Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2007, 22:26   #21
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Typisch frankofone anti-Vlaamse propaganda zoals we ze in LLB wel meer telezen krijgen. Het enige wat er nog ontbeekt in het artikel zijn de gaskamers waarin anderstaligen in een onafhankelijk Vlaanderen ongetwijfeld gaan belanden...
Dat Brusselse franstaligen heel snel hun faciliteiten zouden verliezen in een onafhankelijk Vlaanderen lijkt me nochtans een zeer realistische vrees. Ik zie niet in waarom Vlaanderen in Brussel de faciliteiten wel zou behouden terwijl Vlaanderen ze nu in de rand wenst af te schaffen.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2007, 10:30   #22
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Dat Brusselse franstaligen heel snel hun faciliteiten zouden verliezen in een onafhankelijk Vlaanderen lijkt me nochtans een zeer realistische vrees. Ik zie niet in waarom Vlaanderen in Brussel de faciliteiten wel zou behouden terwijl Vlaanderen ze nu in de rand wenst af te schaffen.
Je zegt het zelf: in de Rand bestaan er FACILITEITEN. De voertaal is er sowieso Nederlands, of hoort dat te zijn. In Brussel zijn er geen faciliteiten, want het is TWEETALIG. Probeer nogmaals het verschil tussen beide te begrijpen.

En wat zou een onafhankelijk Brussel of Wallobrux met faciliteiten voor Nederlandstaligen doen, denk je? Met in het achterhoofd het gegeven dat de taalwetten in Brussel nu al compleet uitgehold worden, dat faciliteiten voor Franstaligen in Vlaanderen door de doelgroep in kwestie geïnterpreteerd worden als de facto tweetaligheid en faciliteiten in Wallonië voor Nederlandstaligen altijd al zo goed als dode letter gebleven zijn? Denk je echt dat die ook maar één dag langer dan wettelijk voorgeschreven zullen blijven bestaan? 'Zie de splinter in andermans oog, maar niet de balk in je eigen oog?'
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2007, 13:09   #23
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat Brusselse franstaligen heel snel hun faciliteiten zouden verliezen in een onafhankelijk Vlaanderen lijkt me nochtans een zeer realistische vrees.
Labyrinth, dit is geen realistische vrees. Vlaanderen voert de faciliteiten uit, en soms zelfs meer dan nodig (zo is het toch zo, hoor ik, dat kinderen van buiten die faciliteitengemeente ook onderwijs mogen krijgen in die scholen, hoewel Vlaanderen dat niet hoeft toe te laten?)

Wat ik me helaas wel kan voorstellen is dat de Franstaligen dit geloven.

Als ik op 7sur7.be kijk, gaat het enkel over Vlaanderen als het gaat over dingen die de Franstaligen niet krijgen:
lees maar eens de reacties hier, over die 300 inschrijvingen in Rode in het Frans:
http://www.7sur7.be/hlns/cache/fr/de...BottomArtikels

Citaat:
Cela conforte mon choix de voter pour Maingain qui se présente sur Bruxelles-Halle-Vilvorde lors des prochaines élections
Citaat:
Ce déni de démocratie est typique. Le mode de pensée des flamingants est celui de Hitler : les accords signés = chiffons de papier. Exemple : les facilités. Pour obtenir que les communes �* forte majorité francophone fassent malgré tout partie de la Région flamande, ils ont concédé les facilités. 20 ans après ils les renient, parce que le droit du sol prime. A Bruxelles ils ont une parité linguistique totalement injustifiée. L�* le droit du sol on n'en parle plus. Cherchez l'erreur.
Brussel komt niet bij Vlaanderen.
Oud 5 mei 2007, 13:48   #24
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Je zegt het zelf: in de Rand bestaan er FACILITEITEN. De voertaal is er sowieso Nederlands, of hoort dat te zijn. In Brussel zijn er geen faciliteiten, want het is TWEETALIG. Probeer nogmaals het verschil tussen beide te begrijpen.

En wat zou een onafhankelijk Brussel of Wallobrux met faciliteiten voor Nederlandstaligen doen, denk je? Met in het achterhoofd het gegeven dat de taalwetten in Brussel nu al compleet uitgehold worden, dat faciliteiten voor Franstaligen in Vlaanderen door de doelgroep in kwestie geïnterpreteerd worden als de facto tweetaligheid en faciliteiten in Wallonië voor Nederlandstaligen altijd al zo goed als dode letter gebleven zijn? Denk je echt dat die ook maar één dag langer dan wettelijk voorgeschreven zullen blijven bestaan? 'Zie de splinter in andermans oog, maar niet de balk in je eigen oog?'
Dat Brussel als hoofdstad van een onafhankelijk Vlaanderen heel snel haar tweetaligheid zou verliezen lijkt me nochtans een zeer realistische vrees. Ik zie niet in waarom een onafhankelijk Vlaanderen in Brussel de tweetaligheid wel zou behouden terwijl Vlaanderen ze nu in de rand wenst af te schaffen.
Zal Vlaanderen voor tweetalig onderwijs blijven zijn ? Neen, na één of twee generaties zal er met Brussel gebeuren wat er met de Franstaligen in Vlaanderen is gebeurd. Aanpassen of opkrassen ........ en dat in een tweetalig zelfs drietalig land is het vernietigen van de ene cultuur ten voordele van de andere. Qua verdraagzaamheid nihil, zero.......... is dat een Europese hoofdstad waardig ?

Laatst gewijzigd door labyrinth : 5 mei 2007 om 13:57.
Oud 5 mei 2007, 13:56   #25
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Labyrinth, dit is geen realistische vrees. Vlaanderen voert de faciliteiten uit, en soms zelfs meer dan nodig (zo is het toch zo, hoor ik, dat kinderen van buiten die faciliteitengemeente ook onderwijs mogen krijgen in die scholen, hoewel Vlaanderen dat niet hoeft toe te laten?)

Wat ik me helaas wel kan voorstellen is dat de Franstaligen dit geloven.

Als ik op 7sur7.be kijk, gaat het enkel over Vlaanderen als het gaat over dingen die de Franstaligen niet krijgen:
lees maar eens de reacties hier, over die 300 inschrijvingen in Rode in het Frans:
http://www.7sur7.be/hlns/cache/fr/de...BottomArtikels

Brussel komt niet bij Vlaanderen.
Ik kom alleen bij Vlaanderen als een meerderheid van de Belgen dat wensen en niet als een minderheid van Vlaamse nationalisten dat wenst.
In een democratie kan een minderheid nooit iets opdringen aan een meerderheid indien de meerderheid hier niet mee akkoord gaat.
Oud 5 mei 2007, 14:16   #26
evilbu

Standaard

Citaat:
Dat Brussel als hoofdstad van een onafhankelijk Vlaanderen heel snel haar tweetaligheid zou verliezen lijkt me nochtans een zeer realistische vrees. Ik zie niet in waarom een onafhankelijk Vlaanderen in Brussel de tweetaligheid wel zou behouden terwijl Vlaanderen ze nu in de rand wenst af te schaffen.
Zal Vlaanderen voor tweetalig onderwijs blijven zijn ? Neen, na één of twee generaties zal er met Brussel gebeuren wat er met de Franstaligen in Vlaanderen is gebeurd. Aanpassen of opkrassen ........ en dat in een tweetalig zelfs drietalig land is het vernietigen van de ene cultuur ten voordele van de andere. Qua verdraagzaamheid nihil, zero.......... is dat een Europese hoofdstad waardig ?
Tja, gaan de Franstaligen hier vrijuit. FDF'ers vinden het een "gevaarlijk idee" dat er op een grond maar een cultuur kan zijn, maar ondertussen komen de Vlamingen niet aan hun rechten in Brussel. Kan je als 100% eentalige Vlaming werkelijk alles doen in Brussel (dus ook met politie, ziekenhuispersoneel,...) praten?
Ze schrijven in een boekje dat Vlamingen zich niet meer thuis voelen in Brussel en een paar pagina's verder dat Brussel moet uitbreiden? Dat klopt toch niet?

