Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2007, 16:46   #41
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piet Hein Bekijk bericht
Ambulanciers moeten een gepaste straf krijgen.
De Vlaamse Regering is verantwoordelijk.
We zijn in 2007 verdomme en Vlamingen noch in Voeren noch in de Rand dienen afhankelijk te zijn van Franstalige mugs.
Oud 9 april 2007, 17:07   #42
amydal
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
De Vlaamse Regering is verantwoordelijk.
We zijn in 2007 verdomme en Vlamingen noch in Voeren noch in de Rand dienen afhankelijk te zijn van Franstalige mugs.
Het was de Hasseltse centrale die verantwoordelijk was. Die stuurt dan altijd de dichtste ambulance - in dit geval een Franstalige ambulance.

Als je dat kaartje bekijkt dan snap ik eig. wel waarom Waalse ambulances meestal dichterbij zijn (). Altijd een Nederlandstalige ambulance sturen zal noodgedwongen altijd langer duren dan een Franstalige, en time is money!!
Oud 9 april 2007, 17:09   #43
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
Het was de Hasseltse centrale die verantwoordelijk was. Die stuurt dan altijd de dichtste ambulance - in dit geval een Franstalige ambulance.

Als je dat kaartje bekijkt dan snap ik eig. wel waarom Waalse ambulances meestal dichterbij zijn (). Altijd een Nederlandstalige ambulance sturen zal noodgedwongen altijd langer duren dan een Franstalige, en time is money!!
en met welk recht weigeren ze dan die vrouw te vervoeren?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2007, 17:11   #44
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

[Hansmode] De uitstervende Vlaemsch-nationalisten maken weer van een mug een olifant! Die vrouw was waarschijnlijk een neo-nazistische blokker! [/hansmode]
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2007, 17:17   #45
Supervlaming
Gouverneur

Supervlaming's schermafbeelding

Standaard

Maastricht is niet ver vanaf Voeren. Er is geen excuus voor het ambulancepersoneel. Er is een Euregiosamenwerking op medisch terrein, op Belgisch, Nederlands en Duits grondgebied!

Laatst gewijzigd door Supervlaming : 9 april 2007 om 17:19.
Supervlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2007, 17:20   #46
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Met die 12 miljard euro die wij jaarlijks aan la Wallonie ophoesten, kunnen we gemakkelijk de nodige medische infrastructuur voorzien die kort genoeg nabij is. Bovendien kunnen we afspraken maken met de Nederlanders, Voeren grenst immers aan Nederland.
Oud 9 april 2007, 17:22   #47
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming Bekijk bericht
Maastricht is niet ver vanaf Voeren. Er is geen excuus voor het ambulancepersoneel. Er is een Euregiosamenwerking op medisch terrein, op Belgisch, Nederlands en Duits grondgebied!
Zoals ik reeds eerder zei, er is geen excuus voor het beleid vd Vlaamse Regering terzake.
De eerste verantwoordelijkheid ligt bij de Vlamingen, we kennen de taalvaardigheid (taalonwil) van de Walen toch al lang genoeg zeker...
Oud 9 april 2007, 17:24   #48
Supervlaming
Gouverneur

