Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2007, 21:03   #21
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

ik ben daar ook tegen, tegen vliegtuigvakanties enzo.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 21:51   #22
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amaj Bekijk bericht
Waarom besteden mensen 1000 euro en meer om op vakantie te gaan?
Niet alleen doen ze dit meestal met een vliegtuig dat een maximum aan co2 uitstoot, maar de gebruikte brandstof wordt bovendien niet fiscaal belast.
(Wij moeten onze verpakking betalen..., de echte vervuilers gaan vrijuit)
Maar waarom naar het buitenland gaan? De pyramiden? Het strand? Het weer?
Hoeveel forumbezoekers kennen hun land en zijn cultuur?
Doe hier 100km bij in onze omliggende landen en het kan niet meer op...
Waarom eens niet de fiets nemen en één of ander jaagpad volgen?
Vlaanderen Vakantieland...
Voor mensen die op een appartement wonen kan ik het nog begrijpen...
Maar dan nog...
Mogelijkheden zat!
Jaloers?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 21:54   #23
Groentje-18

Standaard

Wie welke vluchten precies maakt, dat behoort mijns inziens tot de privésfeer. Maar indien blijkt dat er zulke vluchten gebrukt worden zodat zij wegen op het collectieve belang, verandert dat.
Of leven we in zo'n liberale maatschappij dat het individueel belang het collectieve plots mag overstijgen?
Daar heeft niemand baat bij, zelfs die enkele individuen die maximaal hebben kunnen genieten van hun vrijeheid uiteindelijk ook niet meer.

Zo mogen we wat mij betreft ons de vraag stellen of korteafstandsvluchten nog langer verantwoord kunnen worden, indien het niet gaat om noodgevallen maar gewoon om recreatieve of zakelijke reizen. Hoe duur de prijs daarvan ook moge zijn. Wat dan precies valt onder korte-afstandsvluchten is dan ook weer de vraag.

Ten tweede vraag ik me af hoe absurd het is dat een treinreis, die gemiddeld ook nog eens vijf maal langer duurt, pakken duurder is dan een vliegtuigreis?
Ik ben vorig jaar naar Italië geweest met de trein. Het was maar liefst acht keer duurder dan het goedkoopste vliegticket. (Maar het was wel zalig.) Dit jaar gaan we met de trein naar Zuid-Frankrijk met ons hele gezin. Simpelweg omdat we vliegen over zo'n korte afstand niet meer verantwoord vinden, meerprijs voor ons groene gedachtengoed en verder denken dan ons individueel belang (want inderdaad, we verliezen er twee dagen van onze vakantie mee): zo'n 500 euro ...
Het kan toch niet dat mensen die hun verantwoordelijkheid opnemen en die niet willen meedoen aan de vervuiling daarvoor beboet worden?

Als ik met de trein naar zee wil, kost het mij welgeteld zo'n 15 euro goedkoper dan als ik het vliegtuig naar eender waar in Europa neem (ryanair), en ben ik gemiddeld anderhalf uur langer onderweg ...

En hoe komt het dat die treintickets niet veel goedkoper zijn. Komt dit door een gebrek aan concurrentie op de spoorwegen?

Dat Ryanair nu nog concurrentie krijgt van easyjet en ook transatlantische vluchten overweegt aan te bieden tegen bodemprijzen stelt me allesbehalve gerust.

Eigenlijk is dit allemaal de schuld van de overheden, die hier al lang hadden moeten ingrijpen.
Oud 18 mei 2007, 22:00   #24
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Wie welke vluchten precies maakt, dat behoort mijns inziens tot de privésfeer. Maar indien blijkt dat er zulke vluchten gebrukt worden zodat zij wegen op het collectieve belang, verandert dat.
Of leven we in zo'n liberale maatschappij dat het individueel belang het collectieve plots mag overstijgen?
Daar heeft niemand baat bij, zelfs die enkele individuen die maximaal hebben kunnen genieten van hun vrijeheid uiteindelijk ook niet meer.

Zo mogen we wat mij betreft ons de vraag stellen of korteafstandsvluchten nog langer verantwoord kunnen worden, indien het niet gaat om noodgevallen maar gewoon om recreatieve of zakelijke reizen. Hoe duur de prijs daarvan ook moge zijn. Wat dan precies valt onder korte-afstandsvluchten is dan ook weer de vraag.

Ten tweede vraag ik me af hoe absurd het is dat een treinreis, die gemiddeld ook nog eens vijf maal langer duurt, pakken duurder is dan een vliegtuigreis?
Ik ben vorig jaar naar Italië geweest met de trein. Het was maar liefst acht keer duurder dan het goedkoopste vliegticket. (Maar het was wel zalig.) Dit jaar gaan we met de trein naar Zuid-Frankrijk met ons hele gezin. Simpelweg omdat we vliegen over zo'n korte afstand niet meer verantwoord vinden, meerprijs voor ons groene gedachtengoed en verder denken dan ons individueel belang (want inderdaad, we verliezen er twee dagen van onze vakantie mee): zo'n 500 euro ...
Het kan toch niet dat mensen die hun verantwoordelijkheid opnemen en die niet willen meedoen aan de vervuiling daarvoor beboet worden?

