Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2007, 14:55   #741
Spliff
Staatssecretaris

Spliff's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Wat bedoelt u met "met de tijd evolueren" ? Toch ni wat de bazekes van het arm-volkje verlangen? (naar de pijpen dansen van de kapitalistische-winst beheerders? )
Bijvoorbeeld de positie van de vrouw binnen de Islam herzien. De erfenisregeling is bijvoorbeeld al niet evenredig verdeeld.

Ik denk dat een gematigdere Islam het wereldbeeld al een stuk kan vooruithelpen. Als de andere strekkingen dan ook nog water bij hun wijn doen, zijn we vertrokken. Het is zoeken naar een naald in een hooiberg, maar ik probeer gewoon oplossingen aan te reiken, zeker niet om afbreuk te doen aan je geloof, wat dat betreft heb ik meer respect voor je dan de gemiddelde christen die enkel met een huwelijk, doopsel of begravenis zijn 'geloof' gaat uiten...
Oud 30 juni 2007, 14:57   #742
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spliff Bekijk bericht
Bijvoorbeeld de positie van de vrouw binnen de Islam herzien. De erfenisregeling is bijvoorbeeld al niet evenredig verdeeld.

Ik denk dat een gematigdere Islam het wereldbeeld al een stuk kan vooruithelpen. Als de andere strekkingen dan ook nog water bij hun wijn doen, zijn we vertrokken. Het is zoeken naar een naald in een hooiberg, maar ik probeer gewoon oplossingen aan te reiken, zeker niet om afbreuk te doen aan je geloof, wat dat betreft heb ik meer respect voor je dan de gemiddelde christen die enkel met een huwelijk, doopsel of begravenis zijn 'geloof' gaat uiten...
Ah, dus naar de pijpen dansen van je-weet-wel, neen mijn beste, de islaam is geen hoer ,sorry ! Daarvoor is de evolutie niet bedoeld...
Oud 30 juni 2007, 14:58   #743
Spliff
Staatssecretaris

Spliff's schermafbeelding

Standaard

Even een andere vraag ook, ik neem aan dat een perfecte kennis van de Koran onder de knie krijgen, een heel lang proces is?

Nu vind ik de Bijbel ook wel complex, maar er is bijvoorbeeld wel een kinderbijbel, is er ook een kinderKoran, Koran for dummies of zo?

Waarmee ik wil aantonen, dat wanneer je de Koran bereikbaarder maakt voor een breder publiek er ook minder angst voor het onbekende moet zijn...
Oud 30 juni 2007, 15:12   #744
colargo
Banneling

colargo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Even een andere vraag ook, ik neem aan dat een perfecte kennis van de Koran onder de knie krijgen, een heel lang proces is?

Nu vind ik de Bijbel ook wel complex, maar er is bijvoorbeeld wel een kinderbijbel, is er ook een kinderKoran, Koran for dummies of zo?

Waarmee ik wil aantonen, dat wanneer je de Koran bereikbaarder maakt voor een breder publiek er ook minder angst voor het onbekende moet zijn...
Moslims hechten zelfs geen waarde als je hem leest in een andere taal!

Zou je dit toch kunnen doen, dan zeggen ze. Dat er zoveel interpretaties bestaan als er personen zijn die het boek lezen .

Het breng meer miserie dan goed mee.
Goedheid leert men niet volgens de regeltjes in een boek!
Je hebt er die denken van wel, en die worden plots gavaarlijk en zijn ontspoord maar vatten het meestal zelf niet meer. Want ze volgen het pad dat uitgestippeld staat!!!!

Rede, gezond verstand meer moet het niet zijn

boo nubian

Laatst gewijzigd door colargo : 30 juni 2007 om 15:15.
colargo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2007, 15:50   #745
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
En wat draagt dit juist bij aan de discussie?
De ware aart van de Islam: geweld, bedrog, seksuele perversiteiten, oorlog, ondermijning......, etc, etc.
Oud 30 juni 2007, 15:56   #746
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
De ware aart van de Islam: geweld, bedrog, seksuele perversiteiten, oorlog, ondermijning......, etc, etc.
De islaam weerkaatst gewoon de puriteit van de mensheid meer niet, de mens van vandaag is zo gefrustreerd enkel omdat de islaam de ware aard van de mens blootstelt, een waarheid die bitter is zou ik zeggen !
Oud 30 juni 2007, 16:06   #747
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fikr_El7or Bekijk bericht
beste,
Natuurlijk kan ik dat begrijpen, er zijn veel culturen in België aanwezig: Joodse, Islamitische, Marokkaanse, Turkse, Russische, sikhisme, .. etc.

