![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dit forum alleen is een mooi voorbeeld ervan. Was Hij thuisgebleven, hadden we de Blijde Boodschap nooit gekend. ![]()
![]() |
![]() |
#222 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() U vergelijkt priesters met skinheads?
![]() ![]()
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 28 maart 2007 om 15:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb al grof uitgehaald naar Jezus en de hellige geest. Ik zal er nu geen woorden op plakken om niemand te kwetsen, maar als je mij serieus m'n mening erover vraagt, kan je hem krijgen. En dan ga ik zwaar lasteren tegen zijn naam. Zie je, Jezus als zoon van god en de heilige geest en al die ramtamtam, kunnen mij totaal gestolen worden. Wel geloof ik in naastenliefde, maar dat concept blijft uiteraard subjectief. Ik heb erover geleerd door de christenen, maar bijlange niet door hen alleen. Naastenliefde wordt op talloze wijzen benaderd en wordt vaak aangetroffen onder mensen. Dat was ook al lang zo vóór Christus er was. Oudere reiligies zoals het Jodendom of het Boeddhisme hebben het ook uitgewerkt. Maar niet enkel religies. Jezus geeft wat aanvullingen en zijn visie, maar hij heeft het concept niet vormgegeven. Het concept is noodzakelijk, dat voelt iedere mens tot op zekere hoogte. Zonder naastenliefde kan er niet samengeleefd worden. Het concept is universeel en bestaat ook onder dieren, misschien zelfs sterker dan onder mensen. Maar soit, ik probeer dus m'n best te doen en zo weinig mogelijk te vernietigen. Maar ik laster constant tegen de heilige geest en co. Ik zie het geloof als een primitief restant uit het verleden. Ik zal me maar voorbereiden op de hel zeker? Laatst gewijzigd door Dycore : 28 maart 2007 om 16:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De priesters die werken in de Marollen, mensen zoals Abbé Pierre en Guy Gilbert in de wijken van Parijs, doen dingen die een gewone sociale werker niet kan. Mensen doen dagelijks beroep op priesters, die een veel bredere taak hebben dan enkel een godsdienstige taak. Het is daarom onjuist om een priester te vergelijken met een schriftgeleerde. (En nog minder met een skinhead.)
![]() |
#225 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
Banneling
|
![]() En was er dus geen verdeling onder de mensen?
Laatst gewijzigd door Dycore : 28 maart 2007 om 15:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat ze niet volledig hetzelfde zijn, daar gaan we zowiezo van uit. Laatst gewijzigd door Dycore : 28 maart 2007 om 16:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() God wil, net als Jezus, dat alle mensen gered worden, maar niet alle mensen zullen dit zelf willen.
De mens is geschapen (-uitgerust zo je wil) met de vrije wil, en kan dus kiezen voor God of tegen God.
![]() |
#230 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar ik zie gelukkig meer andere priesters dan 'farizeeïsche' priesters. Ik moet er ook bijzeggen dat dit over het algemeen ook vasthang aan het karakter en persoonlijkheid van de persoon in kwestie, en zo'n gedrag (nl. vorm van hypocrisie) ook voorkomt bij buitenkerkelijken.
![]() |
![]() |
#231 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dankzij Jezus is het volk verdeeld. Punt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() "Eén priester zijn twee sociale assistenten waard" zei mij een gevangenisaalmoezenier eens. Ik denk dat dat waar is. Mensen nemen veel sneller een priester in vertrouwen dan een sociaal assistent.
Een sociaal assistent doet zijn job, verdient er ook zijn kost mee. Daar is niets mis mee. Maar een priester werkt vanuit een ander standpunt. Hij werkt er vanuit een roeping, en bovendien van een levensbeschouwing dat start bij de armen. Hij doet het uiteindelijk letterlijk 'pro Deo' en niet om geld te verdienen (in tegendeel, hij steekt er vaak aan toe). Een priester is bovendien over het algemeen een biddende persoon (belangrijk voor veel mensen in de miserie) en is gebonden aan het biechtgeheim. Hij is daarenboven nog celibatair en zal dus 's avonds niet zitten kletsen over de miserie van de ander tegen zijn vrouw, maar toevertrouwen aan God. Dat boezemt mensen in penarie veel vertrouwen in. Meer dan bij een sociaal assistent.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 28 maart 2007 om 16:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
"Slaat iemand op je wang, bied dan je andere wang aan." Zo'n taal en visie is totaal ongekend bij Mozes of Boeddha. Dat maakt het christendom zo uniek. De sterkte van het Christendom zit nu precies in de zwakheid: "Steelt er iemand je hemd, geef hem dan ook je onderhemd." De bergrede is op de eerste plaats een duiding van Wie God is. Citaat:
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 28 maart 2007 om 16:40. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#236 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ge weet best waarom de pausmobiel het leven in is geroepen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Johannes Paulus de Grote kan er van meespreken. ![]()
![]() |
![]() |
#238 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
Minister
|