Ik snap ook niet waar u over spreekt, waar zijn de faciliteiten afgeschaft? Voorpost roept "aanpassen of opkrassen", maar doet de regering dat ook?

Wel gek dat u nu al Vlaandern dingen verwijt die ze nog moeten doen en niet eens kunnen doen nu? Zijn de taalproblemen in Brussel de hoofdstad van België niet onwaardig?
Wat een selectieve verontwaardiging.

Laatst gewijzigd door evilbu : 5 mei 2007 om 14:18.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2007, 15:38   #27
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:
Er is nog nooit sprake geweest van tweetaligheid in de rand. De rand is ééntalig Vlaams met hier en daar faciliteiten voor franstaligen. Die waren uitdovend bedoeld (naar het schijnt) maar zijn intussen gebetonneerd.
Er bestaat ook geen tweetalig onderwijs in Brussel. Af en toe stelt er eens iemand zo iets voor (Soetaert, DiRupo, ...) Wanneer je de werkelijkheid niet kent leef je in een waanwereld. De verdraagzaamheid komt reeds eeuwen van onze kant en de agressie is steeds van franstalige kant gekomen. Wanneer zijn wij ooit naar Parijs gemarcheert, wanneer hebben wij ooit Charleroi vernederlandst, ... . Er waren, zijn en zullen steeds wrijvingen zijn tussen het germaanse en latijnse taalgebied en zolang die zonder geweld gebeuren, door politieke of economische macht te gebruiken hoor je je eigen taal te verdedigen. Anders ben je een collaborateur en verdien je het om met kaalgeschoren en met lelieen besmeurde hoofd van je burgerrechten ontzet te worden.

Laatst gewijzigd door skaldis : 5 mei 2007 om 15:39.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2007, 15:40   #28
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kom alleen bij Vlaanderen als een meerderheid van de Belgen dat wensen en niet als een minderheid van Vlaamse nationalisten dat wenst.
In een democratie kan een minderheid nooit iets opdringen aan een meerderheid indien de meerderheid hier niet mee akkoord gaat.
Een meerderheid hebben in iets is dus heilig?

Dat is interessant, zeker voor Brussel waar 70% noch Waal, noch Vlaming is, maar toch gemeenschappelijke draagvlakken kunnen hebben, bv op gebied van geloof.

Laatst gewijzigd door Raven : 5 mei 2007 om 15:41.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2007, 16:19   #29
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op wiens order moest de Bond van Grote en Jonge Gezinnen indertijd alweer opkrassen uit Brussel?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2007, 17:36   #30
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:
Wilde een meerderheid van de bevolking de privatisering van de energiemarkt, vreemdelingenstemrecht, ...................... . Democratie hahahaha.
Oud 5 mei 2007, 21:24   #31
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Er is nog nooit sprake geweest van tweetaligheid in de rand. De rand is ééntalig Vlaams met hier en daar faciliteiten voor franstaligen. Die waren uitdovend bedoeld (naar het schijnt) maar zijn intussen gebetonneerd.
Er bestaat ook geen tweetalig onderwijs in Brussel. Af en toe stelt er eens iemand zo iets voor (Soetaert, DiRupo, ...) Wanneer je de werkelijkheid niet kent leef je in een waanwereld. De verdraagzaamheid komt reeds eeuwen van onze kant en de agressie is steeds van franstalige kant gekomen. Wanneer zijn wij ooit naar Parijs gemarcheert, wanneer hebben wij ooit Charleroi vernederlandst, ... . Er waren, zijn en zullen steeds wrijvingen zijn tussen het germaanse en latijnse taalgebied en zolang die zonder geweld gebeuren, door politieke of economische macht te gebruiken hoor je je eigen taal te verdedigen. Anders ben je een collaborateur en verdien je het om met kaalgeschoren en met lelieen besmeurde hoofd van je burgerrechten ontzet te worden.
Franstaligen in Vlaanderen horen zich dus met man en macht te verzetten tegen het vernederlandschen van hun taal...... goed dat ik dat weet.
Indien de Franstalige burgerij de Vlamingen onrecht aangedaan heeft is dat nog geen reden om vandaag hetzelfde met hen te doen.
Zo geraken we nooit uit de cirkel, poets wederom poets .......

