![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Is een libertarische partij in Vlaanderen nodig? | |||
JA, ik zou daar mijn medewerking aan verlenen |
![]() ![]() ![]() |
15 | 23,81% |
JA, maar ik zou er mijn medewerking niet aan verlenen |
![]() ![]() ![]() |
17 | 26,98% |
NEEN, dat is niet nodig omdat ik tegen libertarisme ben |
![]() ![]() ![]() |
22 | 34,92% |
NEEN, dat is niet nodig er is voldoende politieke keuze |
![]() ![]() ![]() |
9 | 14,29% |
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#341 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Die assymetrie in informatie bestaat momenteel wel degelijk. Volgens mij wordt echter in de huidige samenleving de vraag naar informatie langs beide kanten afgeroomd door overheidsbepalingen (CAO's, standaard-eisen voor arbeids-contracten, etc.) die tot gevolg hebben dat de noodzaak om zich ten volle te informeren wegvalt. Ik denk echter niet dat men de intelligentie van de werknemer moet onderschatten en ik zie in een libertarische maatschappij dan ook een sterke rol toebedeeld worden aan vakgroepen die werknemers bijstaan om in hun vraag naar informatie te voorzien. Ik denk dat indien men te werk gaat volgens mijn hier boven neergeschreven redenering er ook gezorgd wordt dat de werkgever efficiënte voorzorgsmaatregelen gaat treffen (hij is immers verantwoordelijk als de werknemer zich aan de door de werkgever vooropgestelde doelen en methodes houdt) en dat de werknemer ook op zijn tellen zal passen (want hij is verantwoordelijk als hij opzettelijk afwijkt van de door zijn werkgever vooropgestelde procedures)
![]() |
![]() |
![]() |
#342 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Ik blijf er echter van overtuigd dat sommige ongecontroleerbare waanideeën een zodanige (fysieke en mentale) schade kunnen toebrengen aan de betrokken persoon dat de mogelijkheid om in deze extreme gevallen tot gedwongen opname te kunnen overgaan, zeer noodzakelijk blijft. Juist ook omdat extreme waanbeelden, die voor de 'drager' ervan een negatieve ervaring kunnen zijn, het ziektebesef en het besef van de mogelijkheid tot behandeling verhinderd worden. Iemand moet dan even in de plaats van de persoon in kwestie kunnen handelen. De norm hiervoor bepalen is natuurlijk niet evident en is niet bepaald in de geest van Szasz of in die van het libertarisme... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#343 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nooit vergeten dat we hier altijd buiten de strafrechtelijke sfeer blijven! Niemand heeft het "opzet" om schade toe te brengen en er is ook geen sprake van werknemers die buiten het kader van hun overeenkomst wat lopen te stoeien. In dat laatste geval blijven ze immers individueel aansprakelijk, hoewel de werkgever uiteraard ook mag geacht worden ervoor te zorgen dat zijn bouwwerf geen speeltuin wordt; een minimum aan supervisie lijkt me op z'n plaats. Wat Rothbard m.i. onvoldoende heeft geanalyseerd is vooral het feit dat naast de burgerlijke aansprakelijkheid t.a.v. derden ook een contractuele aansprakelijkheid speelt tussen de werknemer en de werkgever. Het wordt dan eerder een kwestie van aanknopen van die aansprakelijkheid. En dan lijkt het mij dat je in de eerste plaats op zoek moet gaan naar de partij die op de meest efficiënte manier het risico kan beperken (least cost avoider principle). Aangezien m.i. de individuele werknemer in de meeste gevallen niet het totale overzicht heeft en de risico's nominaal dus niet efficiënt kan inschatten [in de zin van: "wat is het gevolg als ik op dit knopje duw?"], lijkt me dat de werkgever beter geplaatst is. Het geeft hem ook de incentive om zijn arbeidsprocessen ook in die zin efficiënt te stroomlijnen. Het komt hem dus zeker ten dele ook ten goede. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Aan alle andere lezers, mijn excuses voor het off topic gaan.
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 5 september 2006 om 13:29. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#344 |
Vreemdeling
|
![]() Nee...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#345 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Libertarian Party of Canada, die ooit een beetje naam had (omwille van enkele beroemde leden), maar nu langzaam uitdooft (hoewel er een revival bezig is, bv. Jan Narveson maakt deel uit van het bestuur), heeft eigenlijk wel een mooie positionering. Ik ga ze hier even posten, opdat we misschien het debat wat kunnen aanwakkeren. Het is voorts ook wat interessant omdat Canada vaak naast België gelegd wordt als vergelijking tussen federale staten met meertaligheid en ingewikkelde posities.
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#346 |
Minister
|
![]() Seffens eens op m'n gemak lezen...Eerst wat werken...
![]() |
#347 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou hier op terug willen komen. We hebben een projectje in gedachten.
![]() |
![]() |
#348 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Waarom niet toetreden tot een bestaande partij, zeg maar LDD en daarin proberen libertarisch gedachtengoed naar voren te schuiven. Niet dat ik een voorstander ben van JMDD of zijn partij. Ik denk gewoon even practisch.
![]() |
![]() |
#349 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar de vlag van het woord libertarisch dekt hier meer de lading van het anarco-kapitalisme, en daar zie ik liever geen partij van. Hun invloed op de politiek is via het Neo-liberalisme al groot genoeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#350 |
Schepen
|
![]() Libertarisme is natuurlijk niets anders dan het platste anarchisme. In de jaren '70 bestond er zelfs in Brugge een Anarcho-Fascistische groep.
De anarchisten bestonden toen uit langharig werkschuw tuig. Heeft zelfs niets met het brutaalste oude kapitalisme te maken. Zij probeerden, zoals nu ten andere, met alle middelen aan geld te komen. Ze konden natuurlijk geen leiders uitstaan. Het was dan ook regelmatig ruzie. Zelfs het huidige liberale gespuis wil zich daar niet mee vergelijken, ze hebben toch een goed leider die boekjes schrijft en de mensen correct om de tuin kan leiden. Groetjes, ![]() ![]() ![]() Gerard Golsteyn. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#351 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#352 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#353 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat wil uiteraard niet zeggen dat je nu daartegen hoeft te zijn. Integendeel, ik raad iedereen aan op LDD te stemmen. Is het niet voor de frisse geur van vrijheid, dan wel om een tripartite te bekomen: het gedroomde scenario voor een politieke ramp.
Laatst gewijzigd door lombas : 21 mei 2007 om 01:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#354 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Verder zou ik er aan willen toevoegen dat een mogelijke Libertarische Internationale (zoals de Liberal International en de Humanist International) kan bijdragen tot het bieden van een kans in streken zoals Vlaanderen.
Zoiets bestaat in zeer gebrekkig communicatieve zin, maar het zou helpen als er rechtstreekse toegang bestond tot mensen als Otto Guevara, Ron Paul, Fillias, Badnarik &c.
![]() |
![]() |
#355 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#356 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#357 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ah. Ik dacht al, tiens, hij heeft hier waarschijnlijk het woordje "schurken" toevallig gekozen.
![]() |
![]() |
#358 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#359 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk aan Alceste De Ambris, die samen met Gabriele D'Annunzio de eerste fascistische staat ter wereld oprichtte (Reggenza Italiana del Carnaro).
![]() |
![]() |
#360 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |