![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De constructie van België leert veel over hoe een land barst
Publicatie: 19 mei 2007 Christophe Deborsu De Standaard De constructie van België leert ook veel over hoe een land barst. Zo vernam ik tot mijn verbazing dat bijna geen enkele Belg voor de onafhankelijkheid ijverde vlak voor de revolutie in 1830. De enige separatist was de Brugse journalist De Potter, de toenmalige De Wever. De rest van de politici wilde hooguit "het herstel van het evenwicht tussen noord en zuid", onder meer inzake taal- en fiscaal beleid. Het doet aan de huidige situatie denken. Dat, volgens de recente peiling van deze krant, 93% van de Vlamingen en 98% van de Walen België willen samenhouden, vormt dus geen obstakel voor een splitsing van het land. Twee eeuwen geleden, begon de breuk met een protestactie van een dertigtal jongeren na een operaopvoering op 25 augustus 1830. Door de onhandige reactie van Willem werd het lot van België in 33 dagen bezegeld, tot aan de aftocht uit Brussel van het Nederlandse leger. Belgen zijn efficiënt als het om te scheiden gaat. In 1830 speelde de pers een grote rol. Het zou vandaag niet anders verlopen. Ik maakte onlangs een reportage over het thema: "Is het tv-journaal geloofwaardig?" Ik illustreerde de betrekkelijkheid van de journalistieke waarheid door mensen op straat in Charleroi te interviewen op twee verschillende manieren. Eerst vroeg ik alleen: "Vindt u dat België één moet blijven?" Antwoord eenduidig positief. Daarna stelde ik telkens 15 �* 20 vragen. Ik confronteerde de voorbijgangers met een - twijfelachtige - argumentatie ten gunste van een onafhankelijk Wallonië. Voorbeeld: "Wordt het niet tijd dat onze fierheid primeert en dat we onze eigen weg gaan in plaats van ons voortdurend te laten bestempelen als profiteurs, luieriken, enz..." In 11 van de 12 interviews slaagde ik er toen in de mensen te laten zeggen dat onafhankelijkheid misschien de beste oplossing was voor Wallonië. Het experiment bezit geen wetenschappelijke waarde. Maar het toont aan hoe snel een mening evolueert. Ik hoop noch zeg dat zo'n proces na 10 juni begint. Maar het kan vlug gaan. Misschien even vlug als 177 jaar geleden. Christophe Deborsu is journalist bij de RTBF - "La Wallonie profonde" verschijnt maandelijks op maandag
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik wil geen splitsing maar nog veel minder een unitair België.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ga je je geloof in de mensheid moeten ontnemen, beste vriend.
|
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Haja, da's waar ook, als een Belgicist zich onsterfelijk belachelijk maakt, dan is het eigenlijk een hoax, of zelfs een stokende Flamingant. Je mag dan al bij de BUB weg zijn, de doctrine zit er blijkbaar nog goed in.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
#65 | |
Burger
|
![]() Citaat:
't Is wel een knapperdje, hé... ![]()
![]() |
#66 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik heb dat gezien, een heel interessante uitzending... Maar ja, de geïnterviewde mensen waren klaarblijkelijk erg onder de indruk van de camera's en de 'autoriteit' van de RTBF-journalist.
![]() |
#67 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een Leerrijk artikel. Zeker wat hij zegt over de waarde van peilingen. En over België zou hij wel eens gelijk kunnen hebben. De structuur is nu zo zwak dat er misschien niet veel nodig is. |
|
![]() |
![]() |
#68 |
Banneling
|
![]() Het omgekeerde is ook zeker waar.
Toen de B.U.B. in mei 2006 in Leuven een enquête deed waren ook 70% van de ondervraagden voor een unitair België. ![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Staatssecretaris
|
![]() plaatselijke kleuterklas?
|
![]() |
![]() |
#71 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Herinnert u zich niet meer de geheime plannen die u ontdenkt heeft over het grote VlaemSSch-NatzionliSSchtiSSche complot waarbij ze geld krijgen van de Franse staat om belgique te doen barsten? ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
#74 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ben hier nog maar 1 goede maand actief, maar laat me raden: in het verleden werd er op dit forum al heel wat gedebateerd over het collaboratieverleden van de flaminganten? |
|
![]() |
![]() |
#76 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() De laatste verkiezingen bewijzen trouwens maar al te goed hoe irrelevant dit soort "peilingen" zijn. Wij zijn niet bang van een referendum. Het belgisch establishment jammer genoeg wel. ![]() |
|
![]() |
![]() |
#77 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En flaminganten van vandaag verwijten maken over de collaboratie die nota bene plaatsvond voordat ze geboren waren is niet op de man spelen?
![]() U zult met meer dan dit soort enquêtes moeten afkomen om uw beweringen te staven. Kijk bijvoorbeeld eens naar de resultaten van de vlaamsgezinde partijen ten opzichte van die van de belgicistische partijen. 57% van de kiezers koos separatistisch/confederalistisch. 52 van de 88 Vlaamse Kamerzetels zijn bezet door separatisten en confederalisten. |
![]() |
![]() |
#78 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |