Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juli 2007, 11:03   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard Waarom Noel zich op 23 juli laat euthanaseren:

Waarom Noel zich op 23 juli laat euthanaseren:
Een Brit van Jamaicaanse afkomst liep in Brandenburg een dwarslaesie op na een aanval door neonazis’s. Nu, elf jaar later, wil hij dood.

Op een bewogen bijeenkomst in Potsdam presenteerde de Brandenburgse premier Matthias Platzeck maandag de autobiografie van Noel Martin. „Toen neonazi’s op 16 juni 1996 een steen in zijn auto slingerden en de bouwvakker uit Mahlow uit de bocht vloog, hebben ze hem het leven genomen, hoewel ze hem niet doodden”, zei Platzeck in zijn toespraak.

Sinds die dag was Noel Martin vanaf de hals verlamd. Hij kon niets meer zelf en was geheel afhankelijk van zijn vriendin Jacqui, die haar lucratieve baan opgaf om hem te verzorgen. Bijna vier jaar lang deed ze dat. Toen overleed ze aan kanker. Sindsdien is hij op een heel team van verzorgers aangewezen.

Noel Martin kon niet bij de boekpresentatie aanwezig zijn. Hij zond een videoboodschap en zijn bijna dertigjarige zoon. In een interview dat Die Welt in Birmingham met hem maakte, antwoordt hij op de vraag of hij de daders heeft vergeven: „Dat is niet aan mij. Vergeven kan alleen God.” „Denkt u wel eens aan ze?” „Nee, daarvoor heb ik het te druk.”

Martin ontvangt van Brandenburg een schadeloosstelling. Met dat geld heeft hij het ’Noel en Jacqueline Martin Fonds’ opgericht. Dat bevordert ontmoetingen tussen jongeren uit verschillende landen en met verschillende huidskleuren. Jongeren uit het Brandenburgse dorp Mahlow heeft hij rondgeleid in het veelkleurige Birmingham.

Zijn vriendin Jacqueline had hij beloofd dit leven acht jaar vol te houden. Hij heeft er inmiddels drie jaar bij gedaan. Maar zijn besluit staat nu vast en alles is geregeld.

Op 23 juli dit jaar, op zijn 48ste verjaardag, neemt hij afscheid van het leven. Een heel verstandelijk besluit, zegt Martin, maar mijn verstand is ook het enige dat nog aan mij functioneert.

Vóór zijn dood heeft hij nog twee dingen geregeld. Ten eerste dat de huuropbrengsten van zijn comfortabele huis in Birmingham, besteed zullen worden aan computerprojecten voor Afrikaanse en Jamaicaanse jongeren. En ten tweede dat er een autobiografie van hem verschijnt.

Die autobiografie, ’Nenne es: mein Leben’ (’Noem het mijn leven’), is deze week verschenen bij uitgeverij Von Loeper. Het boek documenteert met tekst en veel foto’s het leven van een man die nooit ophield te geloven dat de wereld te verbeteren valt. Noel Martin heeft zijn zelfmoord geregeld met de vereniging voor hulp bij zelfdoding Dignitas. In juli reist hij naar de kliniek van die vereniging in Zwitserland. In Duitsland is hulp bij zelfdoding een groot taboe en heeft Dignitas een slechte, haast criminele naam. Het is daarom verwonderlijk dat in Duitsland op Noel Martins plan voornamelijk met begrip en respect is gereageerd.

Onverholen steun voor zijn voornemen krijgt hij van rechts-extreme websites, waar men hem toeroept: ’Waarom nog tot juli wachten, Noel?’

In zijn eigen familie- en vriendenkring was het verzet tegen zijn plan groot, zegt Martin in Die Welt. Maar ook geloofsgenoten konden hem niet vermurwen. „Ik geloof in God. Maar ik geloof niet dat wij weten wat hij zondig vindt.”

Inmiddels is de toestand van Noel achteruit gegaan, hij kan alleen nog maar liggen en heeft slechts een beetje gevoel in zijn hand.
Hij moet toezien hoe verplegend personeel zijn bezittingen steelt.
In dit geval zou ik precies hetzelfde gedaan hebben, gelukkig is euthanasie hier niet verboden.

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 8 juli 2007 om 11:04.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2007, 11:52   #2
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

bijzonder droevig verhaal.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2007, 12:03   #3
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
bijzonder droevig verhaal.
Noel gaf in Duitsland lezingen aan jonge neo-nazi's, hopelijk hebben ze er wat van geleerd.
De daders zijn inmiddels weer vrij.
Oud 8 juli 2007, 12:17   #4
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Noel gaf in Duitsland lezingen aan jonge neo-nazi's, hopelijk hebben ze er wat van geleerd.
zij moesten nog veel strenger gestraft worden, de minister gaf het aan: zij hebben hem idd vermoord én moedwillig.
Oud 8 juli 2007, 12:24   #5
PollyCorrect

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
:schock: tegenwoordig gaat de westerse maatschappij met al zijn vreugden en comfort ten onder aan... straffeloosheid.

wat een verhaal, wat een man, die Noel.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2007, 12:31   #6
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

aangrijpend

mvg. Sint Ignacius
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7

Laatst gewijzigd door UFSIA : 8 juli 2007 om 12:34.
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2007, 15:57   #7
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
:schock: tegenwoordig gaat de westerse maatschappij met al zijn vreugden en comfort ten onder aan... straffeloosheid.

wat een verhaal, wat een man, die Noel.
Zinloos geweld dient zwaar te worden bestraft, wie ook de dader dan mag zijn.
Oud 8 juli 2007, 17:06   #8
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Zinloos geweld dient zwaar te worden bestraft, wie ook de dader dan mag zijn.
Ik noem dit geen zinloos geweld. Dit is geweld door mensen die een verfoeilijke gruwelijke ideologie aanhangen, en blijkbaar ook bereid zijn om daarvoor gruwelijke dingen te doen.
Oud 8 juli 2007, 18:55   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Of ge nu een steen gooit naar een rijdende auto, waardoor die automobilist tegen een paalt tottert en verlamd is zoals in het verhaal hierboven, terwijl ge deel uitmaakt van een betoging van verwerpelijke nazi's;
of ge gooit die steen vanuit een betoging van klein links;
of ge gooit die steen vanuit de prosessie naar de grot van de heilige vulva;

dat is allemaal even verwerpelijk geweld.
De betoging maakt deel uit van je vrijheid van spreken; het gebruik van geweld is de vrijheid van je medemens ongehoord beperken.

Voor mijn part moet zoiets zwaar bestraft worden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2007, 20:38   #10
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Ik hoop dat die daders eens grondig gaan nadenken over wat ze gedaan hebben, maar blijkbaar worden zulke feiten niet meer zo zwaar bestraft. Dat ze nu al terug rondlopen, vind ik eerlijk gezegd nogal sterk, vermits het om moedwil ging.
Oud 9 juli 2007, 10:52   #11
Tegendradigaard

Standaard

en dat krapuul loopt al terug vrij...... In wat voor klote wereld leven wij dan toch wel....
ze moesten die mee euthaniseren....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be