Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 april 2007, 09:17   #181
Den Bal
Gouverneur

Den Bal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
En een beetje off-topic, maar zijn jullie toevallig allemaal leerkrachten of zo?

Ik in alle geval niet. Ik doe wel (terug) aan vrijwilligerswerk en kom veel mensen tegen die op financieel vlak in de puree zitten. Ik heb mensen die een goed inkomen hadden zichzelf in nesten weten werken door op krediet te kopen. Veel van de oorzaken is nog steeds dat het statussymbool moet behouden blijven. Wanneer de buurman een nieuwe wagen heeft kan je er donder op zeggen dat binnen de kortste keren ze ook een andere (liefst grotere) wagen hebben. Ik kan zo nog wel enkele voorbeelden geven hoor. Gezinnen die 6-7 of meer kredieten openstaan hebben. Dan mag er niet veel meer gebeuren hé. Ik ben akkoord ze hebben het zichzelf aangedaan. Maar er wordt hun maar weinig in de weg gelegd om op deze manier kredieten te krijgen.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2007, 09:25   #182
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal Bekijk bericht
Ik in alle geval niet. Ik doe wel (terug) aan vrijwilligerswerk en kom veel mensen tegen die op financieel vlak in de puree zitten. Ik heb mensen die een goed inkomen hadden zichzelf in nesten weten werken door op krediet te kopen. Veel van de oorzaken is nog steeds dat het statussymbool moet behouden blijven. Wanneer de buurman een nieuwe wagen heeft kan je er donder op zeggen dat binnen de kortste keren ze ook een andere (liefst grotere) wagen hebben. Ik kan zo nog wel enkele voorbeelden geven hoor. Gezinnen die 6-7 of meer kredieten openstaan hebben. Dan mag er niet veel meer gebeuren hé. Ik ben akkoord ze hebben het zichzelf aangedaan. Maar er wordt hun maar weinig in de weg gelegd om op deze manier kredieten te krijgen.
Het is van alle tijden.....

In ieder geval,het aanpraten van leningen aan mensen,om er dan via rente winst op te maken is een core-aktiviteit van de financiele sector....

"verbieden" kan niet,toch niet op Belgisch niveau,en ik zie het echt niet als Europees gedachtengoed opkomen,want het is tegen de idee van vrij stromen van kapitaal en zo....

Ik zie wel een mogelijkheid om op het infoblad,dat nu bij ieder ding staat in de winkel, ook de geschatte inruilwaarde na 1,3 en 5 jaar te zetten.(bij de meeste goederen is dat een "rond" getal na 5 jaar) en daar via een overheids-informatiecampagne veel nadruk op te leggen.Zoals het ook redelijk succesvol is verlopen met de sterretjes-kwaliteit van koelapparaten,en de energie-zuinigheids-cijfers....

Misschien,heel misschien,gaan nog wat meer mensen eens nadenken van,wil ik na 3 jaar nog betalen voor een DVD-speler die dan exact 20€ waard zal zijn....

Laatst gewijzigd door kelt : 15 april 2007 om 09:26.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2007, 09:42   #183
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Precies! En dat doen ze op een zeer subtiele manier, door via reclame mensen te verleiden, zèlfs mensen die het zich eigenlijk niet kunnen veroorloven.
Hmmmz, verleiden is verplichten... Combineer dat met het feit dat er geen vrije wil is, en een hoop mannen en vrouwen mogen vanaf vandaag achter slot en grendel
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2007, 09:46   #184
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
tegenwoordig werken de publicitairen samen met psychologen, en psychiaters, om uit te rekenen op welke manier men het beste tot het onderbewustzijn van de mensen spreekt via de reklame.En het zijn dezelfde publicitairen die door politiekers te werk gesteld worden voor hun verkiezingscampagnes...
Maar mischien zijt ge wel op de hoogte daarvan, zijt ge één van die mensen die daar profijt uit trekken?
Oe ja, want dat is natuurlijk hèt argument bij uitstek natuurlijk; "gij denkt niet zoals ik/ons, dus zult ge sowieso wel iemand zijn die zelf aan dergelijke uitbuiting doet". Impressionant hoor...

