Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u racist/stemt u voor het VB
Racist en VB-stemmer 2 3,51%
Racist en geen VB-stemmer 5 8,77%
Geen racist en VB-stemmer 19 33,33%
Geen racist en geen VB-stemmer 31 54,39%
Aantal stemmers: 57. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 maart 2007, 08:18   #61
Laya
Minister

Standaard

-Als gevolg van een slechte ervaring ben ik extra op mijn hoede wanneer er een bende negerinnen in de winkel binnenvalt (eigenlijk trek ik een nors gezicht en heb ik liever dat ze zo snel mogelijk terug opkrassen)
-Allochtone criminelen/herrieschoppers mogen gedropt worden boven hun land van herkomst (hier geboren of niet, maakt me niet uit)
-Ik heb niets tegen mensen die hun religie, cultuur hier beleven.. zolang ze er niemand mee lastigvallen, gesluierde vrouwen deren mij niet, de moskee in mijn gemeente ook niet, maar ze moeten mij hun cultuur of religie niet opdringen
- (zoals jullie wel weten) ik ben met een moslim getrouwd

Ben ik een raciste? Ik geraak er niet echt uit en eigenlijk kan het me ook niet veel schelen. Als ik een raciste ben dan zijn zij het die me zover hebben gebracht.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2007, 08:22   #62
Ozymandias
Gouverneur

Ozymandias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
-Als gevolg van een slechte ervaring ben ik extra op mijn hoede wanneer er een bende negerinnen in de winkel binnenvalt (eigenlijk trek ik een nors gezicht en heb ik liever dat ze zo snel mogelijk terug opkrassen)
-Allochtone criminelen/herrieschoppers mogen gedropt worden boven hun land van herkomst (hier geboren of niet, maakt me niet uit)
-Ik heb niets tegen mensen die hun religie, cultuur hier beleven.. zolang ze er niemand mee lastigvallen, gesluierde vrouwen deren mij niet, de moskee in mijn gemeente ook niet, maar ze moeten mij hun cultuur of religie niet opdringen
- (zoals jullie wel weten) ik ben met een moslim getrouwd

Ben ik een raciste? Ik geraak er niet echt uit en eigenlijk kan het me ook niet veel schelen. Als ik een raciste ben dan zijn zij het die me zover hebben gebracht.
Een antwoord op je vraag: ja. En de meest gehoorde "uitleg" van racisten is: Ik ben eigenlijk geen racist, maar ze hebben me zo gemaakt...
Ozymandias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2007, 08:35   #63
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ozymandias Bekijk bericht
Een antwoord op je vraag: ja. En de meest gehoorde "uitleg" van racisten is: Ik ben eigenlijk geen racist, maar ze hebben me zo gemaakt...
Ik denk niet dat iemand racistisch wordt geboren, je kan het worden door je opvoeding of door ervaringen, ik kan me niet voorstellen dat ik pakweg 10 jaar geleden zo zou gedacht hebben. Het zijn de dingen die ik zie en ervaar die mij doen besluiten dat we veel van die mensen beter kwijt zijn dan rijk.
Oud 29 maart 2007, 08:38   #64
Ozymandias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat iemand racistisch wordt geboren, je kan het worden door je opvoeding of door ervaringen, ik kan me niet voorstellen dat ik pakweg 10 jaar geleden zo zou gedacht hebben. Het zijn de dingen die ik zie en ervaar die mij doen besluiten dat we veel van die mensen beter kwijt zijn dan rijk.
Nochtans kunnen jou ervaringen en de mijne dezelfde zijn, met een ander resultaat. Jij verbindt er een oordeel aan tegenover een volledige groep, terwijl ik dat niet doe. Zelfde ervaring, zelfde belevenis, en een andere uitkomst. Er moet dus toch iets anders zijn dan "ik ben het geworden".
En het zijn ménsen. Jij hebt niet te beslissen wie we beter kwijt zijn dan rijk, net als ik, of gelijk wie. Anders zou het nogal mooi worden.

