Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juli 2007, 20:26   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Sticht een vereniging voor de erkenning ervan, tenzij je denkt dat het vanzelf zal gaan.

Maar wat storend is: die West-Vlaamse nationalisten gaan zeer selectief om met zelfbeschikkingsrecht. Ze eisen op wat ze bv. het Poperings, het Iepers, het Brugs,... ontzeggen.

Foei!
Als West-Vlaming kan ik u alvast zeggen dat dergelijke "West-Vlaamse nationalisten" gewoon niet bestaan. Doomy is slechts de illustere uitzondering die de regel bevestigt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 20:27   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Elke gemeente mag zijn eigen lokale variant van het West-Vlaams gebruiken. Demokratischer kan toch niet?
En daar zijn natuurlijk heel veel voorstanders voor...
Oud 3 juli 2007, 20:28   #23
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Wat houdt zo'n erkenning en/of officieel statuut precies in?
*) De lokale streektaal ook mogen gebruiken bij officiële instanties (gemeenteraad, rechtszaal) voor lokale doeleinden. Waarom moeten West-Vlamingen bij officiële aangelegenheden van lokaal belang tegen elkaar slecht Nederlands spreken in plaats van goed West-Vlaams?

*) Tweetalige straat- en plaatsnaamborden zoals in Friesland en het Groothertogdom Luxemburg.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 20:30   #24
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als West-Vlaming kan ik u alvast zeggen dat dergelijke "West-Vlaamse nationalisten" gewoon niet bestaan. Doomy is slechts de illustere uitzondering die de regel bevestigt.
Wacht maar eens wanneer Vlaanderen ooit onafhankelijk wordt. Dan zullen ze eens wat meemaken. Ik ben dat cultureel imperialisme van aan de andere kant van de Schelde meer dan beu.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 20:32   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Wacht maar eens wanneer Vlaanderen ooit onafhankelijk wordt. Dan zullen ze eens wat meemaken. Ik ben dat cultureel imperialisme van aan de andere kant van de Schelde meer dan beu.
Wat gaan we dan wel meemaken? En waarom zien we NU dan niets van dat alles?

Cultureel imperialisme? Hoezo? Kunt u nog van grotere onzin bevallen?
Oud 3 juli 2007, 20:33   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
*) De lokale streektaal ook mogen gebruiken bij officiële instanties (gemeenteraad, rechtszaal) voor lokale doeleinden. Waarom moeten West-Vlamingen bij officiële aangelegenheden van lokaal belang tegen elkaar slecht Nederlands spreken in plaats van goed West-Vlaams?

*) Tweetalige straat- en plaatsnaamborden zoals in Friesland en het Groothertogdom Luxemburg.
Menslief, staat u eigenlijk met uw beide voeten op de grond? Dialect wordt gebruikt. Als ik naar de diensten van mijn gemeente ga, dan spreek ik er dialect en men antwoordt me in hetzelfde dialect. Wat is uw probleem eigenlijk?
Oud 3 juli 2007, 20:36   #27
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

limburgs IS al een aparte taal.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 20:37   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
En?
Oud 3 juli 2007, 20:43   #29
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat gaan we dan wel meemaken? En waarom zien we NU dan niets van dat alles?

Cultureel imperialisme? Hoezo? Kunt u nog van grotere onzin bevallen?
De enigste keer dat West-Vlamingen (of Limbugers) in hun streektaal op nationale TV/Radio mogen en kunnen spreken is er om mee te lachen. Het dominante accent/dialect die in Vlaanderen wordt gepromoot is het Brabants/Antwerps. Als West-Vlamingen op TV onverstaanbaar zijn dan wordt het ondertiteld als Antwerpenaren iets onverstaanbaars zeggen moeten we het maar verstaan.

Op de commerciële zenders is dit nog veel duidelijker dan op de openbare. De term "imperialisme" is uiteraard overdreven maar het is zonder twijfel duidelijk dat de culturele dominantie van Antwerpen een impact heeft op de gesproken taal in onze regio.
Oud 3 juli 2007, 20:47   #30
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En?
Een beetje last van de Franse ziekte. Enerzijds moord en brand schreeuwen als er ook maar met een vinger wordt geraakt aan de offciële landstaal maar voor de rest kompleet onverschillig voor de minderheidstalen en dialecten.
Oud 3 juli 2007, 20:56   #31
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Coekie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De enigste keer dat West-Vlamingen (of Limbugers) in hun streektaal op nationale TV/Radio mogen en kunnen spreken is er om mee te lachen.
Het is inderdaad ongepast om met een handicap te lachen.
In your neighbourhood.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 21:04   #32
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aha. Ok. Mij niet gelaten hoor!