Supervlaming's schermafbeelding

Standaard

En een blokker was de madam zeker niet. Een blokker zorgt er wel voor dat de arm altijd te strekken valt
Oud 9 april 2007, 17:33   #49
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Kijk, klopt het of klopt het niet dat men altijd naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis moet vervoeren?
Men kan zich natuurlijk wel de vraag stellen of die vrouw een document heeft getekend waarin heel expliciet stond dat ze dan liever daar bleef dan naar een Franstalig ziekenhuis gebracht te worden (nogal moeilijk als zij jouw taal niet spreken en jij groggy bent, met een gebroken arm)
Oud 9 april 2007, 18:02   #50
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wel Tongeren is ergens in de middeleeuwen zijn Romaanse traditie gaan verliezen.
Voeren is met tegenzin van de meerderheid gebeurd.
Spiere was in 1846 overwegend Franstalig.
Waarom telt Herstappe niet mee..
Oeioeioeioei, laten we zeggen dat er een verfransingsgolf was in het zuiden van wat we nu kennen Vlaanderen want in de Bourgondische Nederlanden werd het Frans als taal van de beschaving beschouwt. Als we voor West-Vlaanderen kijken waren de gemeenten Nieuwkerke, Mesen, wijtschate, Hollebeke, Zandvoorde, Ploegsteert, Neerwaasten, Waasten, Houtem, Komen, Wervik, Lauwe, Rekkem, Moeskroen, Lowingen, Dottenijs, Herzeeuw, Spiere, Helkijn, Rollegem, Outrijve, Kooigem, Bossuit sinds de 17de eeuw verfranst in die verstande dat de cultuurtaal het Frans was d.w.z. dat de gemeente in het Frans bestuurd werd en het onderwijs frans was. De volkstaal bleef steeds het plaatselijk West-of Oost-vlaams dialect (Kortrijk & Moeskroen = overgangsgebied van West-Vlaams naar Oost-Vlaams). De elite en de adel van die gemeente was meestal eentalig Frans (soms kon men gebroken Nederlands). De middeklasse wou stijgen op de sociale ladder dus begonnen Frans te spreken en lieten hun kinderen Franstalig onderwijs volgen. Ze werden bijgevolg Franstalig opgevoed. Bij de Arbeidersklasse en de boeren bleven ze de volkstaal spreken, dus het West-of Oost-Vlaams dialect. Omdat de kinderen moesten meewerken konden ze niet genieten van het Franstalig onderwijs dus deze klasse en de grootste klasse bleef de volkstaal in leven. In de 19de eeuw waren de sociale omstandigheden zo slecht dat de groep armen steeg dus men kreeg een grotere arbeidsklasse en groep van boeren. Hierbij steeg het aantal Vlaamssprekenden aanzienlijk. Maar in België met zijn anti-Noord-Nederlands beleid d.w.z. anti-Nederlands, anti-Germaans, anti-Protestantisme bleef in de sinds de 17de eeuw verfranste streken het Frans beschermt. Door de vervalste en in volle repressie (Juist na WO2 dus er heerste een anti-Germaanse en pro-Belgische mentaliteit) gevoerde talentelling in 1947 die aan de basis lagen voor de vastlegging van de taalgrens in 1963 werden een deel van de verfranste gemeenten die weer nagenoeg Vlaams waren geworden toch als Franstalig beschouwd. Van de 23 verfranste gemeenten in West-Vlaanderen werden eentalig 12 Nederlands: Nieuwkerke, Hollebeke, Wijtschate, Zandvoorde, Wervik, Lauwe, Aalbeke, Rekkem, Rollegem, Outrijve, Kooigem en Bossuit; 3 gemeenten werden Vlaams met een beschermde Franse minderheid: Mesen, Spiere en Helkijn; 8 gemeenten werden Frans met beschermde Nederlandse minderheid Ploegsteert, Neerwaasten, Waasten, Houtem, Komen, Moeskroen, Lowingen, Herzeeuw, Dottenijs. Hierbij moeten we wel rekening houden Dat het gehucht "Kruiseke" van Komen naar Wervik ging en de gehuchten "Clef d'Hollande" (Nieuwkerke => Ploegsteert) en "Risquon-Tout" (Rekkem => Moeskroen) naar Wallonië gingen. De gehuchten onystonden vanaf de 17de eeuw vandaar de Franstalige naam want bvb. Gistel (Midden van West-Vlaanderen en ver van de taalgrens) werd in officiële documenten als "Ghistelles" vermeld dus dit mag geen tegenargument vormen want Kruiseke is in de middeleeuwen ontstaan.

Analoog is dat voor de andere provincies:

Oost-Vlaanderen
Kluisberg (Orroir, Amengijs en Rozenaken) waar de volkstaal opnieuw Vlaams was werd eentalig Frans. Ronse bleef bij Vlaanderen maar met beschermde Franse minderheid.

De Henegouwse gemeenten Vloesberg (met d'Hoppe), Elzele (met Wodeke & Hameide), Edingen (met Lettelingen & Mark), Lessen (Twee-Akren) waar er een Brabants dialect gesproken werd bleef ten onrechte in Henegouwen.

