![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De Vlaamse Regering is verantwoordelijk.
We zijn in 2007 verdomme en Vlamingen noch in Voeren noch in de Rand dienen afhankelijk te zijn van Franstalige mugs.
![]() |
#42 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Als je dat kaartje bekijkt dan snap ik eig. wel waarom Waalse ambulances meestal dichterbij zijn ( ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
|
![]() [Hansmode] De uitstervende Vlaemsch-nationalisten maken weer van een mug een olifant! Die vrouw was waarschijnlijk een neo-nazistische blokker! [/hansmode]
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Gouverneur
|
![]() Maastricht is niet ver vanaf Voeren. Er is geen excuus voor het ambulancepersoneel. Er is een Euregiosamenwerking op medisch terrein, op Belgisch, Nederlands en Duits grondgebied!
België is een synoniem voor Groot-Wallonië Laatst gewijzigd door Supervlaming : 9 april 2007 om 17:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
De eerste verantwoordelijkheid ligt bij de Vlamingen, we kennen de taalvaardigheid (taalonwil) van de Walen toch al lang genoeg zeker...
![]() |
![]() |
#48 |
Gouverneur
|
![]() En een blokker was de madam zeker niet. Een blokker zorgt er wel voor dat de arm altijd te strekken valt
![]()
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
Men kan zich natuurlijk wel de vraag stellen of die vrouw een document heeft getekend waarin heel expliciet stond dat ze dan liever daar bleef dan naar een Franstalig ziekenhuis gebracht te worden (nogal moeilijk als zij jouw taal niet spreken en jij groggy bent, met een gebroken arm)
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Analoog is dat voor de andere provincies: Oost-Vlaanderen Kluisberg (Orroir, Amengijs en Rozenaken) waar de volkstaal opnieuw Vlaams was werd eentalig Frans. Ronse bleef bij Vlaanderen maar met beschermde Franse minderheid. De Henegouwse gemeenten Vloesberg (met d'Hoppe), Elzele (met Wodeke & Hameide), Edingen (met Lettelingen & Mark), Lessen (Twee-Akren) waar er een Brabants dialect gesproken werd bleef ten onrechte in Henegouwen. In Waals-brabant moeten we rekening houden dat gebied tweetalig was dus vooral de Noordelijke gemeenten hebben altijd een Nederlands tegenhanger die er op wijst dat een groot gedeelte Nederlandstalig was maar doordat Waals-Brabant oninteressant was door de weinig welvarende steden in de middeleeuwen heeft het Nederlands al vroeger klop gekregen ten voordele van het Waals. Maar de gemeenten Bierk, Sint-Renelde,Zittert-Lummen, Sluien, Heilissem (met Neerheilissem & Opheilissem), Lijsem (met Pellen & Raatshoven) waar de volkstaal voor de herhaling een brabants dialect was toch veroordeelt bleef om onder de taalgrens te blijven. Er werden ook kleindere grenswijzigingen die altijd ten nadele waren voor de Vlamingen. In Limburg werden de gemeenten Bitsingen (met Wonk, Beurs, Eben-Emaal, Glaaien en Rukkelingen-aan-de-Jeker), Wezet (met Lieze & Ternaaien), Wouteringen, Korsworm,... met de een Limburgse volkstaal naar Luik overgehevelt. Herstappe werd een faciliteitengemeente voor kleine 30 verfranste dikkoppen We moeten rekening houden als we toponomysch onderzoek houden dat er heelwat meer gemeenten beneden de taalgrens Nederlandstalig moeten geweest zijn maar op de overgang van Zuid-Limburg naar Noord-Luik werd bevestigt dat de Franse toponymen bewoont werden door Germanen en dus Nederlandssprekenden. Want er is een moment geweest dat tot Luik(stad) het platdiets gesproken werd. Dit was toch anders in Henegouwen Bvb. Steenput & Schalafie waar de Germanen over de Schelde zijn geraakt. We moeten ook rekening houden dat een aantal gemeenten waar de volkstaat en de