Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 maart 2007, 10:03   #201
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Tot wanneer de vrouw toegeeft aan wat de man wil, bedoel je?
ja natuurlijk, exact wat ik bedoelde, dat jij dat doorhebt !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 10:04   #202
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Natuurlijk niet, das nogal logisch.
De meeste vrouwen betrekken de vader er wel bij en willen graag weten hoe hij er tegenover staat. Maar het is logisch dat de vrouw zelf uiteindelijk de beslissing neemt. Zij zal immers de zwangerschap uitdragen, bevallen en vervolgens ongeveer zo'n 20 jaar instaan voor het kind.

wat een progressieve gedachte ?!
Oud 30 maart 2007, 10:08   #203
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar hij moet het wel geen negen maanden in zijn lichaam dragen...

met alle respect voor elke moeder, maar die negen maanden zijn ook maar negen maanden

pa en ma zijn hopelijk voor de rest van de opvoeding wel gelijkwaardig, dus waarom zou potentiële pa geen medezeggenschap hebben ?!
Oud 30 maart 2007, 10:09   #204
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Juist. De eindbeslissing ligt uiteraard altijd bij de vrouw. Het gaat per slot van rekening om haar lichaam.
het gaat per slot van rekening om een kind dacht ik ...
Oud 30 maart 2007, 10:15   #205
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Probeer misschien toch een beetje meer inlevingsvermogen aan de dag te leggen.
Ik ben persoonlijk niet voor abortus te vinden en zou er zelf nooit één ondergaan denk ik (never say never, maar als ik nu zwanger zou worden zou het niet echt gewenst zijn maar zou ik geen abortus plegen). Ik krijg soms kriebels als ik getuigenissen lees van vrouwen die er wel héél makkelijk over gaan of die het zien als een soort van voorbehoedsmiddel.
Maar er zijn heel veel andere situaties waarin ik begrip kan opbrengen voor de keuze voor een abortus.
Als je bijv. twee ADHD'ers rondlopen hebt en zelf op springen staat, en dan nog ongewenst zwanger wordt, kan ik me voorstellen dat een derde er echt niet meer bijkan. Als je voorbije zwangerschappen gevolgd werden door een hevige post-natale depressie die je ontzettend lang gewoon plat veegde en die ervoor zorgde dat je niet voor je kind kon zorgen als je zou willen, kan ik me voorstellen dat er geen meer bij kan. Ik ken persoonlijk iemand die een zwangerschapspsychose heeft gehad die twee jaar heeft geduurd en haar relatie, werkleven, vriendschapsbanden, relatie met haar kind, algemeen functioneren... danig heeft verstoord dat je zoiets geen tweede keer wil meemaken. Er zijn vrouwen die mishandeld worden (heel veel vrouwen helaas) en die eigenlijk weg zouden willen maar niet durven of kunnen, en die zwanger worden en absoluut geen kind willen van die man. Er zijn zelfs vrouwen die mishandeld worden omd�*t ze de pil nemen, en bijv. hun pil niet mogen nemen, verkracht worden, zwanger worden, abortus plegen.
Er zijn vrouwen die financieel aan de grond zitten, werkloos zijn, zwanger worden, en op voorhand al weten dat ze als alleenstaande moeder héél moeilijk aan werk gaan geraken en gewoon geen uitweg zien om met hun klein budget een kind een leven te geven, wetende dat ze met dat kind hun kansen om eruit te raken drastisch verkleinen.
Het is allemaal niet zo simpel, sommige situaties zijn 'begrijpelijker' dan anderen, maar de keuze moet ook binnen een heel kort tijdsbestek genomen worden, in een verwarrende tijd waarin men meestal serieus panikeert.

