Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2007, 13:32   #1
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard Belgique wordt nog ingewikkelder dan het al is, of...

....of er is geen Belgique meer.

'Wat de Vlamingen zich niet realiseren is dat natuurlijk al een prijs moet betaald worden om te onderhandelen'.

Dat zegt Marc Dhooge.

Dat voor de Franstaligen alles goed zoals het is, is geen nieuws. Verhofstadt speelde hen immers bij zijn aantreden alles in handen wat ze wilden. Er werd toen al voorspeld dat Vlaanderen in de toekomst geen been mee zou hebben op te staan en voortaan als dank nog enkel een 'NON' vanwege de Franstaligen te wachten stond.

Er wordt duidelijk een 'brede coalitie' verwacht. Ook door de CD&V. Daardoor speelt ze low profile in verband met de onvermijdelijke communautaire onderhandelingen die zullen komen. Het communautaire dat Verhofstadt acht jaar lang voor zich uitschoof. Voor hem bestonden er immers geen communautaire problemen meer.

Ook de CD&V weet dat ze met de Franstaligen, maar eveneens met de VLD die belgicistischer en anti-Vlaamser is dan ooit, zal moeten onderhandelen. En onderhandelen betekent dus: toegeven. Véél toegeven.

Een 'brede coalitie' wijst op het sterke vermoeden van een onvermijdelijke sixpartite der groten. Daar kan je vanzelfsprekend geen, 'mooie oplossingen' van verwachten maar wel 'ingewikkelde compromissen'.

Met andere woorden: Belgique wordt nog ingewikkelder dan het al is, en Vlaanderen zal (as usual) zwaar betalen voor het overeind houden van dit corrupte koningdom.

http://www.zoomin.tv/asx/dsp_asxplaylist.cfm?id=252582&pid=vumstd&quality=2 &WMCache=0&iebr=1

Wie valt het niet op dat de gedachte, dat het einde van Belgique stilaan onvermijdellijk wordt, ook hier weer duidelijk tussen de regels weerklinkt?

(Als we dit splitsen moeten we ook dat splitsen en dan blijft er van Belgique niets over)

(Voor een federale kieskring is het al telaat want we doen nu al alsof we twee verschillende landen zijn)

(Vlaamse en Waalse politici komen elk op voor hun eigen volk maar in de federale regering moeten ze het toch weer samen rooien, willen of niet)
Oud 3 juni 2007, 14:13   #2
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door "BN/de Stem
Bijna iedere familie kent wel een zwart schaap. Een oom met losse handjes. Een tante waaraan een steekje los is. Een neef of broer die niet wil deugen. Een zoon die niet met zijn ouders overweg kan. Een vader die ook buiten de deur zijn voldoening zoekt. Het komt in de beste families voor. Maar als het gaat om een koninklijke familie valt het opeens op. En de familie Van België kent niet één bête noire, maar een hele kudde.

Op onthutsende en ontluisterende wijze onthult journalist Mario Danneels in een boek over de Belgische koninklijke familie dat er achter de paleismuren nogal met de deuren wordt gesmeten. De onnozele prins Laurent heeft een hekel aan de 'Spaanse heks', zijn tante koningin Fabiola. Zijn broer Filip prefereert juist het gezelschap van de koningin-weduwe, die hem samen met koning Boudewijn heeft opgevangen toen het huwelijk van zijn eigen ouders Albert en Paola op springen stond.

Laurent en Filip op hun beurt hebben weer problemen met hun vader. Laurent is niet welkom bij officiële gelegenheden. De 'geheel wereldvreemde' Filip kan niet wachten tot koning Albert troonsafstand doet, om daarna in de godsdienstige en lichtelijk autoritiaire geest van de in 1993 overleden Boudewijn het heft in handen te nemen. "Dan gaan we terug naar de zestiende eeuw", meent Danneels.

Tussendoor fladdert koningin Paola. Die heeft jarenlang moeten opboksen tegen de bemoei- en regelzucht van haar streng gelovige schoonzus Fabiola. Die vond de voormalige Italiaanse prinses veel te frivool. Albert zocht bijna twintig jaar lang zijn geluk buitenshuis. Dat had een buitenechtelijke dochter, Delphine, als resultaat, zoals Danneels een paar jaar geleden als eerste onthulde. "Ik voelde me alleen in België", zei Paola vorig jaar over die donkere periode in haar leven. Met haar twee oudste kinderen Filip en Astrid mocht ze zich nauwelijks bemoeien. De kinderloze Boudewijn ontfermde zich over hen. En mocht Paola willen scheiden, dan zou ze haar kroost kwijtraken.

