Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wil Frankrijk Wallonië er wel bij hebben?
JA 14 31,11%
NEE 26 57,78%
geen idee, wat is er op TV vanavond? 5 11,11%
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2007, 11:14   #21
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

http://www.charles-de-gaulle.org/art...id_article=116

Citaat:
Le Général refusa toujours de s'immiscer dans les affaires d'un État souverain. Aucune allusion dans les discours prononcés en 1945, lors de sa visite �* Bruxelles, ni dans ses Mémoires de guerre. Aucune réponse officielle aux démarches qui furent faites, en 1944, par le mouvement Wallonie libre (François Simon) et, en 1963, auprès de Jean Foyer, par quelques personnalités wallones. Selon Claude de Groulart (De Gaulle : vous avez dit Belgique, Lausanne, Pierre-Marcel Fabre, 1984, p. 41), de Gaulle aurait répondu �* Robert Liénard, dans un entretien privé : "Bien entendu si, un jour, une autorité politique représentative de la Wallonie s'adressait officiellement �* la France, ce jour-l�*, de grand cœur, nous répondrions favorablement �* une demande qui aurait toutes les apparences de la légitimité. Avant, c'est impossible" .
Maar de Gaulle is nu toch al een tijdje dood, en ik weet niet of de president zoiets in zijn eentje kan beslissen..

Nu goed, ik denk dat Frankrijk niet zo verlegen zal zijn om wat gebiedsuitbreiding, als je ziet hoe ze vasthouden aan Corsica, Frans Guyana en al die overzeese gebieden.

Citaat:
Vooral de vrouw van Nicolae Ceausescu leed aan de ziekte francofonie.
Op een gegeven moment reed op haar verzoek vanuit Boekarest dagelijks een luxe trein naar Parijs, waar echter vrijwel niemand in zat.
Als ik beelden zie van vroeger in Roemenië, dan lijkt het me dat de mensen toen, als ze een vreemde taal kenden, vaak Frans of Duits spraken, Duits waarschijnlijk omdat dat vooral in het oosten toen nog handig was, Frans omdat dat Romaans is net zoals het Roemeens. Engels lijkt meer iets voor de nieuwe generatie.
Ik zie vaak dat de VRT met (goed opgeleide) mensen in Roemenië praat in het Frans.

Er zijn nog gebieden waar men Frans verkiest. Zo was er een Hezbollah lid dat deze zomer altijd in het Frans op de VRT verscheen, maar in (goed maar geen perfect) Engels op de Nederlandse televisie.
Oud 29 mei 2007, 11:24   #22
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Men gaat er in deze discussie blijkbaarvan uit dat Brusselmansen allemaal
fransdolle FDF-ers zijn. Waarom gaat die partij dan de facto helemaal op in de MR ? Omdat boel veel franstaligen en tweetaligen met een hogere graad van Belgitude zitten dan ikzelf.. In tegenstelling tot de resultaten op electoraal vlak van de BUB bestaan er wel degelijk "Belgen".

Het is waar dat de franstaligen in dit land relatief meer werklozen tellen dan de nederlandstaligen, maar het is ook waar dat de kapitaalkrachtigste Belgen
franstalig of "perfect" tweetaligen zijn (het zou kunnen dat de meerderheid van dietschen bloet zijn, maar dat voert ons ten slotte helemaal te ver).

Het is eveneens waar dat er absoluuut geen meerderheid van franstalige Belgen of franstalige Zwitsers een neiging heeft om met zijn allen
Frankrijkonderdanen te worden. De gedachte dat er een meerderheid van Vlamingen ofwel onafhankelijk ofwel bij Nederland zou willen aansluiten is evenzeer onterecht.

Bovendien is het aantal mensen zowel in de Benelux als in Frankrijk dat momenteel een "Verenigd Europa" �* la Verhofstad ziet zitten waarschijnlijk ook te verwaarlozen. Het "belgisch probleem" voor zover dat bestaat
oplossen door de belgische staat te laten "verdampen" dixit Bart De Wever,
lijkt momenteel geen haalbare kaart op korte termijn.

Een beetje "probleemontkenning" aan het doen ? Verre van: in ons relatief "rijk" gedeelte van deze planeet is er een groot onbehagen met betrekking tot de handhaving en de voortgang van onze welvaart. Onze inkomsten worden bedreigd door de industrialisatie van de lage loonlanden,de uitputting van de grondstoffen, de klimaatverandering, de migratiestromen.
Ons cultureel erfgoed wordt bedreigt door de uniformisatie en het monopolizerende kapitalisme met daaraan gekoppeld het taal en cultuurimperialisme van de angelsaksisiche wereld.

