Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2007, 12:18   #241
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als ik mijn reference in de auto leg zal de hele wereld rond mijn auto verplaatsen. Als je solid earth als reference neemt zal de auto bewegen.

En trouwens, de lucht verplaatst zich toch rond de auto, dus het molentje zal draaien. Zie het als een auto in een windtunnel.
Als je rijd zal idd het molentje draaien.

Maar zoals ik eerder al zei, je moet weten wat het kost aan energie van de motor om de toestellen aan te drijven die je wil aandrijven met het molentje. En dan moet je dus weten welke energie het kost van de motor om dat molentje te laten draaien die de energie zal opwekken voor deze toestellen. Dit verschil moet je weten en dan kun je besluiten of het iets afdoet of niet.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 12:35   #242
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Als je rijd zal idd het molentje draaien.

Maar zoals ik eerder al zei, je moet weten wat het kost aan energie van de motor om de toestellen aan te drijven die je wil aandrijven met het molentje. En dan moet je dus weten welke energie het kost van de motor om dat molentje te laten draaien die de energie zal opwekken voor deze toestellen. Dit verschil moet je weten en dan kun je besluiten of het iets afdoet of niet.
-Dus, mijn airco heeft 1 kilowatt/uur nodig.
=> Molentje moet 1 kilowatt/uur produceren voor mijn airco te laten draaien.

-Stel dat ik een electromotor heb zodat ik kan blijven rekenen in Kilowatt/uur, en die verbruikt 10 kilowatt/uur om te rijden aan een bepaalde gewenste snelheid.

Als ik hier nu dat windmolentje, met een rendement van 100%, hierop zet, dan krijg ik meer weerstand op mijn motor zodat ik al 10.2 kilowatt/uur zal moeten rijden om mijn snelheid te behouden.

Maar op die snelheid kan dat molentje onmogelijk genoeg energie produceren om mijn airco te doen draaien die 1 kilowatt/uur eist. Zou dat molentje dat wel kunnen terwijl ik niet meer verbruik dan 11 kilowatt/uur met m'n motor dan heb je zonet de wet van behoud van energie als onwaar bewezen, en kan je trouwens met uw wagentje de nobelprijs gaan afhalen.

in realiteit zal ik niet 11 kilowatt/uur moeten verbruiken, maar allicht al 12 gewoon om via dat molentje aan 1 kilowatt/uur te raken. Ik kan beter gewoon 10 kilowatt/uur blijven verbruiken met m'n electromotor, en die 1kilowatt/uur rechtstreeks van de batterij geven.

De situatie zou er allicht op veranderen door een felle wind in de rug van de wagen die eigenlijk een extra zou leveren en dat molentje cadeau aanvoert. Maar als je daarop moet steunen en die wind is er niet, dan zal, zoals die Nederlandse bus, je veel de takeldienst mogen bellen.

Laatst gewijzigd door Raven : 21 mei 2007 om 12:41.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 12:49   #243
Tavek
Banneling

Standaard

Die nederlandse bus, de superbus, is weer zo een creatie van Wubbo Ockels. Geen Nederlandse student die er aan wilt werken, het zit er vol met erasmus mensen....iig toch 2 maand terug toen ik in hun design office te gast was, aan de rotterdamse weg.

Men gelooft er dus aan de eigen faculteit niet meer in....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 12:50   #244
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je moet niet met de mest rondrijden he, enkel met de opgevangen biogas.

En de hoeveelheid energie die er mee te winnen is, kan echt niet zomaar bepaald worden.
Het hangt er gewoon van af, van welk dier de mest is, de hoeveelheid water en welke plantensoorten er tussen zitten.
Ja, dat veronderstel ik als vanzelfsprekend want 70.000 liter is ongeveer de inhoud van 3 gangbare tankwagens, of 2 van een moderner type; dat plus de onttrekkingsinstallatie bouw je niet zomaar in/aan een personenwagen.
Oud 21 mei 2007, 13:09   #245
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Vertel dan eens waarom er reeds vliegtuigjes zijn die meer dan een jaar reeds rondvliegen op zonne en wind energie zonder te landen om bij te tanken?
wat met vliegtuigjes kan, kan ook met andere transportmiddelen, het is enkel even zoeken hoe.
Ja, heel oud plan met zeppelins.
Oud 21 mei 2007, 13:12   #246
DenMathias
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
En wat als ik sneller wil rijden dan 70 kilometer per uur? Ik moest maar eens van Genk naar Gent willen rijden...

En zie jij dat soort wagens effectief in circulatie komen tenzij voor de allerrijkste stinkerds ?
http://www.teslamotors.com/index.php?js_enabled=1

Kan 210 km/u rijden. Toch wel behoorlijk goed.
Voorlopig is 't voor de rijke stinkerds ($ 100 000), maar in 2009 brengen ze er al een uit voor $ 50 000 en hopelijk daarna 1 van $ 30 000.
DenMathias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 13:23   #247
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
De sector zelf niet, de subsidies ervoor zullen verdwijnen ja.
Subsidies zijn belastinggeld.
Oud 21 mei 2007, 13:23   #248
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De eerste snelheidsrecords met wagens waren een race tussen electromotoren en stoommotoren..... Zegt genoeg he.
Oud 21 mei 2007, 13:39   #249
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
-Dus, mijn airco heeft 1 kilowatt/uur nodig.
=> Molentje moet 1 kilowatt/uur produceren voor mijn airco te laten draaien.

-Stel dat ik een electromotor heb zodat ik kan blijven rekenen in Kilowatt/uur, en die verbruikt 10 kilowatt/uur om te rijden aan een bepaalde gewenste snelheid.

Als ik hier nu dat windmolentje, met een rendement van 100%, hierop zet, dan krijg ik meer weerstand op mijn motor zodat ik al 10.2 kilowatt/uur zal moeten rijden om mijn snelheid te behouden.

Maar op die snelheid kan dat molentje onmogelijk genoeg energie produceren om mijn airco te doen draaien die 1 kilowatt/uur eist. Zou dat molentje dat wel kunnen terwijl ik niet meer verbruik dan 11 kilowatt/uur met m'n motor dan heb je zonet de wet van behoud van energie als onwaar bewezen, en kan je trouwens met uw wagentje de nobelprijs gaan afhalen.

in realiteit zal ik niet 11 kilowatt/uur moeten verbruiken, maar allicht al 12 gewoon om via dat molentje aan 1 kilowatt/uur te raken. Ik kan beter gewoon 10 kilowatt/uur blijven verbruiken met m'n electromotor, en die 1kilowatt/uur rechtstreeks van de batterij geven.

De situatie zou er allicht op veranderen door een felle wind in de rug van de wagen die eigenlijk een extra zou leveren en dat molentje cadeau aanvoert. Maar als je daarop moet steunen en die wind is er niet, dan zal, zoals die Nederlandse bus, je veel de takeldienst mogen bellen.
Je leest niet alles wat ik zeg. Ik heb tot 2x toe gezegt dat ik het enkel heb over kleine dingen als een lampje ed. Geen airco! Dat verbruikt teveel natuurlijk.
Oud 21 mei 2007, 13:41   #250
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Subsidies zijn belastinggeld.
Ja..., en wat is je punt?
Oud 21 mei 2007, 13:42   #251
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Je leest niet alles wat ik zeg. Ik heb tot 2x toe gezegt dat ik het enkel heb over kleine dingen als een lampje ed. Geen airco! Dat verbruikt teveel natuurlijk.
Schaling maakt niks uit.
Oud 21 mei 2007, 13:48   #252
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Schaling maakt niks uit.
Dat zal eens niet zijn!

Ik kan momenteel een molentje van plastiek buiten zetten waarmee ik een lampje kan laten branden, de grote windmolens krijg je nu niet aan de gang mijn beste.
Schaal maakt net heel veel uit bij windturbines.
Oud 21 mei 2007, 13:50   #253
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zal eens niet zijn!

Ik kan momenteel een molentje van plastiek buiten zetten waarmee ik een lampje kan laten branden, de grote windmolens krijg je nu niet aan de gang mijn beste.
Schaal maakt net heel veel uit bij windturbines.
Ik had het niet over het wel of niet werken van het concept, maar over de wenselijkheid: een klein molentje zal even inefficient zijn als een iets grotere.

En ik heb een beetje genoeg van deze zever. Indien u echt gelooft dat een windmolen op uw dak u netto energiewinst oplevert, installeer dan eentje en bewijs het.
Oud 21 mei 2007, 14:11   #254
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had het niet over het wel of niet werken van het concept, maar over de wenselijkheid: een klein molentje zal even inefficient zijn als een iets grotere.

En ik heb een beetje genoeg van deze zever. Indien u echt gelooft dat een windmolen op uw dak u netto energiewinst oplevert, installeer dan eentje en bewijs het.
Volgens mij werkt dat wel.

How how, heb ik je misschien verplicht om op deze zever te blijven reageren misschien? Ik heb de meetapparatuur niet om het te bewijzen, jij ook niet om het tegendeel te bewijzen.
Oud 21 mei 2007, 14:12   #255
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Er komt idd wel wat meer bij kijken dan een molentje op je dak zetten.
Men moet dan heel het concept auto aanpassen.
Maar zeggen dat het gewoon niet kan werken, vind ik een beetje grof.
want er is eigenlijk nog maar weinig onderzoek naar gedaan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 14:22   #256
Tavek
Banneling

Standaard

Sorry indien ik wat te grof ben geweest. Illwill en Jantje, mijn excuses.
Oud 21 mei 2007, 14:28   #257
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
soms mag dit wel, om iedereen terug met zijn voeten op de grond te krijgen.
mensen hebben namelijk de slechte gewoonte om soms een beetje te ver op te gaan in hun ideeën en vergeten dan soms de realiteit.

Jij was mss grof, maar wij zagen het mss iets te simpel.
Dus enkel door samen na te denken en al onze kennis samen te brengen kunnen we er uitkomen.

Spijtig dat mijn pc gecract is en ik opzoek moet naar een nieuwe cadversie.
Anders zou ik het van de zomer mss wel uittekenen wat mijn idee er over is.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 14:45   #258
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen probleem. Sorry voor de zever
Oud 21 mei 2007, 14:54   #259
willem1940NLD

Standaard

Toch raar dat een karretje met windmolen TEGEN de wind in kan rijden; ik denk dat het te maken heeft met "lift" die aan de dwars op de wind staande wieken optreedt, zoals bij vliegtuigvleugels, waardoor uiteindelijk meer draaikracht wordt opgewekt dan het equivalent van "aangeblazen oppervlak".

Ik las tamelijk wat dingen van de al lang bestaande club "Ode" en soms begreep ik het .... bijna. Nouja, niet iedereen kan goed zijn in Wiskunde.

http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...+wind&where=nl
Oud 21 mei 2007, 15:25   #260
willem1940NLD

Standaard

Lekker suggestief, leuke kleine molen, lijkt me een Darrieux-variant; filmpje in de pagina. Geluidsarm.
http://www.quietrevolution.co.uk/about_small_wind.htm

http://www.quietrevolution.co.uk/media.htm

http://www.quietrevolution.co.uk/projects.htm#

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 21 mei 2007 om 15:32.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be