Mario Danneels vertelt het verhaal van de Van Belgiës steeds opnieuw vanuit het perspectief van een ander lid van de familie. Dat levert overlappingen op, maar geeft wel ieder zijn of haar portie, tot de halfbroer en halfzussen van koning Albert aan toe.

Dat zijn de erkende zwarte schapen van de familie, de kinderen uit het in de Tweede Wereldoorlog gesloten tweede huwelijk van Alberts vader koning Leopold III en Lilian Baels. Met die zijtak, die dynastiek niet meetelt, komt het nooit meer goed, zo illustreert ook Mario Danneels. "Wat mij betreft, maak ik geen deel meer uit van d�*e familie", aldus de meest rebelse prinses Marie-Christine (56).

Vlaming Danneels rijgt verschillende anekdotes, waargebeurde voorvallen, uitspraken van hofdienaren en leermeesters, klasgenoten en politici soepeltjes aan elkaar. Hij gebruikt daarbij humor als wapen, maar vergaloppeert zich ook regelmatig in de drang om grappig te zijn.

De beweringen in het boek komen hard aan - het boek is een kassasucces in Vlaanderen - maar zijn ze ook allemaal waar? Bronnen worden niet genoemd, en dat is een zwak punt. "Er zijn altijd mollen aan het hof", verdedigt Danneels zich.

- Mario Danneels: Het Trauma van de Troon, het verdriet van de Van Belgiës. Uitgeverij Van Halewyck,

17,50 euro.

Met dank aan Karl van stand.nl
Oud 3 juni 2007, 14:30   #3
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Echt elke keer als ik die Filip op TV zie krijg ik medelijden met de Vlamingen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 14:42   #4
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Waarom? Hij zal ons als koning geven wat wij al decennia niet hebben kunnen of willen doen, namelijk de afschaffing van de monarchie en misschien zelfs de ontbinding van België?
Oud 3 juni 2007, 15:21   #5
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Waarom? Hij zal ons als koning geven wat wij al decennia niet hebben kunnen of willen doen, namelijk de afschaffing van de monarchie en misschien zelfs de ontbinding van België?
Onlangs heb ik op dit forum nog uitgesproken dat ik niet geloof dat de Vlamingen ooit hun onafhankelijkheid zullen uitroepen. Maar onlangs zag ik vlak voor het slapen gaan een herhaling van Terzake 07 over de gezondheidszorg. Toen zag ik dat Vlaamse politici hadden afgesproken dat de gezondheidszorg gesplitst moest worden.

Als dat gebeurt, is Belgie dan niet al ontbonden? Wat blijft er dan nog over? Buitenlands beleid en defensie? De Belgische grondwet doet er ook al niet toe, want die wordt overruled door allerlei Europese verdragen. Eigenlijk zouden we aantal criteria moeten aanleggen om te bepalen wanneer een land ook echt één land is. Want als ik nu zo met mijn Nederlandse blik naar Belgie kijk, dan zie ik niet iets wat ik zou definieren als een land of staat.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 15:26   #6
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onlangs heb ik op dit forum nog uitgesproken dat ik niet geloof dat de Vlamingen ooit hun onafhankelijkheid zullen uitroepen. Maar onlangs zag ik vlak voor het slapen gaan een herhaling van Terzake 07 over de gezondheidszorg. Toen zag ik dat Vlaamse politici hadden afgesproken dat de gezondheidszorg gesplitst moest worden.

Als dat gebeurt, is Belgie dan niet al ontbonden? Wat blijft er dan nog over? Buitenlands beleid en defensie? De Belgische grondwet doet er ook al niet toe, want die wordt overruled door allerlei Europese verdragen. Eigenlijk zouden we aantal criteria moeten aanleggen om te bepalen wanneer een land ook echt één land is. Want als ik nu zo met mijn Nederlandse blik naar Belgie kijk, dan zie ik niet iets wat ik zou definieren als een land of staat.
Belgie is toch geen staat of land?
Het is een Federatie of Verenigde Staten.
Het zal niet worden opgeheven maar vergaan.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 15:53   #7
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht

'Wat de Vlamingen zich niet realiseren is dat natuurlijk al een prijs moet betaald worden om te onderhandelen'.