Zeggen dat vrouwen die niet willen zwanger worden, ook maar niet moeten zwanger worden, is ook heel makkelijk gezegd. De pil nemen, goed. Maar die pil is een vrij grote verantwoordelijkheid, en het nemen ervan niet altijd zo simpel. Ik neem mijn pil 's avonds. En ja, ik val al eens in slaap in de zetel, en ga dan halfslapend van zetel naar bed als ik wakker wordt, en vergeet die pil dan soms, en als ik er 's ochtends niet aan denk en ik ben een hele dag weg, heb ik die pil niet genomen. Je kunt je dan nog wel achteraf beschermen met een condoom, maar je kunt niet terug in de tijd gaan en de seks die al gebeurd is met condoom doen. Ik heb ook eens medicatie genomen waarvan op de bijsluiter stond dat de pilwerking sterk verminderd kon zijn. Normaal gezien lees ik altijd de bijsluiter, maar om één of andere reden heb ik dat toen niet gedaan, pas toen ik dacht dat ik bijwerkingen had heb ik de bijsluiter erbij genomen, en toen ben ik beginnen panikeren, temeer omdat ik eigenlijk over tijd was. Ik had samen met die medicatie ook mijn voorschrift voor de pil gevraagd, dus eigenlijk had mijn huisarts me mogen waarschuwen, maar kom. Zwangerschapstest gekocht, die was gelukkig negatief. Maar ik kon even goed zwanger geweest zijn.
Sterilisatie? Ook een nogal drastisch middel, zeker voor jonge vrouwen, ook als ze op dit moment denken geen kinderen meer te willen. Voor het zelfde geld stuikt je vent dood de volgende dag, vind je een paar jaar later een nieuwe partner, maar kun je nooit kinderen hebben met die partner.
En altijd een condoom bijgebruiken lijkt me nou ook geen haalbare kaart .
Ik kan me ook goed voorstellen dat als het bij je eerste zwangerschap bijv. anderhalf duurde voor je zwanger werd na jaren pilgebruik, je niet meteen gaat panikeren als je dat ene pilletje een paar uur te laat hebt gepakt, maar het kan wel écht 'te laat' geweest zijn.

Kortom: er kan zoveel misgaan in die anticonceptie dat je toch zwanger wordt, en er zijn zoveel omstandigheden waarin je je misschien kunt proberen inleven.

Vergeet tenslotte ook niet dat de maatschappij ook een invloed heeft. Men klaagt wel over het grote aantal werklozen, en men vind dat men niet op zijn lui gat mag zitten, maar dat impliceert wel dat vrouwen moeten werken. Niet iedere jonge vrouw is bereid om telkens opnieuw van nul te moeten beginnen, of van een eigen zaak op te geven, of om gewoon compleet overstresst door het leven te moeten gaan. Dat is trouwens ook niet gezond voor kinderen, van die overstresste moeders. Zelfs serieus ongezond.

Dat is trouwens ook de reden waarom ik nu geen kinderen wil. Ik ben werkzoekend en wordt nu al overal afgewezen omdat ik de voorbije jaren iets anders gedaan heb dan de functie die zij beschikbaar hebben. Als ik nu zwanger wordt maak ik sowieso geen kans eens dat buikje zichtbaar wordt, en daarna zit ik met een pasgeborene. Het zou dus nog ruim een jaar kunnen duren voor ik aangenomen zou kùnnen worden, maar tegen dan ben ik helemaal uitgerangeerd en kan ik fluiten naar een job. Ik zou dat bijzonder jammer vinden, omdat ik heel gr�*�*g zou werken. Kan je je dat ergens voorstellen, of is dat te moeilijk?

Als je bijv. twee ADHD'ers rondlopen hebt ... pardon ?! ... t heeft me serieus moeite gekost om je nog verder te lezen na deze (kwetsende) zin hoor ...

misschien kan je een spiraaltje overwegen

ps veel geluk in je jobzoektocht.
Oud 30 maart 2007, 10:19   #206
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
uiteraard, dat is iets tussen ouders en arts, daar hoeft wat mij betreft geen wetgeving over te bestaan ...

de test mongolisme met bijhorende abortusvoorstel ... vind ik er dan weer over ... mongolisme is voor mij geen gepermitteerde reden tot abortus ...
Mongolisme is geen dodelijke ziekte. Maar sinds de abortuswetgeving is mongolisme wel dodelijk...
Gaat zo'n een eugenetisch denken niet ten koste van elk solidair maatschappelijk beginsel?
Oud 30 maart 2007, 10:24   #207
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wist wel dat ik geen enkele vorm van empathie van jou kon verwachten.
Vergeet niet dat een hysterectomie de enige echt betrouwbare vorm van anticonceptie is (hoewel er nog een kleine kans is op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap als de eileiders en eierstokken niet verwijderd zijn). Voor velen is dat inderdaad teveel gevraagd.
Eigenlijk verwacht je dat kinderen boeten voor de niet-opzettelijke fouten van hun ouders, zelfs als de ouders zelf geen enkele verantwoordelijkheid dragen. Je mag er zeker van zijn dat dit ook een zware kost voor de maatschappij zal betekenen, maar misschien denk je zover niet na.

