Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Wat vind je van de nieuwe "grondwet"?
Ik vind het een goede zaak 11 26,19%
Ik vind het een twijfelachtige zaak 7 16,67%
Ik vind het een slechte zaak 22 52,38%
Ik weet niet wat ik er van moet vinden 2 4,76%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juni 2007, 13:25   #241
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

PVV blijft in het nieuws:

Citaat:
Home

Alleen een referendum kan de Brusselse zonnekoning stoppen

donderdag 28 juni 2007 Weblog De Roon

Gisteravond bracht het regeringstrio bestaande uit de minister-president, de minister van buitenlandse zaken en de staatssecretaris van Europese zaken, mondeling verslag uit aan de Tweede Kamer over de Europese Top van vorige week. Daar werd de Europese Grondwet van naam, doch nauwelijks van inhoud veranderd. Onder het etiket “Hervormingsverdrag” trachtte het trio ons oude wijn in een nieuwe zak te verkopen. De premier hield bij hoog en bij laag vol, dat er ook inhoudelijk héél véél was veranderd waardoor het nieuwe verdrag geen constitutionele trekken meer zou hebben. Dit is heel belangrijk voor de premier om te voorkomen dat de Nederlandse bevolking zich nog een keer bij referendum zou kunnen uitspreken tegen het opbouwen van de Europese superstaat.

Overtuigend was de premier daarin overigens niet, te meer daar veel van zijn Europese vrienden, (bondskanselier Merkel en de premiers Verhofstad, Ahern en Zapatero alsook de Finse staatssecretaris voor Europese Zaken, Jari Luoto, Eurocommissaris Wallström en talloze Europarlementariërs; zie http://eureferendum.blogspot.com/200...stitution.html ) inmiddels hebben verklaard dat het Hervormingsverdrag in wezen hetzelfde is als de Europese Grondwet, die het Nederlandse volk in 2005 bij referendum verwierp. En terecht, want alle slechte dingen uit die Europese Grondwet, die komen er nu toch aan, met dank aan meneer Balkenende. Zo heeft de premier de Nederlandse belangen verkwanseld door vele vetorechten weg te geven, niet te bedingen dat het Nederlands parlement een rode kaart zou kunnen uitbrengen tegen elk slecht plan uit Brussel, toe te staan dat het mogelijk blijft dat landen als Turkije lid worden van de EU en in te stemmen met een vaste voorzitter van de Europese Raad die als een Brusselse zonnekoning zal gaan heersen.

Het ergste was nog wel, dat de premier glashard ontkende dat het opgeven van vetorechten een verlies van soevereiniteit voor Nederland betekent. Zijn argumentatie daarvoor, was onnavolgbaar. Hij slaagde er absoluut niet in om in begrijpelijke bewoordingen uit te leggen, hoe het kan dat het feit dat andere Europese staten ons in de toekomst op vele terreinen beslissingen kunnen opleggen tegen onze wil in, niet is het verlies van zelfbeschikkingsrecht.

De PVV ziet dit wel als een verlies van soevereiniteit en vindt inbreuken op onze soevereiniteit zo fundamenteel voor onze natie, dat dit gewoon schreeuwt om een nieuw referendum. Veel andere partijen in de kamer denken er net zo over en gelukkig is ook de PvdA, bij monde van fractieleider Tigchelaar, recent om gegaan en stemt nu ook in met een nieuw referendum.

De PVV zal er in ieder geval keihard voor vechten dat de burger de mogelijkheid krijgt om zich bij referendum te verzetten tegen het Hervormingsverdrag dat er voor zorgt dat Nederland steeds minder baas in eigen huis wordt.

Klik hier om het artikel ook op de website van het NRC te lezen.
Oud 28 juni 2007, 17:21   #242
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik ben het niet met je eens.
Het nieuwe verdrag is wel degelijk anders dan de vorige grondwet.
Als het niet zo was , dan was Verhofstadt niet zo vreselijk kwaad geworden
en dan waren Frankrijk en Engeland nooit accoord gegaan.

Alleen de SP en de PPV blijven mopperen ,maar die mopperen altijd .
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 17:27   #243
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Ik begrijp de tegenstanders van de EU in Nederland eerlijk gezegd niet :
als tegenstander van de EU zou ik maar wat tevreden zijn met het nieuwe verdrag : nu kan een land eindelijk uittreden. SP en PVV : goedkeuren die hap & onmiddelijk een kampanje beginnen om de EU te verlaten !

