![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Met de onbekende god bedoel ik niet dat er een god is die we (nog) niet kennen. Het niet kunnen kennen zelf leidt tot een godsbeeld.
In primitieve maatschappijen stellen mensen zich vaak voor dat er geesten bestaan die dingen veroorzaken. Een god voor de regen, een god voor de wind, een zonnegod, et cetera. Mensen hebben het vermogen relaties te leggen tussen verschillende zaken, met andere woorden tot kennis te geraken. Men realiseerde dat wat men aanvankelijk door verschillende geesten veroorzaakt hield in een relatie tot elkaar stond, zodat die relatie door één god gerepresenteerd kon worden. In wat verder ontwikkelde maatschappijen, zoals de antiek Griekse, bedacht men een serie goden, Zeus, Poseidon, Aphrodite, Pallas Athene en nog een paar. De mythologie over goden, halfgoden en de interactie tussen goden en mensen geeft verklaringen voor het ontstaan van de wereld, de hemellichamen, de mensen, de goden, het kwaad en ziekten, natuurverschijnselen. Nog weer later, in het Christendom en de Islam, bedacht men dat er één god was die alles bestierde. De mens is zo gemaakt dat hij een wil en vermogen heeft om tot kennis te komen. Die wil is zo sterk voor velen dat ze in principe alles willen kunnen verklaren. Wat niet verklaarbaar is door oorzakelijke relaties wordt dan aan god toegeschreven. God is het fundamentele gemis. Het maakt niet uit of je een simpele ziel of een ontwikkelde wetenschapper bent voor het godsgeloof. Het gaat niet om rationaliteit, maar om het gevoel van het gemis. Heb je een sterk ontwikkeld gevoel voor dat gemis dan zal je in een god geloven. Een beroemde uitspraak van Albert Einstein: "God dobbelt niet", duidde op zijn geloof dat er in principe een vaste structuur, een god bestaat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dit is verkeerd. Einstein had het met deze uitspraak over de onvoorspelbare Quantummechanica, een theorie waar hij problemen mee had om deze te plaatsen, maar hij had niet echt over God zelf.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Met het begrip 'god' gaat het ook in die richting. Vaak is god datgene wat we zelf niet zijn. We geven hem deze eigenschappen die we zelf als mensen zouden willen hebben maar vaak missen. Bijvoorbeeld: god is oneindig goed. Eigenlijk impliceert dit: wij zijn niet oneindig en zeker niet oneindig goed. Ook de vraag: wat is het begin van de materiële wereld? Of: wie heeft dit allemaal gemaakt? Dat kunnen wij niet vatten en daarom zeggen we: er is een opperwezen dat initieel alles heeft gemaakt en wij noemen het dan de schepping van het opperwezen: god. God is dus in feite een deus ex machina, een passe-partout sleutel die ons een anwoord biedt op deze vragen waartegen onze ervaring van de tijd en onze hersencapaciteit op te pletter loopt. Dat zou een uitleg kunnen zijn... Of het de juiste uitleg is? Misschien. Maar misschien houdt altijd in misschien niet. Laatst gewijzigd door system : 10 mei 2007 om 09:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met Bohr, als ik me niet vergis? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Ja dat dacht ik ook. Volgens Einstein moest alles zijn wetmatigheid hebben. En hij vond die niet terug. En daarom zei hij: god speelt niet op de roulette, god dobbelt niet. Maar vermoedelijk zal in de quantummechanica ook alles zijn wetmatigheid hebben. Alleen, misschien een heel ander wetmatigheid, eentje die we (nog) niet echt vatten.
Laatst gewijzigd door system : 10 mei 2007 om 10:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 10 mei 2007 om 12:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zijn de omstandigheden gunstig dan krijgen we snoep, zijn de omstandigheden onmenselijk dan worden we onmenselijk behandeld. God is volgens mij zeer logisch.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 10 mei 2007 om 12:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dittrich Bonhoeffer had het onder andere over een deus ex machina. Hij schreef: "Religieuze mensen spreken over God zodra hun menselijke kennis hen in de steek laat (vaak ten gevolge van denk-luiheid) of zodra menselijke krachten te kort schieten. Het is eigenlijk altijd weer de deus ex machina, die ze laten opdraven als schijnoplossing voor onoplosbare problemen, of als kracht wanneer de mens te kort schiet." Ik denk dat het geen geval van denk-luiheid is. Er zijn fundamentele zaken die we niet kunnen kennen. In het geval van de lottoballetjes heb ik misschien alle nummers goed (zeer onwaarschijnlijk). Waarom heb ik ze goed? Misschien krijg ik een gevoel van dankbaarheid. Dankbaarheid jegens wie? God is dan een goede om dankbaar aan te zijn. Analoog geldt het voor pech. Als ik de lottonummers onjuist heb en ik heb dringend gebrek aan geld dan roep ik: god verdom me. Ik reageer mijn onvrede af op god. De mens is niet alleen een rationeel wezen. Hij creëert een god wanneer hij dat nodig voelt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 10 mei 2007 om 12:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Albert Einstein, the Nobel prize winner, was a firm believer in the science and spiritual understanding of the Bhagavad Gita and read it each morning.
He always told that Bhagavad Gita was his mother of knowledge. Niels Bohr, Nobel Laureate in physics, "We can admittedly find nothing in physics or chemistry that has even a remote bearing on consciousness. Yet all of us know there is such a thing as consciousness, simply because we have it ourselves. Hence consciousness must be part of nature, or more generally, of reality, which means that quite apart from the laws of physics and chemistry, as laid down in quantum theory, we must also consider laws of quite a different kind." Einstein admitted that consciousness could not be adequately described in terms of physical phenomena. "I believe that the present fashion of applying the axioms of science to human life is not only entirely a mistake, but also has something reprehensible in it." GreetzZ |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 10 mei 2007 om 16:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel
goed geschreven en ik kan niets toevoegen dan enkel dat ik mezelf het beste kan aansluiten bij uw mening . ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Een probleem aan god is dat hij zich steeds aanpast. Wetenschap beweerd niet alle kennis te hebben, wel er naar op zoek te zijn, religie beweerd de waarheid te hebben, het woord van god. Maar waarom is de aarde dan rond en draait hij rond de zon? Dus wordt het geloof steeds iets bijgesteld. Natuurlijk zit god niet op een wolk, natuurlijk is de aarde rond, natuurlijk is dat complete universum niet in 7 dagen geschapen. Één van de meest recente stappen is intelligent design. God heeft alle dieren wel geschapen, maar dan wel op verschillende tijdstippen en als variaties op eerder bestaande dieren. Maar de bijbel niet waar, nee, dat kan niet. De bijbel is het woord van een bestaande god, hij heeft alles alleen een beetje kryptisch doorgegeven...
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() *zucht*
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
<< De meeste mensen die het christelijk geloof aanhangen geloven niet in de God van de bijbel maar in ‘God’. Ik bedoel hiermee dat deze christenen de bijbel lezen met een moderne bril op. In de praktijk betekent dit dat de bijbel zus of zo zegt -hetgeen door de gelovige dan beaamd wordt op een manier die iets geheel anders betekent dan mensen het in alle vroegere eeuwen hebben begrepen, inclusief de bijbelschrijvers zelf. De moderne gelovige is dus een meestergoochelaar, speelt een taalspel om alles naar zijn eigen hand te zetten. Zo kom ik op het internet deze ‘gevleugelde’ uitleg van het zondevalverhaal tegen: "Het verhaal vertelt om te beginnen dat de mens van oorsprong (zoals hij/zij door God geschapen was) geen kennis had van goed of kwaad. Met andere woorden, de mens was een dier want dieren hebben geen besef van deze normen en de waarde die we er aan geven. Kort gezegd de mens werd pas mens toen het bewustzijn ontwaakte, op dat moment waren we geen dieren meer en volgens het scheppingsverhaal is dat een ontwikkeling geweest van de mens uit, het lag in de mens besloten dat hij zich zo zou ontwikkelen. Een logische stap in de evolutie wordt op deze wijze verklaard en uitgelegd." Wat onze postmoderne tijd ons geleerd heeft is ‘te geloven’. Iedere christen die geen fundamentalist is, heeft van godsdienst op bovenstaande manier de allergrootste ironie gemaakt. Want de gehele bijbel moet de christengelovige doorploegen en op elke bladzijde moet hij dan steeds maar aanhalingstekens plaatsen... Iets wat weinig mensen doorhebben is dat ironie in de godsdienst een veel groter wapen is om de godsdienst tegen te staan dan de ontkenning. Een atheïst uit op confrontatie met vroom-gelovigen ontkent voortdurend de bijbelse voorstellingen. Hij neemt ze dus voortdurend serieus en geeft zo juist kracht aan de fundamentalistische opvattingen. Maar de liberaal-gelovige neemt de bijbel ogenschijnlijk serieus, maar zet overal aanhalingstekens. Deze aanhalingstekens nu zijn ironische distantiëring, het is identiek aan niet-serieus-nemen. De kracht van aanhalingstekens kan men opmerken in bijvoorbeeld mijn gebruik ervan in het hierboven genoemde woordje gevleugelde. Wanneer de lezer de aanhalingstekens leest weet hij dat de nu volgende uitspraak juist precies het tegenovergestelde is van wat het woord probeert te zeggen, en de schrijver dus het woord met een glimlach van spot schreef. Zo zijn de uitspraken over het christelijk geloof van moderne gelovigen typisch het tegendeel van wat de bijbel, of het woord/begrip waar men het over heeft, zegt. Aanhalingstekens plaatsen is dus een begrip zo uitleggen dat het het tegenovergestelde betekent van de betekenis die in een woordenboek gegeven wordt. >> Bron: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/20b.htm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Even een kleine opmerking bij het verhaal van Sjaax:
Ik blijf het raar vinden dat er zoveel mensen zijn die goed en kwaad als iets objectiefs zien en nog veel meer mensen die beweren dat mensenlijke hersenen compleet anders werken dan die van andere dieren, maar dat terzijde...
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben niet zeker dat ik u hier begrijp. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Het gaat over dit stuk:
Citaat:
Dan het punt van goed en kwaad, volgens deze man bestaan die twee als objectieve waarheden. De waarheid is dat het een manier is om de wereld in te delen, om onze gedragingen te bepalen. Het is daar zelfs een heel handig instrument voor, en het laat een wezen snel zien wat hij mag doen en wat 'eigenlijk niet'. Groepsgedrag draait zowel bij mensen als bij dieren om dingen als goed an kwaad, respect, angst, betrapt worden, vriendschap/liefde/genegenheid, samenhang etc. Juist minder intelligente dieren hebben heel veel aan instrumenten als goed en kwaad, evenals bijvoorbeeld aan generaliseringen. Kortom, deze man trekt zoals veel mensen een 'kloof' tussen mens en dier, een kloof die er op dat vlak niet is. En dat blijf ik raar vinden... Maar goed, dat heeft dus niks met het onderwerp van het topic te maken...
![]() |
![]() |