Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2007, 23:11   #61
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Hoe kan je nu onderling beslissen of je onderling iets gaat beslissen?
Wie moet beslissen of die keuze moet gemaakt worden door de gemeenten of door het Duitstalig Parlement? Dat moeten zij toch beslissen?

In Vlaanderen zal het Vlaams Parlement 'en bloc' beslissen wat er met Vlaanderen zal gebeuren.
Maar misschien laten de Duitstaligen die keuze liever over aan de gemeenten?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 23:22   #62
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Wie moet beslissen of die keuze moet gemaakt worden door de gemeenten of door het Duitstalig Parlement? Dat moeten zij toch beslissen?

In Vlaanderen zal het Vlaams Parlement 'en bloc' beslissen wat er met Vlaanderen zal gebeuren.
Daarmee bedoel je zeker al de 124 Vlaamse parlementsleden, met de 6 Brusselse Vlamingen erbij?
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 23:23   #63
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Daarmee bedoel je zeker al de 124 Vlaamse parlementsleden, met de 6 Brusselse Vlamingen erbij?
Brussel is de hoofdstad van Vlaanderen, dus waarom zouden de Vlamingen uit de hoofdstad niet mogen meestemmen?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 23 mei 2007, 23:26   #64
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Brussel is de hoofdstad van Vlaanderen, dus waarom zouden de Vlamingen uit de hoofdstad niet mogen meestemmen?
Ik ben het met je eens, hoor. Ikzelf ben ook voor een onafhankelijk Vlaanderen, met Brussel als hoofdstad. Ik vroeg alleen naar wat verduidelijking.
Oud 24 mei 2007, 00:51   #65
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kortom, u zou respectievelijk het Vlaams Parlement en de Raad van de Duitstaligen laten beslissen wat te doen.
Ik wil maar zeggen, er is niet een "de mening van de Duitstaligen". Wanneer 51% van de mensen in Eupen bij Wallonië zou willen blijven, maar de acht andere gemeenten willen niet, en eisen referendum voor de negen gemeenten tesamen ipv apart, dan zullen er 51% boze mensen in Eupen zijn.

Maar die Duitstalige 51% zal misschien de beslissing willen aanvaarden omdat het hun "volksgenoten zijn" die beslist hebben, bij ons zit je in de Vlaamse Rand met gemeenten waar franstaligen nu al in de meerderheid zijn en die bekijken hun vlaamse medebewoners wel heel anders....
Iedereen kiest er de logica uit die hem het beste uitkomt....

Citaat:
Brussel is de hoofdstad van de Franse Gemeenschap, dus waarom mogen de leden van het Waals parlement niet meestemmen?
Het is ook alleen maar de hoofdstad omdat wij dat zeggen he.....de Franstaligen lachen daar nogal mee...

Nu goed, de meeste Vlaamse parlementsleden zijn op dit moment tegen ook maar eender referendum, maar niemand, op Van Eycken na eventueel, zou referendum per gemeente toch ooit goedkeuren...

Jaani, denkoefening die onlangs in een ander topic ook met Jan VDB ter sprake kwam : wat als het Vlaams gewest kiest voor onafhankelijkheid, het Brussels Gewest niet, maar toevallig blijkt daar een gemeente tussen te zitten die dat wel gedaan heeft....?

PS: sorry voor het zwaar offtopic gaan.
Oud 24 mei 2007, 01:01   #66
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:

Brussel is de hoofdstad van de Franse Gemeenschap, dus waarom mogen de leden van het Waals parlement niet meestemmen?
Het is ook alleen maar de hoofdstad omdat wij dat zeggen he.....de Franstaligen lachen daar nogal mee...

Nu goed, de meeste Vlaamse parlementsleden zijn op dit moment tegen ook maar eender referendum, maar niemand, op Van Eycken na eventueel, zou referendum per gemeente toch ooit goedkeuren...

Jaani, denkoefening die onlangs in een ander topic ook met Jan VDB ter sprake kwam : wat als het Vlaams gewest kiest voor onafhankelijkheid, het Brussels Gewest niet, maar toevallig blijkt daar een gemeente tussen te zitten die dat wel gedaan heeft....?

PS: sorry voor het zwaar offtopic gaan.
Bij een eventuele splitsing van een regio of een deelstaat aanvaardt de internationale gemeenschap slechts de bestaande grenzen van die regio. De regiogrens wordt dan ook de staatsgrens.

In jouw voorbeeld zal dus het volgende gebeuren: Het Vlaams gewest wordt onafhankelijk, het Brussels gewest zal geen deel uitmaken van een onafhankelijk Vlaanderen, aangezien de meerderheid van de inwoners van het Brussels gewest dat niet wou.
Oud 24 mei 2007, 07:52   #67
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

In mijn voorbeeld moeten de Brusselaars maar beslissen, of het "recht" van Vlamingen om te beslissen zou teniet gedaan worden.

