Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2007, 08:14   #101
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede
Het achterlaten van een gewonde is in Nederland ook voor niet-ambulance personeel strafbaar!
Wat een land!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
In Belgie zal dit toch ook strafbaar zijn neem ik aan.
Ontslag voor het personeel lijkt me wel het minste wat er moet gebeuren.
Den Belgique kennende zal het wel weer met een Waalse sisser aflopen.
Tijd voor harde acties dus!

Oud 10 april 2007, 08:20   #102
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede
Het achterlaten van een gewonde is in Nederland ook voor niet-ambulance personeel strafbaar!
Wat een land!

Den Belgique kennende zal het wel weer met een Waalse sisser aflopen.
Tijd voor harde acties dus!

Of toch een "Oranje tocht" ?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 08:30   #103
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Onmiddelijk ontslag voor die ambulancier, een paar duizend euro schadevergoeding, en een verplichte taalcursus Nederlands voor die idiote ambulanciers. Alleen zo leren ze het.
Ik ben het niet vaak met u eens maar u slaat hier de nagel op de kop.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 09:04   #104
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ik ben het niet vaak met u eens maar u slaat hier de nagel op de kop.
Dit gezegd zijnde, deed de ambulancier nog een plas en alles bleef gelijk het was. Welkom in België...
Oud 10 april 2007, 09:13   #105
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Terechte opmerking en door mij even uit het oog verloren. In deze gebieden sprak men inderdaad Nederlands.
Kijk Dhr. Van den Berghe ik versta U niet U bent heel de tijd te zeggen dat Komen-Waasten & Moeskroen Romaans (ik blijf er bij de gemeenten zijn Germaans) maar Overmaas (Platdietse streek) & de Jekervallei (Bitsingen & Wezet) beschouwt U toch als Germaans. Graag zou ik willen weten waarom U voor Overmaas & de Jekervallei plots de waarheid volgt & wat ik mijn uitgebreide tekst heb uitgelegd en niet voor Komen-Waasten & Moeskroen.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 09:18   #106
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Ik heb het al begrepen wanneer kan mijn bericht behandeld worden en in welk onderwerp???
Gewoon een nieuwe onderwerp starten, ik stel voor in Communotaire discussies.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 09:20   #107
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Wat een land!
Inderdaad, maar "dat land" heeft dan ook niet lang meer te leven.
Met dank aan het ziekenhuis van Maastricht.
Oud 10 april 2007, 09:20   #108
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
"Platdiets" is geen taalkundige benaming. Taalkundig spreekt men over Limburgs met Ripuarische kenmerken ofwel over Maaslands dialect. "Platdiets" zult u in geen enkel boek over de Nederlandse dialecten aantreffen.

Ik heb ook al gesteld wie het woord "Platdiets" in de mond neemt en waarom. Bijgevolg onthoudt men als Vlaamsgezinde zich dit woord te gebruiken.
Alsof ik dit niet zou weten. Ik heb het al gezegd onderschat me niet over de taalgrens. Platdiets is een Vlaamsgezinde term maar anders zou de streek gaan naar Nazi-Duitsland onder Hitler (zie annexatie in WO2). Daar heb ik veel minder problemen dan dat de streek in Wallonië blijft want dan worden de dialecten beschermt. Ik weet dat Platdiets een Limburgs (Nederlandse taalgroep)-Ripuarisch (Hoogduitse taalgroep) is en dus een overgangsdialect net als het Waregems een overgang is van West-Vlaams naar het Oost-Vlaams
Oud 10 april 2007, 09:22   #109
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die wordt trouwens graag in de mond genomen door de Waalsgezinde Voerenaars die aldus beweren dat hun taal geen Nederlands, maar ook geen Duits is; maar iets "speciaals". Net alsof Voeren een taalkundig eiland zou zijn...
Zoals sommigen ook het "Vlaams" taalkundig als apart beschouwen om het te minimaliseren.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 09:29   #110
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieu...eren_Ambulance#

Reactie Huub Broers te zien op:
http://media.vrtnieuws.net/beeldhoek...-191826-HB.wmv

De burgemeester geeft zelf toe dat de ambulanciers wettelijk verplicht waren om naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis te gaan.
Oud 10 april 2007, 09:39   #111
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat zou ik moeten nakijken.
Dhr. Van den Berghe ik dacht toch dat U de verschillen van Kurths & Coquebert de Montbret werk kent en als U mijn bericht 21 gelezen zou hebben. Zou U nu wten dat deze gemeenten nu als eentalig Vlaams worden beschouwt maar net als Komen-Waasten & Moeskroen de zelfde verfransing in de 17de eeuw gekend hebben maar ook de zelfde vervlaamsing in de 19de eeuw en niet door immigratie maar door de middenklasse die getroffen werd door de slechte sociale omstandiheden in de 19de eeuw en weer teruggreep naar de Vlaamse volkstaal.

Nu zijn de 3 gemeenten gedeeltelijk verfranst

Wervik, zonder Zuid-Wervik want dat is naar Frankrijk gegaan in 1713, is aan de grens verfranst en het plaatselijk dialect staat bekend omwillen zijn Franse R.

Menen zijn de "Barakken", een wijk tegen de grens verfranst in die verstande dat er daar veel Frans volk komt en vooral de Zondag (omdat de winkels dan in Frankrijk niet open zijn). Dus de zelfstandigen spreken Frans om hierop in te spelen maar de volkstaal is altijd Vlaams. U wordt ook in het Frans begroet en er zijn veel Franstalige opschriften en zaken die een Franse naam hebben.

In die 2 gemeenten moet men rekening houden dat er verspreid over de gemeente Franstalige wonen.

In Rekkem is er een echt probleem in 1963 bij de vastlegging is de wijk "Risquon-Tout" (Franse naam omwille zijn recent bestaan analoog in Nieuwkerke ("De Malo" of "Le Maloy") naar Moeskroen gegaan met zijn Vlaamse arbeiders. Nu wordt de wijk "het Paradijsé" wel beheert door Moeskroen. Omdat er heel wat Franstaligen komen zich vestigen

voor meer informatie raadpleeg deze link van het "VOLK"

http://www.hetvolk.be/Article/Detail...leID=ggv109kuv

Dan zie je zwart op wit dat Rekkem ook een Franse cultuur taalheeft gehad. Dus hier komt mijn vraag is Rekkem ook altijd Romaanstalig geweest zoals Moeskroen (Ik blijf er bij Moeskroen=Germaans) en moet Rekkem naar Wallonië???

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 10 april 2007 om 09:39.
Oud 10 april 2007, 09:41   #112
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Moeskroen was in de middeleeuwen reeds een Romaanstalige gemeente. Geef mij maar eens een tekstueel bewijs dat het anders was! Ik heb reeds uitgelegd waarom de etymologie van een plaatsnaam geen bewijs is voor de latere taaltoestand.
geef mij een tekstueel bewijs dat Komen-Waasten & Moeskroen Romaanstalig zou ahuuuum geweest zijn .
Oud 10 april 2007, 09:50   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
geef mij een tekstueel bewijs dat Komen-Waasten & Moeskroen Romaanstalig zou ahuuuum geweest zijn .
Daar waar de stads- en kapitteldocumenten van bijvoorbeeld Brugge, Ieper in het toenmalig Nederlands waren, werden die in Waasten al in het Frans opgesteld. In de stadsbibliotheek van Brugge zit er in het magazijn een boek met de tijdsdocumenten in dat verband (jammer genoeg staat de magazijncatalogus nog niet in de VLACC). Zodra ik daar weer eens ben, zoek ik de referenties op en geef ik u die door.

