![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals ik al zei. Wat gaan zonnepanelen vervangen? Staal niet! Nogmaals de volledige vervuiling voor de productie en gebruik van zonnepanelen moet je vergelijken met de vervuiling die er is door wat ze dus vervangen. Dus idd ook het gebruik van staal moet erbij gerekent worden. maar zonder staal krijgen we momenteel ook geen electriciteit in huis. Panelen hebben staal nodig maar centrales ook. Het volledige plaatje moet erbij gehaald worden en niet maar een deeltje é kerel. ![]() Wat is momenteel wat men wil veranderen, de manier waarop we energie produceren en gebruiken, niet het gebruik van staal.
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op zuiver rendement gezien heb je idd gelijk. Maar je moet wel de totaalprijs van de installatie vergelijken met de terugverdientijd en de intrest dan men zou hebben zonder deze uitgaven op dit geld. Als je dan binnen een aanvaardbare tijd een hogere winst boekt met zonnepanelen, zonder kunstmatige ingrepen van de staat, tegenover de intresten ben je economisch goed bezig, heb je dit niet dan ben je enkel ecologisch goed bezig, maar economisch onverantwoord. Dit is voor het ogenblik niet het geval, maar laten we hopen dat daar snel veranderingin komt. Dat is ook de berekeningsreden waarom kernenergie bij zijn opstart helemaal niet economisch verantwoord was. De totale terugverdientijd zonder kunstmatige ingrepen van de staten was veel te hoog en economisch niet verantwoord. Maar in die tijd waren de kerncentrale noodzakelijk om stategische reden, niet om economische. En nu vormen ze een stategisch gevaar en zijn ze makkelijk te gebruiken tegen het land en de bevolking die ze heeft gebouwd, dit dankzij de ontwikkelingen op militair gebied. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Geef mij dan eens 1 product dat na massaproductie onbetaalbaar is gebleven voor de gewone mens? Citaat:
Citaat:
Dus je weet wat de kostprijs is van 1 dergelijke machine? En wat is de prijs van het eindproduct in de winkels? Laat staan wat de ontwikkeling van dergelijke machines gekost heeft sind 1970 ergens...? Om dan ook nog maar te zwijgen over de ontwikkelingskosten van hun nieuwe machines op het EUV principe. Astronomische bedragen zijn het...nochtans, de pc's blijven in prijs dalen. Citaat:
Ingewikkelder dan een processor wel ja, maar ik had het over de machines die de processors maken mijn beste. Zoals dus de machines van ASML. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je moet dus de vervuiling en kosten van zonnepanelen vergelijken met deze van traaglopende watercentrales, biogascentrales, snelhoutcentrales en windmolens. Je mag er van mij zelfs tredmolencentrales bij doen. En dan valt de balans idd negatief uit voor zonnepanelen en de huidige gebruikte windmolens. Want ook de verplaatsingen voor het onderhoud en de vervuiling en kostprijs bij afbraak moeten voor ogen gehouden worden om een juiste berekening te kunnen maken. En zijn het nu tochwel net die twee types van energiewinning die door de groene juist het meeste worden aangeprezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'k Weet niet. Ik heb als "expert vacuumpomptechnologie" zo aangeprezen door mijn vorige werkgever bij Imec gewerkt.
Ja , Imec is zo'n universitaire "firma" die aan pure ontwikkeling qua electronische componenten doet. Ik heb ook als veiligheidscontroleur/field engineer meegewerkt aan de revisie van de kernractor van Doel 3. (grappig is wel, als uitzendkracht) Dus, Illwill, dat je gewerkt hebt bij een firma die chipproductiemachines is voor mij een fait divers, leuk om weten. Maar voor dezelfde moeite was je daar werkachtig als veredelde WC madam. Jantje krijg van mij beter punten als het aankomt op begrip qua verschillen tussen ecologisch/economisch rendabel en komplete waanzin. Sfax haalt het al aan, de huidige betaalbare generatie zonnecellen is bruikbaar, maar geeft geen drol verschil met een fossiele brandstof of kerncentrale. De milieubelasting ervan vlakt gewoon elk voordeel uit. En dat betaalbaar zijn, is ook een kunstmatige ingreep. Een hersenspinsel van een groene politicus aangewakkerd door goeie lobbyisten. Een optie is de iridum gebruikende zonnecellen. Die zijn wel efficiënt op alle vlakken. Ware het niet dat er verdomt weinig iridum op aarde is. 2 Gigawatt, da's wat je daarmee kan halen. Dan is alle iridium op. Maar, wat is er moeilijk aan het begrijpen van "totaalkostenplaatje"? Met 1 kg staal en wat zwarte verf kan ik een piepkleine zonneboiler maken. goed voor een paar caloriën. Het maken van die kilo staal heeft netgeteld weinig moeite, en even weinig energie gekost, dankzij 4000 jaar ervaring. Het verwerken van dit staal is voor mij een makkie. Zelfs met een stenen hamer en een bruikbare vijl. Als ik met zonnecellen evenveel caloriën wil opwekken, dan zit ik aan te hikken tegen de energie-intensieve procedure om Silicum te maken uit Siliciumdioxide, om germanium, selenium en dergelijke te winnen uit mineralen, en die dan lekker en leuk in bruikbare vorm samen te brengen, door middel van even dure en moeilijk te maken machines (vergelijk maar eens, de bouw van 1 siliciumwafer bakker tegenover een simpele hoogoven).