In Waals-brabant moeten we rekening houden dat gebied tweetalig was dus vooral de Noordelijke gemeenten hebben altijd een Nederlands tegenhanger die er op wijst dat een groot gedeelte Nederlandstalig was maar doordat Waals-Brabant oninteressant was door de weinig welvarende steden in de middeleeuwen heeft het Nederlands al vroeger klop gekregen ten voordele van het Waals. Maar de gemeenten Bierk, Sint-Renelde,Zittert-Lummen, Sluien, Heilissem (met Neerheilissem & Opheilissem), Lijsem (met Pellen & Raatshoven) waar de volkstaal voor de herhaling een brabants dialect was toch veroordeelt bleef om onder de taalgrens te blijven. Er werden ook kleindere grenswijzigingen die altijd ten nadele waren voor de Vlamingen.

In Limburg werden de gemeenten Bitsingen (met Wonk, Beurs, Eben-Emaal, Glaaien en Rukkelingen-aan-de-Jeker), Wezet (met Lieze & Ternaaien), Wouteringen, Korsworm,... met de een Limburgse volkstaal naar Luik overgehevelt. Herstappe werd een faciliteitengemeente voor kleine 30 verfranste dikkoppen

We moeten rekening houden als we toponomysch onderzoek houden dat er heelwat meer gemeenten beneden de taalgrens Nederlandstalig moeten geweest zijn maar op de overgang van Zuid-Limburg naar Noord-Luik werd bevestigt dat de Franse toponymen bewoont werden door Germanen en dus Nederlandssprekenden. Want er is een moment geweest dat tot Luik(stad) het platdiets gesproken werd. Dit was toch anders in Henegouwen Bvb. Steenput & Schalafie waar de Germanen over de Schelde zijn geraakt.

We moeten ook rekening houden dat een aantal gemeenten waar de volkstaat en de cultuur taal altijd een Nederlands (dialect) was in Waalse provincies lagen bvb. Landen (met Attenhoven, Eliksem, Laar, Neerhespen, Overhespen , Neerlanden, Neerwinden, Overwinden, Rumsdorp, Waasmont, Walsbets, Walshoutem, Wange, Wezeren) in Luik, Everbeek & Bever & Sint-Pieters-Kapelle in Henegouwen.

Een speciale opmerking moeten we maken voor de Platdietse streek in het Noord-Oosten van Luik en die de gemeenten 's Gravendal (met Bolbeek, Bern, Weerst en Neuenburg),Aubel (met de Kluis en Sint-Jansrade), Bleiberg (met Gemmenich, Homburg, Moresnet en Montzen), Welkenraat (met Hendrikkapele) en Balen (met Membach), hier laten we de oostkantons en de Voergemeenten buiten beschouwing. Al deze gemeenten zijn gedeeltelijk verfranst in de 17de eeuw uitgezonderd Hendrikkapelle en Balen hier is de volkstaal altijd een Limburgs-Ripuarisch dialect m.a.w. een overgangsdialect van het Nederlands op het Duits. in 1987 spreken 16000 op de 19000 het dialect. Nu is de verfransing via het verplicht onderwijs al ver gevorderd zodat onder de 35 jaar het dialect niet meer actief wordt gebruikt. De verfransing begong na de WO1 want de streek ligt aan de Duitsland en omdat de Duitsers verloren hebben heerst er in de streek een anti-Duitse anti-Platdietse maar pro-Belgische stemming. Hierdoor werd de cultuurtaal in Bleiberg en Aubel het Frans sinds 1920. deze trend deed na WO2 opnieuw voort voor de gehele streek zodat ze in Wallonië bleef uitgezonderd Voeren. In Voeren werd er zowel een Limburgs als Platdiets dialect gesproken. Een bijkomende reden om in Luik te blijven was de werkgelegenheid. Dus daardoor waren in 1947 een meerderheid Franstaligen in Voeren in de talentelling. Ik hoop dat het hiermee duidelijk is dat we veel grond verloren hebben en dat sommige zaken door de Vlamingen als normaal beschouwd worden maar eigenlijk niet zijn.

P.S. Ik verontschuldig me voor de vergeten verfranste gebieden.