Die problemen zijn echter niet typisch "Belgisch" of "Vlaams", tegen het feit dat men aan de taalovereenkomst in de EU in de praktijk steeds zijn franco-angelsaksisch voeten veegt wordt er herhaaldelijk geprotesteerd, ook door regeringsleiders. Dit is misschien een op het eerste gezicht onbelangrijk symptoom, maar het wijst duidelijk aan dat er een duidelijkere democratische voedingsbodem voor een EU integratie nodig is. Een situatie waarin enkele grote staten het voor het zeggen krijgen is niet wenselijk, elke EU burger moet gelijkelijk kansen hebben op inspraak in de besluitvorming die de toekomst van dit gebied beïnvloedt.

Daarom is het nodig dat in onze streken er een nieuw elan gevonden wordt om zulke integratie tot voorbeeld te dienen, een integratie zonder uitsluiting
wegens "momenteel te veel werklozen". Hoeveel werklozen waren er in 1989
niet in de DDR ? Hebben de duitsers toen gezegd : wij willen jullie niet ?
Hoeveel werklozen zijn er nu in Roemenië en Bulgarije ? Waarom nemen we die landen er eigenlijk "bij" ?

Je kan vanzelfsprekend van Knokke, St.Martens Latem en Brasschaat onafhankelijke republieken of een soort Monaco maken...
Oud 29 mei 2007, 11:28   #23
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Net terug van de Champagnestreek voor een weekendje...

Waren we net een wijngaard aan het bewonderen, sprak een Zeelander ons aan, maakte een praatje. "Nou, Vlaanderen, dat lijkt zo erg op elkaar, ze zouden dat beter samen besturen met Nederland". En dat terwijl ik nix van mijn Nederlandse sympathieën had gezegd...
Dat is ook mijn ervaring, zoals al vaak gezegd: samenwerking met Vlaanderen is een idee dat bij veel Nederlanders leeft. Ik ben blij dat 'ze' dat ook richting Vlamingen uiten. Het idee dat Nederlanders zo'n samenwerking niet willen wordt daarmee ontkracht. Nu maar hopen dat dat bij sommige Vlamingen niet leidt tot de averechtse calimeroreactie: "wat moeten die van ons? Willen ze ons soms komen overheersen?" etc.

Maarreuh, een inwoner van Zeeland heet een Zeeuw.

Citaat:
Toevallig was er in het nabijgelegen dorpje een gourmandische beurs waar je her en der een hapje en drankje kon krijgen en natuurlijk wijn kopen. Toen dacht ik: ik doe even de proef op de som. Toen men ons vroeg waar we vandaan kwamen: La Flandre. Ah oui oui oui, beaucoup de clients! Er was zelfs een boer die perfect Nederlands verstond, maar niet kon spreken (gelukkig hadden we net tegen elkaar gezegd dat het echt lekkere wijn was ). Dus tot daar dat België een ijzersterk merk zou zijn en men Vlaanderen niet kent. Maar wat ik ook vermeldde bij "La Flandre", was dat het andere deel van Belgique weldra deel zou uitmaken van Frankrijk.

Ik heb NERGENS een positieve reactie gehad... Dat stond tot wel in schril contrast met de spontane mededeling van de noorderburen...

Uiteraard, de steekproef was uiterst beperkt: allemaal wijnboeren, oestertelers, bakkers en beenhouwers...

Dus om een lang verhaal kort te maken: wil Frankrijk wel Wallonië erbij hebben?

Zou dat niet de reden zijn dat de rattachisten voorlopig niet veel succes hebben? België is een financiële zekerheid, Frankrijk niet.
Hmm, zouden ze er een referendum aan wagen in Frankrijk? Ik denk dat de politici wel wat positiever zullen zijn.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 11:32   #24
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Dat is ook mijn ervaring, zoals al vaak gezegd: samenwerking met Vlaanderen is een idee dat bij veel Nederlanders leeft. Ik ben blij dat 'ze' dat ook richting Vlamingen uiten. Het idee dat Nederlanders zo'n samenwerking niet willen wordt daarmee ontkracht. Nu maar hopen dat dat bij sommige Vlamingen niet leidt tot de averechtse calimeroreactie: "wat moeten die van ons? Willen ze ons soms komen overheersen?" etc.

