Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2007, 22:57   #21
Amaj
Burgemeester

Amaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Nog eens in herinnering brengen.
Goedkoop systeem voor douchewater.
Dit jaar extra vroeg kunnen starten.
Systeem werkt al gans de maand april
a) De electrische boiler gewoon onder het dak op zolder plaatsen.
tijdens een warme zomer warmt het water in de boiler daar stilaan op tot 30 a 40° +.
Bijverwarmen om een comforttemperattur te halen hoeft niet meer dan, en je kunt gewoon de doucheinstallatie gebruiken ipv met een gieter te werken.
b) Om regenwater te stockeren heb je niet noodzakelijk een regenput nodig. In de handel kun je een tussenstuk kopen die je op manshoogte op de regenafvoer aansluit. Dit regenwater laat je dan in een bovengrondse ton lopen (200 l bvb). (Het tussenstuk laat automatich het water weer in de regenpijp lopen zodra de ton vol is)

Waarschijnlijk kent iederen het systeem wel, maar ik vermeld het toch maar.

Wanneer je het regenwater nu in een emmer doet kan je zo je wc spoelen... bijkomend voordeel is dat regenwater geen kalkaanslag geeft.
Amaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2007, 23:10   #22
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amaj Bekijk bericht
a)
Wanneer je het regenwater nu in een emmer doet kan je zo je wc spoelen... bijkomend voordeel is dat regenwater geen kalkaanslag geeft.
Regenwater geen kalk? Ik denk van wel.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2007, 06:55   #23
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
tijdens een warme zomer warmt het water in de boiler daar stilaan op tot 30 a 40° +.
Volgens mij is uw dak dan slecht geisoleerd, wat niet de bedoeling kan zijn, je zal veel energie moeten gebruiken in de winter omdat dan langs daar veel warmte van de woning verloren gaat.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2007, 08:18   #24
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Volgens mij is uw dak dan slecht geisoleerd, wat niet de bedoeling kan zijn, je zal veel energie moeten gebruiken in de winter omdat dan langs daar veel warmte van de woning verloren gaat.
Niet alleen zijn dak, ook de boiler ...
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2007, 09:08   #25
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graaf van Vlaanderen Bekijk bericht
Zo, nu kan ik meer water verbruiken
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2007, 09:13   #26
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Turkije heeft dan ook een veel geschikter klimaat voor zonne panelen dan België. Maar hier krijg je dan ook waanzinnige subsidies, dus het is idd de moeite waard om het te evalueren. Vermits de overheid 450 euro per 1000 kilowatt-h afkoopt die je zelf niet gebruikt. (in perspectief, je betaalt aan een gemiddelde energieleverancier zo'n 100 euro per 1000 kilowatt-h, dat is de beste belegging die je kan maken ). Je zou dus gek zijn om niet zelf een zonnepaneel op je dak te zetten, en de opgeleverde stroom naar het net te sturen.

De overheid smijt het geld naar u toe alsof zelfs de engeltjes op je lachen. Maar dat is dan ook noodzakelijk wil je uw investering terugverdienen op 10-15 jaar, wat ongeveer de levensduur is van een goed-onderhouden zonnepaneel.

Ben benieuwd hoe lang ze die subsidies kunnen volhouden naarmate meer mensen zonnepanelen installeren.

Want zonder zulke waanzinnige subsidies....
Die waanzinnige subsidies maken dat er een markt ontstaat.
Hierdoor zou de kwaliteit naar boven en de prijs naar beneden moeten gaan (mettertijd).
Als dit gebeurd wordt het wel interessanter.
Zonneboilers lijken me nu reeds een aanrader, zeker voor nieuwbouw.
Oud 6 mei 2007, 09:17   #27
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Bijverwarmen om een comforttemperattur te halen hoeft niet meer dan, en je kunt gewoon de doucheinstallatie gebruiken ipv met een gieter te werken.
b) Om regenwater te stockeren heb je niet noodzakelijk een regenput nodig. In de handel kun je een tussenstuk kopen die je op manshoogte op de regenafvoer aansluit. Dit regenwater laat je dan in een bovengrondse ton lopen (200 l bvb). (Het tussenstuk laat automatich het water weer in de regenpijp lopen zodra de ton vol is)

Waarschijnlijk kent iederen het systeem wel, maar ik vermeld het toch maar.

Er zijn idd meerdere mogelijkheden, al denk ik ook dat er wat schort aan de isolatie in dit geval.
Als dit het geval is, heb je gelijk er van profiteren wanneer de kans zich voordoet. Het verhaal van de bluts en de buil
Oud 6 mei 2007, 09:20   #28
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
was ook mijn eerste reactie! Als je een ton water op je zolder kan laten opwarmen, dan wens ik toch niet je energiefactuur te betalen als het goed wintert.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2007, 09:21   #29
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hierdoor zou de kwaliteit naar boven en de prijs naar beneden moeten gaan (mettertijd).
Dan moet de fysica toch wel erg vlug gaan veranderen, vlugger dan dat de subsidies ondraaglijk worden.

