Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2007, 18:42   #241
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
De staat hééft geen eigen middelen. Alles wat jij steelt van de staat, steelt de staat opnieuw bij jou.
waarom een bedrijf dan wel?
Als ge de staat als een bedrijf bekijkt, waarom zou die dan geen middelen of zelfs productiemiddelen kunnen hebben?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 18:57   #242
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Als ge de staat als een bedrijf bekijkt, waarom zou die dan geen middelen of zelfs productiemiddelen kunnen hebben?
Een bedrijf = middelen van privépersonen die vrijwillig dat geïnvesteerd hebben.
Staat = middelen die privépersonen (cfr. de gehele bevolking) verplicht geïnvesteerd hebben.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 19:01   #243
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Omgekeerd zou dan een bedrijf als een staat kunnen functioneren maar dan met privé milities enzo,vandaar dat zowel communisme als libertarisme totalitaire regimes worden.

Laatst gewijzigd door guerin : 8 juni 2007 om 19:02.
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 19:18   #244
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb hierboven beargumenteerd dat het minstens mogelijk is dat een privébedrijf op rechtmatige wijze haar kapitaal verzamelt. Voor de staat is dat haast uitgesloten - tenzij er mensen vrijwillig hun geld zouden hebben afgestaan aan die staat.
Oud 8 juni 2007, 20:32   #245
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Ik heb hierboven beargumenteerd dat het minstens mogelijk is dat een privébedrijf op rechtmatige wijze haar kapitaal verzamelt. Voor de staat is dat haast uitgesloten - tenzij er mensen vrijwillig hun geld zouden hebben afgestaan aan die staat.
Dat kapitaal bestaat uit...Goud,dollars?Uitgegeven door een staat?Of hoe zal,na het afschaffen van staten, in een libertarisch samenleving het kapitaal eruit zien?
Oud 9 juni 2007, 14:14   #246
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

GaRnaaLBeeR's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
"Guns don't kill people, people do" klopt niet, Bowling For Columbine gezien, waar een wapencultuur is zal het wapen verkeerd gebruikt worden, net zoals waar een winstcultuur is, het winstprincipe verkeerd zal gebruikt worden. Waarmee ik niet zeg dat men geen verantwoordelijkheid draagt, ik relativeer die alleen. En met vermijden bedoel ik uiteraard een betere maatschappij (waar ieder mens iets betekent) en vroeg ingrijpen als er bijv. bij de opvoeding iets fout gaat.
"Oud vrouwtje neerslaan is wel gezond? Iemand neersteken voor een MP3?" Een gebrek aan moraal is niet 'ongezond' zijn, alé ik bedoel, dat tweede lijkt mij aangeboren, dat eerste in grote mate niet. Dat er mensen zijn die minder geven om een ander, minder empathie kennen ed zal wel zijn maar ik denk dat een koele maatschappij dat zeker verergert.
Ok je relativeert, de mens zijn gedragspatroon staat niet los van zijn omgeving en die omgeving aan passen is efectiever dan het product daarvan te bestrijden. Dat is allemaal wel mooi maar de omgeving die er momenteel is, is er.
Ik heb al gesteld "beter voorkomen als genezen" wel moet er niet meer genezen worden omdat criminaliteit voorkombaar is? Iedere crimineel haalt de slechte jeugd aan als oorzaak van zijn daden.

Verder heb ik zeer sterke twijfels over aangeboren neigingen tot moord, maar dan gaan we te ver afdwalen vrees ik.
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2007, 22:20   #247
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Oud 9 juni 2007, 22:23   #248
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

In een armani gaan discuteren �*s gewoon de Stijl, mkay?

Laatst gewijzigd door lombas : 9 juni 2007 om 22:24.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2007, 22:46   #249
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht

maar da's relatief hé

anarchy is just libertarianism for poor people, waarom is dat niet juist
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2007, 22:49   #250
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GaRnaaLBeeR Bekijk bericht
Ok je relativeert, de mens zijn gedragspatroon staat niet los van zijn omgeving en die omgeving aan passen is efectiever dan het product daarvan te bestrijden. Dat is allemaal wel mooi maar de omgeving die er momenteel is, is er.
Ik heb al gesteld "beter voorkomen als genezen" wel moet er niet meer genezen worden omdat criminaliteit voorkombaar is? Iedere crimineel haalt de slechte jeugd aan als oorzaak van zijn daden.
Goh ja, gevangenissen leren de gestraften niet veel en de meesten komen er ook niet beter uit. Als u dat genezen noemt...
Citaat:
Verder heb ik zeer sterke twijfels over aangeboren neigingen tot moord, maar dan gaan we te ver afdwalen vrees ik.
Mja, je hebt ook roofmoorden en passionele moorde maar bij die eerste ligt dat ih verlengde van 'gewone criminaliteit' en bij het tweede helpt straffen niet, de meeste mensen hebben daar achteraf ook spijt van, wat voor nut heeft het dan nog om die 20 jaar op te sluiten, als afschrikkingseffect helpt dat toch niet, als de emotie er is (en overschat uw zelfcontrole niet) gaat ge daar echt niet bij stilstaan.

