![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() http://www.youtube.com/watch?v=RiMSst-YNzc
Zeer "interessant" ![]() Is dit een Noord-Brabander? Zo goed begrijp ik hem eigenlijk niet altijd. ![]() ![]()
![]() |
#62 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Banneling
|
![]() zijn die soms dommer als ouwe?Of niet zo heel "Belg" meer?Een noordafrikaanse belg die al moeite heeft om het dialect van de stad waar hij verblijft te verstaan en te spreken, zal het natuurlijk NOG veel moeilijker hebben met het straattaaltje van één of andere Nederlandse stad.A.N . zal hij helemaal niet begrijpen, vermits hij niets uitvoert op school, en dat ook niet spreekt met zijn familie...En op TV kijken ze met hun schotelantenne alleen naar buitenlandse zenders...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Gouverneur
|
![]() Het feit dat de Nederlanders geen AN spreken wordt duidelijk wanneer mensen die nederlands als tweede taal hebben hen proberen te begrijpen. De klanken worden volledig verschoven wat het moeilijk maakt om hen te begrijpen. Ik geef een voorbeel: 7 wordt in Vlaanderen nog uitgesproken als 'zeven', in NL wordt dit uitgesproken als 'sejfen', of nog erger zeuven. Zo zijn er dus massa's woorden die volledig anders worden uitgesproken.
Ik heb jaren in Nederland gewerkt (meestal in de buurt van Amsterdam, maar ook in Tilburg en Oss) en heb dan ook geen problemen om de meeste nederlanders te verstaan. Via mijn hobby kom ik ook regelmatig in contact met Nederlanders. Als mijn vrouw die mensen hoort vraagt ze me wel eens of ze nu Nederlands spreken of niet. Een vriend van mij heeft een Duitse vrouw die echter perfect Nederlands kan. Toen ze elkaar pas kenden leerde ze nog Nederlands aan de universiteit in Duitsland (extra cursusje dat ze konden volgen). Mijn vriend heeft ervoor gezorgd dat ze onmiddellijk stopte met deze lessen. Het Nederlands werd gegeven door een Amsterdamse en had maar weinig met AN te maken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#68 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfs ik hier in K&K los ik soms wat dialect al is het maar voor de gemoedelijkheid. Dat laatste lijkt me iets wat jou niet kan worden verweten, lijkt me soms wel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ge/gij komt in het AN voor bij de register van de plechtige taal. Als het in de dagdagelijkse omgang gebruikt wordt, dan is dat onder invloed van het dialect. Dan is het immers geen AN.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar zoals ik zeg: lang vervlogen dagen. Het viel me wel op toen bij de dood van Juliana een geluidsfragment van haar moeder Wilhelmina werd gespeeld, dat Wilhelmina veel meer het Vlaams klinkende AN sprak dan haar - door hun duitse vaders beinvloede (?) - nageslacht.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Vreemdeling
|
![]() Slecht nieuws voor de dietslanders.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
AN met zachte g komt in Nederland wel meer voor. In Zeeuws-Vlaanderen hoor ik het vaak, waar het doorspekt wordt met een bijzonder zware a en het inslikken van de doffe "e" in de eind -en (onder invloed van het Vlaams en Zeeuws dialect). Nu ik satelliettv heb, kijk ik ook af en toe eens naar TV Limburg (Nederland) en ook daar stel ik die zachte g vast. Natuurlijk worden de openbare omroepen overduidelijk gedomineerd door de Randstad en kregen we bijgevolg de aldaar gebruikte "norm" in onze oren geduwd. Toch moet men een beetje voorzichtig zijn in het veralgemenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een zekere taalvariatie is toch geen enkel probleem... Of vindt u dat? Ooit al eens de verschillende vormen van Standaardduits gehoord in Duitsland? In veel gevallen verschillen die meer van elkaar dan Vlaams-AN met Nederlands-AN.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Banneling
|
![]() algoe dawe ier gén ongekent nederlands typeu tzou moeilijk wordeu denk k.
jawaddeu daïs ni gemakleuk moh moeileuk ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
|
![]() Citaat:
Zelf spreek ik ook de ge en gij met fierheid uit, dit is iets wat ze er niet uit zullen krijgen, ondanks herhaalde pogingen in het taalonderwijs. Dit is iets wat ze ons willen áfpakken, in een wanhopige poging onze taal te standaardiseren naar Noord-Nederlandse normen. Laatst gewijzigd door Ambiorix : 13 juni 2007 om 12:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
|
![]() Ik snap al die problemen echt niet. Ik kan alle Nederlandse (dus ook Vlaamse) dialecten redelijk goed verstaan, in ieder geval de diverse tongvallen. Soms wijkt een dialect écht af en dan heb ik er ook moeite mee.
Degenen die zeggen dat het noord-nederlands is veranderd hebben het mis. Er is nu alleen op radio en tv meer ruimte en mogelijkheid voor dialectsprekers dan voorheen. Een mooi voorbeeld is Joop van Zijl (de nieuwslezer). De laatste jaren had hij een onmiskenbaar 'hollands' accent. Als je echter naar eerdere opnamen luistert (uit de jaren zestig, zeventig) dan spreekt hij nog het plechtige nederlands waar JvdB het over heeft. Wanneer wordt het iedereen nu eens duidelijk dat wij (nederlanders en vlamingen) allemaal dezelfde taal spreken? Er zijn hier en daar andere voorkeuren en toonverschillen. Nou én? BTW: Zeuven is een officiële uitspraak van zeven en wordt op school zo aangeleerd, net als trem, flet en dosjee. Dat u spreekt van zeven, tram, flat en dossier is een charmant verschil maar niet een relevant taalverschil. In het friese accent gooit men klemtonen weleens doorelkaar. Zo spreekt men daar van dóórelkaar i.p.v. doorelkáár. Erg? Nee. |
![]() |
![]() |