Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2007, 14:29   #61
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ja.

En nu?
Nu niets. Ik haalde dit aan om te zeggen dat vele christenen in de VS, in die tijd de slavernij goedkeurden maar de Quakers niet. Ik haal uit tegen het feit dat de kerk ook de slavernij een tijd heeft goedgekeurd. Dat wordt dan ontkend door sommige katholieken op dit forum. Ik reageer daartegen. Ik heb u nooit horen reageren tegen deze pertinente onwaarheid. Dat is het verschil tussen u en mij. En daarom zei ik: het zal wel in de genen liggen dat verschil in reactie tussen u en mij.

Laatst gewijzigd door system : 2 mei 2007 om 14:31.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 15:08   #62
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nu niets. Ik haalde dit aan om te zeggen dat vele christenen in de VS, in die tijd de slavernij goedkeurden maar de Quakers niet. Ik haal uit tegen het feit dat de kerk ook de slavernij een tijd heeft goedgekeurd. Dat wordt dan ontkend door sommige katholieken op dit forum. Ik reageer daartegen. Ik heb u nooit horen reageren tegen deze pertinente onwaarheid. Dat is het verschil tussen u en mij. En daarom zei ik: het zal wel in de genen liggen dat verschil in reactie tussen u en mij.
Voila, dat is tenminste een duidelijk antwoord.

Ik kan geen uitspraak doen over de abolitionistische beweging in de zin waar jij op doelt. Het is zo dat Quakers voortrekkers waren, maar er zijn tal van voorbeelden van andere christenen die zich eveneens tegen de slavernij verzetten. Ik ben echter niet capabel "het katholicisme" of dergelijk daarvoor te "veroordelen" vermits ik geen algemeen beeld heb - zeker niet als je teruggrijpt naar de middeleeuwen.
Oud 2 mei 2007, 15:19   #63
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Voila, dat is tenminste een duidelijk antwoord.

Ik kan geen uitspraak doen over de abolitionistische beweging in de zin waar jij op doelt. Het is zo dat Quakers voortrekkers waren, maar er zijn tal van voorbeelden van andere christenen die zich eveneens tegen de slavernij verzetten. Ik ben echter niet capabel "het katholicisme" of dergelijk daarvoor te "veroordelen" vermits ik geen algemeen beeld heb - zeker niet als je teruggrijpt naar de middeleeuwen.

Dan moet u zich misschien een beetje beter informeren. Materiaal genoeg. En u moet het katholicisme ook niet gaan veroordelen om het te veroordelen. Indien het in de fout gaat dan mag men het niet verzwijgen. Maar dit niet altijd zo natuurlijk.

Laatst gewijzigd door system : 2 mei 2007 om 15:21.
Oud 2 mei 2007, 15:54   #64
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik "verzwijg" dus helemaal niets.
Oud 2 mei 2007, 15:55   #65
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik "verzwijg" dus helemaal niets.
Neen en u reageert ook nooit.
Oud 2 mei 2007, 16:12   #66
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Niet reageren is niet precies hetzelfde als verzwijgen, ik weet niet of je daar enig begrip voor hebt.
Oud 2 mei 2007, 16:40   #67
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De denkfout die je maakt is dat je je inbeeldt dat slavernij niet meer bestaat. In de ogen van de oude Grieken bvb. zouden we praktisch allemaal slaven zijn. Iedereen die werkte om de rijkdom van iemand anders te verhogen werd als een slaaf beschouwd.

Het is niet omdat de externe dwang (kettingen) vervangen is door geïnterioriseerde dwang, dat het geen slavernij meer is.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 2 mei 2007 om 16:41.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 16:55   #68
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
De denkfout die je maakt is dat je je inbeeldt dat slavernij niet meer bestaat. In de ogen van de oude Grieken bvb. zouden we praktisch allemaal slaven zijn. Iedereen die werkte om de rijkdom van iemand anders te verhogen werd als een slaaf beschouwd.

Het is niet omdat de externe dwang (kettingen) vervangen is door geïnterioriseerde dwang, dat het geen slavernij meer is.
Dat denkt u. Ik besef wel degelijk dat er nog slavernij is. Kinderslavernij en andere vormen van slavernij Zoals de 'moderne' vormen van lijfeigenschap, schuldslavernij dus. Mensen kunnen hun schuld niet betalen. De schuldeiser legt beslag op het 'lijf' van de schuldenaar (die heeft niets anders meer dan zijn lichaam) om door te werken zijn schuld af te betalen. Komt nog veel voor in Indië maar ook in andere landen van Zuid-Oost Azië. Ook de verkapte vorm van slavernij van huispersoneel (Emiraten en Co) halen regelmatig het nieuws. En de ander vormen die niet zo onmiddelijk bekend zijn of die men niet kan bewijzen.