Als ik met de trein naar zee wil, kost het mij welgeteld zo'n 15 euro goedkoper dan als ik het vliegtuig naar eender waar in Europa neem (ryanair), en ben ik gemiddeld anderhalf uur langer onderweg ...

En hoe komt het dat die treintickets niet veel goedkoper zijn. Komt dit door een gebrek aan concurrentie op de spoorwegen?

Dat Ryanair nu nog concurrentie krijgt van easyjet en ook transatlantische vluchten overweegt aan te bieden tegen bodemprijzen stelt me allesbehalve gerust.

Eigenlijk is dit allemaal de schuld van de overheden, die hier al lang hadden moeten ingrijpen.
Hi Groentje...

Zou het niet beter zijn dat U met uw gezin naar de Voerstreek, of Haspengauw, Meetjesland... trok? Dat zou wsl zelfs met de fiets kunnen...

Het milieu zou U, samen met mij, dankbaar zijn...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 22:12   #25
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Hi Groentje...

Zou het niet beter zijn dat U met uw gezin naar de Voerstreek, of Haspengauw, Meetjesland... trok? Dat zou wsl zelfs met de fiets kunnen...

Ik woon al in één van bovengenoemde streken.

En u vorige avatar was mooier.

Edit: Toch een vreemde mentaliteit vind ik:
vanaf het moment dat mensen weten dat je bereidt bent een hand te geven en dat het voor jou allemaal wel uitmaakt wat je doet en wat de invloed daarvan op je omgeving is, vragen ze je meteen een arm, of waarom niet, je hele lijf en leden.
Zouden ze je daarvan proberen te overtuigen uit een soort schuldgevoel, omdat ze zelf niet verder kijken dan hun neus lang is en zo hopen dat de ander inziet dat als enkel hij dat doet, hij er ook mee stopt (dan zijn de eerste namelijk niet de enigen, en is er geen schuldgevoel meer nodig)?

Leuke maatschappij zo, diegene waarin idealisme en ethisch besef wordten onthaald door cynisme en sarcasme.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 mei 2007 om 22:18.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 22:32   #26
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Niet alleen doen ze dit meestal met een vliegtuig dat een maximum aan co2 uitstoot, maar de gebruikte brandstof wordt bovendien niet fiscaal belast.
Maar dan nog...
Mogelijkheden zat!
Val dood! (uw mening hé voordat ik hier strafpunten krijg! )

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 22:57   #27
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik woon al in één van bovengenoemde streken.

En u vorige avatar was mooier.

Edit: Toch een vreemde mentaliteit vind ik:
vanaf het moment dat mensen weten dat je bereidt bent een hand te geven en dat het voor jou allemaal wel uitmaakt wat je doet en wat de invloed daarvan op je omgeving is, vragen ze je meteen een arm, of waarom niet, je hele lijf en leden.
Zouden ze je daarvan proberen te overtuigen uit een soort schuldgevoel, omdat ze zelf niet verder kijken dan hun neus lang is en zo hopen dat de ander inziet dat als enkel hij dat doet, hij er ook mee stopt (dan zijn de eerste namelijk niet de enigen, en is er geen schuldgevoel meer nodig)?

Leuke maatschappij zo, diegene waarin idealisme en ethisch besef worden onthaald door cynisme en sarcasme.
Allez, Groentje+18... U niet laten gaan,hé...

Ik heb echt mijn jaarlijkse reis naar Portugal vervangen door leuke vakanties in het binnenland...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 23:55   #28
Groentje-18

Standaard

Merci voor de verandering.

(En oei, het moest 'uw' avatar zijn.)

Mij laten gaan. Mmm, dat zie ik nog wel zitten. Milieuvriendelijk is het alleszins.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 mei 2007 om 23:58.
Oud 19 mei 2007, 05:59   #29
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar dan nog...
Mogelijkheden zat!

Beetje jaloers ofzo omdat je het zelf niet kan betalen of jou intresse naar andere culturen onder het vriespunt ligt?
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 11:26   #30
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Moesten die vluchten in de eerste plaats niet verantwoord zijn, dan zouden ze niet aangeboden worden. Als ik voor zaken naar Engeland, Duitsland of Frankrijk moet, dan weet ik ook wel wat het snelste is.
Los daarvan, komen korteafstandsvluchten bijlange zo hoog niet als transatlantische vluchten, waardoor ze een pak minder vervuilend zijn.

