![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Heeft het woord 'neger' voor u een negatieve connotatie? | |||
Ja. |
![]() ![]() ![]() |
15 | 22,06% |
Nee. |
![]() ![]() ![]() |
51 | 75,00% |
Geen mening. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 2,94% |
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En met toch wel dezelfde betekenis ....
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Taalkundig gezien (vandale en dergelijke) is 'neger' negatief en 'zwarte' neutraal.
Maar vandale is ook maar een afspraak, een regeling. Die soms achterop huppelt op de maatschappelijke ontwikkelingen. Ik heb zelf geen problemen om het woord neger te gebruiken, ik bedoel daar niks slecht mee. (Manier van uitspreken/context doet meer, me dunkt.) Maar als ik er formeel over praat met mensen die niet mijn vrienden zijn, zal ik toch eerder zwarte gebruiken. Niet omdat ik poco wil zijn, maar gewoon taalkundig correct wil wezen. Je praat ook geen dialect als je formeel praat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() Begin met koffie, cacao, soja en exotische vruchten als bananen, ananas(waarvoor hele stroken regenwoud worden platgelegd), en binnenkort biomassa (palmolie), biobrandstoffen(ethanol op basis van suikerriet)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bloemen uit Kenia, bijvoorbeeld, maar fetakaas uit Denemarken.
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het overgrote deel van de luxe voeding komt dus helemaal niet uit de EU. En verder worden grote delen landbouwgrond dicht gebouwd met hotels en andere zaken om aan onze reis en vakantie eisen te kunnen voldoen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is al eeuwen zo, en wat is daar negatief aan , aan dat woord,... ? Het is de PC maffia die dit woord negatief maakt, zodat ze iets anders kunnen uitvinden om nog maar eens te kunnen zeggen van zichzelf hoe goed ze wel niet bezig zijn, het woord dat ze dan uitvinden komt uiteindelijk op 't zelfde neer. Als ge morgen negers, donkerbruin getinte medemensen gaat noemen, dan is overmorgen "donkerbruin getinte medemens" ook negatief getint hé... Komaan, hoe moet je dan specifieren dat je het over een neger hebt, een zwartjen, een afrikaan, komt toch allemaal op hetzelfde neer, een afrikaan kan trouwens ook een blanke zijn, . dus dat ik dan nog niet eens correct... Jongens toch, noem nu toch eens gewoon de dingen bij hun naam ? ... "Jongeren" is ook al zoiets... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() Iemand die makka tegen me zou zeggen in plaats van makkak, krijgt nog altijd een trap op z'n neus.
Veel negers apprecieren die liedjes heus niet. Of lopen de blanken constant bleekscheet tegen elkaar te zeggen. "hey bleekscheet, hoe gaat het?" "Goed, javelkop, alles kits"
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! Laatst gewijzigd door Raven : 21 mei 2007 om 09:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Minister-President
|
![]() 'Neger' ervaar ik zelf niet als negatief. Integendeel. Dit lijkt me een correcte manier om onze zwarte of ebbehouten medemens te omschrijven. Ik gebruik dan ook altijd 'neger' in alle omstandigheden. Niks mis me.
Integendeel. Ik zal nooit het woord 'zwarte' gebruiken in conversaties. Dit roept bij mij enkel negativisme op. Als er in mijn dialect over een 'zwarte' gesproken wordt is dit steevast bedoeld op vooral noord-afrikanen maar dan in negatieve zin. Zoals in : 'Er is ambras in 't gevang van Antwerpen tussen oost-europeanen en van die zwarte mannen.'
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 21 mei 2007 om 09:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou iemand dat zeggen tegen een Vlaming? Dat slaat toch gewoon nergens op?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk met mij in commando en meehelpend, moet dan ongeveer 5 keer zo snel gaan, als dat die gasten daar stonden de klungelen, met een ploeg van ne man of 10 en ne vorklift... Organisatie 0 Coördinatie 0 en Werklust ook 0 da waren pas een bende luie slampampers, jesus ik zat er mij echt aan dood te ergeren. Ok 't was warm, maar komaan hé jongens, met 10 man waarvan er 5 met hun vingers staan te draaien, 2 die ne camion staan te lossen door alles met de hand op ne vorklift te dragen, 1 kerel in een voklift en 2 die met hun handen staan te draaien om alles weer van die vorklift te dragen... Alles van den eerstek eer van die camion op die tribune he zeg, in groepekes van 2 man, 2 man per plank dan nog voor een plank die ik in mijn eentje oppak. ik verslikte mij bekanst in mijne caffé toen ik ze bezig zag... effecientie jongens... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(En natuurlijk werkt dat ook voor een deel normatief, voor je daar ook mee afkomt.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toerisme zorgd idd voor werk en vreemde valuta, maar dit voor slechts een zeer beperkte groep en tegelijk worden de toeristische centra dus in de meest vruchtbare gebieden gebouwd, terwijl deze dus ook in andere gebieden kunnen worden ingepast. En de voeding die dan nog kan gewonnen worden in die gebieden, word dus wel door de toeristen opgegeten en verspilt. De arme boer die vroeger zijn voedsel won op dat domein, is mogen verkasten naar de woestenijen en mag daar proberen voedsel te winnen voor de toeristen, wat hij meer kan willen word naar hier gehaald en hij mag van de overschot zien in leven te blijven. |
|
![]() |
![]() |