Dat zegt Marc Dhooge.

Dat voor de Franstaligen alles goed zoals het is, is geen nieuws. Verhofstadt speelde hen immers bij zijn aantreden alles in handen wat ze wilden. Er werd toen al voorspeld dat Vlaanderen in de toekomst geen been mee zou hebben op te staan en voortaan als dank nog enkel een 'NON' vanwege de Franstaligen te wachten stond.

Er wordt duidelijk een 'brede coalitie' verwacht. Ook door de CD&V. Daardoor speelt ze low profile in verband met de onvermijdelijke communautaire onderhandelingen die zullen komen. Het communautaire dat Verhofstadt acht jaar lang voor zich uitschoof. Voor hem bestonden er immers geen communautaire problemen meer.

Ook de CD&V weet dat ze met de Franstaligen, maar eveneens met de VLD die belgicistischer en anti-Vlaamser is dan ooit, zal moeten onderhandelen. En onderhandelen betekent dus: toegeven. Véél toegeven.

Een 'brede coalitie' wijst op het sterke vermoeden van een onvermijdelijke sixpartite der groten. Daar kan je vanzelfsprekend geen, 'mooie oplossingen' van verwachten maar wel 'ingewikkelde compromissen'.

Met andere woorden: Belgique wordt nog ingewikkelder dan het al is, en Vlaanderen zal (as usual) zwaar betalen voor het overeind houden van dit corrupte koningdom.

http://www.zoomin.tv/asx/dsp_asxplaylist.cfm?id=252582&pid=vumstd&quality=2 &WMCache=0&iebr=1

Wie valt het niet op dat de gedachte, dat het einde van Belgique stilaan onvermijdellijk wordt, ook hier weer duidelijk tussen de regels weerklinkt?

(Als we dit splitsen moeten we ook dat splitsen en dan blijft er van Belgique niets over)

(Voor een federale kieskring is het al telaat want we doen nu al alsof we twee verschillende landen zijn)

(Vlaamse en Waalse politici komen elk op voor hun eigen volk maar in de federale regering moeten ze het toch weer samen rooien, willen of niet)
Waarom stoppen ze niet gewoon de ''racisten'' en ''bijna-racisten'' in de regering? CD&V-NVA-VB-MR-FDF. Als FDF Brussel krijgt dan is Vlaamse onafhankelijkheid niet zo moeilijk meer. Totaal onrealistisch is deze coalitie, dat weet ik wel.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 16:44   #8
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht

Dat zegt Marc Dhooge.

Is dit niet een reden te meer om de enige echt vlaamse gesprekspartner die ze zullen toelaten aan de onderhandelingstafel, de NV-A, zo sterk mogelijk te maken? Zodat de NV-A, door zijn aantal stemmen, kan wegen op de onderhandelingsronde?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 18:05   #9
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Is dit niet een reden te meer om de enige echt vlaamse gesprekspartner die ze zullen toelaten aan de onderhandelingstafel, de NV-A, zo sterk mogelijk te maken? Zodat de NV-A, door zijn aantal stemmen, kan wegen op de onderhandelingsronde?
De uitslag van de verkiezingen zal uitwijzen dat de drie traditionele families zowel in Vlaanderen als Wallonië veroordeeld worden tot een tripartite. Vandaag in de 7e dag verklaarde Reynders dat hij geen bezwaar had tegen Leterme als premier op voorwaarde dat deze de N-VA-luis uit zijn pels schudde, waartoe een grote kans bestaat. Dit hoeft geen drama te zijn voor Vlaanderen noch voor de N-VA, op voorwaarde dat ze eindelijk hun aversie voor het VB overwinnen en omgekeerd, alleen een gezamenlijk Vlaams-nationalistisch front is in staat België naar de geschiedenisboeken te verwijzen.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 18:12   #10
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Correct! Leterme gaat met bijna absolute zekerheid regeringsonderhandelingen voeren, stop de rugzak die Leterme meeneemt naar de onderhandelingen zo vol mogelijk met NVA verkozenen.
Oud 3 juni 2007, 18:48   #11
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

