Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2007, 19:45   #21
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Bangmakerij. Net als de campagne van de VVD overigens waarin men stelde dat geen grondwet er weer voor zou kunnen zorgen dat we opnieuw een holocaust krijgen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 19:47   #22
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Nee, het Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa is veel meer dan een grondwet. Er staat allerlei rotzooi in die niks in een grondwet te zoeken heeft. En dat het slechts een codificering is van bestaande verdragen, plus wat aanvullingen laat alleen maar zien hoe schandelijk onze politici te werk gaan.

Langzaamaan heeft Nederland steeds meer soevereiniteit verloren. Het werd verdomme tijd ook dat de bevolking zich daarover mag uitspreken. En jij wil af zien van het zelfbeschikkingsrecht van naties omdat het een onbegonnen zaak is?

Voor het wijzigen van onze grondwet bestaat een buitengewoon zorgvuldige procedure. Die procedure is ter bescherming van de onvervreemdbare rechten zoals die in onze grondwet staan. Dan kan het niet zo zijn dat er via Europa allerlei zaken worden geregeld die in strijd zijn hiermee.
Je raaskalt. In de grondwet werden vetorechten toegekend die zeer gunstig zijn voor kleinere landen, bovendien kent het veel meer soevereiniteit toe aan de lidstaten, in de zin dat de besluitvorming makkelijker wordt, maar dat lidstaten makkelijk een gele kaart kunnen trekken mocht er een terrein zijn waar Europa zich niet mee dient te moeien, ook kan een land er in het vervolg voor kiezen uit de EU te stappen zonder represailles.
Oud 29 mei 2007, 19:51   #23
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Conclusie: men is alweer met de bangmakerij begonnen.
Dan is die kennelijk nodig. Dat zou er op kunnen duiden dat de regering toch een referendum wil houden. En dat is natuurlijk positief.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 20:05   #24
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over bangmakerij gesproken.
Oud 29 mei 2007, 20:35   #25
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Je raaskalt. In de grondwet werden vetorechten toegekend die zeer gunstig zijn voor kleinere landen, bovendien kent het veel meer soevereiniteit toe aan de lidstaten, in de zin dat de besluitvorming makkelijker wordt, maar dat lidstaten makkelijk een gele kaart kunnen trekken mocht er een terrein zijn waar Europa zich niet mee dient te moeien, ook kan een land er in het vervolg voor kiezen uit de EU te stappen zonder represailles.
Ik raaskal? Het is heel simpel. De Nederlandse grondwet mag niet gewijzigd worden zonder expliciete toestemming van de Nederlandse bevolking. Omdat Europees recht voorrang heeft op nationaal recht, betekent dit dat de Europese grondwet en de voorgaande verdragen indirect de Nederlandse grondwet wijzigen. Wat dus niet is toegestaan. Na een voorstel tot wijziging van de grondwet, wordt de tweede kamer ontbonden waardoor de kiezer zich kan uitspreken. Denk je dat het per ongeluk zo moeilijk is gemaakt om de grondwet te wijzigen? Al die Europese wet- en regelgeving is in de loop der jaren op ongrondwettelijke wijze Nederland binnengeslopen. Dit zijn gewoon de feiten, of je nou voor of tegen een referendum bent. Ik ben tegen referenda in het algemeen, maar om bovenstaande redenen in dit specifieke geval toch voor.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 20:41   #26
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik raaskal? Het is heel simpel. De Nederlandse grondwet mag niet gewijzigd worden zonder expliciete toestemming van de Nederlandse bevolking. Omdat Europees recht voorrang heeft op nationaal recht, betekent dit dat de Europese grondwet en de voorgaande verdragen indirect de Nederlandse grondwet wijzigen. Wat dus niet is toegestaan. Na een voorstel tot wijziging van de grondwet, wordt de tweede kamer ontbonden waardoor de kiezer zich kan uitspreken. Denk je dat het per ongeluk zo moeilijk is gemaakt om de grondwet te wijzigen? Al die Europese wet- en regelgeving is in de loop der jaren op ongrondwettelijke wijze Nederland binnengeslopen. Dit zijn gewoon de feiten, of je nou voor of tegen een referendum bent. Ik ben tegen referenda in het algemeen, maar om bovenstaande redenen in dit specifieke geval toch voor.
Maar het IS GEEN GRONDWET.
Oud 29 mei 2007, 20:52   #27
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar het IS GEEN GRONDWET.
Dat is toch totaal niet relevant voor mijn betoog? Het enige wat ik wil duidelijk maken is dat het feitelijk betekent dat de Nederlandse grondwet indirect wordt gewijzigd. En dit mag niet zonder instemming van de bevolking. En het mag dan mischien geen grondwet worden genoemd, maar het verdrag regelt wel dingen die normaal gesproken in een constitutie thuis horen. Zo wordt bijvoorbeeld vastgelegd hoe de macht in de Unie wordt verdeeld, en wat de rechten en plichten zijn van de Europese burgers. Dat lijken mij toch tamelijk belangrijke zaken. Waarom denk je dat die zaken in Nederland in de grondwet staan?
Oud 29 mei 2007, 20:54   #28
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is toch totaal niet relevant voor mijn betoog? Het enige wat ik wil duidelijk maken is dat het feitelijk betekent dat de Nederlandse grondwet indirect wordt gewijzigd. En dit mag niet zonder instemming van de bevolking. En het mag dan mischien geen grondwet worden genoemd, maar het verdrag regelt wel dingen die normaal gesproken in een constitutie thuis horen. Zo wordt bijvoorbeeld vastgelegd hoe de macht in de Unie wordt verdeeld, en wat de rechten en plichten zijn van de Europese burgers. Dat lijken mij toch tamelijk belangrijke zaken. Waarom denk je dat die zaken in Nederland in de grondwet staan?
Je hebt gelijk dat de Europese grondwet prevaleert boven de Nederlandse. Maar, aan de Nederlandse grondwet wordt niets gewijzigd omdat de Europese grondwet slechts basisbeginselen bevat, die ook in correspondentie is met de Nederlandse grondwet. Er is dus geen sprake van een wijziging, er is alleen sprake van een hervorming binnen de EU. Verandert dat de regelingen in de lidstaten? Neen.
Oud 29 mei 2007, 21:15   #29
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Vanuit zijn standpunt gezien niet.
Het is voor dit kabinet qua EU erop of eronder.
Ik hoop op eronder.
Ik zou ze geen dag missen.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 21:23   #30
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