Laatst gewijzigd door Ozymandias : 29 maart 2007 om 08:38.
Oud 29 maart 2007, 08:50   #65
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Nochtans kunnen jou ervaringen en de mijne dezelfde zijn, met een ander resultaat. Jij verbindt er een oordeel aan tegenover een volledige groep, terwijl ik dat niet doe. Zelfde ervaring, zelfde belevenis, en een andere uitkomst. Er moet dus toch iets anders zijn dan "ik ben het geworden".
En het zijn ménsen. Jij hebt niet te beslissen wie we beter kwijt zijn dan rijk, net als ik, of gelijk wie. Anders zou het nogal mooi worden.
Tegenover een volledige groep? Hoe verklaar je dan mijn huwelijk?
Oud 29 maart 2007, 08:56   #66
Ozymandias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Tegenover een volledige groep? Hoe verklaar je dan mijn huwelijk?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya
Als gevolg van een slechte ervaring ben ik extra op mijn hoede wanneer er een bende negerinnen in de winkel binnenvalt
Je had dus een slechte ervaring met "een bende negerinnen", of met een negerin. En toen heb je de conclusie gemaakt dat het iets met hun "zwart-zijn" te maken heeft, dat ze voor problemen zorgden. En van daaruit volgt de conclusie dat negerinnen foute boel zijn.
Dat is toch een meer dan klassiek voorbeeld van vooroordelen voor een hele groep ? Ik zou hier kunnen afkomen met tegenwerpingen als: Heb je dat ook met slechte ervaringen met blanken ? Wil je dan ook geen blanken meer ? Of: Denk je dat het iets genetisch is, misschien ? Een neger-gen, wat ook voor gedragsproblemen zorgt ?

Maar dat hoeft niet eens. Als je gewoon naar de stappen kijkt, zie je hoe onlogisch zo'n redenering in elkaar zit. En het is niet omdat je gehuwd bent met een moslim dat je plots geen racistische denkpatronen vertoont.
(cfr. Ik ben geen racist, mijn beste vrienden zijn zwartjes)
Oud 29 maart 2007, 09:19   #67
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
cfr. Ik ben geen racist, mijn beste vrienden zijn zwartjes
Positief discrimineren is ook discriminatie. En een persoon met een donkere huidskleur "zwartje" noemen kan aanzien worden als een belediging.

eneuh, ik ben openlijk racist. Ik erken dat er verschillen zijn in uiterlijk (zoals het verschil tussen een koningspoedel- Pekkie uit de stripreeks Jommeke- en een golden retriever,allebei ongeveer even zwaar en perfect capabel om vruchtbaar nageslacht voort te brengen) ideologie en cultuur van mensen.

Ik kies mijn vrienden niet op kleur, maar op hun gedrag. 't is maar dat je het weet Ozzy...
Oud 29 maart 2007, 09:25   #68
Ozymandias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Positief discrimineren is ook discriminatie. En een persoon met een donkere huidskleur "zwartje" noemen kan aanzien worden als een belediging.
Tuurlijk is dat ook een discriminatie. Ik heb het dan ook helemaal niet over positieve discriminatie, van gelijk wie. Ik zei ook niet dat ik die buitenlander zou helpen en niet die blanke. Ik weet niet vanwaar je het haalt dat ik hier voorstander zou zijn van positieve discriminatie ?

En de term "zwartje" gebruikte ik met opzet, om de absurditeit van zo'n bewering aan te tonen.

Citaat:
eneuh, ik ben openlijk racist. Ik erken dat er verschillen zijn in uiterlijk (zoals het verschil tussen een koningspoedel- Pekkie uit de stripreeks Jommeke- en een golden retriever,allebei ongeveer even zwaar en perfect capabel om vruchtbaar nageslacht voort te brengen) ideologie en cultuur van mensen.

Ik kies mijn vrienden niet op kleur, maar op hun gedrag. 't is maar dat je het weet Ozzy...
Het is zeer nobel van je om je vrienden op hun gedrag te kiezen, en niet op hun huidskleur. Maar als je (voor)oordelen plakt op een volledige groep, enkel omwille van hun huidskleur, dan ben je een racist.
Oud 29 maart 2007, 09:32   #69
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Ik weet niet vanwaar je het haalt dat ik hier voorstander zou zijn van positieve discriminatie
?