België unitair en alle flaminganten en wallinganten buiten. Zo simpel kan het leven zijn.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 19:02   #12
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
België unitair en alle flaminganten en wallinganten buiten. Zo simpel kan het leven zijn.
Mooi, dan blijft er dus alleen maar een lege vlakte over, klaar om verdeeld te worden over Nederland en Frankrijk.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 19:09   #13
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
alle flaminganten buiten
Krijgen wij dan ook een splinternieuwe universiteit cadeau?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 19:55   #14
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Filip Dewinter is inderdaad een triestig heerschap.
Oud 3 juni 2007, 19:56   #15
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Mooi, dan blijft er dus alleen maar een lege vlakte over, klaar om verdeeld te worden over Nederland en Frankrijk.
Jacques Brel zei: "La Belgique est un terrain vague où se disputent deux cultures qui n'existent pas."
Oud 3 juni 2007, 20:22   #16
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jacques Brel zei: "La Belgique est un terrain vague où se disputent deux cultures qui n'existent pas."
Dus België is een cultuurloze vlakte. Goed om weten...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 3 juni 2007, 20:34   #17
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brel zei ook: Vlaams kun je niet spreken, dat blaf je!
Oud 4 juni 2007, 09:06   #18
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
De uitslag van de verkiezingen zal uitwijzen dat de drie traditionele families zowel in Vlaanderen als Wallonië veroordeeld worden tot een tripartite. Vandaag in de 7e dag verklaarde Reynders dat hij geen bezwaar had tegen Leterme als premier op voorwaarde dat deze de N-VA-luis uit zijn pels schudde, waartoe een grote kans bestaat. Dit hoeft geen drama te zijn voor Vlaanderen noch voor de N-VA, op voorwaarde dat ze eindelijk hun aversie voor het VB overwinnen en omgekeerd, alleen een gezamenlijk Vlaams-nationalistisch front is in staat België naar de geschiedenisboeken te verwijzen.
Een tripartite gaat noodzakelijk zijn, maar de kleuren zijn vrij in te vullen. Als de VLD voldoende groot blijft (the horror), is zelfs een paars-groen mogelijk, dankzij de klimaathype.
Maar ik blijf erbij, als de NVA electoraal voldoende groot is, kan Leterme ze niet zo maar negeren in ruil voor het premierschap. Als zelfs Reynders de bui ziet hangen, en stelt dat Leterme wel premier kan worden in ruil voor het dumpen van de NVA, als lokmiddel, dan ben ik er nog meer van overtuigd. Hoe groter de NVA, hoe kleiner de kans dat wij Vlamingen ons broek gaan moeten scheuren in ruil voor zo iets elementair (en conform grondwet) als de splitsing van BHV. Of andere dingen in de marge.

Laatst gewijzigd door Pieke : 4 juni 2007 om 09:08.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2007, 09:29   #19
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een tripartite gaat noodzakelijk zijn, maar de kleuren zijn vrij in te vullen. Als de VLD voldoende groot blijft (the horror), is zelfs een paars-groen mogelijk, dankzij de klimaathype.
Maar ik blijf erbij, als de NVA electoraal voldoende groot is, kan Leterme ze niet zo maar negeren in ruil voor het premierschap. Als zelfs Reynders de bui ziet hangen, en stelt dat Leterme wel premier kan worden in ruil voor het dumpen van de NVA, als lokmiddel, dan ben ik er nog meer van overtuigd. Hoe groter de NVA, hoe kleiner de kans dat wij Vlamingen ons broek gaan moeten scheuren in ruil voor zo iets elementair (en conform grondwet) als de splitsing van BHV. Of andere dingen in de marge.
Hoeveel NVA-kamerleden moet Leterme laten vallen in de huidige samenstelling van de kartellijst en het te verwachten resultaat ? De NVA-ers hebben dit zeker al uitgerekend. Anders gezegd : hoeveel weegt de NVA in de rugzak van de CD&V ?

Hoe groot is dan de CD&V alleen ? Nog groot genoeg om haar ding te doen in een tripartite ? De CD&V heeft het zeker al uitgerekend .

Laatst gewijzigd door Cyrano : 4 juni 2007 om 09:29.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2007, 09:39   #20
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als de VLD in de oppositie belandt, dan ziet het er nog vrijg oed uit voor N-VA. In een rooms-roze-groene regering kan N-VA toch nog het verschil maken. In een tripartite wordt N-VA gewoon geplet tussen de drie grote.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be