Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 april 2007, 12:54   #21
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Onderzoekers zouden een gen gelocaliseerd hebben dat een erg belangrijke rol zou spelen in het ontstaan van depressie en angststoornissen.
Eigenlijk is het pas d�*n dat je een stap verder staat in de behandeling van die problemen.
Zeggen dat dat dan betekent dat we depressie en angststoornissen niet kunnen behandelen, lijkt me enorm fout, te meer omdat we al bewezen hebben dat behandelingen voor depressie en angst effectief kunnen zijn
Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt... dat was niet mijn visie erop. Integendeel. Wat ik bedoelde was: ik denk dat je de 2 zaken die Sarkozy zei niet los van elkaar kunt zien. Hij zoekt immers in het aangeboren zijn van pedofilie de verklaring voor een vermeende onbehandelbaarheid.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 12:55   #22
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De sex-drift, daar worden we allemaal mee geboren.
Maar hoe we die invullen, blijft afhangen van onze persoonlijke ontwikkeling en keus.
Maar misschien moet Sarkozy wat meer aan pedofilie doen met zijn "racaille" en wat minder aan politiek...
het "racaille" zegt anders geregeld dat "on va le niquer, Sarkozy!" Ze willen wel dat hij de passieve rol speelt dus, voor de rest zijn ze akkoord met het principe...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 12:59   #23
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt... dat was niet mijn visie erop. Integendeel. Wat ik bedoelde was: ik denk dat je de 2 zaken die Sarkozy zei niet los van elkaar kunt zien. Hij zoekt immers in het aangeboren zijn van pedofilie de verklaring voor een vermeende onbehandelbaarheid.
ach zo. dan had ik je idd verkeerd begrepen.

hoe dan ook maakt hij een denkfout.
't is niet omdat het genetisch is dat het daarom onbehandelbaar is.
en 't is ook niet omdat het onbehandelbaar is dat het genetisch is.
Het voorspelt niet veel goeds als een potentiële leider niet kan omgaan met dergelijke evidenties

ik maak trouwens ook graag nog een onderscheid tussen genetisch en aangeboren.
Oud 18 april 2007, 13:01   #24
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
het "racaille" zegt anders geregeld dat "on va le niquer, Sarkozy!" Ze willen wel dat hij de passieve rol speelt dus, voor de rest zijn ze akkoord met het principe...
Dat is een gevaarlijke positie die ze daar innemen, want Sarkozy kan razendsnel van positie veranderen en zij niet.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 13:02   #25
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Ik zou niet weten welke herinneringen bij u komen bovendrijven als u de boodschap hoort dat we voor een zeer groot deel bepaald worden door onze genetische bagage, maar mij lijkt dat verre van "potentieel gevaarlijk" of "verouderd" te zijn. "Behavioral genetics" is verre van een outdated wetenschappelijk onderzoeksveld.

Maar ik kan begrijpen dat zulke boodschap voor mensen die "de maakbaarheid van de mens" als hoog ideaal met zich meedragen, niet echt gelegen komt. Nochtans stelt die vraag zich veel minder als het gaat om dieren: blijkbaar vindt iedereen het doodnormaal dat een border collie het talent heeft om als herdershond op te treden, zelfs al heeft het beest nog nooit een schaap van dichtbij gezien. Als Sarkozy echter zegt dat de maatschappij niet zomaar pedofilie en zelfmoorden uit de wereld kan helpen omdat daar een (zeer grote) component gelinkt aan de genetische bagage inzit, dan is dat een "enge visie"... Nochtans lijkt de recente wetenschap geneigd hem daarin voor een groot stuk bij te treden: zo is er blijkbaar een frappante correlatie tussen mentale stoornissen en genetische (bvb. familiale) banden:

http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/...act/163/9/1554
ik denk dat zowel de genenpoel die iemand in zich meedraagt, als zijn omgeving een invloed zullen hebben op wat hij gaat worden.
Bvb, iemand kan geboren worden met een enorm potentiël agressiviteit, en toch géén misdadiger/moordenaar enz enz worden.In goede banen geleid, kan het een uitstekend soldaat of politieagent worden...Of een beroepsbokser, of beoefenaar van andere brutale sporten.
En zo is dat met alles...
Oud 18 april 2007, 13:04   #26
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is een gevaarlijke positie die ze daar innemen, want Sarkozy kan razendsnel van positie veranderen en zij niet.
die jongens zijn dan ook van het ras waaruit men kamikazes maakt tegenwoordig...
Oud 18 april 2007, 13:07   #27
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
²

nog kortzichtiger dan het minimaliseren van het nurture gedeelte lijkt me echter het idee van onbehandelbaarheid.
in het geval van pedofilie is er geen behandeling nodig: eens ge zo ver gesukkeld zijt, speelt het eigenlijk geen rol meer of het nu door uw genen komt, of door de voorbeelden in uw omgeving, of gelijk wat anders.Je bent gewoon te ver gegaan, en de enige goede oplossing voor dat probleem is een nekschot.Of een dodelijk spuitje...Afgelopen .
Oud 18 april 2007, 13:09   #28
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hoe dan ook maakt hij een denkfout.
Het voorspelt niet veel goeds als een potentiële leider niet kan omgaan met dergelijke evidenties
Volledig akkoord!

Citaat:
Natuurlijk is aangeboren niet hetzelfde dan genetisch bepaald. Ook in de baarmoeder is de omgeving immers al bepalend.

Laatst gewijzigd door Edina : 18 april 2007 om 13:16.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 13:12   #29
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Volledig akkoord!
goed zo...

Laatst gewijzigd door carlgustaaf : 18 april 2007 om 13:13.
Oud 18 april 2007, 13:16   #30
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
in het geval van pedofilie is er geen behandeling nodig: eens ge zo ver gesukkeld zijt, speelt het eigenlijk geen rol meer of het nu door uw genen komt, of door de voorbeelden in uw omgeving, of gelijk wat anders.Je bent gewoon te ver gegaan, en de enige goede oplossing voor dat probleem is een nekschot.Of een dodelijk spuitje...Afgelopen .
Begin dan al maar in jouw buurt.
Want op stedelijk, provinciaal, gemeenschaps- en nationaal vlak zal het niet lukken, laat staan internationaal.
Oud 18 april 2007, 13:18   #31
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
die jongens zijn dan ook van het ras waaruit men kamikazes maakt tegenwoordig...
Nee, dat is een ander ras, helemaal anders gemotiveerd.
Oud 18 april 2007, 13:19   #32
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina
Volledig akkoord!

Citaat:
Carlgustaaf:
goed zo...

eno:
En de context???

Laatst gewijzigd door eno2 : 18 april 2007 om 13:20.
Oud 18 april 2007, 13:30   #33
carlgustaaf
Banneling

Standaard

hoe dan ook maakt hij een denkfout. (sarkozy)

context

mijn antwoord: goed zo
Oud 18 april 2007, 13:34   #34
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, dat is een ander ras, helemaal anders gemotiveerd.
ze dragen dezelfde genenpoel met zich.(nature)
hun motivaties zijn anders (nurture)
De resultaten zijn in beide gevallen desastreus.Gewelddadig, en niet doeltreffend, want ze brengen hun niks anders op dan last...
De methodes trekken wel op mekaar...Genetisch aangeboren mischien?
Oud 18 april 2007, 13:36   #35
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het moest er vroeg of laat van komen eh.

