Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wie verkiest een systeem zoals in Frankrijk ?
JA 10 18,18%
NEE 45 81,82%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2007, 10:53   #21
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Is het ook. Maar toch vind ik de democratische waarde van het Belgisch systeem hoger liggen dan het Franse.

Ik kan me vergissen, maar de ministers in Frankrijk worden toch aangeduid door de president? Of dienen die ook geratificeerd (héhé, woordkeuze ) te worden door het parlement?

Nu goed.
Het nederlands parlementair systeem ftw, gekoppeld met referenda.
Juridisch gezien worden de ministers ook ontslagen en benoemd door de koning. (in de praktijk gebeurt dit niet).

Met je laatste zin ben ik het eens, het invoeren van het Nederlands parlementair systeem, gekoppeld met bindende referenda.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 11:12   #22
Voodoo Child
Parlementsvoorzitter

Voodoo Child's schermafbeelding

Standaard

1-27
dat lijkt me wel duidelijk
Voodoo Child is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 11:32   #23
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard kiekens

Kiesdrempels om de kiekens buiten te houden.

Wat baten kieken-drempels als de kiekens mogen stemmen. De Heer moet zijn getal hebben maar niet teveel kiekens, a.u.b.
In Frankrijk blijven de kiekens thuis. Geen stemplicht.
Referenda OK. Kiekens weten soms veel van de boerderij.
Oud 15 juni 2007, 11:43   #24
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
waarom geen bindend referendum ?

dat is pas democratie !
Uiteraard bedoelde ik bindende referenda, die ALTIJD prioriteit krijgen.

En dat systeem kan aangevuld worden met een parlementair systeem zoals in Nederland, waarbij ook relatief kleine partijtjes/groepen kans maken op een vertegenwoordiging in een orgaan dat zo goed als uitsluitend adviserende en uitvoerende bevoegdheden krijgt.

En voor diegenen onder ons die af en toe behoefte hebben aan wat poppenkast kunnen we er nog een ceremoniële president aan toevoegen. Die kan dan handjes schudden en lintjes doorknippen, voor zover dat nog nodig zou zijn.

Laatst gewijzigd door djimi : 15 juni 2007 om 11:43.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 11:47   #25
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 Bekijk bericht

... de technocratie op nationaal niveau : de juiste mens op de juiste plaats, ongeacht ideologische achtergrond, de willekeur van de massa of de macht van de marketeers.
Dat klinkt wel behoorlijk stoer en zo, maar ik zit toch met een vrij vervelende vraag : wie beslist dan welke 'juiste' mens(en) op welke 'juiste' plaats(en) gaan zitten?

U? Ik? De technocraten zelf? Staatsexamens die door een computer verbeterd worden? De Nationale Loterij? Het leger? De Verenigde Naties?
Oud 15 juni 2007, 15:47   #26
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Neem nu in sommige landen (Nederland, Israël ...) waar vb. ekstremistische godsdienstpartijtjes redelijk gedijen (toch meer gedijen dan vb. bij ons de uilskuikens van cap en amada) ... dat hindert teveel om aan een werkbare meerderheid te komen.
Ik stel vast dat die "ekstremistische godsdienstpartijtjes" (sic) in Nederland geenszins een werkbare meerderheid verhinderen. Sterker nog, deze partijen leveren steevast politici met groot gezag op vlak van staatsrecht. "Het geweten van de Kamer" is bijna altijd iemand van SGP of ChristenUnie. André Rouvoet, nu vice-premier, werd enkele jaren geleden nog door collega's uitgeroepen tot beste Kamerlid en is bij debatten al vaak uitgeroepen tot beste debater. Zelfs bij D66 klinkt waardering voor een partij als de SGP, terwijl die partijen steevast lijnrecht tegenover elkaar staan.

Ik vermoed dus dat je ofwel een slechte kijk hebt op de Nederlandse politiek, ofwel een hekel hebt aan het godsdienstige van deze partijen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 16:18   #27
Dimitri

Standaard

Nu hier zoveel waardering is voor het Nederlandse stelsel van evenredige vertegenwoordiging, mag de naam van de man aan wie Nederland dit stelsel dankt natuurlijk niet ontbreken: mr. Pieter Wilhelm Adrianus Cort van der Linden.

