Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Belastingen weigeren?
Ja, dat moet kunnen, voor bepaalde goede, morele redenen 26 46,43%
Neen, iedereen is verplicht belastingen te betalen 21 37,50%
Ik heb een andere mening 6 10,71%
Ik wens mij hierover niet uit te spreken 3 5,36%
Aantal stemmers: 56. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2007, 23:12   #81
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Iemand van jouw niveau zou toch beter moeten weten voor hij zo'n opmerking neerpent.
Helemaal niet, zo is de westerse staat opgekomen: de feodale heer begaf zich in een collectief van machtshebbers om de moderne staat te stichten, omdat het op zijn eentje niet meer werkbaar was. Hij deed dit vrijwillig door huwelijkspolitiek, etc..., of werd door het zwaard gedwongen.
En blijkbaar zou Simon de identieke logica gebruiken, maw, hij sticht ook een (proto)-staat. Ik zie niet in waarom er dan nog moet gediscussieerd moet worden over het bestaansrecht van de staat in verhouding tot jullie ideologische eisen, hij geeft zelf de noodzakelijkheid tot vorming van het collectief toe. De volgende stap kan gezet worden: welke zijn de kenmerken van de noodzakelijke staat.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 6 april 2007 om 23:13.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 23:21   #82
simon01
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Dus je moet al een collectief vormen? Is dat niet juist de negatie van jouw individualisme, de gewilde autonomie?
vrijwillig een groep vormen is geen enkel probleem natuurlijk.

Citaat:
Als je blijkbaar niet individueel deze taak kan uitoefenen, wat is dan de relevantie van jouw ideologische kritiek op het staatsconcept? Je accepteert het collectieve aspect van de staat, nu kan er alleen nog gedebatteerd worden over de kenmerken van de staat
? Het lijkt me logisch dat ik alleen niet hetzelfde kan doen als de staat. Maar stel dat ik morgen enkele mensen rondom mij verzamel om aan herverdeling te doen volgens medianen van inkomen en diets meer, mag ik dan morgen aan je deur komen en je deel eisen? En om het trouwens wat eerlijker te doen, doet mijn overheidje aan mondiale herverdeling.
simon01 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 23:23   #83
simon01
Burger

Standaard

Citaat:
Helemaal niet, zo is de westerse staat opgekomen: de feodale heer begaf zich in een collectief van machtshebbers om de moderne staat te stichten, omdat het op zijn eentje niet meer werkbaar was. Hij deed dit vrijwillig door huwelijkspolitiek, etc..., of werd door het zwaard gedwongen.
En blijkbaar zou Simon de identieke logica gebruiken, maw, hij sticht ook een (proto)-staat. Ik zie niet in waarom er dan nog moet gediscussieerd moet worden over het bestaansrecht van de staat in verhouding tot jullie ideologische eisen, hij geeft zelf de noodzakelijkheid tot vorming van het collectief toe. De volgende stap kan gezet worden: welke zijn de kenmerken van de noodzakelijke staat.
het enige wat ik zeg is dat ik op mijn eentje geen staat kan runnen. Maar nergens heb ik gezegd dat ik het bestaan van een staat goedkeur.
Oud 6 april 2007, 23:24   #84
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als gewone werkman, van wie het loon beter gekend is door de belastingsdienst dan mezelf heeft het weinig nut geen aangifte in te dienen. Want dan word ik gewoon voor de volle pot belast, en daarenbovenop stuurt de belastingsdienst dan een lieve brief, waarin dat ze stellen dat ik nog wat extra mag betalen.

Ik ga ermee akkoord dat het Belgische belastingssysteem gewoon gelegaliseerde struikroverij is.
Hoeveel maanden per jaar werken wij eigenlijk uitsluitend voor de staat, de provincie, de gemeente?
Bij elke aankoop die je met het overschot van je centen doet of dienst waarop je beroep doet (bv tussenkomst van een vakman/vrouw) betaal je nog eens diverse taksen en belastingen.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 23:25   #85
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door simon01 Bekijk bericht
het enige wat ik zeg is dat ik op mijn eentje geen staat kan runnen. Maar nergens heb ik gezegd dat ik het bestaan van een staat goedkeur.
Maar jij kan niet de functies uitoefenen van de staat, er bestaan kennelijk bovenindividuele niveaus.
Oud 6 april 2007, 23:25   #86
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het land zelf was grotendeels al in zijn handen, hij was ook begonnen aan de exploitatie na de pacificatieperiode. Maw, hij had geen enkel lastige beginperiode gekend, het terrein was grotendeels al geëffend door de staat. Wat wel klopt, ik lees dit nu op wiki (hopelijk klopt het), is dat hij geen staatshulp ontving voor de constructie. Dit lijkt mij niet van fundamentele aard om uitspraken te doen over de werking van de spoorweg.
Ja kijk, het is de schuld van Hill niet dat Lincoln zijn grote projecten per sé tijdens de oorlog moest beginnen en dat daarna de federale overheid nog eens wat generaals bezig hield met indiaantje pang te spelen. Hill betaalde indianen en boeren om op een zo efficiënt mogelijk wijze zijn lijn te kunnen leggen. Geheel anders dan de bazen van de Pacifics die nutteloos extra kilometers aanlegden om meer centjes te krijgen om lekkere wijn te kunnen drinken.