Je laatste zin is gewoon walgelijk. Je wil abortus verbieden en stelt dan maar voor om het weer op de goeie oude methode te doen: proberen een embryo of foetus schade aan te brengen zodat hij sterft. Dit is evenzeer abortus, maar zal natuurlijk leiden tot heel veel handicaps, met alle gevolgen vandien voor de kinderen én de maatschappij. Daar heb je dan weer geen enkel probleem mee.

Dus ik zou empathie moeten opbrengen voor vergeetachtige mensen die hun pilleke vergeten in te nemen of die geen condoom willen gebruiken of om toch heel zeker te zijn pil en condoomgebruik gaan combineren?
En als ze dan toch zwanger zouden worden dan moet ik empathie aan de dag leggen en abortus mee goedkeuren?
Discipline meiske...dringend tijd dat het leger voor iedereen terug wordt ingevoerd dat de jeugd wat discipline kan aanleren! t'Is erg...kindermoord vergoeilijken omdat ze geen discipline hebben of liever biefstuk friet bijven eten ipv bokes confituur.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 10:40   #208
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je bijv. twee ADHD'ers rondlopen hebt ... pardon ?! ... t heeft me serieus moeite gekost om je nog verder te lezen na deze (kwetsende) zin hoor ...

ps veel geluk in je jobzoektocht.
Twee ADHD'ers hebben rondlopen kan ontzettend belastend zijn hoor. Het is voor veel ouders al moeilijk om niét overstresst te raken van hun twee kinderen als ze daarnaast ook nog stress in hun leven ervaren. Heel wat ouders met een kind met een ontwikkelingsstoornis zijn depressief of zitten dicht bij of midden in een burn-out. Bepaalde factoren kunnen dat nog verergeren, bijv. geen steun of zelfs tegenwerking krijgen van je familie (er zijn genoeg mensen met een kind met ADHD die telkens opnieuw te horen krijgen dat het hun schuld is dat hun kind zich zo 'slecht' gedraagt), conflicten met de partner omtrent de aanpak van ADHD, reeds bestaande psychosociale problemen,...

Ik heb meerdere mensen met een kind met ADHD echt met de handen in het haar zien zitten, zien huilen, schreeuwen om rust, schreeuwen om begrip,... Ik heb mijn ex-collega, die een tweeling heeft met ADHD, meerdere malen als een pudding in elkaar zien zakken op het werk omdat ze weer geen slaap had gehad (kinderen met ADHD zijn nogal vatbaar voor slaapstoornissen). Nochtans gaf ze zelf therapie aan kinderen met ADHD en begeleidde ze ook de ouders, dus ze had echt wel voldoende kennis van mogelijke copingstrategieën, maar in de praktijk is het net dat ietsje moeilijker.
Gelukkig zijn er ook veel ouders die gigantisch goed omgaan met het probleem waarvoor ze staan, en ik vind dat ongelooflijk prachtig , maar ik verwacht niet van elke ouder dat ze een geboren superouder zijn en zomaar zonder problemen kunnen omgaan met de moeilijke situatie waarin ze zich bevinden (zelf ben ik nogal stressgevoelig dus ik zou er denk ik toch problemen mee hebben). Ik verwacht eigenlijk van niemand dat ze een geboren superouder zijn.

Ik kan me dus perfect voorstellen dat als je al twee kinderen met ADHD hebt en op het punt staat om een inzinking te krijgen (of er midden inzit), je een derde kind niet meer ziet zitten. Een baby in huis hebben is sowieso al lastig, dat vraagt ongelooflijk veel zorg en aandacht, en als je al zorg een aandacht te kort komt, kun je jezelf heel makkelijk voorbijlopen en op ontploffen geraken. Wat niet gezond is, voor niemand.

