Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Wat vind je van de nieuwe "grondwet"?
Ik vind het een goede zaak 11 26,19%
Ik vind het een twijfelachtige zaak 7 16,67%
Ik vind het een slechte zaak 22 52,38%
Ik weet niet wat ik er van moet vinden 2 4,76%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juni 2007, 20:27   #81
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Het aloude verhaaltje: eurosceptici zijn niet goed in hun hoofd.
Ik moet zeggen dat eurosceptici altijd bereid zijn om te debatteren over de ideologische inhoud van de EU, pro-EU'ers zijn als het ware mystici van hun aanbeden gouden kalf.
Ik vind ook dat er dingen mislopen in de eu maar moeten we daarom het kind met het badwater weggooien?

Laatst gewijzigd door maarte : 24 juni 2007 om 20:36.
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2007, 20:28   #82
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Van mij zal je geen kritiek horen over een referendum als dit op een goede manier wordt georganiseerd; Wel heb ik moeite me de argumentatie van de anti's omdat de argumenten bijna nooit gaan over de inhoud van het verdrag. Men probeert er een discussie tegen of voor de unie,
turkije, democratie enzoverder van te maken dat heeft in wezen niks te maken met het verdrag.
Het gaat dan ook om de EU, het verdrag is deel van de werking van de EU. Uit de EU stappen is een geldig en valabel alternatief, ik zie niet goed in waarom dat niet zo zou zijn.
Oud 24 juni 2007, 20:30   #83
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Ik vind ook dat er dingen mislopen in de eu niveau maar moeten we daarom het kind met het badwater weggooien?
Omdat ik van mening men dat we alleen het badwater zullen weggooien wanneer we eruit stappen. Ik voorzie geen apocalyptische beelden, noch ben ik van mening dat dit een enkel ticket is.

Ik ben dan 100% voorstander om uit de EU te stappen, ik heb geen positieve boodschap aan het overhevelen van institutionele bevoegdheden aan supranationale instellingen die de volkssouvereiniteit niet kunnen weerspiegelen.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 24 juni 2007 om 20:31.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2007, 20:33   #84
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juan Bekijk bericht
Dat is wel van belang aangezien het al aangetoond is dat wat betreft de EU de kloof tussen burger en politiek enorm is. In sommige landen werd dat gruwelijke verdrag door parlementen met meer dan 90% goedgekeurd, terwijl het bij de bevolking vaak niet op de helft steun kan rekenen.
Welke landen?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2007, 20:35   #85
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Naïeve stelling Adrian, in vele landen is men niet overgegaan tot referenda omdat men wist dat het (massaal) zou worden afgekeurd.
Bewijs?
3 landen is niet 'vele landen'.
De 10 nieuwe lidstaten hebben het allemaal ondertekend (ze moesten, anders mochten ze er niet bij) en daar was de bevolking daar toch overwegend content mee.

Welke landen hebben het nog ondertekend waarvan men weet heeft dat een meerderheid van de bevolking daar zéker tegen was?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 24 juni 2007, 20:38   #86
Praetorian

Standaard

Alle Scandinavische landen zijn gekend om hun euroscepticisme, dat is voldoende beschreven in het werk van politicoloog P. Taggart. En vooraleer je komt neuten over namedropping, al zijn onderzoeksartikelen zijn vrij te vinden op het internet, U. of Sussex. Denemarken telt bv. verschillende partijen wiens primair ideologisch kenmerk euroscepticisme is. Fantastisch, zouden we hier ook moeten krijgen.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 24 juni 2007 om 20:40.
Oud 24 juni 2007, 20:45   #87
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Van mij zal je geen kritiek horen over een referendum als dit op een goede manier wordt georganiseerd; Wel heb ik moeite me de argumentatie van de anti's omdat de argumenten bijna nooit gaan over de inhoud van het verdrag. Men probeert er een discussie tegen of voor de unie,
turkije, democratie enzoverder van te maken dat heeft in wezen niks te maken met het verdrag.

Dat valt makkelijk op te lossen door over die onderwerpen aparte referenda te voorzien.

Alleen weten zelfs de wereldvreemde eurocraten wel hoe een referendum als 'mag Turkije bij de EU horen' zou uitdraaien, vandaar dat die er ook niet komen.

Als mensen andere onderwerpen mee laten spelen in hun beslissing is dat een teken van een gebrek aan referenda, niet een tekortkoming van referenda an sich.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2007, 20:48   #88
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het overhevelen van institutionele bevoegdheden aan supranationale instellingen die de volkssouvereiniteit niet kunnen weerspiegelen.
Dat is de kern van de zaak, Praetorian, en de reden waarom elke - openlijke of sluipende - bevoegdheidsoverdracht naar Europa een aanslag op de democratie is.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2007, 21:05   #89
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het zij zo; Ik vind het een belangrijke nuancering.
'Het is geen oorlog, het is een gewapend conflict'.
Oud 24 juni 2007, 21:06   #90
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat ik van mening men dat we alleen het badwater zullen weggooien wanneer we eruit stappen. Ik voorzie geen apocalyptische beelden, noch ben ik van mening dat dit een enkel ticket is.

Ik ben dan 100% voorstander om uit de EU te stappen, ik heb geen positieve boodschap aan het overhevelen van institutionele bevoegdheden aan supranationale instellingen die de volkssouvereiniteit niet kunnen weerspiegelen.
Ik ook min of meer.
Oud 24 juni 2007, 21:12   #91
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alle Scandinavische landen zijn gekend om hun euroscepticisme, dat is voldoende beschreven in het werk van politicoloog P. Taggart. En vooraleer je komt neuten over namedropping, al zijn onderzoeksartikelen zijn vrij te vinden op het internet, U. of Sussex. Denemarken telt bv. verschillende partijen wiens primair ideologisch kenmerk euroscepticisme is. Fantastisch, zouden we hier ook moeten krijgen.
Dat zijn 4 landen, max.
(En het is nog steeds namedropping, hoor.)
Oud 24 juni 2007, 21:15   #92
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat zijn 4 landen, max.
(En het is nog steeds namedropping, hoor.)
4+3=7 landen al. Moeilijk nog minoritair te noemen.

Zeg dat ook wanneer je een essay moet schrijven: voetnoten zijn methodes van namedropping.
Oud 24 juni 2007, 21:17   #93
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
4+3=7 landen al. Moeilijk nog minoritair te noemen.

Zeg dat ook wanneer je een essay moet schrijven: voetnoten zijn methodes van namedropping.
Ja, en ik vind dat irritant. Maar goed.

Er is geen 'bewijs' dat de bevolking van die 4 landen het referendum persé afgekeurd zouden hebben. Zeker niet als het parlement ze goedkeurt. Ofwel?

Zie. Zeggen dat op dit moment de bevolking tegen is om dát te gebruiken als argument dat in een referendum de bevolking ook tégen gestemd zou hebben, is natuurlijk bullshit.
Een referendum verandert zaken. Ofwel heb je Nederland/Frankrijk-methode: 'als je niet pro stemt heb je de apocalyps' ofwel heb je de Spaanse houding die meer pogingen deed om de bevolking te informeren.
Oud 24 juni 2007, 21:20   #94
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Bewijs?
3 landen is niet 'vele landen'.
De 10 nieuwe lidstaten hebben het allemaal ondertekend (ze moesten, anders mochten ze er niet bij) en daar was de bevolking daar toch overwegend content mee.

Welke landen hebben het nog ondertekend waarvan men weet heeft dat een meerderheid van de bevolking daar zéker tegen was?
Zonder Referendum wéét je helemaal niet hoe de meerderheid van een bevolking over iets denkt.
Oud 24 juni 2007, 21:21   #95
Praetorian

Standaard

Citaat:
Ja, en ik vind dat irritant. Maar goed.

Er is geen 'bewijs' dat de bevolking van die 4 landen het referendum persé afgekeurd zouden hebben. Zeker niet als het parlement ze goedkeurt. Ofwel?

Zie. Zeggen dat op dit moment de bevolking tegen is om dát te gebruiken als argument dat in een referendum de bevolking ook tégen gestemd zou hebben, is natuurlijk bullshit.
Een referendum verandert zaken. Ofwel heb je Nederland/Frankrijk-methode: 'als je niet pro stemt heb je de apocalyps' ofwel heb je de Spaanse houding die meer pogingen deed om de bevolking te informeren.
Kijk ja, kan alleen maar zeggen wat Taggarts onderzoek heeft uitgewezen: dat er een significante eurosceptische stroming bestaan in de oude Eurolanden met zelfs opvallend veel partijpolitieke vertaling. Zelfs een Chevènement was in Frankrijk radicaal tegen de EU. Moge de goden hem zegenen.

Mij maakt het niet veel uit; iedereen die democratische hervormingen wil, moet per definitie tegen de EU zijn. De twee zijn niet te verenigen.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 24 juni 2007 om 21:22.
Oud 24 juni 2007, 21:24   #96
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ja, mij lijkt Denemarken op steeds meer punten een voorbeeldfunctie te krijgen.
Oud 24 juni 2007, 21:32   #97
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Dat heeft juist ALLES te maken met het verdrag, want het verdrag IS de EU.
Oud 24 juni 2007, 21:33   #98
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Volgens mij is dat niet meer dan wat PR om de politici van landen als NL een excuus te geven om niet opnieuw een referendum te houden. Zoals ik in een eerdere post al aangaf verschilt het immers buiten wat symboliek quasi niks van de afgekeurde grondwet. En laten we wel wezen, voor een gek als Verafstoot is alles wat niet de onmiddelijke invoereing van de 'Verenigde Staten van Europa' is al te weinig. Het kamp van de Verhofstadt's lijkt in realiteit een zeer grote overwinning te hebben geboekt.

Zie de inhoud - niet het mediagespin.
In België was helemaal geen Referendum dus blijft iedere mening hierover SPECULATIEF.
Oud 24 juni 2007, 21:35   #99
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ik vind ook dat er dingen mislopen in de eu maar moeten we daarom het kind met het badwater weggooien?
Tuurlijk niet; meteen REFERENDUM doorvoeren en de beuk erin.
Oud 24 juni 2007, 22:01   #100
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel heb ik moeite me de argumentatie van de anti's omdat de argumenten bijna nooit gaan over de inhoud van het verdrag. Men probeert er een discussie tegen of voor de unie,
U wilt zich gaan moeien met waarom de burgers zus of zo stemmen? Zijn dat eigenlijk uw zaken? Als liberaal zou u de stem van de burger zondermeer moeten accepteren. Zonder ge-jamaar.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be