Er zijn nu 1000 huizen uitgerust met een zonnepaneel. En meer zullen volgen, nu het klimaat hier warmer wordt enzo .

Maar we hebben nu al gezien hoe iets grootschaligere projecten voor zonne-energie, voor bedrijven dus, op zeer korte tijd het uitgeschreven budget hebben opgebruikt. Fientje Moerman heeft dat creatief opgelost door er een wedstrijd van te maken. Niet meer alle projecten krijgen de subsidies... enkel de beste eruit...

Ja, daar stort de markt al in elkaar dus. Bedrijven doen investeringen, geen wedstrijdjes. En zoals ik eerder schreef, zonnepanelen zijn vandaag de dag in België een goeie investering.

Dit huizensubsidie gedoe, waar je letterlijk van uw huis een energiecentrale kan maken betaald tegen 4x de marktprijs voor energie, zal op korte tijd ook wel door z'n bugdetplafond raken.

Dan moeten ze dus budgetten verhogen ( daar doen ze meestal moeilijk over), of budgetten beperken. En dan hang je met je terugverdien-effect, want nu maken ze het juist break-even.

Laatst gewijzigd door Raven : 6 mei 2007 om 09:22.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2007, 09:22   #30
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Regenwater geen kalk? Ik denk van wel.
Regenwater is per definitie een pak zachter dan leidingwater.

Ook zeer aangewezen om je haar mee te spoelen na een wasbeurt, of het wasgoed: spaart wasverzachter uit (in het laatste geval wèl een regenput met afvoer van onzuiverheden gebruiken natuurlijk).

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2007, 09:43   #31
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Dan moet de fysica toch wel erg vlug gaan veranderen, vlugger dan dat de subsidies ondraaglijk worden.

Er zijn nu 1000 huizen uitgerust met een zonnepaneel. En meer zullen volgen, nu het klimaat hier warmer wordt enzo .

Maar we hebben nu al gezien hoe iets grootschaligere projecten voor zonne-energie, voor bedrijven dus, op zeer korte tijd het uitgeschreven budget hebben opgebruikt. Fientje Moerman heeft dat creatief opgelost door er een wedstrijd van te maken. Niet meer alle projecten krijgen de subsidies... enkel de beste eruit...

Ja, daar stort de markt al in elkaar dus. Bedrijven doen investeringen, geen wedstrijdjes. En zoals ik eerder schreef, zonnepanelen zijn vandaag de dag in België een goeie investering.

Dit huizensubsidie gedoe, waar je letterlijk van uw huis een energiecentrale kan maken betaald tegen 4x de marktprijs voor energie, zal op korte tijd ook wel door z'n bugdetplafond raken.

Dan moeten ze dus budgetten verhogen ( daar doen ze meestal moeilijk over), of budgetten beperken. En dan hang je met je terugverdien-effect, want nu maken ze het juist break-even.
Ik weet het is niet makkelijk.
Maar je moet iets doen.
Fossiele brandstoffen raken snel op.
Ook nucleaire brandstoffen zijn helemaal niet onbeperkt aanwezig.
ITER (kernfusie) zou een hele stap voorwaarts kunnen betekenen.
Maar het is niet eens zeker dat ITER ooit tot iets zal leiden, al zijn de verwachtingen er wel natuurlijk.
Je moet dus wat doen om in de tussentijd (tijd tussen ons huidig energie beleid en een volgende grote doorbraak) iets te hebben waarmee je voortkan.
In dat opzicht vind ik het wel terecht dat men probeert om verschillende alternatieven aan te moedigen. Een verzameling van vele kleintjes kunnen ons enkele decenia voorthelpen, mss net voldoende om ons tot de volgende grote ontdekking te brengen.
Natuurlijk zou het veel verstandiger zijn om ook wat aan de vraagzijde te doen.
Die is in feite veel gemakkelijker te sturen.
Condooms zijn bvb reeds lang bekend.
Meer heb je in feite niet nodig om tot een drastische afname (van energie) aan de vraagzijde te komen.
Het is enkel een kwestie van willen, maar dit is in feite voer voor een andere thread.
Oud 6 mei 2007, 10:02   #32
skaldis
Banneling