Citaat:
Je kiest er zelf voor, dus je wordt er niet voor beboet eh.
Is dat absurd? Niet echt... Hetgeen jij moet betalen, wordt ook maar bepaald door kost + winstmarge voor diegene die de service biedt.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 12:17   #31
Tavek
Banneling

Standaard

Ik vind het jammer dat we geen echte vliegtuigbouwers meer hebben in de Benelux sinds dat Fokker overkop is gegaan. Volgens mij isdat veruit het meest interessante en uitdagende werk wat er is: vliegtuigontwerp.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 16:58   #32
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Moesten die vluchten in de eerste plaats niet verantwoord zijn, dan zouden ze niet aangeboden worden. Als ik voor zaken naar Engeland, Duitsland of Frankrijk moet, dan weet ik ook wel wat het snelste is.
Los daarvan, komen korteafstandsvluchten bijlange zo hoog niet als transatlantische vluchten, waardoor ze een pak minder vervuilend zijn.
Dat is pertinent onwaar, en dat weet u maar al te goed.

Citaat:
Je kiest er zelf voor, dus je wordt er niet voor beboet eh.
Best niet! Een altruïstische keuze maken wordt eigenlijk zo onrechtstreeks wel beboet.
Oud 19 mei 2007, 17:48   #33
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan ben ik heel benieuwd naar de redenen waarom vliegtuigmaatschappij x korte vluchten zou organiseren, als zou blijken dat deze niet rendabel zijn. Zin om daar een uitleg tegenover te zetten?

Citaat:
Best niet! Een altruïstische keuze maken wordt eigenlijk zo onrechtstreeks wel beboet.
Maar je kiest er nog steeds zelf voor; er is dus geen sprake van een boete...
Oud 19 mei 2007, 18:01   #34
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Omdat ik Vlaanderen zeer graag en zoveel mogelijk ontvlucht. : >

Laatst gewijzigd door Praetorian : 19 mei 2007 om 18:02.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 18:35   #35
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom ga jij ervan uit dat een vliegtuigreis van Brussel - Rome vervuilender zou zijn dan een treinrit Brussel - Rome?

Omdat de trein voor u bekender is als het vliegtuig waarschijnlijk ... groen!-logica
Oud 19 mei 2007, 19:13   #36
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Hi Groentje...

En het geld zou tenminste niet naar het buitenland versast worden ...
Alle beetjes helpen hé .... Drink een palmke op een Vlaams terras , beter dan een estrella in Benidorm
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 19:21   #37
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Een moderne airliner is even efficient als een compacte auto.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 19:35   #38
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Dan ben ik heel benieuwd naar de redenen waarom vliegtuigmaatschappij x korte vluchten zou organiseren, als zou blijken dat deze niet rendabel zijn. Zin om daar een uitleg tegenover te zetten?
Bij jou bestaat alleen economische verantwoording?

Citaat:
Maar je kiest er nog steeds zelf voor; er is dus geen sprake van een boete..
De andere mogelijkheid is voor mij geen optie.
Thuisblijven is er misschien ook één, maar zoals ik zei: ik zie niet in waarom je van mij een heel lichaam moet vragen als ik bereid ben een hand te geven, wat blijkbaar veel meer is dan waar de meeste mensen in staat toe zijn.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 19 mei 2007 om 19:37.
Oud 19 mei 2007, 19:39   #39
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Waarom ga jij ervan uit dat een vliegtuigreis van Brussel - Rome vervuilender zou zijn dan een treinrit Brussel - Rome?

Omdat de trein voor u bekender is als het vliegtuig waarschijnlijk ... groen!-logica
Associeer mij niet teveel met Groen! aub.

En heb jij cijfers van het tegendeel, dan zou ik die graag zien.

Los daarvan rijden de treinen sowieso op vaste tijdstippen. Als er nu vijf mensen in zitten, of vijfhonderd. En ik weeg niet zoveel dat mijn extra gewicht een verschil zal uitmaken.
Als er slechts vijf mensen een vliegtuig nemen, zal dat niet opstijgen.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 19 mei 2007 om 19:39.
Oud 19 mei 2007, 19:41   #40
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Bij jou bestaat alleen economische verantwoording?
Bestaat een bedrijf of een dienstverlening dan bij gratie van ecologie?

En zoals eerder al gevraagd, waarom zou het ecologisch minder verantwoord zijn om pakweg met het vliegtuig naar Engeland te vliegen?

Citaat:
De andere mogelijkheid is voor mij geen optie.
Thuisblijven is er misschien ook één, maar zoals ik zei: ik zie niet in waarom je van mij een heel lichaam moet vragen als ik bereid ben een hand te geven, wat blijkbaar veel meer is dan waar de meeste mensen in staat toe zijn.
Dus je kiest er zelf voor, door voor jezelf te stellen dat het alternatief geen optie is. Dan is er weinig te klagen...

Laatst gewijzigd door Sfax : 19 mei 2007 om 19:43.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be