In een trek door : Air France terug uitkopen , ABN Amro nationalizeren
& het Beneluxverdrag gewoon opzeggen. Visumplicht opstellen voor alle landen & iedereen met "dubbele nationaliteit" de Nederlandse afnemen.

Dat is consequent en duidelijk !

(de taalunie opheffen en het Hollands-Nederlands als officiële taal invoeren
zou ook geen kwaad kunnen.)
Oud 28 juni 2007, 17:38   #244
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
als tegenstander van de EU zou ik maar wat tevreden zijn met het nieuwe verdrag : nu kan een land eindelijk uittreden. SP en PVV : goedkeuren die hap & onmiddelijk een kampanje beginnen om de EU te verlaten !

In een trek door : Air France terug uitkopen , ABN Amro nationalizeren
& het Beneluxverdrag gewoon opzeggen. Visumplicht opstellen voor alle landen & iedereen met "dubbele nationaliteit" de Nederlandse afnemen.

Dat is consequent en duidelijk !

(de taalunie opheffen en het Hollands-Nederlands als officiële taal invoeren
zou ook geen kwaad kunnen.)
Ben je ook al aanhanger van de SP of de PVV?
Oud 28 juni 2007, 17:39   #245
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Wat zou je dan van Nederland verwachten als het om iets zinnig gaat?
Wat vindt je dat Belgie Nederland heeft te bieden?
Laten we als volwassen mensen de discussie voeren over wat we van elkaar verwachten.
Een interessante gedache : moet ik dringend eens navraag doen bij de hordes Nederlanders die op zondagvoormiddag "de vogeltjesmarkt" teisteren. In Rotterdam bestaat er een gezellige gelijkaardige zondagvoormiddagmarkt : daar vind je haast geen Belgen (ik begrijp het niet). Je kan de vraag ook stellen langsheen de Belgisch-Nederlandse grens, maar wel aan de belgische kant : daar wonen nl. exclusief veel Nederlanders (in meerderheid) - het is zelfs door de nederlandse aanwezigheid dat de discussie over de taalaangehorigheid van "Voeren" plotseling totaal verstomde.

Het voornaamste dat België aan Nederland te bieden heeft is : ruimte
(en wel het meeste van al in Wallonië) & een verademing van een bepaalde vorm van kneuterigheid.. het is bv. wonderbaarlijk hoe gedisciplineerd de automobilisten in Nederland rondrijden.. tot ze de grens over steken dan blijkt dat zae plots in een land zijn "waar alles mag en kan".. Behalve dat ze in de grensstreek hun kinderen graag naar België naar school sturen omdat "daar niet alles mag en kan" & de reeks voorordelen gaat zo maar door..