Maarreuh, een inwoner van Zeeland heet een Zeeuw.
Mijn ervaring is dat je op fora op het net vaak domme reacties ziet als : overheersen zonder inspraak van die "Belgen", "177 jaar hollanderhaat"....
Nou ja, overheersen, 6 miljoen mensen hebben ook wel nog een stem tegenover 16.5 miljoen in een democratie om te beginnen, en als je al geen onderscheid maakt tussen Vlamingen en Belgen...
Maar mijn ervaring is ook dat je bij die Nederlanders die gewerkt/gewoond/gestudeerd hebben al heel vaak positieve reacties ziet.

Maar ik vind het raar dat men hierover eigenlijk een mening heeft in Frankrijk, waar Walen meer naar het zuiden kijken dan wij naar het noorden, kijkt men in Nederland toch wel nog meer naar Vlaanderen dan in Frankrijk naar Wallonië. Hoeveel Fransen zouden weten dat Wallonië het arme deel van België (en West Europa...) is.
Oud 29 mei 2007, 11:43   #25
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Ik dacht even dat je dat echt meende. Hoe dan ook, ik heb niet het idee dat Midden- en Oost-Europa Frans(talig)-georienteerd is, behalve mogelijk enigszins het Romaanstalige Roemenie.
Marokko is dat wel.
Mijn ervaring in Marokko was dat Marokkanen als het even kan graag Frans spreken en dol zijn op de Fransen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 11:45   #26
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Marokko is dat wel.
Mijn ervaring in Marokko was dat Marokkanen als het even kan graag Frans spreken en dol zijn op de Fransen.
En andersom?
Oud 29 mei 2007, 11:47   #27
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
http://www.charles-de-gaulle.org/art...id_article=116

Maar de Gaulle is nu toch al een tijdje dood, en ik weet niet of de president zoiets in zijn eentje kan beslissen..

Nu goed, ik denk dat Frankrijk niet zo verlegen zal zijn om wat gebiedsuitbreiding, als je ziet hoe ze vasthouden aan Corsica, Frans Guyana en al die overzeese gebieden.

Als ik beelden zie van vroeger in Roemenië, dan lijkt het me dat de mensen toen, als ze een vreemde taal kenden, vaak Frans of Duits spraken, Duits waarschijnlijk omdat dat vooral in het oosten toen nog handig was, Frans omdat dat Romaans is net zoals het Roemeens. Engels lijkt meer iets voor de nieuwe generatie.
Ik zie vaak dat de VRT met (goed opgeleide) mensen in Roemenië praat in het Frans.

Er zijn nog gebieden waar men Frans verkiest. Zo was er een Hezbollah lid dat deze zomer altijd in het Frans op de VRT verscheen, maar in (goed maar geen perfect) Engels op de Nederlandse televisie.
De ouderen in Roemenie spreken vaak Frans ,maar de jongeren leren en spreken liever Engels.
Dat geldt in bijna alle Europeese landen dat jongeren naast hun moedertaal het liefste Engels leren en spreken.
Oud 29 mei 2007, 11:47   #28
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
En andersom?

Daarom komen Marokkanen ook liever naar het Franstalige Brussel.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 29 mei 2007 om 11:56.
Oud 29 mei 2007, 12:41   #29
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Daar zullen de Belgen wel over beslissen.

Maar mijn voorspelling komt uit: de flaminganten zijn handlangers van de Fransen. Geef deze laatste dus maar een duwtje in de rug en dan is Brussel Frans.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 12:47   #30
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht

Maar mijn voorspelling komt uit: de flaminganten zijn handlangers van de Fransen. Geef deze laatste dus maar een duwtje in de rug en dan is Brussel Frans.
Nogmaals: ik ben voorstander van een debat tussen u en gelijk wie van om het even welke partij. Het volk heeft recht op de waarheid, de VOLLEDIGE waarheid
Oud 29 mei 2007, 12:57   #31
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Brussel DC ,is het beste voor Brussel ,het beste voor Vlaanderen en het beste voor Europa.
Ook als dat economisch gezien een science-fictionverhaal is?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 13:15   #32
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Marokko is dat wel.
Toen ik vanochtend wakker werd, lag Marokko nog niet in Europa en was het evenmin lid van de EU.
Oud 29 mei 2007, 13:18   #33
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ook als dat economisch gezien een science-fictionverhaal is?
Brussel blijft liggen waar het ligt.
Dus de economische activiteiten met Vlaanderen over en weer blijven door gaan.
Het zou toch te gek zijn als een grote stad economisch niet kan functioneren.
Blijkbaar stikken ze daar van de overbodige banen die geen geld opleveren.
Waarom kan Honkong en Signapore het wel en Brussel niet.
Zitten ze daar allemaal duimen te draaien?
Dan wordt het hoog tijd dat het daar verandert.
Je kunt mensen niet eindeloos in de watten leggen.
Wat een stelletje labbekakken.
Oud 29 mei 2007, 13:20   #34
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Als het om het grondgebied gaat hebben de Fransen een lange termijnvisie. Altijd een stukje erbij, nooit een stukje eraf. Onbelangrijk of het Corsicanen, Basken, Elszassers of Walen zijn. Brussel inbegrepen geen probleem. Graag gedaan. Zelfs niet franstalige gebieden scheppen geen probleem. Na een paar generaties aandringen spreken ze allemaal Frans.

