Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2007, 06:37   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar ik citeer enkel een toekomstig groot staatsman.
Bedoelt u die advocaat die indertijd zijn studies liever in het Frans voortzette dan in het Nederlands en dan ook nu op de Franse taalrol staat?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 06:41   #142
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed. Als ik mij verlaagd heb door de smerige tactiek van het fout citeren, zal ik dit nu rechtzetten.

Ik citeer u letterlijk: "L'allemand n'est vraiment pas important en Belgique."
Of die zin fastoenlijk of genuanceerd is, weet ik niet. Maar ik citeer enkel een toekomstig groot staatsman. Schiet aub niet op de boodschapper.
LOL!
Oud 17 april 2007, 15:40   #143
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Als de Adel in de Senaat wil, moeten ze erin verkozen worden. Verder heeft u volkomen gelijk.

Zo te zien heeft Patriot! zijn bub-gedrag nog niet veranderd, adel met een hoofdletter
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 15:46   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht

Zo te zien heeft Patriot! zijn bub-gedrag nog niet veranderd, adel met een hoofdletter
Een boom die misgroeid is, kan niet meer bijgesteld worden....
Oud 17 april 2007, 16:13   #145
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het sluit echter niet uit dat ik monarchist ben, ofschoon ik de onmogelijkheid daarvan in België ook wel inzie.
???
Oud 17 april 2007, 17:30   #146
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed. Als ik mij verlaagd heb door de smerige tactiek van het fout citeren, zal ik dit nu rechtzetten.

Of die zin fastoenlijk of genuanceerd is, weet ik niet. Maar ik citeer enkel een toekomstig groot staatsman. Schiet aub niet op de boodschapper.
Oost-kantons naar Duitsland! Stop met gepest van Duitsers door Walenkoppen!

Ik vind het raar dat op een Duitstalig kaartje de Franse plaatsnamen Malmédy & Stavelot de voorkeur krijgen op de Duitse Malmünde & Stablo en de gemeente Weismes ook de Franse vorm Waimes staat.

De deelgemeenten van Weismes hebben een Germaanse naam als een Romaanse naam:

1.Außenborn (Faymonville)
2.Ter Bievel (Nederlands), In der Bivelt (Duits) (Robertville)

De deelgemeenten van Malmünde hebben niet altijd een Duitse naam tot zover ik gevonden heb!

1. Schönental-Engelsdorf (Bellevaux-Ligneuville)
2. Schoffrä (Xhoffraix)

Dus hier komt mijn vraag: "Waren deze twee gemeenten ook van oudsher Duistalig en werden ze geromaniseerd?"
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 17:30   #147
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:

Dus U ziet hier de zoveelste keer dat de Oostkantons en het Duits van geen enkele betekenis zal blijven indien het gevangen blijft in België.

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 17 april 2007 om 17:32.
Oud 17 april 2007, 17:58   #148
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het raar dat op een Duitstalig kaartje de Franse plaatsnamen Malmédy & Stavelot de voorkeur krijgen op de Duitse Malmünde & Stablo en de gemeente Weismes ook de Franse vorm Waimes staat.
niet iedereen zal 500jaar in de tijd terugkeren om zijn territoriale geilheid te bevredigen door de oorspronkelijke naam te gebruiken.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2007, 18:50   #149
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
niet iedereen zal 500jaar in de tijd terugkeren om zijn territoriale geilheid te bevredigen door de oorspronkelijke naam te gebruiken.
Wel de FDF keert ook 500 jaar terug in de tijd om zijn territoriale heilheid te bevredigen door de oorspronkelijke VLAAMSE plaatsnaam te gebruiken voor VLAAMSE gemeenten zoals Tervueren, Schaerbeek, Crainhem,... .
Oud 17 april 2007, 18:56   #150
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Oost-kantons naar Duitsland! Stop met gepest van Duitsers door Walenkoppen!

De deelgemeenten van Weismes hebben een Germaanse naam als een Romaanse naam:

1.Außenborn (Faymonville)
2.Ter Bievel (Nederlands), In der Bivelt (Duits) (Robertville)

De deelgemeenten van Malmünde hebben niet altijd een Duitse naam tot zover ik gevonden heb!

