Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 mei 2007, 13:41   #101
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
En Frankrijk beweert dat in de twee Europese hoofdsteden (Brussel en Straatsburg) uitsluitend Frans wordt gesproken.

Vooral Belgique treft schuld, zo blijft bijvoorbeeld duidelijk hieruit:

http://www.senate.be/www/?MIval=/pub...780092&LANG=fr
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2007, 15:00   #102
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Ik ontving deze namiddag dit berichtje in mijn postvak:

Citaat:
Vrijdag raakte bekend dat de Waalse gewestregering van Elio Di Rupo (PS) de IJzeren Rijn "weggegooid geld" vindt. N-VA Europarlementslid Frieda Brepoels is verbouwereerd over zoveel arrogantie en plat protectionisme. Di Rupo, die pretendeert kandidaat-premier voor heel België te willen zijn, toont hiermee zijn ware gelaat: alleen de Waalse belangen tellen voor hem. Erger nog, deze Waalse bezwaren worden nu toegejuicht door de Nederlandse regering, die elke strohalm aangrijpt om maar niets te moeten doen in dit dossier.

Wallonië heeft nog steeds schrik dat er enkele treinen minder zouden rijden over de Montzenlijn, die de Antwerpse haven met Aken verbindt via het Waalse Visé en Montzen. Die lijn is 55 km langer dan de IJzeren Rijn en kent op bepaalde plaatsen steile hellingen. Daardoor kan de IJzeren Rijn treinen tot 1800 ton aan, terwijl ze op de Montzenlijn niet zwaarder dan 1100 ton mogen zijn.

Wallonië heeft in het verleden al met succes van de NMBS geëist dat met de heringebruikname van de IJzeren Rijn ook gul in de modernisering van de Montzenlijn zou geïnvesteerd worden. Sluitstuk daarvan is de elektrificatie van het 8 km lange baanvak tussen Montzen en de Duitse grens, waarover Infrabel zopas met het Duitse DB-Netz een overeenkomst afgesloten heeft en die einde 2008 rond moet zijn. Die buit is voor Wallonië binnen, maar ondertussen rijdt er nog steeds geen enkele trein over de IJzeren Rijn. Precies die modernisering van de Montzenlijn, die als garantie bij een heropening van de IJzeren Rijn geëist was, gebruikt de Waalse gewestregering nu als argument tegen de IJzeren Rijn.

Voor Frieda Brepoels is de IJzeren Rijn het symbooldossier bij uitstek voor de manier waarop de paarse regering Vlaanderen verwaarloosd heeft. Op 28 maart 2000 verklaarde premier Verhofstadt op de hem eigen manier met veel verve dat de eerste goederentreinen einde 2001 over de IJzeren Rijn zouden rijden. Uiteraard kwam er na die ronkende aankondiging niets van in huis. De PS, die achter de schermen aan Verhofstadt de lakens uitdeelt, laat immers niet toe dat de IJzeren Rijn er komt. De Belgische regering heeft het gepresteerd om het dossier IJzeren Rijn binnenlands en binnen Europa zo slecht te verdedigen, dat er nog steeds geen vooruitgang geboekt is, ondanks het feit dat België het recht volledig aan zijn kant heeft en een snelle realisatie kan afdwingen en ondanks het feit dat de Ijzeren Rijn deel uitmaakt van het TEN (Transeuropees netwerk) op Europees vlak.

Overigens is het Waalse verwijt van het "weggegooid geld" totaal lachwekkend, vindt Frieda Brepoels. Een regio die fier is over megalomane projecten als de scheepslift van Strépy-Bracquegnies of het nieuwe superstation van Luik-Guillemins, moet anderen de les niet spellen. Zeker niet als het om een volwaardige ontsluiting gaat van de Antwerpse haven, de motor van de hele Vlaamse economie. Ook Limburg zou hier een belangrijk voordeel kunnen van ondervinden door een betere ontsluiting van de hele provincie voor het goederenvervoer per spoor.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2007, 15:25   #103
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
Standaard

