![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Zouden scholen beter af zijn ZONDER religie? | |||
Ja, GEEN religie in ons onderwijs. |
![]() ![]() ![]() |
38 | 64,41% |
Nee, alle officieel erkende religies in ons onderwijs, zoals nu het geval is. |
![]() ![]() ![]() |
19 | 32,20% |
Geen idee, ik heb hier nog nooit deftig over nagedacht. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,39% |
Aantal stemmers: 59. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | ||||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=67124 U zegt dat uw kinderen gedoopt zijn? Dan heeft u belooft ze christelijk op te voeden. U gaat nu toch geen woordbreuk plegen tegenover God? Ik blijf voor je bidden. Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=89958 Zeg achteraf niet dat je het niet wist!
________________________________________ http://weeswaakzaam.punt.nl/index.ph...chief=0#266005 Ik ben het niet met alles eens van die site, vooral de letterlijke interpretatie; maar met die pagina wel Google naar "het interview met Wafa Sultan:" Ik geloof dat onverdraagzame mensen het interview hebben laten verwijderen. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk ook dat het om de sjahada gaat, een "gebedje" met een bijzonder grote draagwijdte. Nogal merkwaardig dat Eva die vlug is om kritiek te geven op alles wat het christendom uitmaakt, hier slechts de schouders ophaalt en zegt dat het haar eigenlijk niet kan schelen. Blijkbaar wil ze niet stilstaan bij de draagwijdte van dat "gebedje". Zou Eva dan toch aan islamfilie lijden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 9 juni 2007 om 13:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En bij lezen van Handelingen en de Brieven van Paulus is er nog iets merkwaardigs, waar menigeen aan voorbijgaat. In Ephese ontmoet Paulus Apollos die alleen ‘de doop van Johannes’ kende. In de Brief I Cor, I,12 schijnt die Griekse jood Apollo voor verdeeldheid te zorgen in de gemeenten. Deze verdeeldheid is te wijten aan het feit dat diezelfde Apollo Jezus gelijk stelt aan de Wijsheid, aan de Sofia, een begrip zo dierbaar aan de (apocalyptische?) gnosis. Paulus geeft zelfs de indruk ingewijd te zijn in de Gnose, een gnosticus te zijn, want hij zegt (I Cor2,6): ‘Over wijsheid spreken wij wel onder de ingewijden, maar dat is niet de wijsheid van deze wereld of van de machten van deze wereld…’ Willebrord haast zich dan in een nota ‘ingewijde’ te verduidelijken. Willebrord zegt dan dat men onder ‘ingewijde’ moet verstaan de ‘tot rijpheid gekomen christenen’, enz. Waar ze dat vandaan halen blijft me een raadsel. Maar wat meer is, dat is dat Paulus deze interpretatie van Jezus niet echt afwijst, maar hij vindt ze onvoldoende. Dus Jezus heeft reeds, bij Apollo althans en dus bij zeer vroege christelijke predikers meer de betekenis van een begrip dan van een (historische) mens. En Paulus veroordeelt deze zienswijze niet echt maar vult deze opvatting aan. Laatst gewijzigd door system : 9 juni 2007 om 16:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 |
Banneling
|
![]() een soort van staatsburgelijke opvoeding is het enige dat mag.geen godsdienst in scholen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 | |||
Partijlid
|