Probleem is dat gedachten en gevoelens vrij zijn, en niet controleerbaar. Iemand kan in zijn bedje liggen fantaseren over het verkrachten van een vrouw, dat is niet verboden. Iemand kan in zijn bedje liggen fantaseren over het verkrachten van een kind, of zich aangetrokken voelen tot een kind, ook dat is niet verboden. Het is pas verboden wanneer je het ook daadwerkelijk DOET.
Pedofielen vergrijpen zich niet noodzakelijk aan kinderen. Je kunt ze opsporen als ze zich aan een kind vergrepen hebben, maar tot nu toe bestaat er geen methode om een pedofiele voorkeur vast te stellen. Die mensen met een nekschot afmaken zal dus moeilijk zijn.
Zelfs �*ls het mogelijk zou zijn, lijkt het me belangrijk dat gedachten en gevoelens vrij zijn. Het lijkt me namelijk veel belangrijker dat mensen die zich tot kinderen aangetrokken voelen dit durven zeggen tegen een professioneel, zodat pedoseksualiteit kan voorkomen worden. Bescherming van de maatschappij. Als je dit niét toelaat, dan kan je er van op aan dat het risico op pedoseksualiteit stijgt, omdat pedofielen zich nergens zullen melden. Ik ben er trouwens van overtuigd dat de incidentie van pedoseksualiteit zou dalen wanneer het taboe op 'hulp zoeken' enigszins zou doorbroken worden voor pedofielen. Heel wat pedofielen beseffen maar al te goed dat wat ze voelen absoluut verkeerd en onwenselijk is, en zij zouden beter hulp zoeken voor ze ook iets walgelijks doen als het misbruiken van een kind. Het 'taboe' nog erger maken door een nekschot te beloven wanneer je aan de omgeving kenbaar maakt dat je je aangetrokken voelt tot kinderen, lijkt me echt nérgens toe te leiden. Pedofielen die graag dood willen, kunnen immers nu al kiezen voor zelfmoord.
Oud 18 april 2007, 13:39   #36
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tuurlijk is dat een enge visie. Zelfs wanneer een bepaald kenmerk 100% aangeboren zou zijn, impliceert dat helemaal geen onbehandelbaarheid. Integendeel, het is perfect mogelijk dat iets dat 100% aangeboren is met een eenvoudige ingreep 100% behandelbaar is.
Inderdaad, maar dan met een medicijn dat inwerkt op het counteren van een symptoom op genetisch niveau, bvb. bepaalde signalen die aan de hersenen doorgegeven worden blokkeren. Dit wordt nu al gedaan voor sommige psychiatrische patiënten.

Citaat:
Familiaal is wel iets helemaal anders dan genetisch.

http://www.mentalhealthandillness.co...n/Genetic.html
Oud 18 april 2007, 13:44   #37
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Daarnaast is familiaal helemaal niet gelijk aan genetisch.
Kom, kom, je weet meer dan goed genoeg dat familiale banden de beste manier zijn om genetisch gelinkte ziektebeelden op te sporen.

Citaat:
Als een kind van twee depressieve ouders ook depressief wordt, is dat niet noodzakelijk genetisch. De familie levert immers ook omgevingsinvloeden aan.
Dat klopt, maar de genetische component zit 'em in het feit dat dat kind zowiezo al meer kans had om depressief te worden. Dat die depressie dan ook tot uiting komt, kan inderdaad veel te maken hebben met de omgeving. Een kind zonder die genetische predispositie zou echter meer kans maken om in datzelfde gezin niet depressief te worden.
Oud 18 april 2007, 13:55   #38
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat gedrag een combinatie is van nature en nurture ontkent hier niemand. Maar nature als dé bepalende factor naar voor schuiven is echt wel achterhaald ondertussen...
Ik citeer Sarkozy:

Citaat:
Les circonstances ne font pas tout, la part de l'inné est immense
Maw zijn uitspraken zijn net bedoeld om zich af te zetten van de these dat nurture dé bepalende factor is, en verdienen niet de interpretatie die jij eraan geeft.

Citaat:
En welke herinneringen komen bovendrijven lijkt me nogal voor de hand liggend: zegt eugenetica je iets?
Ja, maar wat dat te maken heeft met de uitspraken van Sarkozy begrijp ik niet. Blijkbaar moet je daarvoor toch al een beetje bevooroordeeld zijn

Citaat:
Waar haal je het idee vandaan dat ik "de maakbaarheid van de mens" als hoog ideaal meedraag?
Gokje

Citaat:
Zelfs in de ethologie wordt er tegenwoordig een veel genuanceerder beeld opgehangen omtrent gedrag dan hetgene Sarkozy verkondigd. En nogmaals, niemand ontkent de rol van de nature component hier.
Het is evident dat dit interview niet de pretentie had om een heel bos op te zetten over dit onderwerp. Zoals in elk interview echter laat de geïnterviewde in de loop van het gesprek een twijgje zien waarop tegenstanders dan een heel bos beginnen bouwen...