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 20 juni 2007 om 09:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En zelfs het huidige onderzoek naar het opslagen en vernietigen van kernafval word niet door de producenten ervan betaald , maar door de belastingbetaler. Zelf voor het invoeren van aardgas zijn er een tijdlang subsidies betaald geweest en toegelaten prijsverhogingen en kunstmatige ingrepen. Zo mocht er voor de gastanker ms"methania" een toeslag van 1Bfr per m³ aangerekend worden, en dit terwijl het schip meer dan 5 jaar heeft liggen roesten in een Noordse fjord. Er is geen enkel energiebron of winning die er gekomen is zonder subsidies en kunstmatige ingrepen van de staten. En kernenergie milieuvriendelijk, wel dit is gewoon zuivere onzin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als het je meer zegt: dat diploma haal je door op Imec opgeleid te worden... Nanotechnologie maakt de productie van chips in eerste instantie mogelijk. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Leg uit!!! Ik begin nu ook beter te begrijpen waarom jullie steeds vastlopen op de productiekapaciteiten en de oude technieken. Jongens doe eens zoals Maddox, en probeer eens zonder gebruik van de moderne technologie energie te winnen. Niet moeilijk dat onze archeologen en masters er niet achter komen hoe de Romeinen en Egyptenaren hun grote bouwwerken hebben neergepoot en aan de nodige energie ervoor kwamen voor hun luxe en bouwwerken. Onze masters en hoger geschoolde mensen zijn blijkbaar niet meer instaat om eenvoudig te denken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zijn zonnepanelen milieuvriendelijker dan de huidige processen? Ja...dus altijd beter. Dat eventueel windmolens nog beter zijn dan zonnepanelen spreek ik nergens tegen. Ik heb hier altijd gezegt dat de toekomst een combinatie zal zijn van alternatieve energiebronnen. Idd, alles moet in rekening gebracht worden. Dat zei ik toch al é. ![]() Nogmaals snap ik niet waarom je windmolens wil vergelijken met zonnepanelen. Zowiezo ga je in Turkije nooit iets bereiken met windmolens. Daar zullen zonnepanelen rendabeler zijn. Nogmaals, het is de huidige vuile productie van energie die vervangen moet worden en niet de alernatieve.
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat is jou recht om hem meer punten te geven. Mijn visie is gewoon een andere. Citaat:
Geen drol verschil met fossiele brandstof of kerncentrales? Op welk vlak heb je het nu? Ivm de belastingen...dat is aan de politiek en dat is weer een ander punt. Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kernenergie behoord zelfs tot de meest vervuilenden en vuile energiewinning van allemaal bestempeld te worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Weet jij wat massaproductie is? ![]() ![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Tweede poging, noem mij 1 product dat na massaproductie onbetaalbaar is gebleven...? Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Idd, dus elk paneeltje dat geplaatst kan worden om energie opgewekt door kerncentrales te vervangen is properder.
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is uw goed recht, om dat te verklaren en te denken (daarvoor leven we nu eenmaal in een vrij land). Maar zie hierin toch maar weinig wetenschappelijke waarde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En al helemaal niet als de milieuvriendelijkste en goedkoopste manier van energiewinning. En daar krijg je geen speld tussen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Liever alle dakken vol zonnepanelen, dan nog 1 dag nodeloos langer een kerncentrale open houden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Zelfs voor de nog kleine vraag in Belgie kan men niet bijhouden. ![]()
Laatst gewijzigd door illwill : 20 juni 2007 om 11:10. |
||
![]() |
![]() |