Maar ook jij stelt hier dus dat armen en mensen met een minder stevig loon, sowieso mentaal ondergeschikt zijn aan zulke verleidingen? Al die reclame ten spijt koop ik immers nog steeds wat ik zelf wil...
Oud 15 april 2007, 09:48   #185
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Welke keuzes in uw leven ziet u dan als vrije wil ?

Ik bedoel, werken doet men niet uit vrije wil, er is altijd wel iets leukers dat een mens kan doen....
Als ik niet wil werken, dan ga ik niet werken hoor, simpel zat.
Welke keuzes zijn mijn vrije wil? De meesten zowat? Of zijn al jouw handelingen, dag in dag uit, vast bepaald door een vooropgesteld stramien? Jouw partner werd je opgelegd, de studie die je doet werden je opgelegd, het werk dat je doet werd je opgelegd, hetgeen je doet in je vrije tijd is vooraf bepaald, en wat je in de winkel koopt is iets dat je tv de dag voordien zegt?
Oud 15 april 2007, 09:50   #186
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik verwacht dat hen de mogelijkheid om zich telkens opnieuw in nesten te werken ontnomen wordt, zodat mijn en jouw belastingscenten niet langer moeten aangewend worden om hun schulden af te betalen. Het is de taak van de overheid om daar de nodige maatregelen voor te nemen en het ziet er naar uit dat dat nu ook gaat gebeuren.
Het is de taak van de overheid niet om hun verantwoordelijkheid volledig te annuleren. Zij zijn de oorzaak van hun problemen, die mensen moeten dus aangepakt worden.
Maar goed, de overheid doet maar; te hopen dat ze elke vorm van kredietverlening aan minder kapitaalkrachtigen gewoon weigert, niet?
Oud 15 april 2007, 10:01   #187
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Het is de taak van de overheid niet om hun verantwoordelijkheid volledig te annuleren. Zij zijn de oorzaak van hun problemen, die mensen moeten dus aangepakt worden.
Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten.

Citaat:
Maar goed, de overheid doet maar; te hopen dat ze elke vorm van kredietverlening aan minder kapitaalkrachtigen gewoon weigert, niet?
*zucht*

Neen! Voor de zoveelste keer: het gaat niet niet over "elke vorm van kredietverlening"; alleen kredietverlening aan woekerprijzen door supermarkten moet aan banden gelegd worden.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2007, 10:05   #188
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat nergens op slaat, is de vergelijking die je hier maakt. Reclame voor jenever zou om mij geen enkele indruk maken omdat ik dat niet drink. Als iemand mij echter de gelegenheid geeft om via een eenvoudig krediet iets te kopen waar ik al lang van droom, maar dat eigenlijk te duur voor me is, dan zal ik moeite moeten doen om aan die verleiding te weerstaan. Jammer genoeg zijn er mensen die daar niet aan kunnen weerstaan. Zij beseffen vaak niet dat ze zich in moeilijkheden werken.
Of dat gij u aangetrokken voelt om iets te kopen door reclame is uw zaak. Reclame voeren voor producten is nog altijd een recht van winkels.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2007, 10:06   #189
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten.
Toch wel; het ene is immers de problemen ten gronde aanpakken, het andere is niet meer dan een doekje voor het bloeden.

Citaat:
*zucht*

Neen! Voor de zoveelste keer: het gaat niet niet over "elke vorm van kredietverlening"; alleen kredietverlening aan woekerprijzen door supermarkten moet aan banden gelegd worden.
Edoch is er geen één supermarkt die zijn kredietverlening oplegt als een verplichting. Het staat eenieder vrij bij een bank een lening op afbetaling te gaan afsluiten en daarmee te aankoop te financieren. Als die banken dan toch zoveel goedkoper zijn, zou dat zelfs een logische actie moeten zijn. Als banken werkelijk zoveel goedkoper zijn (quod non), dan zetten mensen zichzelf stomweg in het zak door toch bij die supermarkten te gaan.