Ik beschouw dit idee van mij niet bepaald als een vooroordeel : de Nederlander heeft een voldoende respect voor de eigen overheid, de belg daarentegen heeft wat meer wantrouwen voor elke overheid. Dat antrouwen is toch wel een gemeenschappelijk volkseigen : want van zodra de "overheid" een beetje zweemt naar "vreemde overheid" steekt het nederlandse natuurlijke wantrouwen de kop weer op..
Oud 28 juni 2007, 20:40   #246
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Krijgen we die onzin weer; ook nu is het perfect mogelijk om uit de EU te treden, internationale verdragen zijn altijd eenzijdig op te zeggen. Dat dit misschien niet wenselijk is, is weer een ander verhaal, maar het is een mogelijkheid.
Oud 28 juni 2007, 21:03   #247
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Krijgen we die onzin weer; ook nu is het perfect mogelijk om uit de EU te treden, internationale verdragen zijn altijd eenzijdig op te zeggen. Dat dit misschien niet wenselijk is, is weer een ander verhaal, maar het is een mogelijkheid.
En als het je makkelijker maakt, waarom dan niet doen. Als je er toch uit wil stappen, waarom zit je dan tegen te stribbelen tegen het verdrag? De SP had totaal geen poot om op te staan toen ze de grondwet afkraakte, ze zette er een prothese onder en Nederland dacht dat ze kon lopen!
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 21:33   #248
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
En als het je makkelijker maakt, waarom dan niet doen. Als je er toch uit wil stappen, waarom zit je dan tegen te stribbelen tegen het verdrag?
Omdat er ook nog andere artikelen in het verdrag staan. Ik kan dezelfde domme vraag ook aan u stellen: Als u zo pro-EU bent, waarom was u dan voor de grondwet als deze het uitstappen "makkelijker" maakt?
Oud 28 juni 2007, 22:05   #249
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat er ook nog andere artikelen in het verdrag staan. Ik kan dezelfde domme vraag ook aan u stellen: Als u zo pro-EU bent, waarom was u dan voor de grondwet als deze het uitstappen "makkelijker" maakt?
Omdat het de mogelijkheid biedt voor anderen en Nederland, dat wanneer de boel spaak loopt, er volwaardig uit te stappen. Bovendien is het verdrag in zijn geheel een grote stap vooruit vergeleken met de situatie nu.
Oud 28 juni 2007, 22:13   #250
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Als mensen je ineens "u" gaan noemen ,zit er addertje onder het gras.
Het is een verschijnsel dat vaker in Zuid-Nederland voorkomt dan in Noord-Nederland.
Oud 28 juni 2007, 22:29   #251
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Omdat het de mogelijkheid biedt voor anderen en Nederland, dat wanneer de boel spaak loopt, er volwaardig uit te stappen. Bovendien is het verdrag in zijn geheel een grote stap vooruit vergeleken met de situatie nu.
Oftewel, het feit dat de uitstapmogelijkheid nu ook in het verdrag zelf staat vormt voor u als pro-EU'er geen belemmering om toch voor het verdrag te zijn, aangezien dit ene artikel niet opweegt tegen de pluspunten uit het verdrag. Voor mij weegt dit kleine detail uit het verdrag niet op tegen allerlei andere negatieve aspecten uit het verdrag, dat lijkt me duidelijk toch?
Oud 28 juni 2007, 22:31   #252
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Als mensen je ineens "u" gaan noemen ,zit er addertje onder het gras.
Het is een verschijnsel dat vaker in Zuid-Nederland voorkomt dan in Noord-Nederland.
Ik gebruik bijna altijd "u" op dit forum, maar daar zal ik wel een buitenbeentje in zijn.
Oud 28 juni 2007, 23:30   #253
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Goed van de PVV.
Ze beseffen het niet, maar ze graven hun eigen graf. Eén van de redenen van het verwerpen van de ontwerpgrondwet was de geringe kennis van de Nederlanders over die ontwerpgrondwet. En dat verwerpen is logisch, je tekent in het algemeen geen contract als je niet weet wat erin staat. Als nu de PVV een strategie hanteert waarbij voortdurend het nieuwe verdrag onder de aandacht wordt gebracht, brengt ze de Nederlanders kennis bij over het verdrag. Hoe meer kennis de Nederlanders ervan hebben, des te groter de kans dat het nieuwe verdrag wordt geaccepteerd na alle plussen en minnen te hebben beoordeeld.
Van de andere kant kan de PVV niet anders. Wil ze een referendum georganiseerd krijgen, dan moet ze daarvoor publicitair bezig zijn.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 23:36   #254
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Ideale moment om uit de EU te stappen.
Enkel BENELUX...meer heeft Vlaanderen niet nodig.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 23:50   #255
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Goed van de PVV.
Ze beseffen het niet, maar ze graven hun eigen graf. Eén van de redenen van het verwerpen van de ontwerpgrondwet was de geringe kennis van de Nederlanders over die ontwerpgrondwet. En dat verwerpen is logisch, je tekent in het algemeen geen contract als je niet weet wat erin staat. Als nu de PVV een strategie hanteert waarbij voortdurend het nieuwe verdrag onder de aandacht wordt gebracht, brengt ze de Nederlanders kennis bij over het verdrag. Hoe meer kennis de Nederlanders ervan hebben, des te groter de kans dat het nieuwe verdrag wordt geaccepteerd na alle plussen en minnen te hebben beoordeeld.
Van de andere kant kan de PVV niet anders. Wil ze een referendum georganiseerd krijgen, dan moet ze daarvoor publicitair bezig zijn.
Mooi redenatie, maar u maakt een aanname die u volgens mij niet hard kan maken. Er zijn ook genoeg tegenstemmers geweest die dit goed doordacht hebben gedaan, net zoals er genoeg voorstemmers waren die dit niet goed doordacht hebben gedaan.
Oud 29 juni 2007, 06:48   #256
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Luxemburg zegt alvast nee, zij hebben noch België, noch Nederland nodig.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 07:28   #257
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Goed van de PVV.
Wil je niet meer praten over "geringe kennis van de Nederlanders over de ontwerpgrondwet".
Nederlanders verschillen heel duidelijk van mening met de Belgen over de toekomst van de EU.
Wij willen belsist geen Europeese federale Staat, zoals de Belgen dat willen en zoals het door Verhofstadt en zijn regering te vuur en te zwaard is verdedigd.
Voor ons is de EU alleen bedoeld voor die zaken die bovennationaal geregeld moeten worden en meer niet ,punt uit!
We zullen nog zien als de definitieve tekst klaar is ,hoe de discussie in Nederland zal verlopen.
De race is hier nog niet gelopen.
Ook bij de mensen die nu in eerst instantie "ja" zeggen tegen dit verdrag
(zoals ik) zitten nog heel wat twijfelaars die kritisch zullen toezien.
Oud 29 juni 2007, 07:35   #258
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
De Benelux heeft zijn tijd gehad ,Het verdrag kan nu wel opgeheven worden.
Politiek gezien heeft Nederland niet veel overeenkomsten met Belgie.
Wij kunnen ons beter op de Scandinavische landen richten.
Bovendien Nederland heeft naast de prima verhoudingen met Engeland ,de laatste jaren ook uitstekende verhouding met Duitsland.

