![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Is de aanklacht van Electrabel tegen Greenpeace gerechtvaardigd? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
11 | 44,00% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
13 | 52,00% |
nog niet |
![]() ![]() ![]() |
1 | 4,00% |
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De portugese kust heeft door z'n ligging een relatief gunstige wind voor windenergie (d.w.z. meestal hoger dan 4BF). Daar wordt een 300 MW uitgehaald, ondanks de geleverde inspanning voor windenergie evengroot is als voor waterkracht. Dat is dus een factor 10 minder productief. Reden daarvoor is eigenlijk simpel hoor, wind is veel lichter dan water, dus heeft veel minder potentiele energie. België leent zich voor windenergie bijzonder slecht. Her en der in het heuvelland, de maasvallei en aan de kust (laten we effe veronderstellen dat niemand klaagt over het zicht). Ik ken alvast de schattingen van Suez voor België, en die zijn bijzonder pover wat betreft haalbaarheid in alternatieve energie. Om aan de groei te voldoen zijn ze daarom een derde kerncentrale aan het plannen. Als de overheid niet bezwijkt, dan komt die in nederland. Maar geen nood... nadat de helft van België al weken een blackout heeft na de sluiting van Doel en Tihange, en blijkt dat het nieuwe windmolen park aan de kust slechts 0.1% energie produceert bovenop de helft die nu nog komt van Steg's en fossiele centrales, zal Suez met plezier de nodige energie verkopen vanuit de nieuwe kerncentrale in Nederland ![]()
![]() |
![]() |
#42 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je weet goed genoeg dat het kernafval-vraagstuk een hoopje oplossingen heeft; gaande van opslag tot transmutatie. Geef jij nu eens wat concrete antwoorden en snoer de tegenpartij eens de mond. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Los daarvan is de huidige energiekost voor meer dan de helft bepaald door taksen en toeslagen allerhande. Een hogere kostprijs van de energie, zal de eindprijs voor de consument nog eens eens zo hard beinvloeden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Los daarvan: waarommzou een kerncentrale een fossiele centrale nodig hebben? Wil je dat eens uitleggen? Verder zijn jouw precieuze windmolens en zonnecellen nog een pak minder CO2-neutraal, als je dan toch die vergelijking wil maken. Citaat:
![]() |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() kalm,kalm,kalm jongen en meisjes...
De kerncentrales blijven open,ook na 2015... Dat weten wij,dat weet Electrabel/Suez,en dat weet zelfs de SPa hoewel het standpunt van deze partij "geen haarbreed veranderd is en de afbouw zogezegd "BESLIST" is"... DE techniek en de omstandigheden leggen nu eenmaal DWANG op,de politiek "omkleedt" dat met tekstjes...Ik verwacht het grote SPa-180° maneuver zo rond 2010 ![]() Groen!,of Greenpeace,of "verenigingomtrentluxeprobleemdoormensendienikswet en" hebben daar niks over te zeggen.... O ja..en die molens komen er ook,er is daar veel geld mee te verdienen.... ![]() Verder heeft een bedrijf het recht om gerechtelijke stappen te ondernemen tegen iedereen die hen blijft "uitmaken voor het vuil van de straat"..... Laatst gewijzigd door kelt : 24 maart 2007 om 08:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En ze kappen dan nog steenkool af, een milieuvervuilende brandstof, men had beter daar wat windenergie neergelegd ![]() Laatst gewijzigd door alberto : 24 maart 2007 om 09:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() Vanwaar die die geslaagde impersonatie van Totale nitwit yourself?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Moet ik er nog Givet aan toevoegen? Nog zo'n Belgische enclave. Water is er tot aan Bordeaux in Frankrijk. Ik mag verhopen dat ze hun radio-actief afval in jouw achtertuintje mogen storten? Laatst gewijzigd door eno2 : 24 maart 2007 om 10:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De bellen blokkeren bij Elektrabel, zodat ze niet meer kunnen bellen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Tiens, Nederland heeft er ook eentje staan op de grens van de provincie A'pen. "Alle radio-actieve hete patatten naar de grens" - is blijkbaar het devies... Laatst gewijzigd door eno2 : 24 maart 2007 om 10:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Edina : 24 maart 2007 om 10:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Edina : 24 maart 2007 om 10:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Waarom zou electrabel leidzaam moeten toezien op een bende die ten pas en onpas hun bedrijven binnenvalt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wil je concrete maatregelen en cijfers kennen mbt tot besparing en efficiëntie? Kijk dan eens naar hier en hier. En wat die hernieuwbare bronnen betreft. Ik heb je al verschillende keren verwezen naar concrete gegevens en cijfers. Maar soit, ik wil je ze nog wel eens geven hoor. Zie bijvoorbeeld hier en hier en hier en... moet ik nog doorgaan? Citaat:
En euh, Sfax, ik begrijp wel dat je de aandacht wil afleiden van het eigenlijke topic hoor: Electrabel dat zich totaal belachelijk maakt met een klacht wegens bendevorming tegen Greenpeace. En dat vind jij gerechtvaardigd ![]() Laatst gewijzigd door Edina : 24 maart 2007 om 12:04. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
|
![]() Citaat:
En ze zullen dat zeker nog verhogen, maar je mag de zin met realiteit niet verliezen. De vraag in België zal blijven stijgen, en misschien... heel misschien met de zwaarste politieke inspanningen en bezuinigingen krijgen we die stijgende vraag lineair. (maar dat is wishful thinking vrees ik). Zelfs dan kan je _onmogelijk_ die vraag bijhouden met windmolens. In Nederland hebben ze daar trouwens al berekeningen voor gedaan en dat was in 2000 (ook nederland heeft de vraag van kernenergie overwogen), met een conclusie dat ze 7 nieuwe windturbines PER DAG moesten bijplaatsen, gewoon om de stijgende vraag bij te houden (we vergeten dan al hetgene er verbruikt wordt, en waar er gesteund wordt op bestaande centrales). Zelfs de grootste alternatieve energie-aanhanger met een kritische geest kan niet anders dan de nood erkennen van kernenergie. Nederland heeft o.a. door dit kernenergie terug bespreekbaar gemaakt. Zweden heeft evenzeer de ommezwaai gemaakt. Zoals ik al verschillende keren eerder postte, dat is nu eenmaal fysica. Naast het feit dat België niet eens geschikt is hiervoor, wind zal ons nooit veel energie leveren. Het is uit nature al een energiearm medium; Waterkracht heeft veel potentieel (een direct gevolg dat Water, integenstelling tot wind, wél een krachtig medium is), maar dat is hier nauwelijks aan te wenden... of weet jij hier grote watervallen misschien? Zonnepanelen zijn een factor 10 te duur voor grootschalig gebruik. Biomassa is ethisch onverantwoord. Kernfusie is nog niet voor de eerste 50 jaar. En al de rest staat nog met een been in de science fiction. Ook België dus, zal op zijn beslissing moeten terugkomen. En dat heeft niks te maken met lobbies. Citaat:
Het enige concrete plan van de overheid waar ik weet van heb is om op Steg's (efficiente aardgas-centrales) te steunen en energie aan te kopen. Het onderzoek is hierover trouwens in volle bloei. (grotere capaciteiten voor vrachtschepen met aardgas vanuit Noorwegen, en betrouwbare netwerkverbindingen met frankrijk die haast volledig op kernenergie steunen).
![]() |