![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Is het kapitalisme het best denkbare systeem? | |||
Ja, het kapitalisme moet behouden blijven |
![]() ![]() ![]() |
21 | 23,33% |
Neen, het kapitalisme moet weg |
![]() ![]() ![]() |
24 | 26,67% |
Het kapitalisme om het kapitalisme is niet wenselijk en moet voortdurend bijgestuurd worden in de richting van een steeds betere, humanere samenleving |
![]() ![]() ![]() |
33 | 36,67% |
Ander (specifieer) |
![]() ![]() ![]() |
10 | 11,11% |
Ik weet het niet |
![]() ![]() ![]() |
2 | 2,22% |
Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#321 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar uiteindelijk is dit niet zo'n groot probleem in the grand scheme of things. In een vrije markt loopt het kapitaal altijd naar de meest competente. Dat zoontje van Miljardair X, die wordt kaalgeplukt voor hij kleinkinderen heeft. Hier is een lijstje van de 100 rijksten. http://money.cnn.com/2001/06/22/news...hiest/list.htm Kijk gerust na, er zitten er daar bitter weinig tussen die hun fortuin al verschillende generaties in de familie hebben zitten. De meesten niet meer als 1/2 generaties. Meer nog: Als je het lijstje van nu vergelijkt met dat uit de jaren 80 merk je dat er een enorm groot verloop zit op de rijksten ter aarde. Citaat:
De multinationals spelen hier ook een grote positieve rol in, door een opwaardse loonsdruk te genereren in die landen. (Dat grenzen niet veel te maken hebben met een vrije markt is trouwens nogal wiedes.)
In het begin was er niets, wat ontplofte. Laatst gewijzigd door TomB : 1 mei 2007 om 08:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#322 |
Burgemeester
|
![]() Hey Tom,
Hier is een lijstje van de 100 rijksten. http://money.cnn.com/2001/06/22/news...hiest/list.htm Kijk gerust na, er zitten er daar bitter weinig tussen die hun fortuin al verschillende generaties in de familie hebben zitten. De meesten niet meer als 1/2 generaties. En dan ? Dat maakt het systeem enkel nog maar wat gruwelijker waardoor protectionisme en individualisme nog meer wordt aangewakkert. Snap je dat nu echt niet dat je heilige systeem schijnheilig is. Vroeger was het de Kerk die mensen onderdrukte, nu is dat het Kapitaal, welk woord heb je nog zo met de beginletter K. KKK - misschien zegt het je iets ? Kapitalisme is ook een geloof maar dat wist je natuurlijk al. Marktfundamentalisme is dus evengoed religieus fundamentalisme of moet ik daar een tekeningetje bij maken misschien ? Waar gaat dit nog eindigen ? Hou m'n hart vast, jongens toch.
![]() |
#323 |
Burgemeester
|
![]() Tom,
De multinationals spelen hier ook een grote positieve rol in, door een opwaardse loonsdruk te genereren in die landen Het wordt echt hilarisch jouw uitspraken, geloof je dat nu zelf ook allemaal ? Denk echt dat ik een boekje ga schrijven over wat je allemaal schrijft. Donderdag vergadering met de directie van Opel. De directie met een verlossende speech. Beste mensen, arbeiders zonder rekenmachine, We zijn nu bezig met een positieve en opwaartse loonsdruk te realiseren in het Verre Oosten. Aangezien we het spijtig vonden dat die mensen achtergesteld werden door een kapitalistisch systeem menen we dat we onze prioriteiten moeten verleggen en doen nu beroep op jullie moraliteitsgevoel om ook die mensen iets te gunnen. Mogen we jullie daarom vriendelijk vragen even de riem aan te spannen en loon in te leveren, zo ook zullen we de arbeidstijd terug verlengen om de balans met China zo snel mogelijk te herstellen. We moeten ergens de eerste steen leggen en zoals jullie ook weten is Rome niet op één dag gebouwd. Als toegift onzentwege kan U gratis antidepressiva verkrijgen bij onze vrienden van de farmaceutica. Een gebeurlijke verhoging van kindermishandeling kunnen we echter niet voorzien maar hopen toch op uw verdraagzaamheid te kunnen rekenen. Alvast dank voor uw begrip en succes met jullie carriere, er zijn mogelijkheden genoeg en je kan zelfs subsidies verkrijgen moesten jullie het overwegen om de Minerva terug van stal te halen. De directie. Amai Tom, dat hebben ze weer netjes geregeld hé. Een positief opwaartse loonsdruk vanwege de multinationals, waar haal je het allemaal. Je moet standup comediant worden, succes verzekerd, dat is duidelijk.... Moeder, waarom leven wij ?
![]() |
#324 |
Banneling
|
![]() Donderdag vergadering met de directie van Opel. De directie met een verlossende speech.
