![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Geen transcendente, maar een immanente God. In een notendop: Deus sive Natura van Spinoza.
![]() |
![]() |
#122 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() P.S. Ik zie dat ik gisteren ergens een beetje te snel ben geweest. Ik zal mezelf dus corrigeren: ik weet niet of het in iemands nadeel werkt als die persoon uit angst voor God ongelovig is geworden. Enkel Hij kan daarover oordelen. Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 26 juni 2007 om 12:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Banneling
|
![]() En wie garandeert ons dat het 'Zijn' Openbaringen zijn. Uw geloof wellicht, maar dat is subjectief en daar zijn we niets mee.
Laatst gewijzigd door system : 26 juni 2007 om 12:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Ethica is toevallig het dikste boek in mijn kast dat nog gelezen moet worden.
![]() |
![]() |
#125 |
Banneling
|
![]() Hoe graag ik dat ook zou willen geloven, krijg ik het niet over mijn hart om een deel van Zijn Openbaringen te verwerpen of negeren. (Bv. Een immanente God kan niet het Laatste Oordeel vellen, enz...)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kan God zich openbaren? -- Dat lees je in de openbaringen. Maar hoe weten we dat die door God geopenbaard zijn? -- Dat lees je in de openbaringen. Maar hoe weten we welke boeken wél en niet door God geopenbaard zijn? -- Dat lees je in de openbaringen. &c. Met andere woorden, je moet opletten dat je je geloof in God niet gaat verwarren met een geloof in een boek. Ik dacht toch dat dat één van de voornaamste kritieken van de islam op bijvoorbeeld het jodendom was. Ik stel me altijd de vraag: in wat geloof ik?, in God, of in de mens? De mens kan ik aanraken en ervaren, maar ik weet niet wat hij voelt, of welke bedoeling achter zijn uitspraken zit. Als God zich wenst te openbaren aan mij, zo denk ik, dan is dat best. Maar tot dan gaat van eender welke openbaring aan anderen geen autoriteit uit, meen ik.
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 26 juni 2007 om 12:53. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Stel nu dat ik morgen een openbaring krijg en ik schrijf een nieuw Woord van God neer. Zou je daar in geloven? Waarschijnlijk niet. Waarom dan wel in Mohammed? En durf niet te antwoorden: "Omdat God tot hem sprak." Dus dan geloof je, volgens mij, niet in God in dat geval, maar in Mohammed die iets beweert.* * Ik gebruik nu Mohammed, je kunt even goed Pieter Paul en Klein Peerke gebruiken natuurlijk. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Geloof, geloof, geloof hé. ![]() Ik ben nog nooit naar de koranschool geweest en zal dat hopelijk ook nooit (moeten) doen. Het idee alleen al. ![]() Ja, laat maar. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Mt. 28 [18] Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. [19] Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, [20] en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’ Jezus sprak vaak over de éénheid met de Vader Mijn schapen luisteren naar mijn stem, ik ken ze en zij volgen mij. [28] Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven. [29] Wat mijn Vader mij gegeven heeft gaat alles te boven, niemand kan het uit de hand van mijn Vader roven, [30] en de Vader en ik zijn één.’ & Hij zei dat na Hem de H.Geest zou komen... (cfr. supra) Het Godsbeeld van Eén God, met 3 personen, ken weldegelijk haar bron uit het evangelie en wat Jezus ons leerde.
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 26 juni 2007 om 14:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
(Dit is niet alles wat ik voel maar ik kan het, zoals gezegd, moeilijk verwoorden.) En lombas, ik ben ook nieuwsgierig naar jouw reden. Waarom geloof jij eigenlijk in een God? Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 26 juni 2007 om 16:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Los daarvan meen ik dat het niet mogelijk en of wenselijk zou zijn om het bestaan van God te doorgronden. Daarom vind ik de "sola fide"-gedachte van Luther wel interessant, los van de religieuze connotaties. Ik verwerp de rede daarom niet, allerminst, maar wel de gedachte dat voor alles een bewijs moet gegeven worden. In lijn bevinden zich verschillende filosofen en theologen, zoals Plantinga en Kierkegaard. Concreet neig ik naar pantheïsme, deïsme, panentheïsme, theïsme en romantisch polytheïsme.
Laatst gewijzigd door lombas : 26 juni 2007 om 16:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ik haal mijn geloof vooral uit de koran, de bijbel en soefistische literatuur. (Veel meer dan dat heb ik nog niet echt gelezen.) Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 26 juni 2007 om 16:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |