Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Zouden scholen beter af zijn ZONDER religie?
Ja, GEEN religie in ons onderwijs. 38 64,41%
Nee, alle officieel erkende religies in ons onderwijs, zoals nu het geval is. 19 32,20%
Geen idee, ik heb hier nog nooit deftig over nagedacht. 2 3,39%
Aantal stemmers: 59. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2007, 15:54   #341
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door godisanidiot Bekijk bericht
Als zuivere religie JA.
Als historisch overzicht, in de les geschiedenis mag het blijven.
Ik zou zelfs durven zeggen: moet het blijven, als een deel van de mens-geschiedenis. Als je de verschillende godsdiensten bekijkt, vergelijkt en bestudeert, zie je maar pas goed, dat goden en religie een mensencreatie is en zijn.
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 15:58   #342
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Er is niets mis met Mohamed of zijn ideologie en moslims zouden moeten leven naar zijn voorbeeld, heb ik gehoord. Ik ben dus onverdraagzaam en onmenselijk.
Niets mis met Mohammed en zijn ideologie???

Zou je niet even snel de koran en ahadith gaan lezen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 15:59   #343
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Ik zou het vak Godsdienst / Zedenleer laten afschaffen in het secundaire onderwijs en het vervangen door een taalvak, wat betere toekomstperspectieven aanbiedt.

Ik zou enkel Godsdienst in het lagere studiejaar aanbieden.
Integendeel zou ik zo zeggen: in de lagere jaren kan het nog geindoctrineerd worden.
In het secundair kan je hopen, dat de leerlingen voldoende ontwikkeling hebben meegekregen om godsdienstEN te bestuderen. Allemaal MET (en dat is heel belangrijk) de historische beleving ervan, inclusief de moordpartijen!
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 16:24   #344
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bent u als tolerante, ahum, katholiek nog niet moe van uw kruistocht tegen de islam?

En beweert u daar dubbelzinning dat ik, als aanhanger van de islam, daarom onverdraagzaam en onmenselijk ben?
Blijkbaar heeft u hoegenaamd niets begrepen van wat ik over dit onderwerp geschreven heb. Maar goed, rekening houdend met uw vroegere bijdragen, verwondert me dat niet echt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 16:26   #345
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is niets mis met Mohamed of zijn ideologie en moslims zouden moeten leven naar zijn voorbeeld, heb ik gehoord. Ik ben dus onverdraagzaam en onmenselijk.
Mohammed moordde, plunderde, brandstichtte, zette mensen onder druk, brak verbintenissen en eerder gemaakte afspraken... Mohammed is de stichter van een religie. Door de moslims wordt hij als voorbeeld naar voorgeschoven.

Als u vindt dat er met de daden en woorden van Mohammed niets mis is, dan mogen we concluderen dat u inderdaad onmenselijk bent ofwel bent u gewoon onwetend over Mohammeds leven. Dat laatste kan natuurlijk ook.
Oud 15 juni 2007, 16:33   #346
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blijkbaar heeft u hoegenaamd niets begrepen van wat ik over dit onderwerp geschreven heb.
Blijkbaar heb ik wat u hier allemaal schrijft maar al te goed begrepen. U heeft het nu ook nogeens verduidelijkt met uw 2de reactie.
Citaat:
Maar goed, rekening houdend met uw vroegere bijdragen, verwondert me dat niet echt.
?

Mijn bijdragen passen niet in uw kraam en daarom ben ik maar een dommerik?
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 16:35   #347
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Mohammed moordde, plunderde, brandstichtte, zette mensen onder druk, brak verbintenissen en eerder gemaakte afspraken... Mohammed is de stichter van een religie. Door de moslims wordt hij als voorbeeld naar voorgeschoven.
Mohammed deed alleen maar wat God hem opdroeg te doen. (Ooit de koran al eens gelezen?) Ik geloof inderdaad niet dat hij in wezen een kwaadaardig mens was. Integendeel zelfs. Hij was een profeet van God.
Citaat:
Als u vindt dat er met de daden en woorden van Mohammed niets mis is, dan mogen we concluderen dat u inderdaad onmenselijk bent ofwel bent u gewoon onwetend over Mohammeds leven. Dat laatste kan natuurlijk ook.
"Jullie" mogen concluderen dat ik onmenselijk ben, want ik hecht niet veel waarde aan "jullie" conclusies.