Nu dus graag een tastbaar element dat Moeskroen en Waasten wel Nederlandstalig waren in de hoge middeleeuwen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 09:52   #114
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Vooreerst spreekt de meerderheid in Moeskroen en Waasten geen Nederlands dialect. Dat kan ik als nabije streekgenoot getuigen. Dat was ten tijde van de vastlegging van de taalgrens ook niet het geval. Reeds in de middeleeuwen waren beide gebieden Romaanstalig en vielen dan ook voor de rechtszaken bij de Romaanstalige kasselarijen.
In 1963 is de situatie geheel omgedraait het herwonnen Vlaams karakter van de gemeente vanaf de 19de eeuw sinds de verfransing van de 17de eeuw werd vernietigd. De bevolking was beschaamd om na de WO2 (anti-Germaanse steeming) te zeggen dat ze Vlaams spraken. Er heeste m.a.w. een pro-Belgische & Franstalige stemming want verworven rechten door de Vlamingen werden niet meer opgevolgd net als na WO1. Tijdens de vervalste talentelling komt men toch in Komen-Waasten tot een uitslag dat 49% van de bevolking het Nederlands dialect gebruikt en in Moeskroen 51 % hiermee moeten we wel rekening houden dat 10-12% niet eens gedurfd heeft om zich als Vlaams te verklaren. De overheveling naar Henegouwen gebeurde bovendien duidelijk tegen de wil van de plaatselijke bevolking en zelfs tegen de wil van het gemeentebestuur. De ingevoerde faciliteiten bleven grotendeels dode letter.
Er is weinig tegengewicht voor de verfransing en de bevolking staat onder zware druk. Weinig mensen durven dan ook in Vlaanderen gaan stemmen bij de parlementsverkiezingen. Want er werd zo'n ruzie gemaakt voor het in 1980 opgerichtte Vlaamse school dat door de Vlaamse gemeenschap & dus door Vlaamse (uitgezonderd door de ontstolen gebieden dat is evident) belastingbetaler gefinancieerd werd. In Moeskroen werden ook uitgesproken Vlaamse gehuchten naar Henegouwen overgeheveld : de Moeskroense gehuchten Aalbeke Station, Klein Cornil en Kompas en de wijk Tombroek van Lowingen & In Komen-Waasten het Brugske, Nachtegaalstraat, Brusselsemeersen tot het Ploegsteertbos (Ploegsteert); het noorden van Waasten en Neerwaasten, de gemeente Houtem (waar in 1962 zo'n 85 % van de door de openbare bibliotheek uitgeleende boeken Nederlandstalig waren); de hele omgeving van Komen-ten-Brielen (waarvan de landbouwbevolking uitdrukkelijk vroeg bij West-Vlaanderen te blijven); de Komense gehuchten Korentje en Godshuis...
Zie U dat niet dat Komen-Waasten & Moeskroen gewoonweg een pasmunt was van Voeren.
Oud 10 april 2007, 09:52   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dhr. Van den Berghe ik dacht toch dat U de verschillen van Kurths & Coquebert de Montbret werk kent en als U mijn bericht 21 gelezen zou hebben. Zou U nu wten dat deze gemeenten nu als eentalig Vlaams worden beschouwt maar net als Komen-Waasten & Moeskroen de zelfde verfransing in de 17de eeuw gekend hebben maar ook de zelfde vervlaamsing in de 19de eeuw en niet door immigratie maar door de middenklasse die getroffen werd door de slechte sociale omstandiheden in de 19de eeuw en weer teruggreep naar de Vlaamse volkstaal.
Ik ken die verschillen niet en heb dit ook nooit beweerd. Ik vroeg naar verschillen, maar u geeft me geen enkele.

Uw stelling dat Moeskroen en Waasten in de 17e eeuw werden verfranst, is historische onzin. In geen enkel werk zult u dat aantreffen, om de eenvoudige redenen dat de twee gemeenten reeds veel langer een Franstalige meerderheidsbevolking kenden. Indien u wel een werk voorhanden heeft, aarzel niet de referentie te geven.
Oud 10 april 2007, 09:54   #116
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
De burgemeester geeft zelf toe dat de ambulanciers wettelijk verplicht waren om naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis te gaan.
Dat kan. Dan nóg laat je geen gewonde vrouw op straat achter.

Er is trouwens nog iets anders: Als nederlander zou ik, als het enigzins kon, aandringen op een nederlandstalig ziekenhuis of anders in Nederland zelf. Anders mag ik niet meer terug... dus liever een kwartiertje langer rijden als dat kan.

Op dit moment is het zo dat sommige nederlandse ziekenhuizen weigeren een patiënt over te nemen als die eerst in een (franstalig/waals) ziekenhuis opgenomen is geweest in verband met gevaar op besmetting met de ziekenhuisbacterie. Een dagje opname in België en uitzieken in een ziekenhuis dichter bij huis is er eigenlijk niet meer bij. Dat betekent dat als je eenmaal in een 'belgisch' ziekenhuis ligt, je daar ook verder verzorgd moet worden, soms maandenlang.

Deze ziekenhuisbacterie zorgt voor vele doden en is erg hardnekkig, dus ik begrijp die nederlandse ziekenhuizen wel. Maar liever niet dus.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 09:58   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk Dhr. Van den Berghe ik versta U niet U bent heel de tijd te zeggen dat Komen-Waasten & Moeskroen Romaans (ik blijf er bij de gemeenten zijn Germaans) maar Overmaas (Platdietse streek) & de Jekervallei (Bitsingen & Wezet) beschouwt U toch als Germaans. Graag zou ik willen weten waarom U voor Overmaas & de Jekervallei plots de waarheid volgt & wat ik mijn uitgebreide tekst heb uitgelegd en niet voor Komen-Waasten & Moeskroen.
Komen, Waasten noch Moeskroen zijn Nederlandstalig. Al heel vlug in de geschiedenis (lang voor de 17e eeuw - uw bewering houdt echt geen steek en de eerste verwijzing naar een studie moet u in dat verband nog geven) zijn deze gemeenten Romaanstalig. Documenten uit de middeleeuwen en renaissance zijn er, met enkele zeldzame uitzondering, allemaal in het Frans opgesteld.