De Europese Unie is dure spielerei voor uitgerangeerde parlementsgeilaards en lobbygroepen met een fijne neus voor heerlijk Thais eten nabij de Beurs.
Oud 29 mei 2007, 21:36   #31
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je hebt gelijk dat de Europese grondwet prevaleert boven de Nederlandse. Maar, aan de Nederlandse grondwet wordt niets gewijzigd omdat de Europese grondwet slechts basisbeginselen bevat, die ook in correspondentie is met de Nederlandse grondwet. Er is dus geen sprake van een wijziging, er is alleen sprake van een hervorming binnen de EU. Verandert dat de regelingen in de lidstaten? Neen.
Eh, volgens mij zou de Europese grondwet weldegelijk meer besluitvorming bij gekwalificeerde meerderheid mogelijk maken. Ik weet niet precies hoe en of de Nederlandse soevereiniteit in de grondwet geregeld is. Maar het lijkt me toch dat het overdragen van soevereiniteit naar een andere instantie niet zomaar moet kunnen.
Oud 29 mei 2007, 21:39   #32
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eh, volgens mij zou de Europese grondwet weldegelijk meer besluitvorming bij gekwalificeerde meerderheid mogelijk maken. Ik weet niet precies hoe en of de Nederlandse soevereiniteit in de grondwet geregeld is. Maar het lijkt me toch dat het overdragen van soevereiniteit naar een andere instantie niet zomaar moet kunnen.
Vanuit mijn optiek (weet niet of jij dat op een of andere manier anders ziet) wordt de effectiviteit van de Europese instellingen enorm vergroot, terwijl de bewegingsvrijheid van Nederland enorm toeneemt. Het lijkt tegenstrijdig, maar we hebben nu al zolang stilgezeten dat veel slechter niet mogelijk is.
Oud 29 mei 2007, 22:09   #33
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vanuit mijn optiek (weet niet of jij dat op een of andere manier anders ziet) wordt de effectiviteit van de Europese instellingen enorm vergroot, terwijl de bewegingsvrijheid van Nederland enorm toeneemt. Het lijkt tegenstrijdig, maar we hebben nu al zolang stilgezeten dat veel slechter niet mogelijk is.
Iets dat de laatste jaren van jullie 24 000 000 000 euro heeft opgeslorpt, doet de bewegingsvrijheid niet toenemen. Er is geen nood aan "Europese" instellingen, laat staan dat die effectief zouden moeten zijn.
Oud 29 mei 2007, 22:15   #34
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Iets dat de laatste jaren van jullie 24 000 000 000 euro heeft opgeslorpt, doet de bewegingsvrijheid niet toenemen. Er is geen nood aan "Europese" instellingen, laat staan dat die effectief zouden moeten zijn.
Integendeel, we kunnen heen in Europa waar we willen, betalen in Europa met dezelfde munt, vrij handelen, enzovoort. Europese samenwerking is essentieel, en het is ook essentieel gebleken.
Oud 29 mei 2007, 22:16   #35
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Daar ben ik het voor een deel wel mee eens. Maar toch vind ik dat Nederland niet helemaal fatsoenlijk wordt behandeld. Er worden allerlei bijeenkomsten gehouden waar alleen de voorstemmers welkom zijn. Balkenende kwam onlangs nog voor een leeg en vijandig Europees parlement te staan. En alles wat ons wordt geboden zijn wat cosmetische veranderingen aan de grondwet, en geen echte consessies. En nu zou zelfs ons lidmaatschap van de EU in gevaar zijn. Slikken of stikken, lijkt de boodschap. Nederland heeft als hondstrouw EU-land beter verdient, vind ik.
Oud 29 mei 2007, 22:21   #36
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar ben ik het voor een deel wel mee eens. Maar toch vind ik dat Nederland niet helemaal fatsoenlijk wordt behandeld. Er worden allerlei bijeenkomsten gehouden waar alleen de voorstemmers welkom zijn. Balkenende kwam onlangs nog voor een leeg en vijandig Europees parlement te staan. En alles wat ons wordt geboden zijn wat cosmetische veranderingen aan de grondwet, en geen echte consessies. En nu zou zelfs ons lidmaatschap van de EU in gevaar zijn. Slikken of stikken, lijkt de boodschap. Nederland heeft als hondstrouw EU-land beter verdient, vind ik.
Dat vind ik ook, maar je moet je ook een beetje verplaatsen in de positie van de andere EU-landen. Die willen namelijk verder, en Nederland houdt ze op. We zijn nu al jaren sinds het referendum aan het bakkeleien en het resultaat is: Nada.
Oud 29 mei 2007, 22:25   #37
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat vind ik ook, maar je moet je ook een beetje verplaatsen in de positie van de andere EU-landen. Die willen namelijk verder, en Nederland houdt ze op. We zijn nu al jaren sinds het referendum aan het bakkeleien en het resultaat is: Nada.
Als ze denken dat ze met Nederland al een probleem hebben, dan wacht maar tot de Britten zich moeten uitspreken.
Oud 29 mei 2007, 22:27   #38
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ze denken dat ze met Nederland al een probleem hebben, dan wacht maar tot de Britten zich moeten uitspreken.
Als de Britten rationeel zijn, dan stemmen ze voor, want indien deze vetoregeling wordt doorgevoerd, is het door Frankrijk protectionistische Europese buitenlandse beleid in een mum van tijd van de baan. Iets waar de UK al jaren op hamert.
Oud 29 mei 2007, 22:36   #39
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Integendeel, we kunnen heen in Europa waar we willen, betalen in Europa met dezelfde munt, vrij handelen, enzovoort. Europese samenwerking is essentieel, en het is ook essentieel gebleken.
In de vroege moderne tijd kon men een leger van Spanje naar de Nederlanden sturen mét toestemming, handelaars haalden graan uit de Baltische zee en tabak uit Amerika, wisselbrieven kon men gebruiken van Stockholm tot Capri en pleidooien voor vrede dateren binnen "Europa" al minstens uit de vroege zestiende eeuw (Vives, bijvoorbeeld).

Wat is je punt nu? Voor al de zaken die je opsomt, is helemaal geen "Europese Unie" van triljarden nodig.

Laatst gewijzigd door lombas : 29 mei 2007 om 22:37.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 22:44   #40
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
In de vroege moderne tijd kon men een leger van Spanje naar de Nederlanden sturen mét toestemming, handelaars haalden graan uit de Baltische zee en tabak uit Amerika, wisselbrieven kon men gebruiken van Stockholm tot Capri en pleidooien voor vrede dateren binnen "Europa" al minstens uit de vroege zestiende eeuw (Vives, bijvoorbeeld).

Wat is je punt nu? Voor al de zaken die je opsomt, is helemaal geen "Europese Unie" van triljarden nodig.
Er moet zeker een hoop veranderen in Europa, maar dat neemt voor mij niet weg dat het minder belangrijk is. Het kan zeker allemaal een stuk minder kosten, door bijvoorbeeld herverdelingspolitiek op te schorten en dat vervolgens ook te doen met het grootste deel van de protectionisme. Maar, dit lijkt me nogal zinloos discussiëren met een libertariër.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be