![]() Wij zijn niet het soort mensen dat gemakkelijk in regressie gaat, maar de islam laat ruimte voor regressie. In de koran staat expliciet vermeldt dat men geduld moet hebben met mensen die in regressie gaan. Dat is dan ook fout. Het gaat niet om afvalligheid, maar wel voor mensen die een ernstig gevaar opleveren voor de samenleving. Alleen in die gevallen kunnen er ernstige straffen worden overwogen. Het is niet omdat niet alle landen er in slagen de koran te interpreteren zoals de profeet Mohammed het bedoeld had, dat ik de koran zou moeten verwerpen. Juist is juist. Vanwege christelijke, en Joodse invloed, en druk. Het is echter nog maar de vraag of de beschermingsmaatregelen die in het verleden werden ingesteld, vandaag nog moeten worden volgehouden. Zowel in de Joodse gemeenschap, als in de islamitische probeert men op een evenwichtige wijze om te gaan met die beschermingsmaatregelen. Dat is dus onjuist. Citaat:
In extreme omstandigheden gaan mensen die onder extreme druk staan hun frustraties op mekaar uitwerken, inplaats van op diegenen die ze veroorzaakt hebben. Meestal omdat ze de veroorzaker niet kunnen raken, en vooral omdat ze er schrik van hebben, terwijl ze van hun even zwakke medemens geen schrik hebben. Dat geldt voor alle mensen ongeacht welke hun godsdienst is. Citaat:
Doe geen moeite. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |||||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Een voorbeeldje: hun wrede en bloederige oudtestamentische schapen offeren met het offerfeest. Wat een verschil met de katholieke eucharistieviering waar geen bloed aan te pas komt en er veel meer symboliek steekt en ritueel! De islam wijst idd Jezus af; is antri-joods en antichristelijk. Het christendom is een rijke godsdienst gebaseerd op de bijbel die uit vele boeken en genres bestaat, terwijl de islam en de koran op één man is gebaseerd die een gewelddadig veroveraar was. Zijn zogezegde inspiratie kwam door zijn epilepsie. http://www.dutch.faithfreedom.org/fo...ae03eb0395186a Geen godsdienstvrijheid? Onjuist? Informeer je eens beter! In landen met de sharia is geen plaats voor andere godsdiensten, of zeker niet voor proselitisme! zie bvb : http://forum.politics.be/showthread.php?t=67124 Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Eva, behalve de islam bestuderen zou je er goed aan doen de Evangelies nog eens te lezen en te herlezen: de eerste vier boeken van het nieuwe testament.
________________________________________ http://weeswaakzaam.punt.nl/index.ph...chief=0#266005 Ik ben het niet met alles eens van die site, vooral de letterlijke interpretatie; maar met die pagina wel Google naar "het interview met Wafa Sultan:" Ik geloof dat onverdraagzame mensen het interview hebben laten verwijderen. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ipv een of ander boekje te lezen waarin anderen u vertellen hoe je moet leven zou het toch ietwat gezonder zijn voor uw menselijke ontwikkeling om zelf een boekje te schrijven waarin u jezelf verteld hoe je kunt leven.
![]() |
#289 |
Banneling
|
![]() Eigenlijk raadt u haar/hem aan in therapie te gaan. Is dit niet wat (te) drastisch?
Laatst gewijzigd door system : 11 juni 2007 om 09:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |||||||||||||
Parlementslid
|
![]() Omdat erniets te zien is... Zovele spreken over en tegen god, maar nog NOOIT heb ik én teken gezien dat NIET van mensenhanden komt.Hoe hard men ook wil of geloofd, al 2000 jaar lang, god is nog steeds ongezien. Zelfs zijn woord is niet van hem maar van mensenhanden afkomstig. DAT is de waarheid, DAT zijn de feiten, niet? Waarom zou hij dan bestaan? Omdat zovele zich laten 'vangen' of 'ompraten' dat het wel zo zou zijn? Het bestaan van geloof bewijst NIET het bestaan van god, het bewijst enkel de WIL om erin te geloven...