Beste mensen, arbeiders zonder rekenmachine, We zijn nu bezig met een positieve en opwaartse loonsdruk te realiseren in het Verre Oosten. Aangezien we het spijtig vonden dat die mensen achtergesteld werden door een kapitalistisch systeem menen we dat we onze prioriteiten moeten verleggen en doen nu beroep op jullie moraliteitsgevoel om ook die mensen iets te gunnen. Mogen we jullie daarom vriendelijk vragen even de riem aan te spannen en loon in te leveren, zo ook zullen we de arbeidstijd terug verlengen om de balans met China zo snel mogelijk te herstellen. We moeten ergens de eerste steen leggen en zoals jullie ook weten is Rome niet op één dag gebouwd. Als toegift onzentwege kan U gratis antidepressiva verkrijgen bij onze vrienden van de farmaceutica. Een gebeurlijke verhoging van kindermishandeling kunnen we echter niet voorzien maar hopen toch op uw verdraagzaamheid te kunnen rekenen. Alvast dank voor uw begrip en succes met jullie carriere, er zijn mogelijkheden genoeg en je kan zelfs subsidies verkrijgen moesten jullie het overwegen om de Minerva terug van stal te halen. Zou wel eindelijk eens een blijk van echte solidariteit zijn... ![]() Solidair zijn zonder dat dit iets kost, is natuurlijk zeeer gemakkelijk... Laatst gewijzigd door Chipie : 1 mei 2007 om 09:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#325 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Iets doorgeven om je kinderen te helpen vind ik ook geen probleem, dat lijkt me zelfs een heel gezond natuurlijk principe. Ook dieren maken hun jongen eerst sterk genoeg voor ze hen de wijde wereld in sturen. Het mag er alleen niet op uitdraaien dat de onevenwichten te groot worden. Dat is nu wel het geval. Er zijn mensen die nu geboren worden en wiens grootste probleem zal zijn te moeten kiezen welke kledij voor welk feestje ze moeten aantrekken. Anderen zullen 12 of meer u per dag mogen zwoegen om net het hoofd boven water te kunnen houden. Een systeem dat zulks toelaat, blijft in mijn ogen wel voor verbetering vatbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#326 |
Burgemeester
|
![]() Venezuela weg uit Wereldbank en IMF
Beste Tom, Ik kan je enkel aanraden om eens stillekesaan je oogjes te openen voor wat er mondiaal aan het gebeuren is. Als het domino wordt, zal je toch je positief opwaartse loondsdruk van multinationals op je buik mogen schrijven, wees daar maar zeker van. Als Bush als een rat in de val en een pseudo New Born Christian iedereen naar de keel begint te vliegen, hoop ik voor jou dat je een schuilkeldertje hebt. Het voordeel van een dergelijk wereldconflict is dat hij veel snellet gedaan zal zijn. Vroeger was het nog relatief plezant om oorlogje te spelen maar nu gaat dit met op een paar knopjes te duwen, dankzij de technolgische revolutie van 20ste eeuw. Wordt gewoon wakker man, de tijd is er rijp voor. Misschien dat je al preventief een statistiekje kan voorbereiden om de schaarste te berekenen die in Europa zal ontstaan omdat men geen producten meer in het land krijgt. Verhofstadt gaat gelijkkrijgen, we zullen het moeten hebben van onze logistiek, dat zal wel ja...een positief opwaartse loonsdruk vanwege de multinationals...het beste dat ik deze (alsook vorige) eeuw heb gehoord...om in te kaderen is het... Misschien moet je m'n post over het financieel omslagpunt eerder nog eens herlezen, het is exact wat hieronder beschreven staat. Zie maar dat je nog snel wat winst kan maken, het zal nodig zijn, mijn beste...THE END IS NEAR, LISTEN TO TOM...kan je jammer genoeg geen ongelijk geven... De Venezolaanse president Hugo Chavez heeft gisteren laten weten zijn land terug te trekken uit de Wereldbank en het Internationaal Monetair Fonds (IMF). De populistische Chavez betitelde beide organisaties als "mechanismen van imperialisme" die zich bezighouden met het uitbuiten van kleine, arme landen. Venezuela is een grote olieproducent en lid van de Organisatie van olie-exporterende landen (OPEC). "Wij moeten eruit voordat wij worden geplunderd", aldus Chavez in een televisietoespraak ter gelegenheid van de Dag van de Arbeid op 1 mei. De Venezolaanse leider kondigde aan een alternatieve kredietbank te willen oprichten die wordt bestuurd door landen in Zuid-Amerika. Chavez dreigde ook met terugtreding uit de Organisatie van Amerikaanse Staten (OAS), als die Venezuela blijven veroordelen. Daarmee verwees hij naar uitspraken van de OAS en het Interamerikaanse Hof voor de Rechten van de Mens dat de vrijheid van meningsuiting in Venezuela is geschaad door de intrekking van de uitzendlicenties van de particuliere zender RCTV.