cultuur taal altijd een Nederlands (dialect) was in Waalse provincies lagen bvb. Landen (met Attenhoven, Eliksem, Laar, Neerhespen, Overhespen , Neerlanden, Neerwinden, Overwinden, Rumsdorp, Waasmont, Walsbets, Walshoutem, Wange, Wezeren) in Luik, Everbeek & Bever & Sint-Pieters-Kapelle in Henegouwen. Een speciale opmerking moeten we maken voor de Platdietse streek in het Noord-Oosten van Luik en die de gemeenten 's Gravendal (met Bolbeek, Bern, Weerst en Neuenburg),Aubel (met de Kluis en Sint-Jansrade), Bleiberg (met Gemmenich, Homburg, Moresnet en Montzen), Welkenraat (met Hendrikkapele) en Balen (met Membach), hier laten we de oostkantons en de Voergemeenten buiten beschouwing. Al deze gemeenten zijn gedeeltelijk verfranst in de 17de eeuw uitgezonderd Hendrikkapelle en Balen hier is de volkstaal altijd een Limburgs-Ripuarisch dialect m.a.w. een overgangsdialect van het Nederlands op het Duits. in 1987 spreken 16000 op de 19000 het dialect. Nu is de verfransing via het verplicht onderwijs al ver gevorderd zodat onder de 35 jaar het dialect niet meer actief wordt gebruikt. De verfransing begong na de WO1 want de streek ligt aan de Duitsland en omdat de Duitsers verloren hebben heerst er in de streek een anti-Duitse anti-Platdietse maar pro-Belgische stemming. Hierdoor werd de cultuurtaal in Bleiberg en Aubel het Frans sinds 1920. deze trend deed na WO2 opnieuw voort voor de gehele streek zodat ze in Wallonië bleef uitgezonderd Voeren. In Voeren werd er zowel een Limburgs als Platdiets dialect gesproken. Een bijkomende reden om in Luik te blijven was de werkgelegenheid. Dus daardoor waren in 1947 een meerderheid Franstaligen in Voeren in de talentelling. Ik hoop dat het hiermee duidelijk is dat we veel grond verloren hebben en dat sommige zaken door de Vlamingen als normaal beschouwd worden maar eigenlijk niet zijn. P.S. Ik verontschuldig me voor de vergeten verfranste gebieden. Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 9 april 2007 om 18:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Dit is niet de fout van de ambulanciers maar van de overheid. Citaat:
Laatst gewijzigd door barteke : 9 april 2007 om 18:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 9 april 2007 om 20:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Staatssecretaris
|
![]() Tijd voor alles in eigen handen te nemen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Minister-President
|
![]() Wat bedoelt U Stef Leeuwenhart?
Wilt U alstublieft eens mijn bericht lezen en uw mening over geven? Het bericht bevind zich 3 berichten voor dit bericht en is redelijk lang, het is mijn 21ste bericht, ik zou graag weten wat de mening is van andere Vlaams-nationalisten over de taalgrens. Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 9 april 2007 om 20:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
momentje even opzoeken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Berichten groter dan één scherm worden niet gelezen. Dat ondermijnt de snelheid van de discussie.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Minister-President
|
![]() Ja zeg ik dacht nu een interessante wenk aan de discussie te kunnen geven met mijn tekst en het is nu ook niet goed. Stef Leeuwenhart toonde ten minste nog respect en bij deze wil ik hem vragen wanneer dit thema nog eens behandeld wordt of bent u nu interesseert in dit thema van mijn tekst (zelf geschreven!) Jaani ik kan er ook niet aan doen dat U beschikt over een 12 duim scherm en niet volgens de regels van dit forum dat U ten minste moet beschikken van een 17 duim scherm.
Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 9 april 2007 om 20:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#60 |