Citaat:
Di Rupo, die pretendeert kandidaat-premier voor heel België te willen zijn, toont hiermee zijn ware gelaat: alleen de Waalse belangen tellen voor hem.
Verwachtte dan iemand anders?
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2007, 21:53   #104
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Verwachtte dan iemand anders?
Laat hem aub snel federaal premier worden dan kan de zaag van zolder worden gehaald om den Belgique doormidden te zagen.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2007, 21:58   #105
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Laat hem aub snel federaal premier worden dan kan de zaag van zolder worden gehaald om den Belgique doormidden te zagen.
Hihi.
Onlangs bespraken Bart Somers (VLD) en Caroline Gennez (SPA) de verkiezingen in Frankrijk (raad eens wie voor wie was ), en Gennez gaf het toe :rechtstreeks de premier verkiezen kan hier niet, België overleeft het niet.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2007, 22:04   #106
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Hihi.
Onlangs bespraken Bart Somers (VLD) en Caroline Gennez (SPA) de verkiezingen in Frankrijk (raad eens wie voor wie was ), en Gennez gaf het toe :rechtstreeks de premier verkiezen kan hier niet, België overleeft het niet.
Dan moeten we de Walen oproepen om vooral PS te stemmen.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2007, 22:05   #107
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Laat hem aub snel federaal premier worden dan kan de zaag van zolder worden gehaald om den Belgique doormidden te zagen.
Vergeet het.
Belgique zal ten allen prijze overeind gehouden worden. Daarvoor werden de onmogelijkste de stoten van Flahaut en Onkelinks getolereerd en daarvoor wordt zelfs Di Rupo, Minister-president van Wallonië en voorzitter van de PS verdragen. In Vlaanderen is die combinatie ondénkbaar. Ook als Belgisch premier zou het 'eigen Waals volk eerst zijn' voor Di Rupo, en zelfs d�*t zou geslikt worden voor 'de goede zaak'.
Het enige dat roet in het Belgische eten kan strooien is dat de staatskas leeg is en dat zes partijen elkaar tot het einde der Belgische dagen tevreden moeten gaan houden.
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2007, 22:06   #108
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Hihi.
Onlangs bespraken Bart Somers (VLD) en Caroline Gennez (SPA) de verkiezingen in Frankrijk (raad eens wie voor wie was ), en Gennez gaf het toe :rechtstreeks de premier verkiezen kan hier niet, België overleeft het niet.
Belgique verdraagt zelfs geen democratie.
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2007, 22:07   #109
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Vergeet het.
Belgique zal ten allen prijze overeind gehouden worden. Daarvoor werden de onmogelijkste de stoten van Flahaut en Onkelinks getolereerd en daarvoor wordt zelfs Di Rupo, Minister-president van Wallonië en voorzitter van de PS verdragen. In Vlaanderen is die combinatie ondénkbaar. Ook als Belgisch premier zou het 'eigen Waals volk eerst zijn' voor Di Rupo, en zelfs d�*t zou geslikt worden voor 'de goede zaak'.
Het enige dat roet in het Belgische eten kan strooien is dat de staatskas leeg is en dat zes partijen elkaar tot het einde der Belgische dagen tevreden moeten gaan houden.
Monsieur di Rupo, monsieur di Rupo, il n'y a plus d'argent!
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2007, 22:11   #110
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Als spoorwegfanaat kan ik het het niet nalaten om een foto van de IJzeren Rijn te plaatsen.
Hier Budel met een oldtimer NS-loc serie 2400.
Let op de klassieke beveiliging mbv armseinen.
Het spoor links is de aansluiting naar de zinkfabriek.

__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 15:44   #111
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Er is zelfs een Duitstalige website over deze lijn.
Gek dat daar de Voerstreek nog steeds Franstalig is.

http://www.bernd-boeckmann.de/ligne24/
Gewoon onwetendheid. De auteur wist kennelijk wel dat Plombières in het Duits Bleyberg heet, want die naam staat er tussen haakjes bijgeschreven. Nochtans is Bleyberg geen officiële vertaling, maar deze oorspronkelijke naam wordt wel in de Duitstalige media in de regio gebruikt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 15:48   #112
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Als spoorwegfanaat kan ik het het niet nalaten om een foto van de IJzeren Rijn te plaatsen.
Hier Budel met een oldtimer NS-loc serie 2400.
Let op de klassieke beveiliging mbv armseinen.
Het spoor links is de aansluiting naar de zinkfabriek.