![]() |
#327 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Toch is het eigendomsrecht (zoals het in de praktijk uitdraait) toch wel mede verantwoordelijk voor de bepaalde onevenwichten (zie mijn vorige post) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#328 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bepaalde zaken lijken me idd fundamenteel onrechtvaardig. Toch zou ik zover niet gaan om te pleiten voor revolutie. Ik hoop dat met verstandige ingrepen/bijsturingen, het systeem verbeterd kan worden. Ik denk ook wel dat veel van die verbeteringen tegengehouden worden door een groep van mensen die macht en bezit hebben en dit zo willen houden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#329 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#330 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#331 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is niet alleen met onze regeringszender (alhoewel groen hier eigenlijk ook niet mag klagen) dat er hier problemen zijn, ook met de geschreven media (die helaas ook voor een stuk gesubsidieerd worden - onbenullige regeringsadvertenties zorgen voor een stuk van de inkomsten), die naar de linkerzijde geevolueerd is, met als gevolg dat rechts onvoldoende weerderwoord krijgt. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#332 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#333 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onrechtstreeks worden veranderingen (zijn altijd geen verbeteringen) wel tegengehouden door "kapitalisten", maar dit is dan meer te bezien in den aard van als ze hier ten lande teveel tegengewerkt worden, ze wel uitwijken naar ergens anders (het kapitaal heeft de Belgen niet nodig, de Belgen hebben wel het kapitaal nodig). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#334 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() De Nationale bank is daar wel totaal onafhankelijk, geloof ik. Ik dacht dat het een afzonderlijk systeem is. De vraag is, is dat beter? Citaat:
En een parlement dat er voor "spek en bonen" bijzit, heeft ook zijn voordelen. Parlementaire democratieën werken efficienter dan systemen waar uitvoerende en wetgevende apart worden gekozen. Verde ris dat in de VS ook. Als de wetgevende hoofdzakelijk dezelfde partij is als de president, heeft die ook een free-riders bestaan. Als het hoofdzakelijk de andere partij is (zoals nu), dan kan de president nauwelijks iets doorvoeren. Vraag maar aan Clinton wat hij heeft geprobeerd. ![]() Citaat:
Je hebt trouwens nog iets interessants aangekaart. Het systeem vansenatoren steunen als je bepaalde zaken gedaan kunt krijgen, is daar perfect legaal. Freedom of speech wordt daar op 1 lijn gezet met hoeveel cash je hebt. Zie Syriana voor een interessante - edoch typerende - toespraak daarover. (Maar ik blijf hier maar door gaan over het politiek/democratische, omdat het mijn dada is, maar het ging over kapitalisme. ![]() Citaat:
Het feit dat het Vb geen algemeen forum heeft, is niet meer dan het gebrek aan vraag. Anders zou er wel een aanbod komen, hoe sumier ook. Citaat:
Alle ziekenhuiskosten die worden terugbetaald, noem ik geen pampergedoe. Wat ik wel pampergedoe noem is dopgeld dat gratis op de rekening komt, mensen die hun verantwoordelijkheid niet hoeven te nemen als ze voor een griepje de spoed lastig vallen (dat hebben ze gelukkig veranderd), etc. En daklozen hier. Bedoel je die mensen die hier al jaren overleven en naar zaken - naam effe kwijt - kunnen gaan? Wij hebben hier een dakloze in't park, al bijna zolang als ik hier woon (4de jaar nu). Die jongen ziet er niet bepaald ondervoed uit. Dat is mss armoede. Maar dat is armoede die - mijn inziens - quasi onvermijdelijk is en ik er dus wel bij wil pakken. Ik ben allang geen idealist meer. Citaat:
![]() Citaat:
Ik weet het. Die mensen zijn blij dat ze daar mogen werken. Dat ga je mij ook niet horen zeggen. (Dat die onmenselijk worden behandeld etc. etc.) Maar het blijft fout als een 'voorbeeldmaatschappij' draait rond illegalen die daar werk hebben. Citaat:
Citaat:
Dat zei ik niet. Iedereen zijn kans om te beginnen in het universitair, ongeacht zijn prestaties in het middelbaar. (Anders zou ik niet naar unief gemogen hebben, wrslk. Simpelweg omdat er een gigantische discrepantie is tussen mijn leercapaciteiten als iets me interesseert of niet. ![]() Ik heb al eerder geopperd om een systeem van studietoelagen te koppelen aan voor hoeveel vakken me slaagd. Het eerste jaar gewoon vrije studiebeurs. Faalt men daar compleet en wilt men veranderen of nog is proberen, dan mag dat en krijgt me weer een vrije studiebeurs. Maar vanaf dan een studiebeurs gekoppeld aan voor hoeveel vakken men er door is. Motiverend (of verlammend!) maar wel betaalbaar. En ik ben blij dat je ook denkt dat minder belastingen een gevolg dienen te zijn en niét een doel op zich. (Of heb ik dat misbegrepen?) |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#335 |