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 9 april 2007 om 18:19.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2007, 18:25   #51
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als zij weigert naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis te gaan omdat dat franstalig is, kunnen ze niet anders. Volgens de wet moeten ze naar dat ziekenhuis. Als jij mensen af en aanvoert naar een bepaald ziekenhuis en ineens 'eist' een klant dat ze naar ergens anders wil..
Dit is niet de fout van de ambulanciers maar van de overheid.

Citaat:
De uitstervende Vlaemsch-nationalisten maken weer van een MUG een olifant!
lool

Laatst gewijzigd door barteke : 9 april 2007 om 18:27.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2007, 20:03   #52
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge zijt er vet mee, als ze de mensen gewoon laten liggen op straat!
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 9 april 2007 om 20:03.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2007, 20:05   #53
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Tijd voor alles in eigen handen te nemen!
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2007, 20:15   #54
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Tijd voor alles in eigen handen te nemen!
Wat bedoelt U Stef Leeuwenhart?

Wilt U alstublieft eens mijn bericht lezen en uw mening over geven? Het bericht bevind zich 3 berichten voor dit bericht en is redelijk lang, het is mijn 21ste bericht, ik zou graag weten wat de mening is van andere Vlaams-nationalisten over de taalgrens.

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 9 april 2007 om 20:16.
Oud 9 april 2007, 20:18   #55
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Wat bedoelt U Stef Leeuwenhart?

Wilt U alstublieft eens mijn bericht lezen en uw mening over geven? Het bericht bevind zich 3 berichten voor dit bericht en is redelijk lang, het is mijn 21ste bericht, ik zou graag weten wat de mening is van andere Vlaams-nationalisten over de taalgrens.
Ik bedoel met in handen nemen Vlaamse onafhankelijkheid. Over uw berichtje heb ik al eens een topic gestart.
momentje even opzoeken.
Oud 9 april 2007, 20:19   #56
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

http://forum.politics.be/showthread.php?t=80330
Oud 9 april 2007, 20:32   #57
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het bericht bevind zich 3 berichten voor dit bericht en is redelijk lang, het is mijn 21ste bericht, ik zou graag weten wat de mening is van andere Vlaams-nationalisten over de taalgrens.
Sorry. De "één-scherm-regel".
Berichten groter dan één scherm worden niet gelezen. Dat ondermijnt de snelheid van de discussie.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2007, 20:45   #58
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Sorry. De "één-scherm-regel".
Berichten groter dan één scherm worden niet gelezen. Dat ondermijnt de snelheid van de discussie.
Ja zeg ik dacht nu een interessante wenk aan de discussie te kunnen geven met mijn tekst en het is nu ook niet goed. Stef Leeuwenhart toonde ten minste nog respect en bij deze wil ik hem vragen wanneer dit thema nog eens behandeld wordt of bent u nu interesseert in dit thema van mijn tekst (zelf geschreven!) Jaani ik kan er ook niet aan doen dat U beschikt over een 12 duim scherm en niet volgens de regels van dit forum dat U ten minste moet beschikken van een 17 duim scherm.

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 9 april 2007 om 20:47.
Oud 9 april 2007, 20:53   #59
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja zeg ik dacht nu een interessante wenk aan de discussie te kunnen geven met mijn tekst en het is nu ook niet goed. Stef Leeuwenhart toonde ten minste nog respect en bij deze wil ik hem vragen wanneer dit thema nog eens behandeld wordt of bent u nu interesseert in dit thema van mijn tekst (zelf geschreven!) Jaani ik kan er ook niet aan doen dat U beschikt over een 12 duim scherm en niet volgens de regels van dit forum dat U ten minste moet beschikken van een 17 duim scherm.
En toch wil ik er nogmaals op wijzen dat het niet de bedoeling is om in een topic al uw ideeën naast mekaar te schrijven.
Oud 9 april 2007, 20:58   #60
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
En toch wil ik er nogmaals op wijzen dat het niet de bedoeling is om in een topic al uw ideeën naast mekaar te schrijven.
Ik heb het al begrepen wanneer kan mijn bericht behandeld worden en in welk onderwerp???
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be