De arrogantie van zulke bedrijfsleiders doet mij even hard walgen als jij.

Laatst gewijzigd door lombas : 6 april 2007 om 23:25.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 23:28   #87
Praetorian

Standaard

Citaat:
vrijwillig een groep vormen is geen enkel probleem natuurlijk.

? Het lijkt me logisch dat ik alleen niet hetzelfde kan doen als de staat. Maar stel dat ik morgen enkele mensen rondom mij verzamel om aan herverdeling te doen volgens medianen van inkomen en diets meer, mag ik dan morgen aan je deur komen en je deel eisen? En om het trouwens wat eerlijker te doen, doet mijn overheidje aan mondiale herverdeling.
Dus voor elke kleine functie van die groep moet er opnieuw een complete procedure ontstaan om de vrijwilligheid te verzekeren? Dan ga jij een enorme bureaucratie nodig hebben, eentje die de huidige zonder twijfel overstijgt. Is dit weer niet een contradictie met het gestelde doel?

Eisen? Je wil juist jouw groepje baseren op wederkerige vrijwilligheid. Opnieuw probleem.
Oud 6 april 2007, 23:29   #88
simon01
Burger

Standaard

Citaat:
Maar jij kan niet de functies uitoefenen van de staat, er bestaan kennelijk bovenindividuele niveaus.
je hebt inderdaad verschillende individuen nodig om een staat te runnen. Alhoewel in theorie een persoon genoeg is. Maar ik zie de relevantie hiervan niet in en zie hierin zeker geen bewijs van de rechtvaardigheid van de staat.
Oud 6 april 2007, 23:31   #89
Praetorian

Standaard

Citaat:
Ja kijk, het is de schuld van Hill niet dat Lincoln zijn grote projecten per sé tijdens de oorlog moest beginnen en dat daarna de federale overheid nog eens wat generaals bezig hield met indiaantje pang te spelen. Hill betaalde indianen en boeren om op een zo efficiënt mogelijk wijze zijn lijn te kunnen leggen. Geheel anders dan de bazen van de Pacifics die nutteloos extra kilometers aanlegden om meer centjes te krijgen om lekkere wijn te kunnen drinken.

De arrogantie van zulke bedrijfsleiders doet mij even hard walgen als jij.
Dat kan best zijn, maar het probleem voor mij situeert zich in de gegeven omstandigheden. Ik vraag mij in alle eerlijkheid af of Hill dit ook zou kunnen doen als hij de Pacific was. Mijn antwoord is negatief omwille van gegeven verschillen (cf. supra).
Oud 6 april 2007, 23:32   #90
simon01
Burger

Standaard

Citaat:
Dus voor elke kleine functie van die groep moet er opnieuw een complete procedure ontstaan om de vrijwilligheid te verzekeren? Dan ga jij een enorme bureaucratie nodig hebben, eentje die de huidige zonder twijfel overstijgt. Is dit weer niet een contradictie met het gestelde doel?

Eisen? Je wil juist jouw groepje baseren op wederkerige vrijwilligheid. Opnieuw probleem.
ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen. Ik wou enkel aantonen dat als ik doe wat de staat doet dat dit door 99% van de mensen (en ik dacht mogelijk door jou ook) wordt aanzien als diefstal, slavernij, valsmunterij etc.