Burgemeester
|
![]() Hey Satiper,
Toch zou ik zover niet gaan om te pleiten voor revolutie. Pleiten doen we er niet voor, het moge stilaan een feit genoemd worden dat wanneer we niet dringend een drastische ommezwaai gaan maken, dat we er gewoon om vragen. Of je dit nu tegen Tom vertelt of niet, hij heeft blijkbaar nog langs geen kanten begrepen wat er mondiaal op het spel staat. Tom gaat waarden en kapitaal creëren om vervolgens te zeggen dat milieuproblemen een centraal thema zullen worden. Begrijpe wie begrijpe kan. Maar wat hij dan wel vergeet is de haat dat heel dit systeem stilaan opwekt bij andere spelers in het mondiale economische spel en dat zal hij dan niet doorhebben omdat hij deze dynamieken blijkbaar niet honoreert. Hij heeft dan de neiging om Nobelprijswinnaars als achterlijk van de kaart te vegen als een gevolg van de intellectuele verstardheid dat niet verder geraakt dan 'Het Systeem'. Denk toch dat we één en ander serieus onderschatten wat er staat te gebeuren, menig organisatie probeert al een hele tijd onze politiek wakker te krijgen maar nee...er is nog een trofee te verdienen, je weet wel...het noemt VB. Het VB is dan net die partij die bepaalde dynamieken duidelijker accentueren maar in plaats van een degelijke (en wereldwijde) analyse te maken, aanziet men het VB als de vijand waardoor men de eigen angstneurose en onmacht jegens de problemen bevestigt. Ik zeg het nog, we zeggen dit echt niet voor ons plezier maar als we een kat geen kat gaan durven noemen dan weet de hond het ook niet meer en valt hij z'n eigen soort aan. Dat is dan exact wat er nu aan het gebeuren is. Maw twee honden vechten om een been dat er helemaal niet is. Dat been (geld dus) is al lang vertrokken maar men voert liever een onderlinge strijd dan samen te werken in deze fase. Moet je niet zeggen wie er zich dan te pletter lacht zeker ? Hé Tom, mooi systeempje, die eerlijke vrije markteconomie... Slapen we dan echt ?
![]() |
#336 |
Burgemeester
|
![]() Bob,
Och, dat is geen officieel directiedokument Moet het nog een beetje aanpassen maar inhoudelijk zal het ongeveer wel ok zijn. Laat ons hopen dat ze het slikken, een beetje inspelen op de gevoelens en de solidariteit opwekken heeft in het verleden ook gewerkt. Ze blijven toch dom hé, die bevolking. ![]() ![]()
![]() |
#337 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#338 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Koningschap is daar idd een voorbeeld van. Het is daarom natuurlijk niet verkeerd om je kinderen een steuntje in de rug te willen geven. Het is allemaal een kwestie van de juiste dosering te vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#339 |
Minister-President
|
![]() Systemen, we raken er zo aan gewoon dat we ze op den duur niet meer in vraag stellen.
Dat gegeven is eigen aan de mens. Pas als de frictie wat te hoog wordt zal hier en daar eens getwijfeld worden. Het is goed om af en toe wat afstand te nemen. Zet je buiten het systeem en kijk er naar. Wees een marsmannetje dat even de aarde komt verkennen en verslag moet uitbrengen. Hoe zou dat verslag er kunnen uitzien. Hoe zou het verschil tss de vele armen en weinig rijken verklaard worden. Hoe zou het systeem dat ons in deze toestand gebracht heeft beoordeeld worden. Er zouden zeker positieve noten bijzijn denk ik, tenslotte komen we van ver (grotten, tenten ed.) Anderzijds blijft de grote ongelijkheid en het onvermogen van het individu om hier iets aan te veranderen een zeer heikel punt (denk ik) Of 'tzou moeten zijn dat ze op mars ook kapitalist zijn ![]() Laatst gewijzigd door satiper : 1 mei 2007 om 12:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#340 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Geen enkel, denk ik. Een 'minimale overheid' zou Irak niet binnenvallen, zou Vietnam niet binnengevallen zijn, zou geen onderwijsdepartement hebben, zou geen miljardendeficits registreren, enzoverder. Je kan zeggen wat je wil, maar de V.S. is alleen maar "een beetje" minder betuttelend dan de doorsnee Europese verzorgingsstaat.
Citaat:
![]() |
![]() |