![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Burgemeester
|
![]() Als er iets van het leger op tv komt is alles perfect 2talig.
Om niet te discrimineren zelfs bvb eerst frans dan nederlands, en dan nederlands en erna frans.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Burgemeester
|
![]() euhm, dat is nu eenmaal de manier van vertalen van de rtbf lol
De meeste europese landen dubben trouwens, Vlaanderen is 1 van de uitzonderingen |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Binnen het leger zijn de eenheden opgedeeld in taalgroepen.
Pas vanaf de graad van onderluitenant is tweetaligheid verplicht. Ook bij de zeemacht zijn franstalige onderdelen. België heeft dus eigenlijk twee legers, een Nederlandstalig en een franstalig. In zover je de uitgeholde krijsmacht van België nog een krijgsmacht wil noemen. Het is nu eigenlijk nog een noodreserve onderdeel van het Europees leger en van de VN. Als er ooit eens echt iets gebeurd en België zijn leger echt nodig heeft, zit het idd bijna zonder krijgsmacht. En moet men zoals in '39 de eerste opgeroepen jongens en meisjes zonder gevechtsopleiding naar het front sturen en hopen dat ze lang genoeg weerstand kunnen bieden, zodat onze linkse politici zich veilig uit de voeten kunnen maken. Hebben ze in '40 ook gedaan. Alleen is nu de vraag of de koning en zijn zonen niet sneller dan de politici het hazepad zullen gekozen hebben. In '40 is deze tenminste nog hier gebleven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar geen nood, wie om half drie 's nachts wel eens durft afdwalen naar La Deux, kan wel eens geconfronteerd worden met...een andere taal! Niet geschikt voor kinderen! ![]()
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Burgemeester
|
![]() natuurlijk is dat geen toeval, maar de link maken met de rtbf die duupt omdat ze walgt van het nederlands vind ik toch wat ver gezocht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Minister
|
![]() Het was dan ook een retorische vraag.....
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
Maar wat wel zo is, is dat er volgens mij heel veel onkunde is bij de RTBF. Er werken redelijk wat Vlamingen bij en dat is waarschijnlijk om te vertalen. Kijk maar eens goed als het gaat over de faciliteitengemeenten of zo ("où tout va bien!") dan laten zijn enkel de Franstaligen aan het woord... De VRT laat beide partijen aan het woord. De Franse televisie heeft trouwens ook alleen maar Franstaligen in Brussel geïnterviewd na 13 december. In dat debat na die uitzending op 13 dec kon de presentator niet eens België in het Nederlands uitspreken ("Belkie"?) , als je een debat modereert met Vlamingen en Franstaligen over de taalproblemen in België.. ![]() Trouwens, vaak vind ik in die ondertiteling heftige spelfouten...
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Flahaut heeft het weer zwaar te pakken en de ps slijpt haar messen voor de volgende staatshervorming en weeral eens zullen de "vlaamse" partijen buigen. Paars gaat duidelijk door, waarschijnlijk met groen! na de Al Gore-hype. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister
|
![]() Ik durf te wedden dat dit in bijna alle Afrikaanse landen het geval is, in geheel Sub-Sahara Afrika spreekt men de moedertaal, daarnaast de landstaal en vaak ook nog een andere omgangstaal. Meertaligheid is in Afrika eerder regel dan uitzondering. Logische uitzondering op dit alles is Ethiopie waar de landstaal ook de omgangstaal is en ook de moedrtaal van de meerderheid van de bevolking.
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
Wat ik niet wist is dat zelfs voor de komst van de Europese talen er al linguae francae waren als swahili met een groot aantal nietmoedertaalsprekers. Het beeld van de nobele franstaligen die daar de mensen een middel gegeven hebben om zich te verenigen is dus ook met een korreltje zout te nemen. ![]() ![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 25 april 2007 om 14:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Het Engels heeft de strijd gewonnen en is de officieële taal geworden, maar het Afrikaans heeft nog nooit zo'n hoog percentage sprekers gehad als nu. ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
![]() Citaat:
Als je zegt "lingua franca"... wat doe je als Vlaming dan best? Engels praten? Of Nederlands? Of een (al dan niet zielige) poging doen om Afrikaans te spreken? Citaat:
![]() |
![]() |
#38 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als u er echter iets langer verblijft, dan is het met kleine aanpassingen zeer eenvoudig om met iedereen goede gespreken te voeren in het Nederlands, dit heeft wel een geoefend oor nodig. In grote delen van de Noord-Kaap (of andere landelijke gebiden met veel kleurlinge) kunt u echter niet met Engels terecht en daar zal u het dus met Nederlands moeten redden, terwijl het dialect daar juist heel lastig is. In Pretoria werkt Nederlands trouwens ook het beste aangezien dat dialect weer zeer Nederlands klinkt. Pin me hier trouwens niet op vast, want ik ben hier natuurlijk niet echt de juiste bron voor, aangezien ik al men hele leven met beide talen in contact kom. Ik krijg commentaar op mijn Nederlands omdat ik vreemde woorden en zinsconstructies gebruik, maar ik krijg ook commentaar op mijn "ver-Afrikaansde" Nederlands als ik tegen Afrikaanstaligen spreek. Ik heb zelf het idee dat mijn Afrikaans een beetje van het niveau van Jean-marie Paff-Duits is. ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||||
|
![]() Citaat:
Of kom je dan enkel als een volslagen idioot over bij iedereen? Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]()
![]() |