Voor de Overmaas is dat niet het geval. Toenmalige documenten zijn er in het Diets van die tijd (het "Brobentsch" zoals het daar werd genoemd); dit was ook het geval in Eupen. Een meerderheid van de mensen sprak er tot WO I een Nederlands dialect, en tot op heden overleeft dat dialect en wordt gebruikt voor informele gelegenheden en zelfs volkstoneel.

Over Bitsingen en Wezet heb ik mij niet uitgelaten. De meerderheid sprak in de jaren zestig al Frans.

De reden waarom de Overmaase gemeenten niet bij het Nederlandstalig gebied kwamen, is door het feit dat de commissie-Harmel deze gemeenten uit de studie heeft weggelaten en het toen bestaande taalstatuut niet in vraag heeft willen stellen.
Oud 10 april 2007, 09:59   #118
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja, dat klopt maar daarvoor moet je heel ver teruggaan in de geschiedenis. Vele eeuwen voor de Bourgondische tijd die u blijkbaar als groot moment aanduidt waarop hele gebieden zijn verfranst (foutieve stelling ten andere die historisch niet onderbouwd kan worden).
Excuseer wie heeft er Bourgondische Nederlanden met de 14de eeuw in betrekking gebracht. En vervolgens die documenten werden dikwijls in het Romaans opgesteld want Latijn was de taal van het moment en van de geestelijkheid die neerkeek op de Vlaamse volkstaal. (Germaanse Merovinger Clovis heeft zich laten dopen is het niet?) De geestelijkheid was de baas en niet een of ander volk. Waarom werden Vlaamse gemeenten als Gistel in de middeleeuwen als Ghistelles vermeld of moet Gistel ook naar Wallonië. Steden dat al in de Romeinse tijd bestonden behielden hun Latijnse naam. Zelfs in WO1 werden gemeenten met opzet in een Romaanse vorm geschreven door de Duitsers & de Britten => Gheluve i.p.v. Geluwe (deelgemeente van Wervik), Courtray i.p.v. Kortrijk

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 10 april 2007 om 10:00.
Oud 10 april 2007, 10:01   #119
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Komen, Waasten noch Moeskroen zijn Nederlandstalig. Al heel vlug in de geschiedenis (lang voor de 17e eeuw - uw bewering houdt echt geen steek en de eerste verwijzing naar een studie moet u in dat verband nog geven) zijn deze gemeenten Romaanstalig. Documenten uit de middeleeuwen en renaissance zijn er, met enkele zeldzame uitzondering, allemaal in het Frans opgesteld.

Voor de Overmaas is dat niet het geval. Toenmalige documenten zijn er in het Diets van die tijd (het "Brobentsch" zoals het daar werd genoemd); dit was ook het geval in Eupen. Een meerderheid van de mensen sprak er tot WO I een Nederlands dialect, en tot op heden overleeft dat dialect en wordt gebruikt voor informele gelegenheden en zelfs volkstoneel.

Over Bitsingen en Wezet heb ik mij niet uitgelaten. De meerderheid sprak in de jaren zestig al Frans.

De reden waarom de Overmaase gemeenten niet bij het Nederlandstalig gebied kwamen, is door het feit dat de commissie-Harmel deze gemeenten uit de studie heeft weggelaten en het toen bestaande taalstatuut niet in vraag heeft willen stellen.
Jekervallei=Bitsingen & Wezet als ik me niet vergis

Wat denkt U van 's Gravendal (Dalhem) ook Romaanstalig of niet?

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 10 april 2007 om 10:01.
Oud 10 april 2007, 10:04   #120
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja, dat klopt maar daarvoor moet je heel ver teruggaan in de geschiedenis. Vele eeuwen voor de Bourgondische tijd die u blijkbaar als groot moment aanduidt waarop hele gebieden zijn verfranst (foutieve stelling ten andere die historisch niet onderbouwd kan worden).
Verklaar U nader want ik denk nu dat U een argument voor een argument aan het zoeken bent. Want in een ver geleden was inderdaad Komen-Waasten & Moeskroen Romaans omdat ze nog niet bestonden en op Romaanse grond lagen tot 476 uiteraard.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be