Belgie is van huis uit een Latijns land ,die met zijn EU politiek dichter bij de Middenlandse zee ligt dan bij de Noordzee.

( om misverstanden te voorkomen ,met Belgie bedoel ik niet Vlaanderen)
Als Vlaanderen onafhankelijk is ,zal het dus anders zijn)

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 29 juni 2007 om 07:39.
Oud 29 juni 2007, 08:00   #259
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wil je niet meer praten over "geringe kennis van de Nederlanders over de ontwerpgrondwet".
Die 'geringe kennis' is niet iets wat ik heb bedacht. Het is in diverse enquêtes naar voren gekomen.

Citaat:
Nederlanders verschillen heel duidelijk van mening met de Belgen over de toekomst van de EU.
Ik weet niet of Nederlanders en Belgen zo sterk van mening verschillen. De Belgen kregen de kans niet zich in een referendum uit te spreken. We zullen het dus niet weten. Dat er geen referendum in België heeft plaatsgevonden is jammer. Een belangrijke reden daarvoor is de schizofrenie van België, m.a.w. de Vlaams-Waalse problematiek.

Citaat:
Wij willen belsist geen Europeese federale Staat, zoals de Belgen dat willen en zoals het door Verhofstadt en zijn regering te vuur en te zwaard is verdedigd.
Voor ons is de EU alleen bedoeld voor die zaken die bovennationaal geregeld moeten worden en meer niet ,punt uit!
'Belg=Verhofstadt' is een wel een heel simpele redenering. De VLD heeft bij de laatste verkiezingen flink verloren. Dat zegt al een heel wat.
Dat de EU alleen zaken op bovennationaal niveau regelt is zelfs een uitgangspunt, nl. verwoord in het subsidiariteitsbeginsel. In de praktijk pakt het wel eens wat anders uit, maar dat is een andere kwestie.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 08:15   #260
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oftewel, het feit dat de uitstapmogelijkheid nu ook in het verdrag zelf staat vormt voor u als pro-EU'er geen belemmering om toch voor het verdrag te zijn
Sterker nog, ik ben voor de mogelijkheid om er, indien nodig, uit te kunnen stappen.
Citaat:
, aangezien dit ene artikel niet opweegt tegen de pluspunten uit het verdrag. Voor mij weegt dit kleine detail uit het verdrag niet op tegen allerlei andere negatieve aspecten uit het verdrag, dat lijkt me duidelijk toch?
Maar u bent toch tegen de EU an sich? U vindt bestaande verdragen zoals Schengen toch voldoende? Dan maakt het toch niks uit hoe de EU evolueert (wordt efficiënter), als u erin de mogelijkheid ziet er afscheid van te kunnen nemen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be