Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2007, 17:49   #1
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard Kans dat LDD de kiesdrempel haalt is reëel

Het ziet er lang niet zo slecht meer uit volgens de jongste peiling van de VRT, (inhoeverre deze betrouwbaar is)

Dat LDD één groot raadsel zal blijven is zoveel als zeker

De verschillende peilingen lopen uiteen van 1,8 tot 9 of bijna 12%
al naargelang door wie ze werd afgenomen.

Dat de VRT nu zegt dat LDD nog 'heel' ver weg is van de drempel, is met zen haar getrokken.
1,2% is een haalbare kaart.

Zeker als je weet dat die zelfde VRT-peiling de score van LDD op 3 weken maar eens eventjes verdubbeld!

Ik hoop dat de VB'ers voor één keer eens niet negatief staan tegen deze evolutie.
Zeker als men ziet dat zowel het VB fors wint.

Alle middelen zijn trouwens goed om die poco-partijen, naar beneden te halen.
Je mag er gerust van zijn dat LDD de meeste kiezers bij de gevestigde partijen wegkaapt.

LDD moet het vangnet zijn voor die kiezers waarvoor het VB een brug tever is, en waarvoor de anderen hun kansen meer dan gehad hebben.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 17:52   #2
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Het ziet er lang niet zo slecht meer uit volgens de jongste peiling van de VRT, (inhoeverre deze betrouwbaar is)

Dat de VRT nu zegt dat LDD nog 'heel' ver weg is van de drempel, is met zen haar getrokken.

Zeker als je weet dat die zelfde VRT-peiling de score van LDD op 3 weken maar eens eventjes verdubbeld!

Ik hoop dat de VB'ers voor één keer eens niet negatief staan tegen deze evolutie.

Je mag er gerust van zijn dat LDD de meeste kiezers bij de gevestigde partijen wegkaapt.

LDD moet het vangnet zijn voor die kiezers waarvoor het VB een brug tever is, en waarvoor de anderen hun kansen meer dan gehad hebben.
Ik blijf bij mijn voorgaande prognoses: de LDD haalt tussen de 4 en de 7%.

Het VB wint maar de 'swung' is er uit.

CDNV-NVA zal de winnaar zijn, maar de VLD zal meer dan 17% halen.

Dat is mijn aanvoelen. Maar goed, we zullen zien. Ik kan me vergissen natuurlijk.

Laatst gewijzigd door system : 8 juni 2007 om 17:59.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 17:54   #3
Villa Comedia
Schepen

Villa Comedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik had persoonlijk liever gezien dat LDD en N-VA als een kartel naar de verkiezingen trok. Het zou de christen-democraten alleszins een stuk zenuwachtiger maken: de N-VA is volgens mij toch goed voor 4 tot 8% van het totaal aantal stemmen en dat scheelt wel een slok op de borrel aan de meet...

Bovendien moest ik dan ook niet meer twijfelen wat ik zondag ga doen... Nog maar 2 dagen.
Oud 8 juni 2007, 17:54   #4
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik blijf bij mijn voorgaande prognoses: de LDD haalt tussen de 4 en de 7%.
Ik volg die mening.
Oud 8 juni 2007, 18:12   #5
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Ik zie LDD ook nog de kiesdrempel halen. De gebeurtenissen van deze week waren gunstig: Maarte Fortuyn (broer van) die mee campgane gaat voeren (wat bij het VB toch wel moet steken denk ik, want Dewinter vond Fortuyn toch zijn broeder?) en dan die hetze rond het wielermilieu: De Decker had blijkbaar WEL de waarheid verteld en alles komt nu uit.
Oud 8 juni 2007, 18:30   #6
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

JDD is er idd in geslaagd te doen waar zowel Coveliers als Buyssens in gefaald hebben. Een sterke herbronning voor het liberalisme in leven roepen.

