![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#361 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 27 maart 2007 om 15:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#362 |
Banneling
|
![]() .
Laatst gewijzigd door system : 27 maart 2007 om 15:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#363 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#364 |
Banneling
|
![]() Maar de Mythras-cultus was ook zo'n grote beweging. Dat is geen argument. Vaak krijgt men grote bewegingen rond mythische personen, die een symbool functie hebben en daarom ook maatschappelijk nuttig zijn. En maak u maar geen illusies: 1700 jaar christendom is geen garantie om te overleven. De Egyptische cultus was waarschijnlijk ouder en ging toch ten onder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#365 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Jezus is een historische persoon, en dus niet te vergelijken met een buitenhistorische figuur zoals Mittras of Krishna. Deze laatste bevinden zich in een tijdperk vóór de geschiedenis, en kan derhalve als definitie 'mythologisch' krijgen. Jezus is ingebed in de geschiedenis (itt andere 'goden'). Hij is geboren in Palestina ten tijde van keizer Augustus, en heeft geleden onder Pontius Pilatus. Deze precieze situering in de geschiedenis is uniek en contrasteert met andere mythologische figuren.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 27 maart 2007 om 16:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#366 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#367 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Blijkbaar is hij ter dood gebracht en dat wijst niet op veel aanhangers, eerder op vijanden. En boeken worden over allerlei onderwerpen geschreven, dat het pas jaren later gebeurd komt de geloofwaardigheid niet ten goede. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#368 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#369 |
Banneling
|
![]() Ja, maar dan moet U ook de Ebionieten erbij tellen en de gnostici en ik weet niet wie nog allemaal. Dat waren ook christenen. Uw kerk zoals ze er nu uitziet kreeg pas vorm na Constantijn en zeker vanaf Theodosius. Dus ongeveer 1700 geleden.
Laatst gewijzigd door system : 27 maart 2007 om 17:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#370 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 27 maart 2007 om 17:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#371 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zeker hier te lande maken gelovigen niet langer de meerderheid meer uit, en dit al sedert minstens 25 jaar, als het niet al langer is. Niet dat ik vrees dat de Kerk hier in Vlaanderen terug in de clandestiniteit zou verzeild raken, zoals de Oerkerk dat wél overkwam... ... maar alleszins loop je vandaag vaker het risico geviseerd te worden omdat je gelovig bent, terwijl je dat 40 jaar geleden overkwam omdat je het niet was. In zekere zin voel ik, postconciliair produkt, me daarom misschien wel méér verwant met de eerste christenen dan met de massa van wat ik soms een beetje oneerbiedig het "Koekelbergkatholicisme" pleeg te noemen. Ik mag dan niet het gevaar lopen als martelaar te sterven - God beware me!!! - doch soms voel ik me (zeker in het echte leven) ronduit geviseerd. Kennelijk is het bon ton heden ten dage om gelovigen als naïeve en goedgelovige geesten te zien die als geen ander kuddegedrag aan de dag leggen... ... terwijl het veel makkelijker is om vanaf de zijlijn staan te roepen. Wie maakt er zich hier vuil aan kuddegedrag? Net zoals priesters vandaag veel steviger in hun schoenen dienen te staan dan hun confraters van 50 jaar terug - niemand neemt nog zijn hoed af voor "meneer pastoor", en sommigen bestaan het zelfs die man te komen vertellen hoe hij zijn job moet doen - moeten ook de gewone gelovigen dat doen. De Kerk van vóór Constantijn & Theodosius is terug van 1500 jaar weggeweest, System. En eigenlijk is dat een goede zaak, die de gelovigen wereldwijd tot herbronning dwingt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#372 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 27 maart 2007 om 17:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#373 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#374 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() bobke
Citaat:
![]() |
![]() |
#375 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Samen met het feit dat hij het ultieme wonder niet voltrok en zijn onsterfelijkheid bewees geeft ook te denken. De uitvlucht dat het de wil van God was is ook niet erg geloofwaardig. En boeken schrijft men over alles en nog wat, als het maar uit de band springt. Die boeken spraken trouwens elkaar vaak tegen. Het is geen kunst om alleen die geschriften te bundelen die in uw kraam passen, ongeacht of ze op dezelfde persoon slaan. Het blijft onwaarschijnlijk dat een God zich tot een klein deeltje van zijn schepselen zou wenden. Laatst gewijzigd door Bobke : 27 maart 2007 om 19:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#376 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 27 maart 2007 om 20:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#377 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik begin zo stilletjesaan te vermoeden dat jij enkel datgene "begrijpt" wat in je kraam te pas komt. Gezien jij toch zo overtuigd bent van de kracht van het gebed kun je je energie beter besteden om te bidden voor hen die het echt nodig hebben in plaats van te bidden voor het zieleheil van mijzelf of Griffin of te proberen het zoveelste zieltje binnen te rijven. Lijkt me een stuk oprechter...
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 28 maart 2007 om 06:21. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#378 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#379 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Enerzijds neergeschreven in correspondentie -de brieven- en evangelies (de Schrift), anderzijds overgeleverd in de Traditie.
Wie? De apostelen en hun leerlingen, de apostolische vaders Petrus, Paulus, Jakobus, Johannes, Judas, Matteüs, Lucas, Marcus hebben hierover geschreven. Hun leerlingen en kerkvaders zetten deze verkondiging voort.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 28 maart 2007 om 07:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#380 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als gelovige zie ik niet in waarom ik zou moeten geloven dat dit boek het woord van God bevat, en dat niet. Indien God een profetie zou wensen te doen - zou hij dat dan niet aan mij persoonlijk doen in plaats van mij te laten geloven in een ander, waarmee ik de kans heb hem te lasteren door in een waan te geloven? En langs de andere kant, in hoeverre is een woord in ons aards bestaan, in mijn geloof dan toch, niet door God ingegeven? Is hij niet de Schepper? Meer nog, zou hij zijn eigen natuurwetten breken om ons een boodschap te geven die - diep in ons hart - toch dezelfde zou zijn?
Ik geloof in God. Door te geloven in iemand die - al dan niet oprecht - beweert in zijn geloof een profetie ontvangen te hebben, laster ik hem in elk geval als ik het voor waar neem. Waarde, dat kan met ruimschoots vinden in de Bijbel, bijvoorbeeld, maar dat dwingt nog geen autoriteit af. Enkel God zelf kan die autoriteit uitoefenen; en ik geloof niet zo meteen dat hij de natuurwetten, die zijn schepping zijn, zou trotseren. Waar een boek daarenboven de autoriteit vandaan zou halen bindend voor anderen te zijn, namelijk dat anderen gedwongen worden uit te oefenen wat in de profetie geopenbaard zou geworden zijn, is me dan ook volledig bijster. Ik vind het zeer spijtig dat deze mening binnen het christendom nauwelijks verdedigd wordt. Enkel bij hedendaagse Quakers, Unitarische Universalisten en de deïstische traditie vindt men er sporen van terug. Dat lijkt me een armoede voor het christendom, vermits zo een gehele rationele - nu, Quakerisme is niet zo rationalistisch, maar kom - weg naar God wordt weggevaagd in opoffering van wat anderen geïnterpreteerd hebben.
Laatst gewijzigd door lombas : 28 maart 2007 om 08:11. |
![]() |
![]() |