Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juni 2007, 07:06   #121
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Maar zelfs zonder deze gebieden die niet Nederlands als instruktietaal hebben zul je streek- en minderheidstalen moeten erkennen. Want men wil toch demokratisch zijn?
Wat wil jij nog allemaal aan het democratisch concept vasthangen? Recht op sociale zekerheid? Bescherming tegen te hoge belastingen? Recht op een zuivere omgeving?

Democratie is een politiek systeem waarin het volk heerst, en dat bij 50 + 1 pct van de stemmen.

Al wat je daar wil aan vasthangen vertroebelt dat systeem, en dat is ongewenst.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 08:16   #122
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
...Ik vind het niet slecht dat minderheden worden beschermd. Demokratie is meer dan het recht van de sterkste. Het houdt ook minimale rechten voor minderheden en individuen in.
...In dit geval zal Nederlands niet de (enige) bestuurlijke taal van de Lage Landen kunnen zijn. Je zal dan verschillende instruktietalen moeten erkennen (zoals België en Zwitserland). Of je zal als interne bestuurlijke taal een voor de Lage Landen neutrale werktaal als het Engels of Esperanto moeten kiezen die in principe niemands moedertaal is. Maar zelfs zonder deze gebieden die niet Nederlands als instruktietaal hebben zul je streek- en minderheidstalen moeten erkennen. Want men wil toch demokratisch zijn?
Akkord, niet enkel het recht van de sterkste, maar over welke minderheden en over welke minderheidstalen gaat het hier?
In elk geval lijkt het me waanzin om het Nederlands als bestuurstaal te vervangen door Engels of Esperanto!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 08:57   #123
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Akkord, niet enkel het recht van de sterkste, maar over welke minderheden en over welke minderheidstalen gaat het hier?
In elk geval lijkt het me waanzin om het Nederlands als bestuurstaal te vervangen door Engels of Esperanto!
Het gaat hier over de zogenaamde historische minderheden, dus over streektalen zoals Frans, Fries, Duits, Luxemburgs en enkele dialecten, afhankelijk van het gebied. Ikzelf heb in ieder geval geen plannen die tot een officiele status van bijvoorbeeld het Marrokaans moeten leiden, geen beschermde, maar ook geen verboden status.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 28 juni 2007 om 08:59.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 09:07   #124
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Het gaat hier over de zogenaamde historische minderheden, dus over streektalen zoals Frans, Fries, Duits, Luxemburgs en enkele dialecten, afhankelijk van het gebied. Ikzelf heb in ieder geval geen plannen die tot een officiele status van bijvoorbeeld het Marrokaans moeten leiden, geen beschermde, maar ook geen verboden status.
Wordt het Baarle-overleg geen Babylonische spraakverwarring?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 09:11   #125
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik veronderstel dat je met 'streektaal Frans' bedoelt de taal gesproken in Wallonië en niet de taal gesproken door de 'betere' standen in Gent of Antwerpen
Oud 28 juni 2007, 09:32   #126
Spliff
Staatssecretaris

Spliff's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dan heb je het als ''inwijkeling'' goed getroffen. En ook nog eens dicht bij het centrum.
Geen enkele Nederlander kan aan mijn charmes weerstaan, vooral als ik het woord 'wagen' in de mond neem... alhoewel dat ik ook merk, hoe langer ik hier ben, hoe meer mijn accent verandert... Nog vijf jaar geduld en ik mag Nederlander worden...
Oud 28 juni 2007, 09:33   #127
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik veronderstel dat je met 'streektaal Frans' bedoelt de taal gesproken in Wallonië en niet de taal gesproken door de 'betere' standen in Gent of Antwerpen
Als er in Gent en Antwerpen zo'n significante hoeveelheid mensen zou zijn die Frans spreekt dat het nu al erkent word als officiele taal wel, maar volgens mij zijn Gent en Antwerpen nu behoorlijk 'vlaamstalig', en ik heb geen plannen om dit te veranderen.
Of er bijvoorbeeld ook de mogelijkheid moet zijn om het parlement toe te spreken in het Frans ben ik zelf nog niet over uit (ik vind zelf het gebruik van een vreemde taal erg lastig). Ik zie niet veel in het gebruik van Engels of Esperanto als neutrale officiele taal, in ieder geval niet tot er een simpele taal is waar de hele wereld het over eens is dat hij als standaardtaal kan dienen.
Oud 28 juni 2007, 09:41   #128
Spliff
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
In de groep zitten leden van behoorlijk links tot behoorlijk rechts die elk hun persoonlijke voorkeur hebben maar dit is voor later. Eerst moet de samenwerking tot stand komen, daarna vechten we elkaar desnoods wel weer de tent uit over de politieke en sociale inrichting van die samenwerking.

"Je wil samen een huis bouwen, maar van zodra het huis klaar is gaat de ene er de andere uitzwieren. Al wie aan dat huis meegebouwd heeft mag zich toch als mede-eigenaar beschouwen? Als de ene de andere buitenzwiert komt dit neer op roof en het zichzelf toeëigenen van het werk van een ander."

Ik denk dat het juist een leerzaam proces kan zijn om samen te werken. Mits een beetje open geest, en open staan voor andere meningen, luisteren naar elkaar, ik vind enkel dat de term 'daarna vechten we elkaar ...' moet vervangen worden door 'daarna steken we onze hoofden bij elkaar om tot een consensus te komen. En liefst nog op regelmatige basis. Politiek dient maatschappelijke evoluties op te volgen, het is zinloos om aan oude wetten vast te houden én nieuwe wetten ontstaan door een gezond helder verstand met een nuchtere blik op de samenleving en in overleg met alle lagen uit die samenleving.
Oud 28 juni 2007, 10:39   #129
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spliff Bekijk bericht
Geen enkele Nederlander kan aan mijn charmes weerstaan, vooral als ik het woord 'wagen' in de mond neem... alhoewel dat ik ook merk, hoe langer ik hier ben, hoe meer mijn accent verandert... Nog vijf jaar geduld en ik mag Nederlander worden...
Geen enkele
Hoe doe je dat?
Of ben je een "knuffel-Belg"
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 10:44   #130
luc broes

Standaard

Citaat:
Als er in Gent en Antwerpen zo'n significante hoeveelheid mensen zou zijn die Frans spreekt dat het nu al erkend wordt als officiele taal wel, maar volgens mij zijn Gent en Antwerpen nu behoorlijk 'vlaamstalig', en ik heb geen plannen om dit te veranderen.
Of er bijvoorbeeld ook de mogelijkheid moet zijn om het parlement toe te spreken in het Frans ben ik zelf nog niet over uit (ik vind zelf het gebruik van een vreemde taal erg lastig). Ik zie niet veel in het gebruik van Engels of Esperanto als neutrale officiele taal, in ieder geval niet tot er een simpele taal is waar de hele wereld het over eens is dat hij als standaardtaal kan dienen.
De enige officiële taal in Vlaanderen is Nederlands
In Vlaanderen en Nederland behoort de enige officiële taal het Nederlands te zijn, onafhankelijk van een internationale standaardtaal.
Of willen we de ondergang van onze eigen taal en cultuur zelf organiseren?
Oud 28 juni 2007, 10:53   #131
Spliff
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Geen enkele
Hoe doe je dat?
Of ben je een "knuffel-Belg"
Mijn soulmaatje hier noemt me Pooh beer, geen tekening bij nodig...
Oud 28 juni 2007, 10:54   #132
Spliff
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
een simpele taal is waar de hele wereld het over eens is dat hij als standaardtaal kan dienen
gebarentaal! (alleen probleem voor de blinden, mmmmmzhhhhhh grrrrrrr, snif)