Citaat:
De wetenschap en technologie gaat vooruit, en ontdekt steeds meer, en de godsdiensten blijven maar ronddraaien, en bijfantaseren om het geloofsplaatje te laten 'kloppen' tussen al die wetenschap. En waar de wetenschap faalt is het de gosdienst die het haalt... Citaat:
Citaat:
Ik zeg wat ik zie, ik beledig niemand. Een werk stukmaken? maar intussen handig vergeten dat datzelfde 'werk' al zoveel heeft stukgemaakt in de geschiedenis en heden... Ik verwerp niet de rechtvaardigheid. Ik zeg wat ik zie... En mag ik hieruit opmaken dat geloof = rechtvaardigheid? Wederom een nieuw patent voor het geloof? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Net zoals zovele andere echt 'gelovigen'... ze komen 5 keer zeker inde kerk in hun leven... doop, eerste en plechtige comunnie, trouw en begrafenis... Waar zit het geloven dan nog? Citaat:
Citaat:
Citaat:
God kan geen instrument zijn om medemensen te manipuleren? LOL, het is HET beste instrument, het meest alomgebruikte... Citaat:
Citaat:
de vraag was.. heeft geloof nu meegewerkt aan de bouw van dat paradijs met zijn oorlogen, onderdrukkingen, conflicten? of maken die 500 heilige 'goeie' mensen door de geschiedenis alles goed? Citaat:
"Ik moest van 'god'..." Laatst gewijzigd door Zyp : 11 juni 2007 om 10:21. |
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Een van zijn ingerichte activiteiten was een cursus 'vrouw-zijn'. Practisch kwam het erop neer dat hij vanop zijn zetel sprak en een tiental vrouwen die rondom hem zaten luisterden. Een man die zich aanmeet aan vrouwen uit te leggen hoe ze vrouw moeten zijn!! Je moet maar lef hebben. Het toppunt heb ik altijd gevonden dat er vrouwen tussenzaten, die ik intelligent zou inschatten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik denk juist door geen enkele godsdienstles te geven in Vlaanderen, veel jongeren kwetsbaarder zullen zijn om te vallen voor radicale vormen van religie.
Juist dankzij de godsdienstlessen leert men op een gematigde manier religie kennen, heeft men oog voor haar plaats in de pluralistische maatschappij. In landen waar in scholen géén godsdienst gegeven wordt (bv. in de V.S.) zijn de jonge mensen veel kwetsbaarder voor extreme vormen van religie. Dankzij ons schoolsysteem wordt het christendom in een leeromgeving bestudeerd en leert men er op een gezonde en verstandige manier mee omgaan, Religie móét net zoals bv. seksuele voorlichting in klas gegeven worden. Op zich is religie, net als seks, niet slecht: Het is zelfs een basisbehoefte. Maar jongeren moeten er wel mee leren omgaan op een verstandige manier.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 11 juni 2007 om 14:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 11 juni 2007 om 15:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dit is al het geval in het katholieke onderwijsnet. Alle godsdiensten en levensbeschouwingen komen er aan bod. Natuurlijk wel met bepaalde gevolgen, nl dat leerlingen beter weten wat het 'suikerfeest' betekent dan wat 'pinksteren' is.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 11 juni 2007 om 15:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#295 |
Banneling
|
![]() Maar is het niet zo dat in het 'katholieke' net de Rooms-katholieke godsdienst toch de hoofdmoot uitmaakt van het godsdienstonderricht en den 'andere godsdiensten' accessorisch onderwezen wordt? Of zit ik fout?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het leerplan is zeer pluralistisch geworden: Het christendom wordt niet meer afgekondigd als 'De Weg, de Waarheid en het Leven', en andere godsdiensten en levensbeschouwingen krijgen enorm veel aandacht. In bepaalde katholieke (!) scholen noemt men zelfs het vak Godsdienst niet meer 'Godsdienst' maar 'R.Z.L.' wat staat voor 'Religie, Zingeving en Levensbeschouwing'.
![]() |
#297 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Toch mag dat niet het enige argument zijn om godsdienstonderwijs in onze scholen aan te bieden. Want dan worden de lessen godsdienst beperkt tot het leren over 1 of meerdere godsdiensten. En dat kan, zoals system terecht opmerkt, ook aan bod komen tijdens lessen maatschappijleer of aanverwante vakken. Het katholieke godsdienstonderwijs (en ik vermoed ook de andere levensbeschouwelijke vakken) in Vlaanderen houdt echter meer in dan het aanbrengen van kennis ("Op Kerstmis herdenken christenen de geboorte van Jezus.") en attitudes ("We mogen andere kinderen niet uitsluiten.") Het vak r-k godsdienst wil kinderen helpen bij de ontwikkeling van het nodige vertrouwen (zowel in zichzelf, in hun onmiddellijke omgeving als in de hele wereld). Het wil kinderen ook leren om enerzijds hun eigen mogelijkheden (en die van anderen) te waarderen en anderzijds hun eigen beperkingen (en die van anderen) te aanvaarden en er mee leren omgaan. Zo kan een kind dat net de overstap van de kleuterschool naar de lagere school heeft gemaakt, overdonderd worden door een heleboel nieuwigheden. Zeker wanneer zo'n kind merkt dat het lezen minder goed vlot als bij de anderen of de rekenoefeningen echt niet willen lukken en de ouders wat teleurgesteld zijn, durft het wel eens aan zichzelf beginnen twijfelen. Dan kan het voor dat kind al een hele steun zijn om bvb. te horen over Jezus die van alle mensen houdt en op bezoek gaat bij mensen die fouten maken.
