Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 maart 2007, 14:14   #1
Lao Tzu
Provinciaal Gedeputeerde

Lao Tzu's schermafbeelding

Standaard Mariusz O. hoeft niet voor assisen te verschijnen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GVA
Mariusz O. hoeft niet voor assisen te verschijnen

De Brusselse jeugdrechter heeft beslist dat de 17-jarige Mariusz O. niet uit handen wordt gegeven. Mariusz is één van de twee jongeren die in april 2006 Joe Van Holsbeeck neerstaken in het Brusselse centraal station.

Mariusz bracht de dodelijke messteken niet toe, maar was wel betrokken bij de diefstal van de mp3-speler van Joe Van Holsbeeck.

Het openbaar ministerie had de uithandengeving gevraagd maar de rechtbank is van oordeel dat de jongen nog in aanmerking komt voor opvoedings- en begeleidingsmaatregelen.

Hij zou oprecht berouw hebben en zijn aandeel in de feiten erkennen en volgens verschillende verslagen nood hebben aan verdere opvoeding, scholing en psycho-educatief werk.
Mijn conclusie: moorden mag, als je maar spijt betuigd!

Iets te letterlijk de bijbel geïnterpreteerd me dunkt!
Oud 29 maart 2007, 14:15   #2
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Misschien om Polen niet voor het hoofd te stoten. Aan die "uitlevering" hing al een politiek reukje.
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2007, 14:16   #3
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lao Tzu Bekijk bericht

Het is niet omdat je niet voor cassastie verschijnt dat moorden mag of dat je er niet voor gestraft zal worden.Overigens is hij de moordenaar niet hé, lezen voor je iets post kan geen kwaad.
Oud 29 maart 2007, 14:22   #4
Blackwidow
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Het is niet omdat je niet voor cassastie verschijnt dat moorden mag of dat je er niet voor gestraft zal worden.Overigens is hij de moordenaar niet hé, lezen voor je iets post kan geen kwaad.
Mijn eerste reactie was ook: godver, typisch... Doch het gaat hier om Mariusz, niet Adam G. die de steken heeft toegediend. Adam wel voor Assisen
Blackwidow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2007, 14:35   #5
proxy2222
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackwidow Bekijk bericht
Mijn eerste reactie was ook: godver, typisch... Doch het gaat hier om Mariusz, niet Adam G. die de steken heeft toegediend. Adam wel voor Assisen
Ok, maar hij wist wel degelijk dat Adam een mes op zak had en hij heeft Adam ook niet tegengehouden toen hij zijn moord deed. Op zijn minst medeplichtig aan moord !

Iemand al eens nagedacht hoe de ouders van Joe zich nu moeten voelen ??? !!!!
proxy2222 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2007, 14:37   #6
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door proxy2222 Bekijk bericht
Ok, maar hij wist wel degelijk dat Adam een mes op zak had en hij heeft Adam ook niet tegengehouden toen hij zijn moord deed. Op zijn minst medeplichtig aan moord !
Medeplichtig zijn is geen moord en de rechter zal beter weten of cassatie hiervoor geschikt is dan jij
Citaat:
Weet jij het misschien? </p>
Oud 29 maart 2007, 14:54   #7
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Normaal is het zo dat je dan voor assisen komt voor diefstal met als verzwarend feit het geweld, moord dus. Op die manier zijn beiden daar schuldig aan.

Maar als hij niet uit handen gegeven word wordt het dus jeugdrechter, misschien een straf tot zijn 18 voor diefstal en het is voorbij. Terwijl het eigenlijk gewapende roofoverval moet zijn.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2007, 23:26   #8
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Tja, dit was natuurlijk te verwachten. Waarom ben ik niet verbaasd? Aan allochtonen geeft men hier weermaals het signaal dat misdaad loont voor hen. En het klopt nog ook.
Oud 30 maart 2007, 06:45   #9
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Uit voorgaande (en ws ook volgende) reacties blijkt dat het volk eigelijk niet veel verschilt van het volk in de middeleeuwen. Bloed willen ze zien.
Ze vergeten echter dat ze het volk zijn, en hun bek moeten houden. Mensen moeten zich niet moeien met dingen waar ze geen bal van afweten.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 08:15   #10
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:

De ouders van Joe gaan zich waarschijnlijk ook nog zo voelen als die twee gastjes de doodstraf zouden krijgen.

Laatst gewijzigd door skaldis : 30 maart 2007 om 08:15.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 09:40   #11
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
De ouders van Joe gaan zich waarschijnlijk ook nog zo voelen als die twee gastjes de doodstraf zouden krijgen.
De twee gastjes? Ochaarme!!