Niemand dwingt u om een bepaalde cultuur te volgen, en uw eigen cultuur verlaten.
Ik wil best vragen stellen. Maar dan moet je wel antwoorden geven.

De vraag was: wat als twee culturen niet samengaan? U wil uw cultuur behouden. Stel nu dat wij dat ook willen. Simpel voorbeeld: het is een onmiskenbaar deel van onze cultuur dat geen uiting gegeven wordt van onder andere religieuze levensovertuiging in publieke functies. Waarom moeten vele moslims daar zo moeilijk over doen? Is het omdat jullie vinden dat jullie cultuur prioriteit verdient boven de Europese cultuur?

En bijkomende vraag die onbeantword bleef:
Wat heeft voorrang?:
- de regels van de koran
- de wet van de (Belgische) staat?

Laatst gewijzigd door Dycore : 30 juni 2007 om 16:11.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2007, 16:06   #748
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Een auto die stuk wordt na een verkeersongeval en een nieuwe auto uit de garage trekken allebei uw aandacht.
Die ene moedigt u aan om de Belgische verkeerswetten te respecteren en niet te snel rijden, die andere nieuwe luxe auto wenst u graag te hebben.
Wat moet dit betekenen?
Oud 30 juni 2007, 16:34   #749
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Yep, dingen waar wij ons allemaal niet mee bezighouden in het westen he Derk
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2007, 16:59   #750
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht

De vraag was: wat als twee culturen niet samengaan? U wil uw cultuur behouden. Stel nu dat wij dat ook willen. Simpel voorbeeld: het is een onmiskenbaar deel van onze cultuur dat geen uiting gegeven wordt van onder andere religieuze levensovertuiging in publieke functies. Waarom moeten vele moslims daar zo moeilijk over doen? Is het omdat jullie vinden dat jullie cultuur prioriteit verdient boven de Europese cultuur?

Wat heeft voorrang?:
- de regels van de koran
De belgische wet bestaat gewoon niet, zoals "la belgique" bij de meeste vlamingen ook niet bestaat,.
Oud 30 juni 2007, 19:35   #751
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
In ieder geval niet gelegitimeerd door een of andere godsdienst of naar het voorbeeld van een of andere doorgeslagen "profeet"...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2007, 20:57   #752
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Discriminatie betekent ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde kenmerken.

De waarheid is dat de Islam niet voor gelijkheid staat, maar wel voor rechtvaardigheid en daarom moet er altijd onderscheid gemaakt worden tussen vrouw en man, tussen moslim en niet moslim, tussen mensen die in God geloven en mensen die er niet in geloven, .. etc...
Dat is duidelijk, Yahya, zéér duidelijk.

Dan stel ik voor dat de beschaafde wereld haar interpretatie van rechtvaardigheid toepast op de volgelingen van Mohammed. Bijvoorbeeld zou men er mee kunnen instemmen dat zij in België geen recht meer hebben op sociale zekerheid, geen moskeeën mogen bouwen, niet meer mogen trouwen, hun tot haat aanzettend boek niet meer mogen bezitten, etc.

Dit alles in de hoop dat daarmee de Vrije Wereld kan gered worden, en de rechtvaardigheid die wij daarin kennen.

Dat is toch de rechtvaardigheid die je zoekt?

P.S.: waar zijn de mensen die zichzelf moslim noemen, of de islamapologeten, die Fikr zullen tegenspreken? In hun binnenste binnen hopen ze dat de dag zal komen dat Fikr's fantasieën werkelijkheid worden.

Laatst gewijzigd door Basy Lys : 30 juni 2007 om 21:02.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2007, 21:04   #753
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Maar die dingen worden niet gelegitimeerd in de Vrije Wereld, terwijl zij in de grondwet van de mohammedaanse ideologie staan ingeschreven, eeuwig en onveranderlijk.
Oud 30 juni 2007, 21:06   #754
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
P.S.: waar zijn de mensen die zichzelf moslim noemen, of de islamapologeten, die Fikr zullen tegenspreken? In hun binnenste binnen hopen ze dat de dag zal komen dat Fikr's fantasieën werkelijkheid worden.
Dit is één van de redenen waarom de massa mohammedanen niet opstaat tegen de terroristen die moorden en vernieling zaaien in naam van Allah en Mohammed. In het diepst van hun hart vinden ze het goed dat de niet-islamitische wereld schrik wordt aangejaagd en dat de islam zich kan verbreiden... desnoods met geweld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2007, 00:11   #755
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