Le raison d'état gaat voor de economische argumenten. Als ze de kans krijgen, doen ze het. 'Aan den uitleg zal 't niet mankeren'.
Oud 29 mei 2007, 13:21   #35
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Het is eveneens waar dat er absoluuut geen meerderheid van franstalige Belgen of franstalige Zwitsers een neiging heeft om met zijn allen
Frankrijkonderdanen te worden. De gedachte dat er een meerderheid van Vlamingen ofwel onafhankelijk ofwel bij Nederland zou willen aansluiten is evenzeer onterecht.
Grote veranderingen gebeuren niet dankzij een meerderheid, maar wel dankzij een actieve minderheid waarmee de passieve meerderheid meegaat.
Oud 29 mei 2007, 13:25   #36
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht

Belgen zijn er niet ,dus die kunnen nergens over beslissen.
Belgie was een protectoraat van Frankrijk en sinds de splitsing in deelstaten
is alleen Wallonie dat nog.
Frankrijk heeft dus gewoon de plicht om voor Wallonie te zorgen.
Hun meest trouwe aanhangers kunnen ze niet in de steek laten.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 29 mei 2007 om 13:27.
Oud 29 mei 2007, 13:27   #37
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Brussel blijft liggen waar het ligt.
Dus de economische activiteiten met Vlaanderen over en weer blijven door gaan.
Ik ben bang dat je op dit punt de mist ingaat. Een groot (misschien het grootste) deel van de economische betekenis van Brussel ligt in het feit dat Brussel de hoofdstad is van Belgie. Als het na de splitsing niet in Vlaanderen opgaat, gaan de grote jongens verkassen naar de nieuwe Vlaamse hoofdstad.
Citaat:
Waarom kan Honkong en Signapore het wel en Brussel niet.
De Chinezen schijnen een andere werkethiek te hebben. Ook liggen zowel Honkong als Singapore aan de zee.
Oud 29 mei 2007, 13:30   #38
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Belgen zijn er niet ,dus die kunnen nergens over beslissen.
Belgie was een protectoraat van Frankrijk en sinds de splitsing in deelstaten
is alleen Wallonie dat nog.
Frankrijk heeft dus gewoon de plicht om voor Wallonie te zorgen.
Hun meest trouwe aanhangers kunnen ze niet in de steek laten.
Dat is precies wat ik bedoelde met "Noblesse oblige".
Oud 29 mei 2007, 13:33   #39
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ben bang dat je op dit punt de mist ingaat. Een groot (misschien het grootste) deel van de economische betekenis van Brussel ligt in het feit dat Brussel de hoofdstad is van Belgie. Als het na de splitsing niet in Vlaanderen opgaat, gaan de grote jongens verkassen naar de nieuwe Vlaamse hoofdstad.
De Chinezen schijnen een andere werkethiek te hebben. Ook liggen zowel Honkong als Singapore aan de zee.
Al dit soort dreigementen geloof ik niet.
Zo kregen we ook oorlogen als we in Nederland tegen de grondwet zouden stemmen.
Brussel als hoofdstad van Europa blijft aantrekkelijk voor internationale bedrijven.
Buiten Europa kent toch niemand Belgie of Vlaanderen.
Laat staan dat ze het verschil weten.
Oud 29 mei 2007, 13:40   #40
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Al dit soort dreigementen geloof ik niet.
Zo kregen we ook oorlogen als we in Nederland tegen de grondwet zouden stemmen.
Brussel als hoofdstad van Europa blijft aantrekkelijk voor internationale bedrijven.
Buiten Europa kent toch niemand Belgie of Vlaanderen.
Laat staan dat ze het verschil weten.
Is met Nederland uiteraard niet anders. Amsterdam daarentegen weten ze ook allemaal liggen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be