Het aantal postnatale depressies bij moeders die reeds kinderen met een ontwikkelingsstoornis hebben is ontzettend veel hoger dan dat van andere moeders, en ik verzeker je dat het ONTZETTEND moeilijk is om met een postnatale depressie de zorg en aandacht te geven aan je kinderen die zij eigenlijk willen.

Maar goed, het feit dat ik begrip heb voor ouders die overstresst raken, moet inderdaad bijzonder kwetsend zijn. Ik zal dat onthouden als ik nog eens ouders mag begeleiden die met de handen in het haar zitten, en ervan uitgaan dat het opvoeden van kinderen met problemen een makkie is.
Ik voorspel eerder dat die mensen dat kwetsend gaan vinden, maar kom.
Oud 30 maart 2007, 10:43   #209
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Dus ik zou empathie moeten opbrengen voor vergeetachtige mensen die hun pilleke vergeten in te nemen of die geen condoom willen gebruiken of om toch heel zeker te zijn pil en condoomgebruik gaan combineren?
En als ze dan toch zwanger zouden worden dan moet ik empathie aan de dag leggen en abortus mee goedkeuren?
Discipline meiske...dringend tijd dat het leger voor iedereen terug wordt ingevoerd dat de jeugd wat discipline kan aanleren! t'Is erg...kindermoord vergoeilijken omdat ze geen discipline hebben of liever biefstuk friet bijven eten ipv bokes confituur.
Ik kan met discipline niet vermijden dat ik bijv. ziek wordt en moet overgeven of diarree heb. Jij zal dat natuurlijk wel kunnen.

Je bent compleet onrealistisch bezig, maar dat zal je worst wezen.
Oud 30 maart 2007, 10:48   #210
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
mongolisme is voor mij geen gepermitteerde reden tot abortus ...
En dan moet dat voor iedereen maar zo zijn?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 10:48   #211
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ja natuurlijk, exact wat ik bedoelde, dat jij dat doorhebt !
Dat lag redelijk voor de hand...
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 30 maart 2007, 10:49   #212
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dus waarom zou potentiële pa geen medezeggenschap hebben ?!
Omdat de zwangerschap zich niet in zijn lichaam afspeelt.

Citaat:
Oud 30 maart 2007, 10:50   #213
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het gaat per slot van rekening om een kind dacht ik ...
Dat dacht je dan verkeerd. Het gaat om een vrucht.

Citaat:
Oud 30 maart 2007, 10:51   #214
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Huh? Wat is daar "kwetsend" aan, pray tell?

Citaat:
Oud 30 maart 2007, 10:53   #215
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan met discipline niet vermijden dat ik bijv. ziek wordt en moet overgeven of diarree heb. Jij zal dat natuurlijk wel kunnen.

Naast enige realiteitszin ontbreekt het Jurgen duidelijk ook aan empathie. Het feit dat hij de hele zaak reduceert tot "geen boterhammen met confituur willen eten", zegt wat dat betreft voldoende.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 10:53   #216
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Discipline meiske...dringend tijd dat het leger voor iedereen terug wordt ingevoerd dat de jeugd wat discipline kan aanleren!
Uiteraard! Want in die goede oude tijd bestonden er natuurlijk geen ongewenste zwangerschappen, laat staan abortussen...

Op welke planeet leef jij eigenlijk?

Citaat:
Oud 30 maart 2007, 11:00   #217
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En jij gelooft dat spiraaltjes nooit tot ongewenste zwangerschappen leiden? Daar zijn meer problemen mee dan je denkt hoor. Het kan slecht geplaatst zijn of uitgestoten worden...

Om nog maar te zwijgen van de andere bijwerkingen ervan: sterkere menstruele bloedingen en pijn.

En dat staat dan nog los van het feit dat spiraaltjes kunnen zorgen voor verminderde vruchtbaarheid of zelfs onvruchtbaarheid doordat ze aanleiding kunnen geven tot ontstekingen van de eileiders. Niet echt een geschikt voorbehoedsmiddel dus voor vrouwen die nog kinderen willen...