De realiteit is immers dat het niet die interesten zijn die mensen de das om doen; het is hun eigen stommiteit die hen de das om doet, door gewoon teveel te lenen.
Oud 15 april 2007, 10:06   #190
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Of dat gij u aangetrokken voelt om iets te kopen door reclame is uw zaak. Reclame voeren voor producten is nog altijd een recht van winkels.
En krediet verstrekken is nog steeds een recht van banken.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 15 april 2007, 10:07   #191
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
En krediet verstrekken is nog steeds een recht van banken.
Het zijn dan ook banken en kredietmaatschappijen die hun diensten via warenhuizen aanbieden...
Oud 15 april 2007, 10:22   #192
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Edoch is er geen één supermarkt die zijn kredietverlening oplegt als een verplichting. Het staat eenieder vrij bij een bank een lening op afbetaling te gaan afsluiten en daarmee te aankoop te financieren. Als die banken dan toch zoveel goedkoper zijn, zou dat zelfs een logische actie moeten zijn. Als banken werkelijk zoveel goedkoper zijn (quod non), dan zetten mensen zichzelf stomweg in het zak door toch bij die supermarkten te gaan.
Het jaarlijkse kostenpercentage van sommigen van die "kredietkaarten" kan oplopen tot bijna 20%. Bij banken ligt dat aanzienlijk lager. Kredieten bij supermarkten zijn wel degelijk duurder, maar ze worden gemakkelijker toegekend. Daarin schuilt hun succes bij sommige minder kredietwaardige consumenten.

Citaat:
Oud 15 april 2007, 10:31   #193
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
wat een zielig bestaan
edit

Laatst gewijzigd door Tavek : 15 april 2007 om 10:32.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2007, 10:32   #194
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
wat een zielig bestaan
Ga nog maar wat werken jong. Ik wil mijne tijd nuttige gebruiken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2007, 10:44   #195
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Het jaarlijkse kostenpercentage van sommigen van die "kredietkaarten" kan oplopen tot bijna 20%. Bij banken ligt dat aanzienlijk lager. Kredieten bij supermarkten zijn wel degelijk duurder, maar ze worden gemakkelijker toegekend. Daarin schuilt hun succes bij sommige minder kredietwaardige consumenten.
Dus mensen zetten zichzelf in het zak, als ze toch maar kiezen voor kredieten van supermarkten. Dom van hen... Idem voor het afsluiten van kredieten als je niet kredietwaardig bent; ook dat is je eigen domme fout.
Pech voor hen dus...
Oud 15 april 2007, 10:50   #196
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus mensen zetten zichzelf in het zak, als ze toch maar kiezen voor kredieten van supermarkten. Dom van hen... Idem voor het afsluiten van kredieten als je niet kredietwaardig bent; ook dat is je eigen domme fout.
Pech voor hen dus...
Klink wel erg sociaal moet ik zeggen;iedereen moet maar over de gaven beschikken om de criminele reclame te ontrafelen
Oud 15 april 2007, 10:56   #197
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pech voor hen dus...
En pech voor ons, want wij mogen mee opdraaien voor de betaling en afhandeling van die schuldenlast telkens zo iemand zich aanbiedt bij het ocmw.

Dat het dom van hen is om kredieten aan te gaan buiten hun mogelijkheden, betwist ik overigens niet. Maar domme mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden, niet alleen omwille van henzelf en hun gezin maar ook omwille van de samenleving die er mee voor opdraait.

Citaat:
Oud 15 april 2007, 10:58   #198
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
En computers met internetaansluiting, als je sommige Politics-leden bezig hoort...
U hebt een punt!
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2007, 11:00   #199
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Er zijn nu eenmaal mensen die meer onderhevigd zijn aan de reclame onzin dan anderen,daarom dat onze overheid beschermend moet optreden....
Niets fout mee vind ik
Misschien moeten we mensen die zo beïnvloedbaar zijn ook maar meteen tegen zichzelf beschermen door hen hun stemrecht af te pakken?
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2007, 11:04   #200
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Misschien moeten we mensen die zo beïnvloedbaar zijn ook maar meteen tegen zichzelf beschermen door hen hun stemrecht af te pakken?
Wat een onzin antwoord is dat nu,wat heeft dat nu te maken met stemrecht?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be