Laatst gewijzigd door labyrinth : 5 mei 2007 om 21:35.
Oud 5 mei 2007, 21:26   #32
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Een meerderheid hebben in iets is dus heilig?

Dat is interessant, zeker voor Brussel waar 70% noch Waal, noch Vlaming is, maar toch gemeenschappelijke draagvlakken kunnen hebben, bv op gebied van geloof.
Meerderheden ontstaan door omstandigheden en ja de meerderheid heeft gelijk. Indien u dit betwist dan stelt u zelf de democratie in vraag.
Oud 7 mei 2007, 10:42   #33
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Die commentaar van LLB op onze analyse is duidelijk van een veel hoger niveau dan aan Vlaamse kant, al zal dien journalist het zelf niet doorhebben maar hij heeft ons net geholpen. Hij toont net aan dat Brussel stilaan geen francofone stad meer is, en dat de Francofone aanspraak aan het verdwijnen is. En hij zegt zelf dat het scenario van een anderstalige hoofdstad in een land perfect werkbaar is en al toegepast wordt.

Ze beginnen daar schrik te krijgen, langzaamaan begint de wallo-brux farce uit elkaar te vallen...
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2007, 11:27   #34
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Die commentaar van LLB op onze analyse is duidelijk van een veel hoger niveau dan aan Vlaamse kant, al zal dien journalist het zelf niet doorhebben maar hij heeft ons net geholpen. Hij toont net aan dat Brussel stilaan geen francofone stad meer is, en dat de Francofone aanspraak aan het verdwijnen is. En hij zegt zelf dat het scenario van een anderstalige hoofdstad in een land perfect werkbaar is en al toegepast wordt.

Ze beginnen daar schrik te krijgen, langzaamaan begint de wallo-brux farce uit elkaar te vallen...
Daar zou ik zo zeker niet van zijn, niet al die allochtonen hebben stemrecht om te beginnen....
Oud 7 mei 2007, 12:02   #35
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Daar zou ik zo zeker niet van zijn, niet al die allochtonen hebben stemrecht om te beginnen....
We zouden ze stemrecht moeten geven, en tegelijk een gratis cursus Nederlands. En na tien jaar is ons broodje gebakken
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2007, 12:34   #36
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Dat wil dus zeggen dat bij een onafhankelijkheid met Brussel we er ook nog eens Waals-Brabant bijkrijgen, Vriendelijke Walen!
Nee : je krijgt er ook heel Wallonië bij,
zijde nu nie blij ?
Oud 7 mei 2007, 12:39   #37
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
We zouden ze stemrecht moeten geven, en tegelijk een gratis cursus Nederlands. En na tien jaar is ons broodje gebakken
We?
Oud 7 mei 2007, 13:48   #38
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
zijde nu nie blij ?
Schoon toch, bossen ruimte...... goed voor uw eigen ruimtelijke ordening, uw volgepropte percelen, uw verstikkende autowegen, uw logistieke toekomst.
Oud 7 mei 2007, 16:16   #39
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
zijde nu nie blij ?
Probeer het eens met een andere partner ,dat kan ook zeer verfrissend zijn.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 7 mei 2007 om 16:17.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2007, 18:49   #40
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:
Franstaligen in Vlaanderen horen zich dus met man en macht te verzetten tegen het vernederlandschen van hun taal...... goed dat ik dat weet.
Indien de Franstalige burgerij de Vlamingen onrecht aangedaan heeft is dat nog geen reden om vandaag hetzelfde met hen te doen.
Zo geraken we nooit uit de cirkel, poets wederom poets .......
Niemand verlangt dat een franstalige in Luik nederlands gaat spreken ! Maar de laatste gebieden die nog verfranst zijn moeten terug vernederlandst worden zodat de cirkel rond is. Niets te poets dit of dat of vicieuze cirkel. Broekzele broekzele en dat is ons goed recht.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be