Mannen hebben makkelijk praten natuurlijk. Hoeveel zijn er bereid om steeds een condoom te gebruiken???
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 11:11   #218
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Raf heeft daar geen boodschap aan...Als hij een kind van doen heeft zal hij er wel één adopteren van iemand anders.Liefst één van aan de andere kant van de wereld, met een andere kleur, dat iedereen kan zien dat het geadopteerd is...
En ondertussen aborteren alle vrouwen hier tegen de sterren op...Een nooit geziene gebeurtenis in de wereldgeschiedenis, zo een abortus-epidemie...
Ik wil je grondige kennis van de wereldgeschiedenis hier niet in diskrediet brengen carlgustaaf, maar abortus bestaat al heel lang. Alleen werd het vroeger niet geregistreerd, en gebeurde het met allerlei huis-, tuin- en keukenmaterieel in plaats van door een arts. Je kan je afvragen wat het beste is.

Het abortusdebat strandt keer op keer in emotionele argumentaties en verwensingen, die gebaseerd zijn op een te sterke veralgemening (zoals gewoonlijk). De basisstelling van het tégen-kamp is namelijk "abortus = moord". Als je die stelling aanneemt, dan is er zelfs geen discussie natuurlijk want iedereen moet wel akkoord gaan dat moord onaanvaardbaar is. Maar zo simpel ligt het dus spijtig genoeg niet. Er is een hemelsgroot verschil tussen, om nu maar eens twee extremen te nemen, een dokter die bij een vrouw op medisch verantwoorde wijze een embryo van 1 of 2 weken oud verwijdert, en het afdrijven van een 8 maanden oude foeutus met mechanische middelen.

Je hebt fundamentalisten die stellen dat een bevruchte eicel reeds een mens is, en dus nooit mag worden afgedreven. Dikwijls is deze extreme stelling religieus geïnspireerd, en hoewel ik daar in principe wel begrip en zelfs respect voor heb heeft ze een aantal verregaande en weinig wenselijke implicaties : Zo moet volgens deze stelling een vrouw die verkracht is haar baby houden, zelfs al zal er er nooit van kunnen houden. Ook moet je volgens deze stelling kinderen met een zeer grote misvorming die hen hoogstens een paar weken of maanden na de geboorte zal laten leven, laten geboren worden. Tenslotte moet volgens deze stelling bij levensgevaar van de moeder toch de geboorte doorgaan, zelfs al betekent dit dat de moeder sterft. Ik denk dat we deze stelling daarom best kunnen afvoeren.

Wetenschappers houden er dikwijls een meer genuanceerde stelling op na, en gaan op zoek naar de grens van het moreel toelaatbare. Op welk moment in de zwangerschap kan men de vrucht beschouwen als een mens in wording, met recht op leven? Over dat heikel punt gaat het hele debat momenteel, en niet over of abortus als algemeen principe. Je hebt daarin voorstanders van een benadering die meer nadruk legt op de rechten van de moeder, en anderen die meer de rechten van het kind-in-wording verdedigen en dus geneigd zijn om de grens van het toelaatbare vroeger in de zwangerschap te situeren. Persoonlijk neig ik ook eerder naar dat laatste, alhoewel ik weet dat dit voor de moeder negatieve gevolgen kan hebben.

In elk geval lijkt het me compleet onmogelijk en ook onwenselijk om abortus in het algemeen te verbieden. Dan duikt het opnieuw in de illegaliteit, met alle gevolgen voor moeder en kind van dien.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 11:18   #219
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Denk dat jij onrealistisch bezig bent...als mijn vriendin te kampen heeft met bovenstaande dan schakelen wij altijd over op condoom.
Dat is ook discipline! Ook weer te moeilijk zeker?
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 11:18   #220
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
U kan over dat onevenwicht blijven pallaveren, maar zolang het biologisch onmogelijk is voor mannen om een zwangerschap uit te dragen, gaat de zaak nooit evenwichtig zijn.
Men heft een onevenwicht niet op door er een ander bij te maken. Als een vrouw onder het ouderschap uitkan dan moet een man dit ook niet opgedrongen krijgen.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be