Natuurlijk is er geen bureaucratie nodig wanneer bedrijven de taken van de overheid overnemen

Laatst gewijzigd door simon01 : 6 april 2007 om 23:33.
Oud 6 april 2007, 23:33   #91
Praetorian

Standaard

Citaat:
je hebt inderdaad verschillende individuen nodig om een staat te runnen. Alhoewel in theorie een persoon genoeg is. Maar ik zie de relevantie hiervan niet in en zie hierin zeker geen bewijs van de rechtvaardigheid van de staat.
De relevantie is voor mij eerder zeer duidelijk: jij wil de staat vervangen, maar je kan het alleen doen wanneer je zelf een staat maakt. Je geeft geen alternatief, jouw ideologische kritiek niet gerechtvaardigd tov. het staatsconcept.
Oud 6 april 2007, 23:33   #92
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan best zijn, maar het probleem voor mij situeert zich in de gegeven omstandigheden. Ik vraag mij in alle eerlijkheid af of Hill dit ook zou kunnen doen als hij de Pacific was. Mijn antwoord is negatief omwille van gegeven verschillen (cf. supra).
Hoe bedoel je: "als hij de Pacific was"? Dat was zijn mogelijkheid helemaal niet. Hij ging op zoek naar de beste oplossing. Die liep niet door centraal Noord-Amerika.
Oud 6 april 2007, 23:35   #93
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De relevantie is voor mij eerder zeer duidelijk: jij wil de staat vervangen, maar je kan het alleen doen wanneer je zelf een staat maakt. Je geeft geen alternatief, jouw ideologische kritiek niet gerechtvaardigd tov. het staatsconcept.
Ik denk dat waar Simon misschien ergens doelt, in de realiteit veel weg zou hebben van panarchisme.

Laatst gewijzigd door lombas : 6 april 2007 om 23:35.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 23:35   #94
Praetorian

Standaard

Citaat:
ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen. Ik wou enkel aantonen dat als ik doe wat de staat doet dat dit door 99% van de mensen wordt aanzien als diefstal, slavernij, valsmunterij etc.

Natuurlijk is er geen bureaucratie nodig wanneer bedrijven de taken van de overheid overnemen
Ja, omdat jij een individu bent en dus alleen via een individuele actie dit kan ondernemen.

Dan heb je duidelijk nog niet in bedrijfsarchieven rondgewandeld. De andere oplossing is natuurlijk dat onder een neoliberaal bewind 90% van de mensen ergens in de goot liggen te creperen, dan zal de papiermolen wel op "natuurlijke" wijze slinken.
Oud 6 april 2007, 23:37   #95
Praetorian

Standaard

Citaat:
Hoe bedoel je: "als hij de Pacific was"? Dat was zijn mogelijkheid helemaal niet. Hij ging op zoek naar de beste oplossing. Die liep niet door centraal Noord-Amerika.
En hij begon in een ander tijdperk, eentje die al moeilijker te vergelijken valt met deze van de beginjaren van de Pacific. Daarom dat ik het vroeg, stel nu dat hij werkelijk van 0 moest beginnen ....
Oud 6 april 2007, 23:37   #96
simon01
Burger

Standaard

Citaat:
jij wil de staat vervangen, maar je kan het alleen doen wanneer je zelf een staat maakt. Je geeft geen alternatief, jouw ideologische kritiek niet gerechtvaardigd tov. het staatsconcept.
Je haalt het monopolie op geweld weg van de overheid en geeft en dan "all land to the peasants, all factories to the workers!" en klaar is kees.
Oud 6 april 2007, 23:38   #97
Praetorian

Standaard

Citaat:
Ik denk dat waar Simon misschien ergens doelt, in de realiteit veel weg zou hebben van panarchisme.
Dan zal je opnieuw met het gemeenschapsconcept moeten werken. Ik betwijfel dat dit een betere optie zal zijn.
Oud 6 april 2007, 23:39   #98
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Hoeveel maanden per jaar werken wij eigenlijk uitsluitend voor de staat, de provincie, de gemeente?
Ik heb dat ooit eens gehoord, ik denk dat het rond de 7.5 maanden is (kan ook 6.5 zijn, exact weet ik het niet meer).

Laatst gewijzigd door Thomas- : 6 april 2007 om 23:41.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 23:39   #99
simon01
Burger

Standaard

Citaat:
Ja, omdat jij een individu bent en dus alleen via een individuele actie dit kan ondernemen.

Dan heb je duidelijk nog niet in bedrijfsarchieven rondgewandeld. De andere oplossing is natuurlijk dat onder een neoliberaal bewind 90% van de mensen ergens in de goot liggen te creperen, dan zal de papiermolen wel op "natuurlijke" wijze slinken.
liever geen bewind eigenlijk
Oud 6 april 2007, 23:40   #100
Praetorian

Standaard

Citaat:
Je haalt het monopolie op geweld weg van de overheid en geeft en dan "all land to the peasants, all factories to the workers!" en klaar is kees.
Je weet toch ook waarom dat monopolie in de eerste plaats diende, de Leviathan van Hobbes was niet een zuiver negatief concept.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be