Ziet er wel schattig uit, maar komt niet eens in de buurt van onze geliefde Betuwelijn:
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 15:51   #113
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ziet er wel schattig uit, maar komt niet eens in de buurt van onze geliefde Betuwelijn:
Geliefde?
Die nutteloze lijn die heeft me toch mooie natuur en historisch landschap vernietigd...
Ik zit nog steeds te wachten tot Netelenbos strafrechtelijk wordt vervolgd.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 15:53   #114
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Geliefde?
Die nutteloze lijn die heeft me toch mooie natuur en historisch landschap vernietigd...
Ik zit nog steeds te wachten tot Netelenbos strafrechtelijk wordt vervolgd.
Dat ding loopt vrijwel altijd parallel aan de snelweg en met natuur is zoveel mogelijk rekening gehouden, té veel rekening gehouden. In Nederland is het altijd; plannen, plannen, plannen met als gevolg dat de grondprijzen stijgen omdat het plannen en overleg te traag gaat. Wacht maar tot dat ding duiten in het zakje gaat gooien.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 15:57   #115
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wacht maar tot dat ding duiten in het zakje gaat gooien.
Volgens mij gaat die lijn nooit rendabel worden. Het enige voordeel is mischien dat een aantal steden minder last krijgt van treinen met gevaarlijke stoffen, zoals mijn geliefde Breda.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 15:58   #116
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat ding loopt vrijwel altijd parallel aan de snelweg en met natuur is zoveel mogelijk rekening gehouden, té veel rekening gehouden. In Nederland is het altijd; plannen, plannen, plannen met als gevolg dat de grondprijzen stijgen omdat het plannen en overleg te traag gaat. Wacht maar tot dat ding duiten in het zakje gaat gooien.
Dat is echt niet de reden dat hij zoveel teveel heeft gekost. Maar Netelenbos' 'speelgoedgeld'.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 16:00   #117
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Geliefde?
Die nutteloze lijn die heeft me toch mooie natuur en historisch landschap vernietigd...
Ik zit nog steeds te wachten tot Netelenbos strafrechtelijk wordt vervolgd.
Ik ben ook geen groot voorstander van de Betuwelijn, maar dat de lijn natuur en landschap vernietigd zou hebben is echt onzin. Dat hebben velen zich laten aanpraten door de milieubeweging (ook gij Hertog?! ), maar een simpele blik op de kaart leert dat de lijn voor 85% strak langs de snelweg A15 loopt.

Natuurlijk neemt de lijn wel ruimte in en moesten er huizen en stukken weiland sneuvelen, maar het stereotypische beeld van een schilderachtige Betuwe met rust, ruimte en Flipjes fruitboomgaarden waar ineens zware goederentreinen doorheen denderen, klopt niet.

Er wordt wel gezegd dat de lijn "Betuweroute" noemen de grootste communicatiefout van de afgelopen x jaar is geweest. Hadden ze het de "A15-lijn" genoemd, dan was niemand erover gevallen.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 14 mei 2007 om 16:02.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 16:05   #118
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Er wordt wel gezegd dat de lijn "Betuweroute" noemen de grootste communicatiefout van de afgelopen x jaar is geweest. Hadden ze het de "A15-lijn" genoemd, dan was niemand erover gevallen.
Mooie gedachte, zo had ik het nog niet bekeken.
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 16:09   #119
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik ben ook geen groot voorstander van de Betuwelijn, maar dat de lijn natuur en landschap vernietigd zou hebben is echt onzin. Dat hebben velen zich laten aanpraten door de milieubeweging (ook gij Hertog?! ), maar een simpele blik op de kaart leert dat de lijn voor 85% strak langs de snelweg A15 loopt.

Natuurlijk neemt de lijn wel ruimte in en moesten er huizen en stukken weiland sneuvelen, maar het stereotypische beeld van een schilderachtige Betuwe met rust, ruimte en Flipjes fruitboomgaarden waar ineens zware goederentreinen doorheen denderen, klopt niet.
Het is andersom. Ik heb me ooit laten aanpraten dat het project infrastructureel nodig was. Man, wat een vergissing.

En die schilderachtige Betuwe bestond wél op sommige plaatsen. Het gaat niet alleen om die lijn die naast de snelweg loopt. Maar tengevolge van de Betuwelijn moesten ook dijken worden 'verstrakt, verhoogd en verzwaard', oeroude boomgaarden vernield en eeuwenoude dijkhuisjes vernietigd.

Normaalgesproken ben ik niet tegen vooruitgang, als het inderdaad vooruitgang �*s, en als de Rotterdamse haven die lijn echt dingend nodig had gehad was ik er nog steeds voor geweest.
Maar wat een verspilling. Halverwege was al duidelijk dat het project niets ging worden en tóch heeft Netelenbos het doorgezet. 'Want als je iets bent begonnen moet je het ook afmaken'.
Ik weet het niet hoor. Ze sprak ook al onzin tijdens de bouwfraude-enquete. Ik meen het als ik zeg dat zij, en Jorritsma, weleens strafrechtelijk onderzocht mogen worden.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 16:15   #120
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Nu we het toch over natuur en landschap hebben.
Ik vind die IJzeren Rijn een prima idee, mits hij keurig om de Meinweg heen gaat er niet er doorheen.
http://www.nationaal-parkdemeinweg.nl/
De enige plek - buiten de Veluwe om - waar het wild zwijn nog leeft.
__________________

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 14 mei 2007 om 16:16.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be