Laatst gewijzigd door system : 2 mei 2007 om 16:57.
Oud 4 mei 2007, 17:32   #69
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vraag is evenwel of die Polen wel gelovig zijn... Of gaat u er misschien gemakkelijkheidshalve van uit dat "alle" Polen zonder onderscheid vrome katholieken zijn? Dat zou ik persoonlijk toch niet zo gauw stellen, hoor!
Het is maar een concreet voorbeeldje. Sinds ik een documentaire op TV had gezien over het vluchten uit de realiteit en de gevolgen ervan, dacht ik: Hee, dit is ook van toepassing op gelovigen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2007, 17:39   #70
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat doet me denken aan een grappige situatie die ik ooit in Warschau meemaakte.
Oud 4 mei 2007, 17:46   #71
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat doet me denken aan een grappige situatie die ik ooit in Warschau meemaakte.
Je werd kaalgeplukt op je kruishangertje na?
Oud 4 mei 2007, 17:52   #72
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik was onderweg naar een opvoering van Dvorak's Stabat Mater in de Poolse Nationale Opera (in het kader van de Beethovenconcerten die er rond Pasen ingericht worden) en omdat ik nog wat te vroeg was, besloot ik maar even in een naburig kerkje te gaan kijken - ik ga altijd naar veel kerken kijken in steden.

Toevallig was daar net een mis bezig, en de deur viel achter me dicht. Bleek dat de uitgang aan de andere kant van het kerkje was, dus ik moest doorheen de biddende massa. Zegt die priester denigrerend luidkeels iets in de zin van "Allez, laat die toerist maar door".

Er zijn weinig momenten dat ik me zo gegeneerd heb gevoeld.

Laatst gewijzigd door lombas : 4 mei 2007 om 17:54.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2007, 17:53   #73
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb trouwens maar één kruishangertje, en dat draag ik bijna nooit.

Geeft irritaties zo'n kettinkje, joh.

Laatst gewijzigd door lombas : 4 mei 2007 om 17:53.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2007, 17:55   #74
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb trouwens maar één kruishangertje, en dat draag ik bijna nooit.

Geeft irritaties zo'n kettinkje, joh.
Ah, net zoals horloges. Tegenwoordig heeft men voor de tijd ook mobiele telefoons.
Oud 4 mei 2007, 17:56   #75
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik was onderweg naar een opvoering van Dvorak's Stabat Mater in de Poolse Nationale Opera (in het kader van de Beethovenconcerten die er rond Pasen ingericht worden) en omdat ik nog wat te vroeg was, besloot ik maar even in een naburig kerkje te gaan kijken - ik ga altijd naar veel kerken kijken in steden.

Toevallig was daar net een mis bezig, en de deur viel achter me dicht. Bleek dat de uitgang aan de andere kant van het kerkje was, dus ik moest doorheen de biddende massa. Zegt die priester denigrerend luidkeels iets in de zin van "Allez, laat die toerist maar door".

Er zijn weinig momenten dat ik me zo gegeneerd heb gevoeld.
Dat is nogal... asociaal. Ik bezoek ook altijd de kerken waar ik ook ben. Maar als er een mis bezig is hou ik me liever afzijdig. Ik ben nogal een noobje op het gebied van kerkelijkheid.
Oud 4 mei 2007, 17:56   #76
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ah, net zoals horloges. Tegenwoordig heeft men voor de tijd ook mobiele telefoons.
Dat draag ik inderdaad ook niet meer, een horloge.
Oud 4 mei 2007, 17:58   #77
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat is nogal... asociaal. Ik bezoek ook altijd de kerken waar ik ook ben. Maar als er een mis bezig is hou ik me liever afzijdig. Ik ben nogal een noobje op het gebied van kerkelijkheid.
Ik betreed een eredienst ook met respect, maar als ik moet doorgaan ter ere van Dvorak - schitterende uitvoering trouwens - kan ik me niet geheel aan de regeltjes houden als die Polen zo slim zijn om deuren te plaatsen die maar van één zijde open gaan.
Oud 4 mei 2007, 18:08   #78
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik betreed een eredienst ook met respect, maar als ik moet doorgaan ter ere van Dvorak - schitterende uitvoering trouwens - kan ik me niet geheel aan de regeltjes houden als die Polen zo slim zijn om deuren te plaatsen die maar van één zijde open gaan.
Tja... ik ben nog nooit in Polen geweest, en kan er dus niet echt over spreken. Mijn ouders zijn er wel geweest, en die hebben er zeer nare herinneringen aan (bloednieuwe fietsen gestolen en vies eten). Tsjechië vind ik in ieder geval wel erg leuk.
Oud 4 mei 2007, 18:30   #79
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wánneer zijn ze er geweest? Dat het er vijftien jaar geleden niet deftig was, vaneigens.
Oud 4 mei 2007, 18:32   #80
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wánneer zijn ze er geweest? Dat het er vijftien jaar geleden niet deftig was, vaneigens.
Tja, dat is al wel een tijdje geleden, maar dit soort Duitse reclames duiden er ook op dat clichés niet zomaar weg zijn te werken:
http://www.youtube.com/watch?v=dFLiVXHgDN0

Als er totaal geen waarheid achter zat...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be