Standaard

enkel ideetjes (bvb het nonolet):
http://www.de12ambachten.nl/
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2007, 13:09   #33
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
enkel ideetjes (bvb het nonolet):
http://www.de12ambachten.nl/
Intressant
Oud 6 mei 2007, 13:15   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
100 l water 35° opwarmen zou 4kWh kosten (op één of andere site teruggevonden, correcties zijn welkom mocht er iets niet kloppen.)
35 graden is veel te laag, omdat dit de ontwikkeling van een aantal bacteriën kan inhouden. Om op zekerheid te spelen, heb je minimum 60° nodig.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2007, 13:16   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met de nieuwe generatie wordt het water tot zelfs 100° opgewarmd door de zon, zeker als je daarbij kiest voor de collectoren van Viessmann.
Oud 6 mei 2007, 13:17   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die waanzinnige subsidies maken dat er een markt ontstaat.
Zonneboilers lijken me nu reeds een aanrader, zeker voor nieuwbouw.
Jammer genoeg is al er een paar jaar geen sprake meer van "waanzinnige subsidies". Indertijd werd tot 80% van je investering terug betaald, maar dat is echter volkomen verleden tijd.
Oud 6 mei 2007, 13:20   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Een trucje om water te besparen: iedere keer je het toilet doorspoelt gaat er 7 liter zuiver drinkwater door. Indien je thuis nog enkele bakstenen hebt liggen van de bouw of er aan enkele kan komen uit een bouw in je buurt en die legt in het waterreservoir van je toilet scheelt dat al snel enkele liters!
Gerekend dat we ongeveer 4x/dag naar het tiolet gaan (dit is laag geschat denk ik, maar ik wil niet overkomen alsof ik de resultaten uitvergroot door cijfertjeste manipuleren) en iedere keer 7 liter water gebruiken en dat 365 dagen per jaar ... brengt mij op een verbruik van 10 220 liter water per Belg per jaar (laag geschat) enkel en alleen om het toilet door te sturen!
Als je dan uitgaat van de optimistische schatting dat de helft van de personen reeds een toilet met spaartoets heeft of andere besparingsmaatregelen neemt vermenigvuldig je dit met 5 miljoen ... dan komt dat neer op een verbruik van 51 100 000 000 liter drinkbaar water per jaar om het toilet door te spoelen in België.
Leggen we één of meerdere bakstenen in het reservoir en gaan we hierbij uit van een besparing van 2 liter per doorspoelbuurt en verder dezelfde cijfers, komt dit neer op een besparing van: 14 600 000 000 liter water per jaar door slechts één enkele simpele en kostenbesparende maatregel!
Veel beter is ervoor zorgen dat toiletten e.d. aangesloten worden op een pomp- of regenput. Er is immers geen enkele reden om drinkbaar water te gebruiken bij het doorspelen van je WC.
Oud 6 mei 2007, 13:31   #38
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
35 graden is veel te laag, omdat dit de ontwikkeling van een aantal bacteriën kan inhouden. Om op zekerheid te spelen, heb je minimum 60° nodig.
35° is gerust te doen om je te douchen, ik denk dat 40° doorgaans als prettiger ervaren wordt.
het gaat echter over een toename van 35° hetgeen nerkomt op een douchetemperatuur van zeker 40° en meer.
Uit metingen van vorig jaar bleek dat de watertemperatuur zelfs tot 50 en meer ging. Bijvoegen van koud water was dan de boodschap.
Ook dit jaar (april) was de temperatuur al een paar keer zo hoog dat koud water bijvoegen nodig was.
Kwestie bacteriën.
Deze hebben als ik goed ingelicht ben een zekere tijd nodig om zich te kunnen ontwikkelen.
Het systeem zoals ik het gebruik werkt met 2 plastiek bakken waar ik 2 x 10 liter mee opwarm. Het water wordt reeds na enkele uren volledig opgebruikt en daarna volledig ververst voor een nieuwe cyclus. Hierdoor ontstaat geen probleem met bacteriën, hetgeen anders wel het geval zou kunnen zijn, daar heb je gelijk in.
Oud 6 mei 2007, 14:12   #39
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Een trucje om water te besparen: iedere keer je het toilet doorspoelt gaat er 7 liter zuiver drinkwater door. Indien je thuis nog enkele bakstenen hebt liggen van de bouw of er aan enkele kan komen uit een bouw in je buurt en die legt in het waterreservoir van je toilet scheelt dat al snel enkele liters!
Gerekend dat we ongeveer 4x/dag naar het tiolet gaan (dit is laag geschat denk ik, maar ik wil niet overkomen alsof ik de resultaten uitvergroot door cijfertjeste manipuleren) en iedere keer 7 liter water gebruiken en dat 365 dagen per jaar ... brengt mij op een verbruik van 10 220 liter water per Belg per jaar (laag geschat) enkel en alleen om het toilet door te sturen!
Als je dan uitgaat van de optimistische schatting dat de helft van de personen reeds een toilet met spaartoets heeft of andere besparingsmaatregelen neemt vermenigvuldig je dit met 5 miljoen ... dan komt dat neer op een verbruik van 51 100 000 000 liter drinkbaar water per jaar om het toilet door te spoelen in België.
Leggen we één of meerdere bakstenen in het reservoir en gaan we hierbij uit van een besparing van 2 liter per doorspoelbuurt en verder dezelfde cijfers, komt dit neer op een besparing van: 14 600 000 000 liter water per jaar door slechts één enkele simpele en kostenbesparende maatregel!

De nonolet is een eenvoudige wc zonder water.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2007, 18:50   #40
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Voor wie wil discussiëren over klimaatsverandering en aanverwante thema's:

er is een nieuw 'klilmaatsverandering forum' onder 'Fora op aanvraag van gebruikers' wat u vindt onder Koetjes en kalfjes. Of via het volgen van deze link:
http://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168

Zo blijft het allemaal wat overzichtelijker.

Gelieve wel eerst het topic 'aanpak' te lezen en daar uw mening te geven.

Dank je,

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 6 mei 2007 om 18:51.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be