Enfin, ik zal er zeker niet wakker van liggen.

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 15 juni 2007 om 16:36.
Oud 15 juni 2007, 16:49   #348
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mohammed deed alleen maar wat God hem opdroeg te doen. (Ooit de koran al eens gelezen?) Ik geloof inderdaad niet dat hij in wezen een kwaadaardig mens was. Integendeel zelfs. Hij was een profeet van God.
Dan vrees ik toch dat de god van Mohammed een wreedaardig karakter heeft, zelfs ontdaan van enige menselijkheid.

Er zijn zo nog serieverkrachters en seriemoordenaars die menen dat ze handelen in opdracht van hun god. Ga je die dan ook navolgen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 15 juni 2007, 16:50   #349
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh;2732681[COLOR=blue
]Mohammed deed alleen maar wat God hem opdroeg te doen. (Ooit de koran al eens gelezen?) Ik geloof inderdaad niet dat hij in wezen een kwaadaardig mens was. Integendeel zelfs. Hij was een profeet van God.[/color]

"Jullie" mogen concluderen dat ik onmenselijk ben, want ik hecht niet veel waarde aan "jullie" conclusies.

In uw geloof is dit zo, maar daarom nog niet historisch juist wat betreft de opdracht van Allah. Als men ziet wat Mohammed allemaal uitgespookt heeft. Indien het waar is wat u stelt en hij deed wat God hem opdroeg, dan kan men zich ook vragen gaan stellen over de natuur van Allah. Hij gelijkt veel op de god van het Oude Testament. Errahgmen, errahgiem?

Laatst gewijzigd door system : 15 juni 2007 om 16:54.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 17:27   #350
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Dan wordt pas duidelijk hoe onverdraagzaam en onmenselijk deze religie eigenlijk wel was en... eigenlijk nog steeds is.
Hebt u het over Rome?
Ik dacht maar aan die AI-schande.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 20:31   #351
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik had het anders geformuleerd. Zo zou ik het nooit durven stellen.

Maar ok. De Profeet was ook maar een mens. God niet. Geen mens is perfect. En zoals ik ondertussen lees in de reacties worden tijdsgeest, de menselijke gewoontes en tradities, zonder verpinken geassocieerd met goddelijkheid.
Precies alsof de joodse gelovigen, toen Jezus aan het kruis hing, zo menslievender waren.

Wat is uiteindelijk het verschil tussen enerzijds Jezus, de pacifist en wereldverbeteraar, en anderzijds, Mohammed de krijgsheer, eveneens een wereldverbeteraar?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 21:02   #352
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten.
?
(Even terzijde). Inderdaad, dan kan het liberalisme zijn.

Laatst gewijzigd door system : 15 juni 2007 om 21:10.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 21:37   #353
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
(Even terzijde). Inderdaad, dan kan het liberalisme zijn.
En ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 22:05   #354
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, als het over Mohammed gaat beperk ik mij tot de feiten en niet tot een geloof. En ja, ik heb de koran gelezen. Meerdere malen zelfs, in verschillende vertalingen en talen. Mohammed komt daar uit als een moordzuchtig, wreed en onberekenbaar man. Zeker geen man van God. Mohammed mist iedere vorm van hoogstaandheid en verhevenheid, iets wat we wel overduidelijk bij Jezus vinden.
Oud 15 juni 2007, 23:04   #355
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Dan vrees ik toch dat de god van Mohammed een wreedaardig karakter heeft, zelfs ontdaan van enige menselijkheid.
Afgezien van het feit dat er maar één God is, is Zijn "wreedaardig" trekje niets nieuw. Misschien moet je eens de verhalen van het Oude Testament lezen.

