Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2007, 14:47   #21
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door connect Bekijk bericht
Ik snap het nie goed eigenlijk...

Er wordt toch een contract opgesteld dat duidelijk alle voorwaarden bevat voor die kredietkaarten? En niemand wordt toch verplicht om dat contract te tekenen?

Waarom moet dat dan verboden worden? Riekt een beetje te veel naar betutteling vind ik...
Als je die mongool gisteren zag in die reportage kan je zoiets niet zeggen. Zo'n mensen intresseren zich niet in het contract, het is alsof hun laatste hersencel gefocused is op het toestel dat ze wel mooi vinden.... verbieden van creditkaarten is een oplossing maar chemische castratie lijkt me effectiever
Oud 13 april 2007, 14:55   #22
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Als je die mongool gisteren zag in die reportage kan je zoiets niet zeggen. Zo'n mensen intresseren zich niet in het contract, het is alsof hun laatste hersencel gefocused is op het toestel dat ze wel mooi vinden.... verbieden van creditkaarten is een oplossing maar chemische castratie lijkt me effectiever
Bierke... toch niet aan het
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 14:56   #23
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Uiteraard moeten er wel bepaalde beperkingen zijn op mogelijke woekerinteresten. Maar voor het overige meen ik dat mensen zelf verantwoordelijk moeten omgaan met krediet. Al dat verbieden is nergens goed voor.

Zelf gebruik ik al bijna 20 jaar courant kredietkaarten en ik heb nog nooit één cent interest betaald. Ik betaal gewoon mijn volledige rekening op het einde van de maand.
Beperkingen zetten op woekerintresten is geen goed idee. Mensen die écht dringend geld nodig hebben zullen niet plots goedkoper een lening vinden, ze zullen gewoon geen lening vinden.

In de zestiende eeuw varieerde de korte termijnrente tussen tien en dertig (!) procent.
Oud 13 april 2007, 14:56   #24
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Daar bestaat een oplossing voor, ook.

Niet lenen.
Grappig toch, die liberale paradox:

Enerzijds lijken ze nogal hard voor die zwakkere consument "eigen schuld, dikke bult". Iedereen heeft de vrije keuze.

Anderzijds is het precies diè zwakke consument die ervoor zorgt dat ze winsten maken en rijker worden.

Als je de twee samenvoegt krijg je het ware gelaat van het liberalisme:

"Wij vinden dat iedereen vrij moet zijn om zich door ons te laten bedriegen".

"Wij vinden dat iedereen het recht heeft om ons te betalen"
Oud 13 april 2007, 14:57   #25
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Beperkingen zetten op woekerintresten is geen goed idee. Mensen die écht dringend geld nodig hebben zullen niet plots goedkoper een lening vinden, ze zullen gewoon geen lening vinden.

In de zestiende eeuw varieerde de korte termijnrente tussen tien en dertig (!) procent.
Er moet ergens een bovengrens zijn. Dat is trouwens al altijd zo geweest.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 15:00   #26
Percalion

Standaard

Citaat:
Er moet ergens een bovengrens zijn. Dat is trouwens al altijd zo geweest.
Tja, schendingen van mensenrechten hebben ook altijd al bestaan, dat is geen goede reden denk ik.

Maar een rente is een prijs; een prijs die de tijdsvoorkeur van twee actoren uitdrukt. Iemand die dertig procent rente wil betalen, geeft te kennen dat hij 100 euro nù belangrijker vindt dan 130 euro binnen een jaar.
Daar is op zich niets mis mee.

Maximumprijzen (en dus evengoed maximumrentevoeten) leiden alleen maar tot narigheid.
Oud 13 april 2007, 15:02   #27
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Grappig toch, die liberale paradox:

Enerzijds lijken ze nogal hard voor die zwakkere consument "eigen schuld, dikke bult". Iedereen heeft de vrije keuze.

Anderzijds is het precies diè zwakke consument die ervoor zorgt dat ze winsten maken en rijker worden.

Als je de twee samenvoegt krijg je het ware gelaat van het liberalisme:

"Wij vinden dat iedereen het recht heeft om ons te betalen"
Ja, hoe clever van je. Dat vat mij echt wel samen, ja.
Oud 13 april 2007, 15:02   #28
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:

Maximumprijzen (en dus evengoed maximumrentevoeten) leiden alleen maar tot narigheid.
Dat is een beetje te dogmatisch voor mij.
Oud 13 april 2007, 15:07   #29
Percalion

Standaard

Citaat:
Dat is een beetje te dogmatisch voor mij.
Er bestaat nochtans een goede uitleg voor: als 'krediet' schaars is, dan is het belangrijk dat die schaarse middelen gebruikt worden waar ze het meest nodig zijn. Bij een intrestvoet van vijftien procent (die, naar onze normen, redelijk hoog is) zullen een hoop mensen hun plannen veranderen zodat ze niet moeten lenen of minder moeten lenen. (Huren in plaats van kopen, bijvoorbeeld).

Die rentevoet kunstmatig laag houden betekent dat de vraag naar krediet zeer groot blijft, maar tegelijk dat het aanbod aan spaargeld niet groot genoeg is om alle vragen naar krediet te beantwoorden. Je krijgt dan het equivalent van lege winkelrekken en lange wachtrijen.
Oud 13 april 2007, 15:11   #30
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Ik vind het schandalig dat men hiervoor 17% tot 19% intrest durft vragen. Dat ruikt naar woeker.
Dat gebeurd ook niet. De wet op het consumentenkrediet verbiedt nu al dergelijke interesten en bij een gerechterlijke procedure zal de rechtbank dergelijke interestvoeten niet aanvaarden en herleiden.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 15:14   #31
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Er bestaat nochtans een goede uitleg voor: als 'krediet' schaars is, dan is het belangrijk dat die schaarse middelen gebruikt worden waar ze het meest nodig zijn. Bij een intrestvoet van vijftien procent (die, naar onze normen, redelijk hoog is) zullen een hoop mensen hun plannen veranderen zodat ze niet moeten lenen of minder moeten lenen. (Huren in plaats van kopen, bijvoorbeeld).

Die rentevoet kunstmatig laag houden betekent dat de vraag naar krediet zeer groot blijft, maar tegelijk dat het aanbod aan spaargeld niet groot genoeg is om alle vragen naar krediet te beantwoorden. Je krijgt dan het equivalent van lege winkelrekken en lange wachtrijen.
Nogmaals en voor alle duidelijkheid: Ik ben helemaal niet tegen verbruikskrediet en hoge intrestvoeten zijn daarbij een normale zaak tussen klant en kredietverstrekker. Maar er is een grens waar kredietverstrekking overgaat op uitbuiting. Daarom moet de overheid een bovengrens bepalen. Waar die moet liggen is niet zo éénvoudig vast te leggen, maar in een normaal functionerende economie lijkt mij dit wel te bepalen.
Oud 13 april 2007, 15:15   #32
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
Dat gebeurd ook niet. De wet op het consumentenkrediet verbiedt nu al dergelijke interesten en bij een gerechterlijke procedure zal de rechtbank dergelijke interestvoeten niet aanvaarden en herleiden.
Dit gebeurd wel degelijk,wel via de achterpootjes om armen in het zak te zetten !!!!
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 15:52   #33
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Koen T'Sijen wil krediertkaarten supermarkten verbieden

Kamerlid en Boechouts schepen Koen T'Sijen van Spirit wil grootwarenhuizen verbieden om nog eigen kredietkaarten uit te geven.
Met die kredietkaarten kunnen mensen televisietoestellen, dvd-spelers of huishoudapparaten op afbetaling kopen. Maar vaak zijn het net armere mensen die gebruik maken van zulke warenhuiskredieten, en die kunnen hun schulden steeds moeilijker afbetalen. De kredietcentrale telde vorig jaar nog meer dan 300.000 wanbetalers met in totaal 1,7 miljard euro openstaande schuld. Warenhuizen rekenen vaak ook veel hogere intresten aan dan banken. Om zo'n opeenstapeling van schulden bij mensen die het al niet makkelijk hebben te vermijden, wil T'Sijen nu alleen banken nog kredietkaarten laten uitgeven.