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dat verschilt sterk van school tot school. Zo zijn er ook katholieke scholen waar het christendom slechts sporadisch ter sprake komt. Ik ken zelfs kinderen uit het katholiek onderwijs die bij mij hun beklag deden dat ze dat jaar zo weinig godsdienst kregen.
![]() |
![]() |
#299 |
Banneling
|
![]() Zoekt gewoon iemand die spiritueel syncretisch ingesteld is gelijk ik dan komt da wel goe ....ge zult wel moeten zoeken dan lol .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |||||
Partijlid
|
![]() Citaat:
1) Het offeren van schapen werd aangeraden om te vermijden dat mensen hun destructieve gevoelens op mekaar zouden uitwerken. Het heeft niet geholpen. Hij zet vandaag, meer dan 5000 jaar later, nog altijd aanzetten tot het offeren van mensen. Jullie haatpredikers keuren jullie eigen spiegelbeelden af in de anderen: de moslims, de Joden. 2 De katholieke eucharistieviering gaat over het offeren van Jezus. Je vergeet dat de wijn het bloed moet voorstellen, en de hostie het lichaam van Jezus. Dat heeft wel 6 miljoen Joden op vijf jaar tijd, en nog honderduizenden in de 1900 jaren ervoor het leven gekost. Je maakt mij niet wijs dat dit de intentie van die Joodse verzetstrijder kan geweest zijn. Zo zot is niemand. De islam wijst Jezus niet af, de islam neemt de waarden die aan Jezus worden toegeschreven over, maar wijst de hokus pokus die rond Jezus werd verzonnen af. De islam is niet anti-Joods. De profeet zag zichzelf in feite als Jood. De enkele punten van kritiek die de profeet op een segment van de joodse samenleving in die tijd heeft gegeven, is interne kritiek, kritiek binnen de gemeenschap. De profeet Mohammed heeft geprobeerd Joden en christenen te verzoenen. Het christendom is een afwijking van de Joodse godsdienst met toegevingen aan onder meer de Kelten. Het doel was niet de mensen een weg naar God aan te bieden, maar de eigen machtsgreep op de bevolking zo stevig mogelijk te houden. Dat wil niet zeggen dat de weg naar God daardoor helemaal geblokkeerd is, maar het wordt toch veel moeilijker, heel veel moeilijker blijkbaar. De profeet Mohammed had helemaal geen epilepsie. Dat hij epilepsie gehad zou hebben, is een bewering van een Leuvense haatfundamentalisitische professor psychologie die niet eens in staat is een juiste diagnose te stellen als zijn cliënt vlak voor zijn neus zit. Dat hij het zou kunnen als het gaat om iemand die al bijna 1400 jaar dood is, daar moet ik mee lachen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Iedere religie is een politiek systeem, is een beschavingsproject, een geheel van afspraken en regels voor het samenleven. De staat is ook een kerk, en hopelijk blijft de staat een minder gewelddadige 'kerk' dan de kerk. Citaat:
De hokus pokus: de mirakels en duiveluitdrijvingen, dat is politieke propaganda. Het conflict met de farizeeërs was een intern conflict. Dat soort meningsverschillen heb je altijd als je enkele mensen bij mekaar brengt. Veel zal het niet uithalen dat ik dat hier uitleg. Voor haatfundamentalisten is het haten een doel, en de leugenachtige argumenten een middel. Bereidheid om op een eerlijke manier na te denken, is er niet. Laatst gewijzigd door Eva123 : 13 juni 2007 om 10:28. |
|||||
![]() |
![]() |