_Yahya_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Mijn inziens zijn dit twee onvergelijkbare zaken. In het voorbeeld dat je geeft over de werklozen gaat het over iets duidelijk meetbaars, terwijl het verschil tussen een moslim/niet-moslim (Shi'a, Druze, Bin Laden...?), gelovige/niet-gelovige (Agnost, ...?) volledig subjectief is. Zelfs het verschil tussen een man en vrouw is subjectief, kijk naar transsexuelen of het Klinefelter syndroom. In deze gevallen is objectief gezien het onderscheid dat je maakt dus zoiezo ongeoorloofd en bijgevolg (volgens je eigen definitie althans) discriminatie.
beste,
dat kan dat ze onvergelijkbare zaken zijn, dit is afhankelijk van de basis waaruit u vertrekt.
Mag ik weten wat u met 'meetbaar' bedoelt en waarom dat meetbaar is?

Mvg
Yahya
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2007, 00:15   #756
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
6/29/07 ( Khost, Afghanistan ) - Religious extremists kidnap and behead a language interpreter.
6/28/07 ( Ramban, India ) - A civilian is abducted and beheaded by the Religion of Peace.
6/28/07 ( Pulwama, India ) - Lashkar-e-Toiba militants attack a security patrol, killing one member.
6/28/07 ( Paktika, Afghanistan ) - An 18-year-old Afghan civilian is killed by a Fedayeen suicide bomber.
6/28/07 ( Songkhla, Thailand ) - A 51-year-old village guard is shot to death by Jihadis as he is returning home.
6/28/07 ( Salman Pak, Iraq ) - Twenty civilians are kidnapped and beheaded by Muslim terrorists.
Afghanistan, er worden steeds meer onschuldige burgers gedood door de navo. Kindjes, vrouwen en bejaarden, er wordt geen rekening gehouden met deze mensen en toch beweren ze techonologie en geheimediensten te hebben en toch kunnen zeniet weten dat er kindjes op de shool zitten en geen terroristen.

Mvg
Yahya

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 1 juli 2007 om 00:15.
Oud 1 juli 2007, 00:37   #757
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
De layout is wat mislukt, kan iemand dat aanpassen aub? Ik heb geen verstand van meervuldig quoten...
Beste,
Nee dat is duidelijk en begrijpaar.
Ale, ik ga toch niet inhoudelijk op uw bericht reageren want het leidt zo naar een heftige discussie.
Ik zeg altijd rechtvaardigheid mag een gezonde mens niet met gelijkheid verwarren, gelijkheid kan wel rechtvaardigheid kan, maar niet altijd.
U moet mij niets over Agadir en Maroc vertellen hoor, dat heeft niets met deze discussie te maken.

Deeltijdse of voltijdse wwerkloos had ik gewoon gehaald om mijn standpunt te verduidelijken, om te inzien dat gelijkheid geen rechtvaardigheid is.

Ja, het is mischien wel logischer om geloof en staat gewoon gescheiden te houden, en dit is afhankelijk van van welk geloof u bedoelt. En geloof is er altijd en overal.

De maatschappij, evolueert, ja inderdaad en dat is zeker zo, daarom is de Islam basis en vertakkingen, vertakkingen zijn afhankelijk van tijd, plaats en omstandigheid, maar in de islam is alles op principes gebaseerd oook al er een nieuwe aardse uitdaging ontstaat.
Ik begrijp echt niet wat u met " vasthouden aan oude regels" bedoelt, kunt u mij een voorbeeld geven .?
En wat is oud ? en waneer is iets oud ?
Denken over een oplossing om een bepaald probleem op te lossen is een oude methodologie, gaan we dan helemaal niet meer denken om problemen te gaan oplossen omdat deze methodologie oud is? wees duidelijk zodat ik zinnig ga reageren.

Om inspraak te hebben volstaat het bezitten van een identiteitskaart en het bereiken van een minimumleeftijd. (democratie)

Terwijl volgens de Islaam (Shura) komen volgende mensen niet in aanmerking:
- Niet-Moslims
- Laaggeschoolden of onwetend mensen.
- Zwakzinnigen
- Grote zondaars (zoals leugenaars, dronkaards, mannen die vrouwen beschuldigen van overspel, ..)
- Racisten
- .. etc.