Ik vind het allemaal nogal Shakespeariaans "much ado about nothing".

Citaat:
En dan? Bewijst dat dan dat de component nurture verwaarloosbaar is?
neen, het bewijst wél wat Sarkozy zegt, nl. bvb. dat jongeren die zelfmoord plegen niet noodzakelijk slechte ouders of weet-ik-wat hebben gehad, maar dat er evengoed rekening moet gehouden worden met een niet-controleerbare factor die genetisch bepaald wordt.
Oud 18 april 2007, 14:05   #39
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Inderdaad, maar dan met een medicijn dat inwerkt op het counteren van een symptoom op genetisch niveau, bvb. bepaalde signalen die aan de hersenen doorgegeven worden blokkeren. Dit wordt nu al gedaan voor sommige psychiatrische patiënten.
symptoombehandeling is nogal typisch hoor.
Als je uw been breekt gaan ze uw been in de gips steken, ze gaan u niet terug in de tijd sturen en ervoor zorgen dat je deze keer niét van de ladder valt.

en? moet die tekst een ondersteuning geven aan je smiley?
d�*t mag je dan toch wel eens argumenteren.

Er zijn genoeg cognitieve processen bijv. die al dan niet ongemerkt 'doorgegeven' worden aan kinderen. Een voorbeeld: een aantal ouders met een depressie die uitermate hoge eisen aan zichzelf stellen ('als ik dit niet kan ben ik een mislukkeling') geven dat al dan niet expliciet door aan hun kinderen. Krijg je die mensen later in therapie, dan geven ze vaak aan dat ze dat ook hebben. Dat ze het gevoel hebben dat ze tekort schieten omdat ze niet 'perfect' zijn. Dat ze leven met de opvatting dat fouten maken toch wel iets ergs is. Of dat ze merken dat ze op dezelfde manier reageren als hun ouders als iets mis gaat, ook als die manier niet bepaald de meest constructieve is. Dat hoeft niet 'genetisch' te zijn, dat kan evengoed 'aangeleerd' zijn. En dan zijn er gewoon nog de leefomstandigheden. Een depressie wordt in de meeste gevallen 'getriggerd' door een gebeurtenis of een reeks gebeurtenissen (de emmer die overloopt). Een ouder die een kind verliest, bijvoorbeeld, kan depressief worden, maar haar ander kind heeft evengoed een broer of zus verloren en dat kan ook een trigger zijn voor een depressie.

Je mag van mij gerust stellen dat opvattingen, gedragingen, emoties, reacties,... van de ouders geen invloed hebben op opvattingen, gedragingen, emoties, reacties,... van hun kinderen, los van genen, maar dat lijkt me serieus onzinnig.
Oud 18 april 2007, 14:11   #40
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
symptoombehandeling is nogal typisch hoor.
Als je uw been breekt gaan ze uw been in de gips steken, ze gaan u niet terug in de tijd sturen en ervoor zorgen dat je deze keer niét van de ladder valt.
symptoombehandeling in geval van het breken van het been zal eerder het toedienen van pijnstillers zijn. Een been in de gips steken opdat de gebroken stukken terug aan elkaar gaan hechten is evidenterwijze geen symptoombehandeling omdat je daarna geen gebroken been meer hebt.

tot dusver bestaat er echter volgens mij geen behandeling voor pedofilie die ervoor zorgt dat je na je behandeling geen pedofiele gedachten meer hebt.

Citaat:
en? moet die tekst een ondersteuning geven aan je smiley?
d�*t mag je dan toch wel eens argumenteren.
Heel die tekst gaat over genetische voorbepaaldheid tot bepaalde (mentale) ziektebeelden; de evidente manier om dat te onderzoeken is kijken naar familiebanden.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be