Het gaat om laffe moordenaars, niets meer en niets minder.
Oud 30 maart 2007, 09:42   #12
connect
Burger

Standaard

Citaat:

Voor hetzelfde geld was hij Joe zijn MP3-spelerke aan 't afpakken toen zijne maat plots een mes uithaalde en Joe ermee prikte. Nogal moeilijk om zoiets tegen te houden, denk je niet?
't Moet wel zoiets geweest zijn, anders was ie wel voor assisen verschenen...
connect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 09:47   #13
Anna List
Banneling

Standaard

voor mij staat t ni vast dat die bij de jeugdrechter niet efficiënter gestraft zal zijn dan in 't volwassenenrecht hoor ...

in t jeugdrecht gaat die 17 jarige begeleid worden en nog veelvuldig met zijn daden en de gevolgen geconfronteerd worden, hij gaat een hele (opvoedings)therapie doorlopen

gaat dat beter zijn voor assisen, waar hij wellicht 5 of tien jaar krijgt, gewoon de cel invliegt. zonder enige opvolging ... gaat ie daar 'nen betere mens' van worden ?

ps, ik heb deze keer papa van holsbeeck niet gehoord, in tegenstelling met voorgaande keren, had hij misschien geen 'mediatieke' opinie ?

Laatst gewijzigd door Anna List : 30 maart 2007 om 09:48.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 11:29   #14
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
De twee gastjes? Ochaarme!!

Het gaat om laffe moordenaars, niets meer en niets minder.
Ok ik heb me verkeerd uitgedrukt. Eén meeloper gastje en één gast die het verdient om voor assisen te verschijnen.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 13:18   #15
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Ik vind deze uitspraak een typische uiting van ons gerechtelijk stelsel, waar de dader, en niet het slachtoffer, centraal staat. Het ware mijns inziens veel beter dat de misdaad op zich bepaalt voor welke rechtbank men dient te verschijnen, en dat alle daders, mededaders en medeplichtigen zich voor diezelfde rechtbank dienen te verantwoorden.
Oud 30 maart 2007, 16:56   #16
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Uit voorgaande (en ws ook volgende) reacties blijkt dat het volk eigelijk niet veel verschilt van het volk in de middeleeuwen. Bloed willen ze zien.
Ze vergeten echter dat ze het volk zijn, en hun bek moeten houden. Mensen moeten zich niet moeien met dingen waar ze geen bal van afweten.
Vraag: weten degene die zich met de zaak bezighouden zelf wel met wat ze bezig zijn?

In de Middeleeuwen werd men tenminste nog gestraft, als men de regels niet volgde.
Oud 30 maart 2007, 17:05   #17
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lao Tzu Bekijk bericht

Die conclusie slaat met alle respect nergens op. Ten eerste is die jongen de moordenaar niet, en het feit dat hij niet voor assisen zal moeten verschijnen wil niet zeggen dat men zijn daad goedkeurt. Dat men een minderjarige die medeplichtig is aan een zwaar misdrijf niet meteen elke kans op een herpakking ontneemt door hem voor lange tijd in de gevangenis te gooien lijkt me een billijke beslissing. Dat neemt niet weg dat hij natuurlijk wel een straf moet krijgen.

Het valt me op dat het dezelfde mensen zijn die steen en been klagen over het toenemend geweld in de samenleving (dat trouwens helemaal niet waar is), die meteen naar de zwaarste straffen willen grijpen in dit soort gevallen. Dat dat niets oplost ontgaat hen blijkbaar.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 17:07   #18
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Die conclusie slaat met alle respect nergens op. Ten eerste is die jongen de moordenaar niet, en het feit dat hij niet voor assisen zal moeten verschijnen wil niet zeggen dat men zijn daad goedkeurt. Dat men een minderjarige die medeplichtig is aan een zwaar misdrijf niet meteen elke kans op een herpakking ontneemt door hem voor lange tijd in de gevangenis te gooien lijkt me een billijke beslissing. Dat neemt niet weg dat hij natuurlijk wel een straf moet krijgen.

Het valt me op dat het dezelfde mensen zijn die steen en been klagen over het toenemend geweld in de samenleving (dat trouwens helemaal niet waar is), die meteen naar de zwaarste straffen willen grijpen in dit soort gevallen. Dat dat niets oplost ontgaat hen blijkbaar.
Heu, niets oplossen? Minder criminelen laten rondlopen, lijkt me positief voor bestrijden van de misdaad.
Oud 30 maart 2007, 17:26   #19
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht

Pampering lijkt ook niets op te lossen. Dat allochtone doetje was niet aan zijn proefstuk toe.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 17:30   #20
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Heu, niets oplossen? Minder criminelen laten rondlopen, lijkt me positief voor bestrijden van de misdaad.
Zoals in de VS? Daar zijn de criminaliteitscijfers inderdaad gezakt, alleen zit wel zo ongeveer de helft van de bevolking in de gevangenis. Is dat een oplossing?

Vrijheidsberoving is één manier om iemand te bestraffen, maar lang niet de enige en ver van de ideale. Het is duur en de kans dat een crimineel na een gevangenisstraf recidiveert is extreem groot. Ik ben van het principe dat gevangenisstraf alleen aangewezen is als er een accuut gevaar is voor de samenleving (typisch voorbeeld : een seriemoordenaar).
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be