Citaat:
Toch evenwel een kleine bemerking dat, voor zover ik weet - corrigeer mij maar mocht ik verkeerd zijn - het West-Vlaams een dialect is, hetgeen niet kan worden gezegd van het Fries. Ik heb de indruk dat hier appelen met peren worden vergeleken?

Laatst gewijzigd door Esperanza : 3 juli 2007 om 21:06.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 21:09   #33
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Toch evenwel een kleine bemerking dat, voor zover ik weet - corrigeer mij maar mocht ik verkeerd zijn - het West-Vlaams een dialect is, hetgeen niet kan worden gezegd van het Fries. Ik heb de indruk dat hier appelen met peren worden vergeleken?
Zoals ik eerder heb gesteld: het onderscheid taal/dialekt is vooral politiek van aard. Een taal is een dialekt met een leger en een vloot.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 3 juli 2007, 21:35   #34
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

West vlaams is een eigen taal! Splitsen die handel!

Vlaanderen barst!
Oud 3 juli 2007, 21:36   #35
Bazilfunk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Och, zo lang we elkaar maar verstaan, toch ?
Dat is het net. West vlamingen zijn onverstaanbaar!
Oud 3 juli 2007, 21:40   #36
Bazilfunk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coekie Bekijk bericht
een volwaardige taal? een volwaardig spraakgebrek ja

Respect voor onze allochtonen is op zijn plaats. Het is ongepast een vreemdeling uit te maken voor een iemand met een spraakgebrek. Het is niet omdat dat ze onze taal niet spreken dat je ze moet beledigen?
Oud 3 juli 2007, 21:44   #37
Bazilfunk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
En Antwerps dan. Een acteur verder en weeral een ander dialect.
Antwerps is een wereldtaal en als ge dat niet ondertekent dan gaat ge maar op een ander wonen. Het is antwerpen dat bepaalt of gij boterhammen eet of kasseien. Dus gij zult Antwerps spreken of gij verlaat dit land dat eigenlijk Antwerpen zou moeten heten.
Oud 3 juli 2007, 21:46   #38
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Dat kan je in het Gents ook doen hoor... En nog in een heleboel andere dialecten.
Gents is dan ook sterk beïnvloed door het West-Vlaams. Niet moeilijk met al die West-Vlaamse inwijkelingen. Er zijn 2 grote groepen inwijkelingen die de Gentse ekonomie doen draaien: de Turken en de West-Vamingen.

westhoek.jpg
Oud 3 juli 2007, 22:04   #39
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
Antwerps is een wereldtaal en als ge dat niet ondertekent dan gaat ge maar op een ander wonen. Het is antwerpen dat bepaalt of gij boterhammen eet of kasseien. Dus gij zult Antwerps spreken of gij verlaat dit land dat eigenlijk Antwerpen zou moeten heten.
O, maar wij boerkes zijn in tegenstelling tot de stadsmussen wél in staat om ons eigen eten te kweken. Meer zelfs: wij produceren het eten van de stadsmussen. Wij zijn dus niet degenen die gaan verhongeren. Integendeel: het zijn WIJ die bepalen of gij boterhammen of kasseien eet. Let maar op dat wij Antwerpen niet gaan uithongeren.

westhoek.jpg
Oud 3 juli 2007, 22:13   #40
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
In Nederland idd, in Vlaanderen is het Limburgs géén taal! Het Limburgs bestaat hier gewoon niet, aangezien er een zéér groot verschil is in de Limburgse dialecten.

Gij zijt toch een Limburger, afgaande op de vlag in uw avatar, dan moet ge toch ook weten dat een Lommelaar geen sjiek verstaat van een Voerenaar en een Truienaar geen hol van een Maaseikenaar.

De situatie in Nederlands-Limburg ken ik niet goed, ik ken het dialect in het noorden daar niet. Maar ik ken de verschillende Limburgse dialecten bij ons wel redelijk goed, en van een Limburgse taal in België kunt ge écht niet spreken.

Wat ge wel zoudt kunnen doen: Haspengouws, Maaslands en Kempisch als streektaal erkennen, daar kunt ge een "eenheidstaal" van maken.

Na edit:

Kunt ge trouwens nog spreken van dialect in onze provincie? Ik gok dat nog geen 20 % van de jongeren het dialect nog écht beheerst. De meeste jongeren brabbelen een Vlaamse verkavelingstaal waar men de woorden "ich" en "mich" lustig gebruikt en dan nog wat typische woorden als "hennig". Vooral bij de vrouwen is het zéér slecht gesteld, ik ken geen enkele vrouw van 20 of minder die nog dialect spreekt.

Laatst gewijzigd door 100% VLAMING : 3 juli 2007 om 22:18.
100% VLAMING is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be