Cort van der Linden was als partijloos vooruitstrevend liberaal van 1913 tot 1918 minister van Binnenlandse Zaken en premier van een liberaal minderheidskabinet, dat steun kreeg van de sociaaldemocraten (SDAP) in ruil voor invoering van het algemeen kiesrecht. Hij drukte hierbij persoonlijk het stelsel van evenredige vertegenwoordiging door (op dat moment had NL nog een districtenstelsel zoals in Frankrijk), opdat de meningen die onder het volk leven zo duidelijk mogelijk tot uiting zouden komen. Dit sloot aan bij zijn opvattingen over de volksgemeenschap, waaraan mede de nationale zetelverdeling te danken is. Stiekem hoopte hij zo ook de macht van de partijen te verminderen, wat helaas niet helemáál gelukt is. Toch is het dankzij Cort van der Linden, tevens de laatste liberale premier van Nederland, dat vandaag ook kleine groepen een stem krijgen in het politieke landschap en niet alles gedomineerd wordt door de drie grote traditionele partijen.

http://www.parlement.com/9291000/bio/02033
http://www.inghist.nl/Onderzoek/Proj...ta/bwn1/linden
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 16:43   #28
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Als democraat ben ik tegen de dictatuur (het Franse systeem) en tegen de democratuur (het Belgische systeem met zijn kiesdrempels en barrières gericht op het buitenhouden van kleinere partijen).

Waarom houden we het niet eenvoudigweg op een democratisch systeem? Ik weet het, dat is waarschijnlijk te veel van het goede gevraagd.
U bent tégen een dictatuur ??? Of enkel tegen een dictatuur als de dictator niet van uw linkse strekking is ?
Heb even met mijn ogen moeten knipperen.
Aks zogenaamde democraat slaagt u er evenwel in om een partij die een kleine 20 % van de kiezers vertegenwoordigt, te helpen negeren.
Dus gebruik dat woord niet te veel.
Een cordon sanitaire, waar u zo achter staat, staat haaks op uw geliefde democratie, toch ?
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 16:45   #29
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
waarom geen bindend referendum ?

dat is pas democratie !
Dat durven ze hier niet.
Weer een hoop werkloze politici erbij
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 17:02   #30
exodus

exodus's schermafbeelding

Standaard

Ik verkies een volledige decentralisatie van nationaal gezag, dat schaffen we af. Landen worden afgeschaft en mensen functioneren binnen kleinere gemeenschappen die vrijelijk met elkaar samenwerken. Media mag ook worden afgeschaft. Televisie buiten.
Oud 15 juni 2007, 17:04   #31
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Ik verkies een volledige decentralisatie van nationaal gezag, dat schaffen we af. Landen worden afgeschaft en mensen functioneren binnen kleinere gemeenschappen die vrijelijk met elkaar samenwerken. Media mag ook worden afgeschaft. Televisie buiten.
Alex Jones werkloos ...
Oud 15 juni 2007, 18:27   #32
IlluSionS667
Banneling

IlluSionS667's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dat klinkt wel behoorlijk stoer en zo, maar ik zit toch met een vrij vervelende vraag : wie beslist dan welke 'juiste' mens(en) op welke 'juiste' plaats(en) gaan zitten?

U? Ik? De technocraten zelf? Staatsexamens die door een computer verbeterd worden? De Nationale Loterij? Het leger? De Verenigde Naties?
Elk bedrijf boven een bepaalde grootte heeft een HR-departement dat niets anders doet dan de juiste mensen zoeken voor specifieke functies. Ik zie niet in waarom we niet hetzelfde principe kunnen toepassen voor onze leiders.
IlluSionS667 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 18:33   #33
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elk bedrijf boven een bepaalde grootte heeft een HR-departement dat niets anders doet dan de juiste mensen zoeken voor specifieke functies. Ik zie niet in waarom we niet hetzelfde principe kunnen toepassen voor onze leiders.
Onze leiders werken met ons geld.
Een bedrijf werkt met zijn geld.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 18:38   #34
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een 'bedrijf' is een organisatievorm die er - meestal toch - op gericht is winst te maken.

Een 'staat' is een organisatievorm met een totaal ander doel.

Ik vind het dan ook niet zo'n bijster goed idee de werkingsprincipes van de ene organisatievorm klakkeloos toe te passen op de andere.

Dat hoeft niet te betekenen dat 'wederzijdse inspiratie' uit den boze is, maar veel verder dan dat zou ik toch niet gaan, hoor.
Oud 16 juni 2007, 09:20   #35
Medvedik
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
En als het HR-departement een beetje kleur begint gaan te krijgen? Hoe ga je dat oplossen?

Medvedik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 11:28   #36
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een 'bedrijf' is een organisatievorm die er - meestal toch - op gericht is winst te maken.

Ik vind het dan ook niet zo'n bijster goed idee de werkingsprincipes van de ene organisatievorm klakkeloos toe te passen op de andere.

Dat hoeft niet te betekenen dat 'wederzijdse inspiratie' uit den boze is, maar veel verder dan dat zou ik toch niet gaan, hoor.
Een economie is een geheel. Stel dat je een economiehebt met 1M luxepoezen die naar een buro gaan hun nageltjes lakken en gewoon zitten mooi te zijn. En 2 Miljoen werkmensen die zorgen voor productiegerichte - winstgerichte economie

Dan kom je tot de slotsom dat uw efficientie van uw Belgisch bedrijf 30% gecastreerd wordt door die luxepoezen.