Laatst gewijzigd door Spliff : 28 juni 2007 om 10:55.
Spliff is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 10:56   #133
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Racist! De blinden!
edit: al bewerkt zo te zien!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen

Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 28 juni 2007 om 10:56.
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 10:58   #134
Spliff
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Racist! De blinden!
edit: al bewerkt zo te zien!
jah ik dacht eerst de oplossing te hebben, tot ik ineens besefte dat ik een groep uitsloot die niet kan zien, zucht, het leven is zo oneerlijk soms...
Oud 28 juni 2007, 11:07   #135
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Grappig : alleeen gebarentaal bestaat er ook in verschillende talen, zodat er ook een Esperanto-gebarentaal bestaat.
Oud 28 juni 2007, 11:08   #136
Spliff
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Grappig : alleeen gebarentaal bestaat er ook in verschillende talen, zodat er ook een Esperanto-gebarentaal bestaat.
oh, da's pas dom lijkt mij...maar jah wie ben ik eh ... tja
Oud 28 juni 2007, 11:08   #137
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
De efficienste taal is elkaar aanraken...

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 11:16   #138
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De enige officiële taal in Vlaanderen is Nederlands
In Vlaanderen en Nederland behoort de enige officiële taal het Nederlands te zijn, onafhankelijk van een internationale standaardtaal.
Of willen we de ondergang van onze eigen taal en cultuur zelf organiseren?
OK : maar in ongeveer elk europees land met één officiële taal bestaan er ook taalminderheden die een vorm van bescherming kennen.. voorbeelden zat - een onafhankelijk Vlaanderen zonder respect voor zijn taalminderheden (frans, duits? ) kan ik me niet voorstellen. Een Laaglandië dat grote anderstalige bevolkingen zal hebben (of het Nu uit Nederland + enkel Vlaanderen of uit de huidige Benelux zal bestaan) zal in ieder geval dergelijke bevolkinsgroepen tellen - in dat gebied kunnen
grotendeels ééntalige gebieden voorkomen, zowel als 2talige en zelfs meertalige gebieden.

In een "federaal parlement" een "officïële" taal opleggen lijkt me te gek voor woorden : er zal ongetwijfeld een tolkdienst moeten zijn..
afgevaardigde/kamerleden zullen zich in hun moedertaal mogen uitdrukken zowel Letzemburgs, Fries, Nederlands, Frans als Duits..

Men kan de overweging maken/berekening doen dat het gebruik van het Esperanto een financieel voordeel kan oplevering mbt. tolkactiviteiten..

Het Esperanto heeft geen enkele ambitie om ooit ergens als de "officiële" taal dienstig te zijn, het heeft alleen maar de ambitie om als "brugtaal"
de communicatie tussen de mensen te bevorderen en de eigen moedertaal van eenieder te beschermen tegen opdringerige "imperialistische talen".
Oud 28 juni 2007, 11:21   #139
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
oh, da's pas dom lijkt mij...maar jah wie ben ik eh ... tja
Nee : dat is kompleet logisch : gebarentaal wordt aangeleerd en ook "gesproken" door diegenen die je "moedertaal" spreken & dat verklaart ook de verschillen tussen de diverse gebarentalen. Nu is gebarentaal niet bepaald zeer eenvoudig & waarom zouden we de doofstomme mensen het plezier misgunnenom met mensen van een andere taalgroep te communiceren : veel verschillende gebarentalen aanleren lijkt me dus moeilijk - vandaar dat het "gebarenesperanto" zeer succesvol is bij polyglotte doofstommen... Helaas moet ikzelf met deze mensen schriftelijk commmuniceren, omdat ik het "gebarenesperanto " niet machtig ben.
Oud 28 juni 2007, 11:22   #140
Spliff
Staatssecretaris

Standaard

Misschien een andere domme vraag hoor:

Waarom veranderen taalregels regelmatig? Ik bedoel regeltjes zoals tussen n of niet, c of k, etcetera... .

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be