1. Schönental-Engelsdorf (Bellevaux-Ligneuville)
2. Schoffrä (Xhoffraix)

Dus hier komt mijn vraag: "Waren deze twee gemeenten ook van oudsher Duistalig en werden ze geromaniseerd?"
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje
Blijkbaar is Malmedy pas na de eerste wereldoorlog bij België gevoegd : (bron : http://www.buellingen.be/buellingen/...-krinkelt.html)
Citaat:
Als der Krieg verloren war, fiel Eupen-Malmedy – und damit auch Rocherath – im Jahr 1920 auf Grund der Beschlüsse des Versailler Vertrags erstmals an das Königreich Belgien. Diese Angliederung an Belgien war zwar an eine „Volksabstimmung“ geknüpft, doch deren Durchführung widersprach den Grundsätzen der freien und geheimen Wahl. So durften sich nur die Gegner der Angliederung in Listen eintragen, die nur an zwei Orten (Eupen und Malmedy) ausgelegt waren. Denjenigen, die diesen Schritt erwägten, wurde mit Repressionen und Ausweisung gedroht. Diese Abstimmung, deren Ergebnis damit von Anfang an klar war, gilt seither als „Farce“.
en (bron : http://www.forumeerstewereldoorlog.n...e_Wereldoorlog)

Citaat:
  • Er moest Duits grondgebied worden afgestaan (de met * gemerkte gebieden na een volksstemming):
Elzas-Lotharingen aan Frankrijk; Eupen-Malmedy* aan België; Noord-Sleeswijk* aan Denemarken; Posen, West-Pruisen en Opper-Silezië* aan de nieuw gevormde staten Polen en Tsjecho-Slowakije
Oud 17 april 2007, 19:12   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar is niets raars aan: Malmedy (zonder é) en Waimes zijn nu eenmaal Romaanse gemeenten. Indertijd, voor de overheveling, sprak men over "Pruisisch Frankrijk".
Oud 17 april 2007, 19:17   #152
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar is niets raars aan: Malmedy (zonder é) en Waimes zijn nu eenmaal Romaanse gemeenten. Indertijd, voor de overheveling, sprak men over "Pruisisch Frankrijk".
Hoelang zijn de gemeenten al Romaans? Want de Germaanse plaatsnamen verwijzen op Germaans of tweetalig verleden! Kent U de gegevens van de talentelling van deze gemeenten want ze ontbreken op internet.

P.S. eerbied voor Germaanse plaatsnamen Malmünde en Weismes.
Oud 17 april 2007, 19:24   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoelang zijn de gemeenten al Romaans? Want de Germaanse plaatsnamen verwijzen op Germaans of tweetalig verleden! Kent U de gegevens van de talentelling van deze gemeenten want ze ontbreken op internet.

P.S. eerbied voor Germaanse plaatsnamen Malmünde en Weismes.
U bent volledig fout in deze. Malmedy en Waismes waren en zijn Romaanse gemeenten (weet u zelfs dat "Malmünde" totaal onbekend is onder de Duitstaligen?). Vooreerst is Malmedy etymologisch Romaans ("a malo mundarum"). Malmedy werd, als deel van Stavelot, in het Frans bestuurd en alle documenten zijn er ook in het toenmalig "francois du Roy". Van enige Diets- of Duitstalige geschriften is geen sprake. Begin 19e eeuw kwam Malmedy bij Pruisen en de Pruisische monarch gaf hun de toestemming het oude taalregime verder te zetten, nl. eentalig Frans. Alle documenten uit die tijd zijn dan in het Frans. Pas met Bismarck komen er problemen: Bismarck probeert het Frans op te leggen in de administratie, maar stoot op woest verzet. Ook tracht hij het Duits als instructietaal op te leggen in de scholen. Hij gaat zelfs zo ver dat priesters niet langer in het Frans mogen preken en catechismus geven; en alwie het toch waagt wordt met geldboeten en gevangenisstraffen schrik aangejaagd. Dit alles valt zo slecht, dat er een verzetsbeweging ontstaat.

Bijkomende info:
http://www.euro-support.be/langbel/malm1.htm

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 17 april 2007 om 19:27.
Oud 17 april 2007, 19:29   #154
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
U bent volledig fout in deze. Malmedy en Waismes waren en zijn Romaanse gemeenten (weet u zelfs dat "Malmünde" totaal onbekend is onder de Duitstaligen?). Vooreerst is Malmedy etymologisch Romaans ("a malo mundarum"). Malmedy werd, als deel van Stavelot, in het Frans bestuurd en alle documenten zijn er ook in het toenmalig "francois du Roy". Van enige Diets- of Duitstalige geschriften is geen sprake. Begin 19e eeuw kwam Malmedy bij Pruisen en de Pruisische monarch gaf hun de toestemming het oude taalregime verder te zetten, nl. eentalig Frans. Alle documenten uit die tijd zijn dan in het Frans. Pas met Bismarck komen er problemen: Bismarck probeert het Frans op te leggen in de administratie, maar stoot op woest verzet. Ook tracht hij het Duits als instructietaal op te leggen in de scholen. Hij gaat zelfs zo ver dat priesters niet langer in het Frans mogen preken en catechismus geven; en alwie het toch waagt wordt met geldboeten en gevangenisstraffen schrik aangejaagd. Dit alles valt zo slecht, dat er een verzetsbeweging ontstaat.

Bijkomende info:
http://www.euro-support.be/langbel/malm1.htm
En in Weismes?
Hoe komt het toch dat er Duitstaligen zijn in Malmünde?

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 17 april 2007 om 19:30.
Oud 17 april 2007, 19:32   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En in Weismes?
Waimes is ook zo Romaans als wat:
http://www.waimes.be/images/db/Kulturkampf.doc
Oud 17 april 2007, 19:33   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bedoelt waarschijnlijk Malmedy... Duitsers zijn er hoofdzakelijk onder Pruisisch regime gekomen, al is het niet ondenkbeeldig dat er vroeger ook een kleine Duitstalige minderheid was.
Oud 17 april 2007, 19:39   #157
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Volgens Wiki heeft het altijd tot aan de Franse tijd in de 19de eeuw steeds tot het Duitse Rijk behoord. Het zou me verwonderen dat er dus nooit Duitstaligen gewoond hebben. Integendeel zou ik durven vermoeden.

bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/Prinsdom_Stavelot-Malmedy
Citaat:
Het prinsdom Stavelot-Malmedy (Duits: Stablo-Malmünd) was duizend jaar lang een zelfstandig vorstendom binnen het Duitse Rijk. Het werd beheerd door de abt (prins-abt) van de abdij van Stavelot, dikwijls ook de Voogd genoemd. De geestelijke en wereldlijke macht was dus verenigd in één hand, zoals dat ook in een prinsbisdom het geval was. De abt van Stablo was tot aan de Franse bezetting rijksvorst van het Heilige Roomse Rijk.

Het staatje behoorde niet tot de XVII Provinciën of de Zuidelijke Nederlanden, tot het in de Franse tijd opgenomen werd in het departement van de Ourthe. Na de val van Napoleon werd het verdeeld over de Nederlandse provincie Luik en Pruisen. Het oostelijke stuk, met Malmedy, was van 1814 tot 1919 Pruisisch gebied en kwam door het Verdrag van Versailles bij België, waar het dan alsnog toegevoegd werd aan de provincie Luik.
Oud 17 april 2007, 19:41   #158
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
U bedoelt waarschijnlijk Malmedy... Duitsers zijn er hoofdzakelijk onder Pruisisch regime gekomen, al is het niet ondenkbeeldig dat er vroeger ook een kleine Duitstalige minderheid was.
Ja maar hoe komt dat er nog Duitse plaatsnamen nog voorkomen in oost-Luik? => Dreibrücken (Trois-Ponts), Velwisch (Verviers), Stablo (Stavelot), Gelhaag (N) of Gellet (D) (Jalhay).

Er moet daar ook toch ooit een Germaans verleden geweest zijn of Duits gesproken werden?

Duitstaalgebied in 962 in het Heilig Roomse Rijk:

Dit is analoog voor Noord-Luik.
Oud 19 april 2007, 21:18   #159
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

70.000 Duitstaligen op 10.500.000 Belgen kan men inderdaad geen belangrijke groep noemen, maar ik heb er direct bijgezegd dat dit niet wil zeggen dat het Duits in België niet beschermd mag worden als regionale taal.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 21:43   #160
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
70.000 Duitstaligen op 10.500.000 Belgen kan men inderdaad geen belangrijke groep noemen, maar ik heb er direct bijgezegd dat dit niet wil zeggen dat het Duits in België niet beschermd mag worden als regionale taal.
Wat u ook zegt.... u zegt het toch wel niet in het Duits op uw site.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be