Citaat:
cfr. Ik ben geen racist, mijn beste vrienden zijn zwartjes
Je geeft zelf aan dat je beste vrienden geen "witten" zijn. Waarom niet?

Ik kies mijn vrienden op hun gedrag.
Denk je dat het haantjes gedrag van jong allochtonen me zou kunnen bekoren? Of dat het manipulative gedrag van politici hen in mijn smaak kan laten vallen?
Oud 29 maart 2007, 09:36   #70
Ozymandias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
?
Je geeft zelf aan dat je beste vrienden geen "witten" zijn. Waarom niet?

Ik kies mijn vrienden op hun gedrag.
Denk je dat het haantjes gedrag van jong allochtonen me zou kunnen bekoren? Of dat het manipulative gedrag van politici hen in mijn smaak kan laten vallen?
Er stond toch heel duidelijk "cfr" ? Van "confer", synoniem "vergelijk".
Ik zei: Het is niet omdat je getrouwd bent met een moslim dat je geen racistische denkpatronen kan vertonen (vergelijk dat met de uitspraak: Ik ben geen racist, want enkele van mijn beste vrienden zijn zwartjes). Dat is een veel gehoorde uitspraak van mensen die wél racistisch denken. Snap je hem nu ?
Oud 29 maart 2007, 10:52   #71
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar is niks moeilijks aan. Maar er zijn natuurlijk subtiliteiten in dat probleem. Die buiten beschouwing gelaten, heb je gelijk. En dat noemt ook helemaal niet "racisme".
Maar als je het dilemma bekijkt, de twee mensen die je kan redden, en je kiest dan automatisch voor de blanke, dan is dat wel racisme. Ik begrijp niet waarom je zo tegenspartelt ?
Als hier iemand tegenspartelt ben jij het wel.
Leest u er maar eens de post op na.
De vraag juist was wat u onder helpen van een buitenlander verstaat.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2007, 11:09   #72
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je had dus een slechte ervaring met "een bende negerinnen", of met een negerin. En toen heb je de conclusie gemaakt dat het iets met hun "zwart-zijn" te maken heeft, dat ze voor problemen zorgden. En van daaruit volgt de conclusie dat negerinnen foute boel zijn.
Gaat gij beweren dat alle volkeren dezelfde cultuur hebben ?
Te grote verschillen in cultuur kunnen wel degelijk wrevel opwekken bij mensen met een andere opvatting over beleefdheid bijvoorbeeld. Dat kan dus wel degelijk iets met hun "zwart zijn" te maken hebben. Uiteraard mag één slechte ervaring niet veralgemeend worden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2007, 11:12   #73
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Liefst op zo'n 1000m hoogte!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2007, 14:42   #74
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Liefst op zo'n 1000m hoogte!
En vooral zonder parachute
Oud 29 maart 2007, 14:47   #75
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Het aantal VB-stemmers op het forum is plots op miraculeuze wijze gedaald
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2007, 15:17   #76
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij zijn de meesten dat enquête gedoe gewoon beu, om de meest uiteenlopende zaken worden er enquêtes gehouden, er treed een zekere moeheid op, bij mij toch althans.

Laatst gewijzigd door alberto : 29 maart 2007 om 15:20.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2007, 15:29   #77
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Zie dat bepaald regeltje in Kvraagetaan
Toen haat nog geen nationale sport was ?
Oud 29 maart 2007, 20:43   #78
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Toen haat nog geen nationale sport was ?
Eerder "wat je zegt... "

Ben ik trouwens de enige die merkt dat de uitslag een beetje "te genuanceerd" is
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2007, 20:46   #79
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

mijn kan beter racist zijn en niet op het VB stemmen, dan op het VB stemmen en geen racist zijn.
racisme naar de privé-sfeer, zoals religie.
scheiding racisme en staat.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2007, 20:49   #80
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
racisme naar de privé-sfeer, zoals religie.
scheiding racisme en staat.
Helemaal mee eens...racisme is iets aangeboren/natuurlijk/menselijk.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be