T'is ook te zien aan Guy Verhofstadt hé... waar is zijn kalme indruk, zijn pokerface die hij anders heeft. Zwetend en met de vuist kloppend zit hij nu Di Rupo, coalitiepartner en tegenstanders te verketteren. Ze voelen de storm al aankomen en t'zal ene met windkracht 10 zijn.

LDD zal een flinke hap halen en vermoed vooral uit de VLD
Oud 8 juni 2007, 18:31   #7
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Is het niet beter te mikken op ex-VLD'ers die meer willen dan de belofte dat er geen belastingverhogingen komen?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 18:33   #8
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Ik zie LDD ook nog de kiesdrempel halen. De gebeurtenissen van deze week waren gunstig: Maarte Fortuyn (broer van) die mee campgane gaat voeren (wat bij het VB toch wel moet steken denk ik, want Dewinter vond Fortuyn toch zijn broeder?) en dan die hetze rond het wielermilieu: De Decker had blijkbaar WEL de waarheid verteld en alles komt nu uit.
Laten we hopen voor de N-VA dat Dedecker dat niet doet. Bart Dewever heeft nog voor het judo begon langs achter in de kloten van DeDecker geschot. Nu is Dedecker dan wel een sportief man die beter dan wie ook een ippon kan aanvaarden... maar er bestaat ook zoeits als eer & oneer.

Als DD ooit een zeteltje krijgt, maakt u maar klaar voor een sterke oppositie tegen de CD&V-NVA, die ... en dat is vermoedelijk wel zo als we de ondertussen meerdere peilingen geloven... allicht wel in de regering zullen zitten.

Laatst gewijzigd door Raven : 8 juni 2007 om 18:35.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 18:38   #9
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Laten we hopen voor de N-VA dat Dedecker dat niet doet. Bart Dewever heeft nog voor het judo begon langs achter in de kloten van DeDecker geschot. Nu is Dedecker dan wel een sportief man die beter dan wie ook een ippon kan aanvaarden... maar er bestaat ook zoeits als eer & oneer.

Als DD ooit een zeteltje krijgt, maakt u maar klaar voor een sterke oppositie tegen de CD&V-NVA, die ... en dat is vermoedelijk wel zo als we de ondertussen meerdere peilingen geloven... allicht wel in de regering zullen zitten.
Wat bedoelt u precies met 'zoiets als eer & oneer' ?

Laatst gewijzigd door system : 8 juni 2007 om 18:39.
Oud 8 juni 2007, 18:42   #10
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
JDD is er idd in geslaagd te doen waar zowel Coveliers als Buyssens in gefaald hebben. Een sterke herbronning voor het liberalisme in leven roepen.
Eerst zien... Al die domme kloten van rechts-liberalen zijn allemaal op een verkeerd moment gaan lopen.

Hadden Beysen, Govaerts, Coveliers en Dedecker samen iets gedaan, dan haalde de VLD nu geen 17% maar 12% en had je binnen X aantal jaar een shift zoals we hebben meegemaakt met de VU en het Vlaams Blok in 1991.

Nu heeft Horatius Verhofstadt elke Rechts-liberale Curiatius appart buiten gesmeten.

Als Dedecker er nog staat in 2009 met een partij die minder narcistisch klinkt, dan zal ik nog eens nadenken erover, maar eerst zien he...

Nu, ik ben wel aan het overwegen om mijn blanco stem om te zetten in eentje voor LDD, maar daar zal ik toch eens heeeeeel goed over moeten nadenken.
Oud 8 juni 2007, 18:47   #11
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

De NVA kan mijn kl*ten kussen en voor het VB stem ik niet want daar ben ik te verstandig voor. Dus schieten er maar 2 opties over. LDD of blanco. Aangezien ik geen negativist ben zal het dan maar LDD worden.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 18:52   #12
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Laatste peiling geeft LDD thans weer weinig hoop.
Maar toch zegt er mij iets...
Oud 8 juni 2007, 19:04   #13
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
De NVA kan mijn kl*ten kussen en voor het VB stem ik niet want daar ben ik te verstandig voor. Dus schieten er maar 2 opties over. LDD of blanco. Aangezien ik geen negativist ben zal het dan maar LDD worden.
Dat is uw goed recht.
Oud 8 juni 2007, 20:01   #14
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

ik geloof niet in die peilingen van de kranten, ze zitten er vaak (lees: bijna altijd) mijlenver naast.
Oud 8 juni 2007, 20:11   #15
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
ik geloof niet in die peilingen van de kranten, ze zitten er vaak (lees: bijna altijd) mijlenver naast.
De reële onzekerheidsmarge op een typische peiling in zijn geheel beschouwd ligt rond de 5% . Bv bij de vorige federale verkiezingen zaten de peilingen vele procenten te hoog voor de groenen. De doorgaans opgegeven onzekerheidsmarge geldt in theorie wanneer men één partij beschouwt, doch wanneer men alle partijen samen bekijkt neemt de kans dat minstens één ervan toch buiten de marge valt natuurlijk sterk toe. Bovendien zijn er altijd systematische fouten voortvloeiende uit de methodologie, en dan is er nog het weinig bekende (maar bij de vorige verkiezingen toch door minstens één peiler bevestigde) feit dat peilers hun resultaten a posteriori nog aanpassen wanneer de uitslagen in hun ogen raar lijken.
Oud 8 juni 2007, 20:36   #16
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
De reële onzekerheidsmarge op een typische peiling in zijn geheel beschouwd ligt rond de 5% . Bv bij de vorige federale verkiezingen zaten de peilingen vele procenten te hoog voor de groenen. De doorgaans opgegeven onzekerheidsmarge geldt in theorie wanneer men één partij beschouwt, doch wanneer men alle partijen samen bekijkt neemt de kans dat minstens één ervan toch buiten de marge valt natuurlijk sterk toe. Bovendien zijn er altijd systematische fouten voortvloeiende uit de methodologie, en dan is er nog het weinig bekende (maar bij de vorige verkiezingen toch door minstens één peiler bevestigde) feit dat peilers hun resultaten a posteriori nog aanpassen wanneer de uitslagen in hun ogen raar lijken.

Dat is ook zo. Soms zijn ze verrassend juist, vaak slaan ze de bal mis. Je kunt afgaan op een zeker 'gevoelen'. Meer niet.

Laatst gewijzigd door system : 8 juni 2007 om 20:36.
Oud 8 juni 2007, 20:47   #17
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is ook zo. Soms zijn ze verrassend juist, vaak slaan ze de bal mis. Je kunt afgaan op een zeker 'gevoelen'. Meer niet.
Peilingen zijn wiskundig heus wel te verantwoorden, maar het heeft alles te maken met de manier waarop. Je moet proberen een statistisch goed verdeelde testpersonen hebben, en dan hebde een gemiddelde kans dat uw peiling de realiteit weerspiegeld.

Maar de praktijk is echter moeilijker... Een peiling voor & na een spreker van een partij is quasi altijd anders.

Laatst gewijzigd door Raven : 8 juni 2007 om 20:47.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 20:53   #18
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Bron?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 21:41   #19
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Bron?
Zeg Chipie, dat is een mening van fox, gebaseerd op zijn eigen ervaringen, mag dat nog? Of moet daar per se een bron voor zijn, zoals een of andere derderangspolitoloog zoals Dave Sinardet of zo?
Oud 8 juni 2007, 22:05   #20
Banneling

Standaard

Het doet hier niet ter zake, maar dit las ik hiernet op de website van LDD :
Innige deelneming

Namens iedereen van Lijst Dedecker aan Boudewijn Bouckaert. Zijn (zwangere) vrouw en kindje zijn deze nacht en vandaag overleden.

Vreselijk zeg.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be