Dus Ja het heeft belang. En puur economisch geredeneerd, elke besparing in de overheid, kan leiden tot een besparing in het bedrijfsleven die vertaalt wordt in verhoogde competitiviteit
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 17:56   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
U kunt alvast beginnen.

Wanneer stopt u trouwens met internetten? Ook dat is immers een "medium"...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 20:33   #38
IlluSionS667
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Onze leiders werken met ons geld.
Een bedrijf werkt met zijn geld.
Een bedrijfleider werkt met het geld van de aandeelhouders. De leider van een staat werkt met het geld van de inwoners. Klein verschil maar, hoor.

Het enige echte verschil bestaat erin dat bij een (kapitalistisch) bedrijf winst het hoofddoel is, terwijl het bij een staat er natuurlijk om gaat om een zo hoog mogelijke welzijn te voorzien.

Citaat:

Daar zit dan ook het enige echte verschil, al wil ik toevoegen dat dit niet per definitie zo hoeft te zijn. Winstmaximalisatie is een eigenschap van bedrijven bij het kapitalisme, maar niet noodzakelijk van een bedrijf in een ander systeem. Er zijn trouwens binnen de kapitalistische samenleving ook bedrijfen waarbij winstmaximalisatie niet het hoofddoel is (sociale economie), maar die zijn helaas uitzonderlijk en kunnen moeilijk opboksen tegen zij die wel voor winsmaximalisatie gaan.

Citaat:
Niet per definitie, maar ik zie niet in waarom het in dit geval niet gaat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Medvedik Bekijk bericht
En als het HR-departement een beetje kleur begint gaan te krijgen? Hoe ga je dat oplossen?
Als de media een beetje kleur begint te krijgen, hoe los je dat op?

Het is op zich geen probleem als het HR-departement enigszins gekleurd is door een politieke ideologie. Het enige dat van belang is, is dat men capabele leiders heeft die de welvaart van de bevolking verhogen met een zo klein mogelijke footprint op de wereld. Als dat niet zo is, dan zal de bevolking wel morren en staat een revolutie aan de deur.

De "democratie" is het enige systeem waarbij de bevolking niet de toevlucht zoekt naar revolutie in geval van slecht bestuur, omdat het in slaap wordt gewiegd met de illusie dat het een volgende leider kan kiezen die beter zal zijn dan de vorige.
Oud 16 juni 2007, 20:49   #39
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

In acht nemende dat elke revolutie haar eigen kinderen opvreet, verkies ik dan toch de vreedzamer mogelijkheid van een wisseling van bestuur via algemene en geheime verkiezingen, hoewel bindende referenda nog veel meer mijn goedkeuring kunnen wegdragen.

Misschien zal er dan wel wat minder gevreten worden, maar dat kan dan mooi gecompenseerd worden door des te meer na te denken.
Oud 16 juni 2007, 21:04   #40
IlluSionS667
Banneling

Standaard

Citaat:
In acht nemende dat elke revolutie haar eigen kinderen opvreet, verkies ik dan toch de vreedzamer mogelijkheid van een wisseling van bestuur via algemene en geheime verkiezingen, hoewel bindende referenda nog veel meer mijn goedkeuring kunnen wegdragen.
De geest van de Amerikaanse en de Franse revolutie leeft tot op de dag van vandaag, zij het in gewijzigde vorm. Niet elke revolutie eet haar eigen kinderen.

Uiteraard is er de wet van de entropie. Elk politiek systeem zal op termijn verval kennen. Hier kunnen we niets aan veranderen. Wel mogen we echter proberen om een zo stabiel mogelijk, zo efficient mogelijk en zo welvarend mogelijk systeem te ontwikkelen. De "parlementaire democratie" kent welliswaar stabiliteit, maar scoort zeer slecht op vlak van efficientie en eveneens op vlak van welvaart. Je kan nu wel oordelen dat wij het hier materieel best wel goed hebben, maar dat is enkel omdat wij tegen op de slavenarbeid van derde-wereldlanden. Daarenboven is het enkel materieel dat wij het goed hebben, terwijl wij spiritueel en emotioneel bijna alles zijn verloren in de 200 jaar van "verlichtingsdenken". Ook naderen wij steeds dichter het punt van economisch verval, dat een einde zal maken aan ons systeem en dat ons naar chaos zal terugbrengen.

De "parlementaire democratie" is een systeem dat verrot is tot in de kern. Het teert op corruptie en zorgt zo voor halfslachtige maatregelen en korte-termijn-denken, wat op lange termijn zeer schadelijk is voor de hele samenleving.

Laatst gewijzigd door IlluSionS667 : 16 juni 2007 om 21:05.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be