van het paleis van zijn vader en in de stad voor de eerste keer geconfronteerd werd met de dood van mensen die op straat lagen te sterven, was hij verbijsterd. Totdat hij begreep dat de dood ook deel uitmaakte van het leven. Iets anders is het natuurlijk een gruwelijk symbool te hanteren voor een godsdienst die het constant heeft over de liefde. Voor een boeddhist die dit nooit heeft gezien is dit een schokkende ervaring. Persoonlijk meegemaakt.

Laatst gewijzigd door system : 22 maart 2007 om 10:58.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be