Bron/ATV

Een erg goede zaak vind ik dat,nu fungeert een warenhuis als dure bank en dat kan totaal niet volgens mij
begrijp ik het goed dat men een colruyt-kaart of zoiets (overigens, ik ben niet vertrouwd met die dingen en weet eigenlijk niet eens welke grootwarenhuizen dit hebben..) wil verbieden maar dat men wél lustig op krediet kan blijven kopen bij vandenborre, krefel, .. en niet te vergeten de postorderbedrijven? ik heb nochtans niet de indruk dat tvs etc met hele karren uit delhaize, colruyt etc worden gereden..

niemand wordt overigens verplicht om op krediet te kopen... zelf heb ik pas zeer recent voor het eerst een kredietkaart aangeschaft (die overigens niet gratis is.. ). 't heeft anders ook zo'n voordelen.. Je moet pas later betalen en dus heb je 'gratis krediet'..

het is verder ook wel een terechte opmerking dat krediet ook een manier is om iets uit te bouwen... om moeilijkere periodes te overbruggen...

ik vrees dat we evolueren naar een consumptie- en kredietmaatschappij terwijl we (afijn, dat is toch mijn indruk) eerder een land waren waar in de privésfeer - behoudens voor een huis en een woning - amper iets op krediet werd gekocht... hetgeen ik zelf een 'gezonde houding' noem.. Hoe komt het eigenlijk dat men dit aan het kwijtspelen is?

tenslotte
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 16:00   #34
vulpes
Gouverneur

Standaard

ik begrijp het niet zo goed.. wat is het probleem met bijvoorbeeld de colruyt-kaart? zie hieronder de algemene voorwaarden:
http://www.colruyt.be/colruyt/colruyt.jsp
Oud 13 april 2007, 16:12   #35
vulpes
Gouverneur

Standaard

volgens onderstaand document zijn de colruyt en delhaize plus kaarten betaalkaarten zoals bancontact en geen kredietkaarten

http://doclib.uhasselt.be/dspace/bit...elis_david.pdf

het gaat dan allicht over de - in het document verder vermelde - wentelkredietkaarten van cora en carrefour?

ondertussen betaal ik ook regelmatig met een kredietkaart, maar wel nooit "op krediet"... voor zover ik weet is er bij mij geen kredietopening aan gekoppeld.. al kan ik natuurlijk wel 'in het rood gaan'.. maar dat is niet de bedoeling...
Oud 13 april 2007, 16:34   #36
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Iemand die er zich toe verbindt een bepaalde lening af te sluiten, tegen een bepaalde interest wordt helemaal niet bedrogen.
Als zo'n persoon achteraf last heeft met het terugbetalen dan is dat zijn eigen schuld, niet de schuld van zijn schuldeisers.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 16:44   #37
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Tja, als men zijn ogen toedoet en zijn oren betonneert, dan zal men merken dat er helemaal geen problemen zijn...

En zeker niet als men zijn kop dan nog in de door everzwijnen omwoelde grond steekt...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 18:41   #38
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Koen T'Sijen wil krediertkaarten supermarkten verbieden

Kamerlid en Boechouts schepen Koen T'Sijen van Spirit wil grootwarenhuizen verbieden om nog eigen kredietkaarten uit te geven.
Met die kredietkaarten kunnen mensen televisietoestellen, dvd-spelers of huishoudapparaten op afbetaling kopen. Maar vaak zijn het net armere mensen die gebruik maken van zulke warenhuiskredieten, en die kunnen hun schulden steeds moeilijker afbetalen. De kredietcentrale telde vorig jaar nog meer dan 300.000 wanbetalers met in totaal 1,7 miljard euro openstaande schuld. Warenhuizen rekenen vaak ook veel hogere intresten aan dan banken. Om zo'n opeenstapeling van schulden bij mensen die het al niet makkelijk hebben te vermijden, wil T'Sijen nu alleen banken nog kredietkaarten laten uitgeven.

Bron/ATV

Een erg goede zaak vind ik dat,nu fungeert een warenhuis als dure bank en dat kan totaal niet volgens mij
Dat mensen in de eerste plaats eens leren omgaan met hun geld, ipv uit te geven als kippen zonder kop. Iedereen draagt verantwoordelijkheid; de waarde van geld niet kennen is geen excuus. De verleiding om "er bij te horen" niet kunnen weerstaan evenmin.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 18:47   #39
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Das dus die walgelijke reactie van sommige liberale onmensen, ooit wreekt dit zich toch hoor !!
En wat exact is daar walgelijk aan?Leen niet en je hebt geen schulden... Wat is daar zo vreselijk aan?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 18:56   #40
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

valt daar geen misbruik van te maken?
bijvoorbeeld met valse identiteitsgegevens een dure TV kopen en dan met de noorderzon verdwijnen?
ik herinner mij dat een tijdje geleden een vrouw op die manier eens een paar auto's op krediet had 'gekocht'.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be