Maar het klopt wel dat God niet menselijk is. Hij staat ver verheven boven Zijn Creatie en kan er niet mee worden vergeleken, zoals Hij zelf zegt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Er zijn zo nog serieverkrachters en seriemoordenaars die menen dat ze handelen in opdracht van hun god. Ga je die dan ook navolgen?
Ik geloof niet dat Mohammed een kwaadaardig persoon was. En in oorlogen vallen er nu eenmaal slachtoffers. Soldaten zijn altijd moordenaars.
Oud 15 juni 2007, 23:05   #356
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
In uw geloof is dit zo, maar daarom nog niet historisch juist wat betreft de opdracht van Allah. Als men ziet wat Mohammed allemaal uitgespookt heeft. Indien het waar is wat u stelt en hij deed wat God hem opdroeg, dan kan men zich ook vragen gaan stellen over de natuur van Allah. Hij gelijkt veel op de god van het Oude Testament. Errahgmen, errahgiem?
God is m.i. inderdaad niet enkel Al-Rahman & Al-Rahiem.
Oud 15 juni 2007, 23:09   #357
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik had het anders geformuleerd. Zo zou ik het nooit durven stellen.
Ik formuleer dan ook wat ik denk en niet wat u denkt.
Citaat:
Maar ok. De Profeet was ook maar een mens. God niet. Geen mens is perfect. En zoals ik ondertussen lees in de reacties worden tijdsgeest, de menselijke gewoontes en tradities, zonder verpinken geassocieerd met goddelijkheid.
Precies alsof de joodse gelovigen, toen Jezus aan het kruis hing, zo menslievender waren.

Wat is uiteindelijk het verschil tussen enerzijds Jezus, de pacifist en wereldverbeteraar, en anderzijds, Mohammed de krijgsheer, eveneens een wereldverbeteraar?
Voor mij zijn beide profeten (en eigenlijk alle profeten) gelijkwaardig aan elkaar.
Oud 15 juni 2007, 23:13   #358
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja, als het over Mohammed gaat beperk ik mij tot de feiten en niet tot een geloof.
Ik vind dat, wetende dat u een gelovige Christen bent, niet heel consequent van u.
Citaat:
En ja, ik heb de koran gelezen. Meerdere malen zelfs, in verschillende vertalingen en talen. Mohammed komt daar uit als een moordzuchtig, wreed en onberekenbaar man. Zeker geen man van God. Mohammed mist iedere vorm van hoogstaandheid en verhevenheid, iets wat we wel overduidelijk bij Jezus vinden.
Dit is uw persoonlijke perceptie. Maar daarom zijn het geen feiten zoals u het probeert af te schilderen.
Oud 15 juni 2007, 23:23   #359
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het aantal slachtoffers dat beiden zèlf maakten tijdens hun leven?

Oud 16 juni 2007, 07:55   #360
koolvis
Lokaal Raadslid

koolvis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Afgezien van het feit dat er maar één God is, is Zijn "wreedaardig" trekje niets nieuw. Misschien moet je eens de verhalen van het Oude Testament lezen.

Maar het klopt wel dat God niet menselijk is. Hij staat ver verheven boven Zijn Creatie en kan er niet mee worden vergeleken, zoals Hij zelf zegt.

Ik geloof niet dat Mohammed een kwaadaardig persoon was. En in oorlogen vallen er nu eenmaal slachtoffers. Soldaten zijn altijd moordenaars.
Inderdaad, maar Jezus voerde geen oorlogen noch veroveringstochten zoals Mohammed dat deed
en de islam haar hele geschiedenis gedaan heeft. Nu nog. Denk maar aan Soudan en de recent (jongste 2 eeuwen) islammitisch geworden landen.
http://weeswaakzaam.punt.nl/index.ph...chief=0#266005
Ik ben het niet met alles eens van die site, vooral de letterlijke interpretatie; maar met die pagina wel

Google naar "het interview met Wafa Sultan:" Ik geloof dat onverdraagzame mensen het interview hebben laten verwijderen.
koolvis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be