Geen mogelijkheid tot een onafhankelijk Brussel of een Brussel van Wallonië, geen onafhankelijk Vlaanderen.
Oud 24 mei 2007, 10:46   #68
kilgore
Banneling

Standaard

Afschaffen zondermeer;twee kamers zijn niet nodig.
kilgore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2007, 07:12   #69
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kilgore Bekijk bericht
Afschaffen zondermeer;twee kamers zijn niet nodig.
Volgens mij stamt de Senaat (en bij ons de 1e kamer) nog uit de tijd dat de provincies daarin vertegenwoordigd waren.
Dit is al lang overbodig geworden in deze tijd van snelle communicatie.

In Belgie zou je de Senaat nog kunnen gebruiken voor de vertegenwoordiging uit de Gewesten ,maar ook dan is 1 kamer genoeg.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 25 mei 2007 om 07:13.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2007, 08:16   #70
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Slovenië is nu wel een beetje een uitzondering he , het is het rijkste van alle Oostbloklanden, was het eerst weg uit Joegoslavië en heeft maar tien oorlogen gekend.
Maar het zegt toch iets als je begint voorbijgestoken te worden door zulke landen...
Exact mijn punt. Bovendien, Portugal ligt dus ook economisch boven Wallonië. Hebben die leiders nóg niks door?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2007, 09:06   #71
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Exact mijn punt. Bovendien, Portugal ligt dus ook economisch boven Wallonië. Hebben die leiders nóg niks door?
Gisteravond zag ik de Vlaamse politici op Terzake beweren ,dat Vlaanderen toch zeker solidair moet zijn met Wallonie.
Ze bedoelen zeker,even soldidair als de Walen al 177 jaar zijn geweest met de Vlamingen
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2007, 10:31   #72
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Portugal ligt dus ook economisch boven Wallonië
Portugal is ook geen deel van België.
Wallonië is er zo slecht aan toe omdat de Société Générale weigerde de Waalse economie innoveren. En nadien hebben ze de restanten van de Waalse economie nog eens verpatst aan een paar Franse multinationals.
Portugal heeft zo'n plundering niet gekend, bij mijn weten.
Oud 25 mei 2007, 10:33   #73
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
In mijn voorbeeld moeten de Brusselaars maar beslissen, of het "recht" van Vlamingen om te beslissen zou teniet gedaan worden.
Ik ben dan ook een nationalist, en geen libertariër. Ik baseer mij op het zelfbeschikkingsrecht der naties, en niet op dat van steden of gemeenten.
Oud 25 mei 2007, 10:34   #74
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Waalse parlement is het parlement van het Waals Gewest. De hoofdstad van het Waals Gewest is Namen, en daar staat ook haar parlement.
Oud 25 mei 2007, 11:14   #75
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben dan ook een nationalist, en geen libertariër. Ik baseer mij op het zelfbeschikkingsrecht der naties, en niet op dat van steden of gemeenten.
Uw natietjes zijn niets zonder mensen.
Oud 25 mei 2007, 11:17   #76
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw natietjes zijn niets zonder mensen.
Uw mensen zijn niets zonder contacten.
Oud 25 mei 2007, 11:19   #77
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw mensen zijn niets zonder contacten.
Contacten zijn vrijwillig, jij hebt het over coërcieve zaken.
Oud 25 mei 2007, 11:23   #78
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Contacten zijn vrijwillig, jij hebt het over coërcieve zaken.
Die scheidingslijn is minder duidelijk dan jij zou willen.

Ik heb ook niet gekozen om naast mijn buurman te wonen. Dat belet mij niet bij tijd en stond eens een tas koffie bij de man te gaan drinken.
Oud 25 mei 2007, 11:26   #79
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die scheidingslijn is minder duidelijk dan jij zou willen.

Ik heb ook niet gekozen om naast mijn buurman te wonen. Dat belet mij niet bij tijd en stond eens een tas koffie bij de man te gaan drinken.
Het is dus vrijwillig. Er zijn natuurlijke gegevens zoals een buurman die je niet gekozen hebt, maar dat is niet hetzelfde dan dat het je opgedrongen wordt.

Laatst gewijzigd door lombas : 25 mei 2007 om 11:27.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2007, 11:31   #80
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Er wordt wel eens gesproken over de afschaffing van de Senaat. Dat lijkt me nu eigenlijk niet zo'n goed idee. Ik zou een ander voorstel willen doen:

Schaf het federaal parlement en de federale regering af (boedelscheiding dus), en maak van de Senaat een confederaal overlegorgaan tussen Vlaanderen en Wallonië (ongeveer zoals het nu in principe al is).

Zelfs na een onafhankelijkheid zullen er nog contacten met Wallonië moeten onderhouden worden en daar kan die Senaat nu net voor dienen.
Jaja, de independentisten en Belgique: dat gaat toch goed samen blijkbaar...

Vertel mij eens, waarom moeten wij exclusief contacten onderhouden met Wallonië in een confederatie?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be