Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juli 2007, 13:23   #101
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Dat denk ik niet.

Eerder een bewuste verdeel-en-heers politiek van een wanhopige elite die al enkele decennia haar greep op de eigen bevolking aan het verliezen is.

De allochtonen zijn evengoed slachtoffer in de zin dat de elite ze als wapen tegen de autochtone bevoling inzet.
Ja da's waar. Niet alle mensen zien overal racisme. Maar toch een groot aantal paranoïde mensen.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2007, 13:52   #102
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Manta hoeft dat helemaal niet uit te leggen. Het volstaat dat Garnier daar blijkbaar van uitgaat. Het staat je vrij de marktonderzoeken en het daaruit voortvloeiende marketingbeleid van een multinational in vraag te stellen, en te menen dat jij beter weet wat goed voor hen is, maar daarom moeten jouw twijfels nog niet bij wet aan het bedrijf opgelegd worden.
Bedrijven dienen zich te houden aan de wet. En geloof het of niet, maar die wetten zijn niet op mijn twijfels gebaseerd.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2007, 13:54   #103
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Bedrijven dienen zich te houden aan de wet.
Als die wet zou verhinderen dat een bedrijf voor een welbepaalde marketingcampagne een welbepaalde type hostessen zou uitkiezen, dan zit die wet goed fout.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2007, 13:55   #104
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Waarom zouden ze zwarte modellen gebruiken ??? Als het de bedoeling is om een blank publiek te bereiken gaat dat nu eenmaal beter als de doelgroep zich een beetje kan spiegelen aan het gebruikte model ...
Dat is reclame ... (en de reden waarom vrouwenbladen volstaan met dieetproducten )

Of zijn Franse vrouwen van nature roodgekleurd , met kroezelhaar en spleetogen...
Nogmaals, de doelgroep bestaat echt niet enkel uit autochtonen, dat is iets dat jij verzint.
Oud 10 juli 2007, 13:56   #105
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nogmaals, de doelgroep bestaat echt niet enkel uit autochtonen, dat is iets dat jij verzint.
Van het product misschien niet, maar van deze concrete marketingcampagne misschien wel. Punt is dat ook jij dat niet weet, maar wel niet bereid bent die beslissing aan het bedrijf zelf over te laten.
Oud 10 juli 2007, 13:56   #106
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina
Kan je even uitleggen waarom enkel blanke vrouwen in staat zouden zijn die doelgroep te bereiken
Sinds de klanten uit die doelgroep zich identificeren met de modellen tiens.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 10 juli 2007 om 13:58.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2007, 13:56   #107
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Dus Garnier schiet zich vrijwillig in eigen voet?
Natuurlijk niet en wel om de eenvoudige reden dat de huidskleur van de promomeisjes geen enkele invloed heeft op hun verkoop. Dat is nu juist het punt.

Laatst gewijzigd door Edina : 10 juli 2007 om 13:57.
Oud 10 juli 2007, 13:59   #108
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Zeg jij. Ik vraag me af of je hetzelfde zou zeggen als er enkel gekleurde vrouwen waren opgenomen voor hun reclame. Zou je het dan ook vooroordelen t.o.v. blanke vrouwen noemen?
Inderdaad, dat zou precies hetzelfde zijn.

Citaat:
Wat weet jij nu af van de marketing aanpak van Garnier? Niets. Jij gaat er gewoon vanuit omdat ze geen gekleurde modellen opnemen in hun marketing campagne, dat het wel één grote discriminatiebedoeling moet zijn.
Het is discriminatie. En niet alleen wat betreft huidskleur zoals ik al zei. De zogezegde bedoelingen erachter doen weinig terzake.
Oud 10 juli 2007, 14:01   #109
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik verzin niets .... Ik lees gewoon dat het over FRANSE warenhuizen gaat...Niet over Nigeriaanse of Chinese ... .... Dus lijkt het mij niet meer dan normaal dat men Franse modellen gebruikt ..

Of MOET een Frans model persé donker getint zijn ???
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2007, 14:02   #110
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is discriminatie. En niet alleen wat betreft huidskleur zoals ik al zei.
Als Garnier nu een email had laten rondslingeren waarin duidelijk gesteld werd dat alle dikke kandidaten ook moesten geweerd worden, was het dan ook discriminatie?
Oud 10 juli 2007, 14:02   #111
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

Inge heeft altijd gelijk!
stop eens met de kleuter uit te hangen, dat past niet bij je leeftijd.

huidskleur is niet iets 'zwart-wit' al schijnen velen dat wel te denken. de achternaam wordt vaak gebruikt als discriminerend criterium om de autochtonen van de allochtonen te ondescheiden. dat is door de vdab vast gesteld bv. ik denk dat ook adecco dit deed vroeger, maar ik vind het niet meteen terug.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2007, 14:04   #112
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vooroordelen? Er is nog altijd een verschil tussen blank en zwart, hoe je het ook draait of keert. Zwarten zijn meer rythmisch dan blanken wordt wel eens gezegd; kunnen sneller sprinten; zijn verzot op kip; hebben een apart type haar; hebben grotere poriën zodat ze minder zweten in de zomer en sneller koud hebben in de winter;... Genetische verschillen zijn dat. Op grond van deze verschillen zou men wel degelijk een bepaalde groep mogen viseren. Als ik als zwarte Afrikaanse ondernemer een bedrijf wil starten in België en ik meen dat mijn klanten zich comfortabeler zullen voelen in omgang met zwarte werknemers, dan zou ik de mogelijkheid moeten hebben om enkel zwarte mensen te aanvaarden, zonder risico's om veroordeeld te worden voor discriminatie of racisme. Gaat u in Brussel naar Matonge, dan zal u merken dat zwarten zich goed voelen onder elkaar, net zoals blanken. Dat betekent niet dat er haat bestaat jegens andere bevolkingsgroepen of rassen. Straks wordt ik gvd nog vervolgd omdat ik enkel met blanke vrienden over straat loop. Keuzevrijheid in gedrang. Mensen zien overal racisme. Het is paranoïa van de bovenste plank.
Vooroordelen ja. Mensen worden bij voorbaat uitgesloten van een job omwille van hun huidskleur zonder dat daar een zinnige reden voor is. Dat is gewoon per definitie discriminatie en heeft met paranoia weinig te maken. Wat jij eigenlijk zegt is dat discriminatie niet bestaat. Elk verstandig mens weet beter.
Oud 10 juli 2007, 14:08   #113
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Vooroordelen ja. Mensen worden bij voorbaat uitgesloten van een job omwille van hun huidskleur zonder dat daar een zinnige reden voor is. Dat is gewoon per definitie discriminatie en heeft met paranoia weinig te maken. Wat jij eigenlijk zegt is dat discriminatie niet bestaat. Elk verstandig mens weet beter.
Ik zeg dat keuzevrijheid niet onderdrukt mag worden door zogenaamde discriminatie. Als ik een blanke vrouw trouw, discrimineer ik dan? Als ik bij voorbaat een huwlijk met een zwarte vrouw uitsluit, ben ik dan discriminerend racist?
Als ik reclame wens te maken met enkel Aziatische vrouwen, ben ik dan racist?
Je zal moeten leren leven met discriminatie. Ga eens naar een bar in Matonge en kijk eens hoe welkom je bent. En ga ze maar meteen aanklagen voor racisme als je toch o zo bezorgd en consequent bent.

Laatst gewijzigd door Dycore : 10 juli 2007 om 14:10.
Oud 10 juli 2007, 14:09   #114
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus reclame moet een getrouwe afspiegeling zijn van de maatschappij?
Nee, wie heeft dat beweerd? Het gaat erover dat er geen discriminatie mag zijn bij de aanwerving.
Oud 10 juli 2007, 14:10   #115
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mensen worden bij voorbaat uitgesloten van een job omwille van hun huidskleur zonder dat daar een zinnige reden voor is.
De reden is dat het bedrijf dat, op basis van zijn commerciële strategie, voor die specifieke campagne op dat moment nodig achtte. Een hoogst zinnige reden dus.

Iedereen mag die strategie in vraag stellen, maar niemand kan bij wet opleggen dat het bedrijf een andere strategie moet voeren. En dat verdedig jij hier wel.
Oud 10 juli 2007, 14:11   #116
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerder een bewuste verdeel-en-heers politiek van een wanhopige elite die al enkele decennia haar greep op de eigen bevolking aan het verliezen is.