Lombas, net Southpark gezien misschien?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2007, 23:05   #251
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Dat kapitaal bestaat uit...Goud,dollars?Uitgegeven door een staat?Of hoe zal,na het afschaffen van staten, in een libertarisch samenleving het kapitaal eruit zien?
Een goudstandaard is een meeteenheid.

Bijvoorbeeld 0.999 ounces goud is gelijk aan 1 dollar.

Meeteenheden als meter en kilo verdwijnen toch ook niet omdat de overheid verdwijnt?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2007, 23:11   #252
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Sinds de eerste wereldoorlog is de kilo wel ferm qua inhoud verminderd, moet ik zeggen.

En dan zeg ik nog niks over het blazé van de "meter".

Laatst gewijzigd door lombas : 9 juni 2007 om 23:12.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2007, 23:24   #253
Heftruck

Standaard

Vandaag las ik nog in Trends;

Citaat:
U kent natuurlijk het echte geld. De biljetten en munstukken in uw portefeuille. Stilaan worden ze vervangen door plastiek geld, dat rechtstreeks van uw bankrekening wordt gehaald. En meer en meer zie je ook nieuwe geldvormen opduiken. Geld dat vooral lucratief is voor de uitgever ervan.

(...)

Geld drukken en uitgeven is een erg winstgevende business. De Centrale bank drukt dan wel het echte geld, ze is lang niet de enige instelling die geld uitgeeft.

(...)
Komaan!

"De auteur is hoofdeconoom van Petercam Vermogensbeheer."

(Trends, 7 juni 2007, p.28)
Oud 9 juni 2007, 23:27   #254
StevenNr1

Standaard

Ofte een mongool, dat weet ik zelfs nog terwijl men examen toch al meer dan een week geleden was. (Daarvoor had ik er nog nooit van gehoord maar interesseerde me dan ook geen bal, nu vind ik geldcreatie wel grappig.)
Oud 9 juni 2007, 23:28   #255
Heftruck

Standaard

Citaat:
Ofte een mongool, dat weet ik zelfs nog terwijl men examen toch al meer dan een week geleden was. (Daarvoor had ik er nog nooit van gehoord maar interesseerde me dan ook geen bal, nu vind ik geldcreatie wel grappig.)
Wat bedoel je net?

Wat Trends schrijft is trouwens onzin van de bovenste plank.
Oud 9 juni 2007, 23:36   #256
StevenNr1

Standaard

Dat die mens die zoiets schrijft ne mongool is daar ik zelfs door 1ste jaar politieke wetenschappen, inl. tot alg. economie al beter weet.
Oud 9 juni 2007, 23:40   #257
Heftruck

Standaard

Citaat:
Dat die mens die zoiets schrijft ne mongool is daar ik zelfs door 1ste jaar politieke wetenschappen, inl. tot alg. economie al beter weet.
Wat is jou aangeleerd, als ik vragen mag?
Oud 9 juni 2007, 23:48   #258
StevenNr1

Standaard

dat er eerst bijv. vee als ruilmiddel gebruikt werd (wegens niet te breken enzo), dat men dan op (gemerkte) metalen is overgegaan waarvan zilver en goud de beste bleken te zijn, dat de goudsmid dan als bank is beginnen werken (reservecoëfficiënt is goudreserve/bankbriefjes (bewijzen van geldtegoed bij de goudsmit)), dat nog later die briefjes zelf dan ook weer bij een bank terecht kwamen op rekeningen (en dus reservecoëfficient is briefjes/deposito's) en dat dan ooit nog die briefjes van goud zijn losgekoppeld, of toch zoiets ongeveer
Oud 10 juni 2007, 08:25   #259
sancho
Provinciaal Statenlid

sancho's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Vandaag las ik nog in Trends;

Komaan!

"De auteur is hoofdeconoom van Petercam Vermogensbeheer."

(Trends, 7 juni 2007, p.28)
Ik zie daar niets verkeerd in staan... (Alleen moet je wel weten dat het hier schijnt te gaan over schuldcreatie en niet over geldcreatie).
sancho is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2007, 18:17   #260
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

GaRnaaLBeeR's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
Goh ja, gevangenissen leren de gestraften niet veel en de meesten komen er ook niet beter uit. Als u dat genezen noemt...
Zal waarschijnlijk veel van mens tot men afhangen, eenmaal u vrijheid beroofd wil je ze minder snel opnieuw verliezen, het schrik aspect heeft denk ik eerder een preventief efect.
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be