Hiermee bedoel ik dat alleen geleerden die bekend en betrouwbaar zijn, in aanmerking komen.

Iemand die zondigt, is niet echt volledig te vertrouwen. Maar diegenen die openbaar zondigt wordt zeker bestraft, bijvoorbeeld iemand die zijn afvalligheid openbaar bekend maakt tussen de gelovige moslims die de grote meerderheid van het islamitische staat vormen, wordt ter doodstraf veroordeeld. Deze zal de kans krijgen om gesprekken te voeren met geleerden, deze geleerden zulen antwoorden geven op zijn vragen, beweringen en twijfelachtige zaken zodat hij terug naar de islam keert.

Islam in een islamitische staat, is staat en geloof, credo en wetgeving, hemel en aarde, materie en ziel, .. etc. En een afvallige wordt net als een spion beschouwd die de nationale veiligheid en het systeem van de staat bedreigt, anders waarom zou hij dat bekend gaan maken, geen enkel moslim kan de harten van mensen lezen om erachter te komen of men gelovig of afvallig is.

Mvg
YahyaZ

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 1 juli 2007 om 00:48.
Oud 1 juli 2007, 01:09   #758
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht

Wat heeft voorrang?:
- de regels van de koran
beste,
dan moeten we de beste van beide culturen nemen, of anders ieder zijn eigen cultuur volgen.

de beste oplossing is de Koran:

In naam van de God, de Barmhartige, de Genadevolle.
1. Zeg: "O gij ongelovigen,
2. Ik bid niet aan, wat gij aanbidt,
3. Noch gij bidt aan, wat ik aanbid.
4. Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt,
5. Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid.
6. Derhalve voor u uw manier van leven en voor mij mijn manier van leven."

Uw vraag "Koran" of "Belgische wet" is niet duidelijk, kun je mij dan een voorbeeld geven?

Mvg
Yahya

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 1 juli 2007 om 01:09.
Oud 1 juli 2007, 12:56   #759
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
beste,
dan moeten we de beste van beide culturen nemen, of anders ieder zijn eigen cultuur volgen.

de beste oplossing is de Koran:

In naam van de God, de Barmhartige, de Genadevolle.
1. Zeg: "O gij ongelovigen,
2. Ik bid niet aan, wat gij aanbidt,
3. Noch gij bidt aan, wat ik aanbid.
4. Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt,
5. Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid.
6. Derhalve voor u uw manier van leven en voor mij mijn manier van leven."

Uw vraag "Koran" of "Belgische wet" is niet duidelijk, kun je mij dan een voorbeeld geven?

Mvg
Yahya
Ik merk dat u de discussie steeds probeert te verwateren met zeer algemene citaten of uitspraken. Kan u mij ook concrete antwoorden geven?

Mijn vraag was - nogmaals - wat als twee culturen niet samengaan? Ik volg u best als u zegt dat we het beste uit verschillende culturen moeten nemen en dat cultuur een flexibel begrip is.

Als beide culturen niet samengaan moeten we maar elk onze eigen weg gaan zegt u. Maar het is duidelijk dat dit een groot gevaar is voor de nationale cohesie van ons land. Met ingrijpende gevolgen voor de economie en de buitenlandse betrekkingen. Het ondermijnt de welvaart, het welzijn, de vrede en de sociale rust in een land, wanneer bepaalde culturen niet samengaan.

Maar nu terug naar de concrete vragen. Kan u mij een concreet antwoord geven op de volgende concrete vragen:

Als het een onmiskenbaar deel van onze cultuur is dat er gen hoofdoeken in publieke functies worden gedragen, waarom moeten moslims daar dan moeilijk over doen? Waarom kunnen zij geen begrip tonen voor de cultuur van hun gastland?

Als de Belgische regering morgen een wet uitvaardigd waarbij halal-slachten verboden wordt op grond van diervriendelijke redenen, zal u zich dan neerleggen bij die wet? Of zal u de wet negeren en de koran boven ons staatsbestel plaatsen?
Oud 1 juli 2007, 15:36   #760
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Maar die dingen worden niet gelegitimeerd in de Vrije Wereld, terwijl zij in de grondwet van de mohammedaanse ideologie staan ingeschreven, eeuwig en onveranderlijk.
Was een vrije wereld , nu niet meer !
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be