De allochtonen zijn evengoed slachtoffer in de zin dat de elite ze als wapen tegen de autochtone bevolking inzet.
Wat een onzin. Het heeft te maken met gelijke kansen proberen creëren voor iedereen. Iets waar we jammer genoeg nog steeds ver vandaan staan.
Oud 10 juli 2007, 14:12   #117
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dat zou precies hetzelfde zijn.
Het zou idd precies hetzelfde zijn, maar jij zou er geen woord over reppen.
Oud 10 juli 2007, 14:12   #118
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, wie heeft dat beweerd? Het gaat erover dat er geen discriminatie mag zijn bij de aanwerving.
Dus dikke wijven moeten ook binnen kunnen?

Kijk, je kan niet van iedereen verwachten dat ze discriminatie serieus gaan nemen. Dat kun je mensen niet opleggen. Heeft averechts effect. Er zullen altijd mensen zijn, zoals u, die gaarna mensen in alle diversiteit zouden aanvaarden. Mooi is dat. Zo heeft men toch mogelijkheden als men van een ander ras is. Maar verwacht dit ajb niet van iedereen. Denkt u werkelijk dat een werknemer graag werkt voor een baas die ziek wordt van zijn culturele gewoonten of ras, en omgekeerd?

Laatst gewijzigd door Dycore : 10 juli 2007 om 14:17.
Oud 10 juli 2007, 14:13   #119
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
In de selectie van promogirls (and -boys) is uiterlijk hét essentiële criterium. En bij 'uiterlijk' hoort uiteraard ook huidskleur. Meer had L'Oréal in feite niet hoeven aanvoeren. Door te beginnen zeiken over het (sub-)marktsegment waarop het zich richt (ja, ik heb ook Kötler gelezen), heeft het zich de das omgedaan. Ook dat lullige codetaaltje 'bbr' etc... spreekt niet in het voordeel.

Als je een model zoekt, of een promogirl for that matter, doe dan gewoon wat er in 'de sector' altijd gebeurt. Vermeld onder 'type': caucasian (of beter: 'natural blonde' ; het gaat immers over sjampoo). Simple as that! Op de vraag 'waarom?' antwoord je 'daarom!' No further explanation needed. Als je dan -zoals L'Oréal- een prima trackrecord kan voorleggen in non-discriminatie (ik volg hun campagnes een beetje), dan is een ingewikkelde uitleg ook niet nodig.
maar dat is het net: ik heb l'oreal nergens iets over doelgroep of marktsegment horen zeggen als argumentatie. zij beweerden dat ze meisjes zochten die goed frans spraken en dat de code daar voor stond. de doelgroep-argumentatie komt van de marketingexperten in deze thread die niet eens het onderscheid kunnen maken tussen promotie en reclame. als dat echter de reden zou zijn, waarom argumenteert l'oreal zo dan niet? of heb ik daar over gelezen?

volgens mij heeft het niets met doelgroep te maken, maar met een misplaatste vorm van racisme. de zaak dateert van 2000 en toen hoorde je erg vaak zaken als 'sommige klanten willen niks van meisjes met een andere huidskleur'. net zoals 'een alarminstallatie koop je toch ni van ne vremde'. dat heeft echter niets met marketing te maken, maar alles met racisme. die zaken verwarren is gewoon stupide.

en idd, het lullige codetaaltje heeft hen idd de das om gedaan. bbr is eigenlijk FN-taal blijkbaar. zeer dom om te gebruiken dus. maar zelfs als ze enkel blondjes vragen, zou het in dit geval discriminatie zijn (geen racisme) want hun shampoo is ook voor donkerharigen. discrimineren op haarkleur kan je enkel rechtvaardigen als je shampoo specifiek voor 1 haarkleur is (de nieuwe trend een tijdje terug maar nu weer op de terugweg). brunette promogirls zouden dus net zo goed naar de rechtbank kunnen trekken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2007, 14:14   #120
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het heeft te maken met gelijke kansen proberen creëren voor iedereen.
Er is een groot verschil tussen het hoogdravende discours van de heersende klasse en haar echte doelstellingen.

Vergeef me dat ik niet zo'n geloof hecht aan de menslievende idealen van de machthebbers, maar meen dat machtsbehoud altijd en in alles hun eerste drijfveer is.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 10 juli 2007 om 14:15.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be